Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beste (gratis) laadpas voor reizen in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Vraag me dus af wat de beste laadpas is om erbij te hebben voor het reizen buiten Nederland onder de ervaringsdeskundigen.

Zal natuurlijk grotendeels gebruik maken van het Tesla netwerk, dus gewoon een laadpas zonder abo die je gewoon in je auto kan laten liggen en kan gebruiken voor het laden in Europese steden/dorpen. Makkelijker ook, omdat je dan je auto gewoon op straat of parkeergarage hebt staan dicht bij waar je wilt zijn.

Er zijn in EV laadpassen best wel wat ontwikkelingen geweest sinds vorig jaar en vele providers springen nu in op deze booming market. Wil geen 10 laadpassen in de auto hebben, dus is er nu een goede laadpas die een grote Europese dekking heeft (Scandinavië en west-Europa)?

Kwam zelf op de volgende passen uit, vraag me af wat de gebruiks-ervaring is van mensen met deze?
ANWB: geen abo, start-up fee per laadbeurt a 32 cent
Shell Recharge / New-Motion: geen abo, start-up fee laadbeurt a 35 cent

Destination chargers laat ik even buiten beschouwing daar ik vindt dat dit gekoppeld moet zijn aan een bezoek aan de aanbieder, wat je niet altijd wilt.
 
Shell Recharge is door zijn grote roaming zowat de meest kansrijke. Kost je ook geen abonnement.

Ik vrees dat deze vraag al een paar keren op het forum gesteld is.
Thanks. Klopt idd dat deze vraag al vaker is gesteld (meest recent uit 2020 over oost-Europa Welke laadpas(sen) heb ik nodig?), kon geen recente update meer vinden en wou geen oude thread weer activeren.

Denk dat door de grote adoptie de afgelopen jaar er veel veranderd is en nog veel gaat veranderen in het komend jaar, waardoor je nu eigenlijk ipv meerdere passen/apps nu misschien genoeg heb aan 1 of 2 passen als reserve naast de Tesla SC netwerk.

@robertvg Dank je, deze kende ik nog niet. Ga daar even op zoeken. Edit: zie dat deze Scandinavie niet meeneemt.

Als mensen hun ervaring willen delen is natuurlijk altijd goed voor de community. Is het verder bij IKEA nog steeds gratis laden buiten Nederland?
 
Denk dat door de grote adoptie de afgelopen jaar er veel veranderd is en nog veel gaat veranderen in het komend jaar, waardoor je nu eigenlijk ipv meerdere passen/apps nu misschien genoeg heb aan 1 of 2 passen als reserve naast de Tesla SC netwerk.
Ik heb zo afgelopen jaren inderdaad een Maingau pas aangevraagd naast een NewMotion en nog een paar andere, maar buiten NewMotion/Shell Recharge heb ik de afgelopen jaren geen andere pas meer gebruikt.

Verder, tja, gratis laden is fijn en wel maar vaak niet handig op doorreis, en zeker niet aan snelladers. Hier en daar een Lidl 50kW lader meepikken is leuk, maar natuurlijk niet vlakbij snelwegen, en met het Tesla Supercharger netwerk met redelijke prijzen moet ik al in echte hoge nood zijn vooraleer ik naar een gratis laadpaal moet uitwijken.

Dan heb ik veel meer nut aan een 25 meter verlengsnoer om op plaats van bestemming aan een stopcontact te laden, of de laatste jaren aan een 10m snoer met rode CEE stekkers.