Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

DIY Loadbalancing

This site may earn commission on affiliate links.
Ik had ook 2 laadstations (op 1 fase) thuis. In combinatie met het huisverbruik (elektrisch koken) gaf dit nogal eens problemen. Oplossing was dan ook vaak om pas te gaan laden na 21.00u. Aangezien ik nu 2 elektrische auto's heb die op 3 fase kunnen laden (model3 en BMW i3) heb ik de laadstations ook naar 3 fase gebracht, echter dat zou het probleem op mijn 3 x 25A installatie nog groter maken. Ik heb gekozen voor de laadunit van Stegen (smart EVSE controllers) in combinatie met loadbalancing (sensorbox + pickupelementen)en dit werkt perfect. De laadstations nemen de stroom af die nog maximaal ter beschikking is na aftrek van het huisverbruik. Ik heb alles zelf geïnstalleerd en met een beetje technische kennis prima te doen.
 
hoe meet jij het vermogen dat de woning vraagt?

@CL600
Enelogic.com ( gewoon een NL clubje ) biedt daar een gratis oplossing voor, meteen te activeren en icm een met al dan niet een slimme meter ook diverse hele mooie live verbruik oplossingen. Gebruik het inmiddels een ½ jaar. Erg tevreden over. Had hiervoor de Greenchoice 'boks' oplossing, die was na een update meteen helemaal waardeloos qua live-info. Suc6
 
Ben laatste paar dagen bezig met firmware, en in grote lijnen werkt het. Er waren wat problemen met de WiFi module die initieel op dezelfde data lijnen zat als de USB seriele poort, dat werkt blijkbaar niet (meer) door een mogelijke revisie van de USB<->Serieel chip.

heb je een specifieke reden dat je voor een arduino hebt gekozen en niet voor een ESP32 of ESP8266?
 
@Tozz : heel mooi project. En door in de CP lijn te zitten hou je het systeem mooi universeel toepasbaar.

Gerelateerd aan deze vraag:
Klopt het dat je niet zomaar de amperage voor de TWC mag knijpen, want dat hij dan in de fout gaat. Je moet echt communiceren met de TWC dacht ik (of met de wagen, om die minder te laten vragen). Knijpen voor de TWC zou nog eenvoudig zijn denk ik.
Volgens mij geeft de laadpaal op de CS pin een 1kHz signaal waarin o.a. een door de laadpaal aangegeven Max. stroom is aangegeven dmv de dutycycle van dit signