Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Carbon Keuring

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een Model S P85+, een tweedehands vanuit nederland.

Vandaag ben ik hem gaan halen in Nederland, op uitvoerkenteken, alle papieren in orde.
Daarna naar de keuring....

Afgekeurd omdat er bij de performance versies een carbon spoiler op de koffer zit !!!


Heeft iemand hier nog last mee gehad of ervaringen hieromtrent ?
Blijkbaar zou Tesla hiervoor een speciaal attest van moeten maken ?

Alvast bedankt !!
 
@pvh Dat is misschien een beetje te kort door de bocht. In NL kunnen ze (terecht) ook zeuren over spoilers met scherpe randen, wellicht heeft deze ook (te) scherpe randen.

Gaat het om scherpe randen? Ik heb ook een P85+ en dus een spoiler maar scherp is deze echt niet.

Mijn opmerking over de regelgeving is een beetje ingegeven door eigen ervaringen. Wij hebben personeel gehad in België waarbij wij met 3 verschillende regelgevingen werden geconfronteerd met betrekking tot auto's van de zaak. Wallonië, Vlaanderen en het district/gewest Brussel, allen andere regels. En dan ook nog de plaspauze vergoeding voor buitendienst medewerkers.... Belachelijke vergoedingen voor zaterdag en zeker zondagswerk (Demo's geven in winkels, beurzen) Afijn, ik ratel maar weer eens door... Nederland heeft uiteraard ook weer erg vreemde regelgevingen, zeker in de ogen van onze zeer gewaardeerde en vriendelijke zuiderburen :)
 
Het is gewoon een super zacht, ultra glad, standaard carbon spoiler te dat standaard op die p85+zit... Op de keuring wisten ze te vertellen dat carbon verboden is in België en onder tuning valt. Waardoor dit specifiek door tesla aangeduid moet worden als zijnde standaard... Natuurlijk heb ik hier geen enkel attest van kunnen bekomen..

Carbon zou een te stijf materiaal zijn dat gevaarlijk is als je een voetganger aan zou rijden en die spoiler dus niets mee geeft.. Ik denk dat een voetganger niet van dat spoilertje wakker ligt als die aangereden is door aan auot van meer dan 2 ton..... En dan nog een kofferspoiler... Ik begrijp er gewoon niks van... Pure geldklopperij.
 
Het is gewoon een super zacht, ultra glad, standaard carbon spoiler te dat standaard op die p85+zit... Op de keuring wisten ze te vertellen dat carbon verboden is in België en onder tuning valt. Waardoor dit specifiek door tesla aangeduid moet worden als zijnde standaard... Natuurlijk heb ik hier geen enkel attest van kunnen bekomen..

Carbon zou een te stijf materiaal zijn dat gevaarlijk is als je een voetganger aan zou rijden en die spoiler dus niets mee geeft.. Ik denk dat een voetganger niet van dat spoilertje wakker ligt als die aangereden is door aan auot van meer dan 2 ton..... En dan nog een kofferspoiler... Ik begrijp er gewoon niks van... Pure geldklopperij.

Pas als je iemand met 100km per uur aan zal rijden zal hij over de auto heen klappen, met zijn gezicht op de spoiler.. ja, dan begrijp ik dat.. levens gevaarlijk!!!
 
ik heb recent mijn NL P85+ naar Belgie gezet en bij de keuring in Brasschaat werd er niks over gezegd. Als je een Conformiteitaverklaring hebt (dat lijkt me wel, even bellen naar Tesla om dit te verkrijgen) dan voldoe je aan alle regels. Als je dan ook nog kan aantonen dat de spoiler standaard is en onderdeel van de levering, dan moet het zeker goedkomen.
 
Volgens de website van goca is het blijkbaar ook voldoende dat je een brochure of catalogus kan laten zien waarin specifiek staat dat er voor performance modellen een carbon achter spoiler hebben.
IMG_20190531_204535.jpg
IMG_20190531_204535.jpg
Screenshot_20190531-204304.jpg
 
als het de originele spoiler is lijkt mij dit vreemd. Ik heb enkele jaren bij de RDW gewerkt. En daar heb ik geleerd dat al enige tijd een auto goedgekeurd word voor de hele europese unie. Vroeger moest elk land de keuring doen.
 
Blijkbaar is zo een attest krijgen redelijk moeilijk. Vandaag terug naar keuring geweest met de brochures als bewijs, maar was niet voldoende. Dan naar service center om document te pakken te krijgen, terug naar keuring, was ook niet goed. Service center kon blijkbaar maar tot op bepaald niveau in de database van de auto kijken en kon geen afdruk hiervan maken. Enkel een print screen. Moet wel zeggen dat ze enorm behulpzaam zijn.

Aangezien mijn geduld over zo een stomme spoiler op was. Heb ik hem er gewoon afgehaald. Was blijkbaar gewoon geplakt. En ik kon deze er eigenlijk gemakkelijk afhalen zonder beschadiging. Nu kan ik rustig afwachten op de juiste attesten om volgend jaar terug te gaan. Of ik verkoop de originele carbon fiber rear trunk spoiler sommige vinden het zonder zelfs veel mooier.....
 
Het is gewoon een super zacht, ultra glad, standaard carbon spoiler te dat standaard op die p85+zit... Op de keuring wisten ze te vertellen dat carbon verboden is in België en onder tuning valt.

Klopt niets van; als je de wagen aanbiedt conform het conformiteitscertificaat dan is de wagen gehomologeerd, punt uit, voor zover je de wagen binnerijdt zoals die geleverd is.

Ze gaan ervan uit dat je zo'n ding zelf geplaatst hebt. Zo te zien nogal halsstarrig. Staat de spoiler niet op de afbeeldingen met het meegeleverde instructieboekje?
 
Last edited:
?? Je kan hem eraf halen en later weer terugplaatsen, meen te hebben gelezen dat hij gewoon geplakt zit... Maar het is een spoilertje welke "op niks trekt" zoal jullie zeggen. Bizarre regelgeving weer bij de Zuiderburen..
Het is niet de regelgeving. Het is gewoon een ambtenaar die zijn werk niet naar behoren doet.
 
Je ziet de spoiler overal op staan. Brochures, catalogussen, optielijsten, foto's op internet, je kan hem in de Tesla shop apart kopen, etc... Maar blijkbaar niet voldoende voor de grote baas. Zelfs als ik de website van goca liet zien dat een brochure van het merk genoeg was als bewijs, zeiden ze dat dat niet bewijst dat deze auto met die spoiler geleverd is. Ondanks er duidelijk staat performance plus carbon spoiler in al die brochures.

Ze zeiden dat ik dan maar klacht moest indienen. Aja, bij wie komt die dan terecht? Bij de grote baas die hij steeds belde en die al die info niet genoeg vond....

Tja die gaat die klacht dan wel serieus nemen... 2 keer moeten betalen voor tuning rapport, 1 keer voor afgekeurde spoiler. En dan 1 keer voor het feit dat de spoiler is weg gehaald.

Ik moet wel zeggen dat de station chef moeite deed om mee op te zoeken. Het was zijn baas, waar de klacht zou terecht komen, die de chef deed twijfelen. Ik begrijp wel dat ze voor zo een specialleke een trapje hoger informeren, en dan kan die niet anders doen dan luisteren natuurlijk. Anders hadden ze me er gewoon doorgelaten.

Ach ja gisteren 300 km heen en weer gereden, naar de keuring,van keuring naar tesla, weer naar keuring, dan naar Londerzeel omdat tesla zei dat daar nooit problemen zijn, zagen ze dat hem al gekeurd was in België en dat herkeuring in hetzelfde station moet gebeuren, Ondanks dat ik gewoon volledig nieuwe keuring wilde laten doen..., dus terug naar tesla voor te horen of ze echt geen ander attest ofzo konden meegeven. Dan maar naar huis voor die spoiler er af te halen, en dan terug naar keuring. En naar huis. En met volledig gratis stroom van de supercharger! Ergste van al was dat ik heel de dag geen koffie heb kunnen drinken!

Heb ik de p85+ wel goed leren kennen en is echt een droom om in te mogen rijden. Echt een pracht auto!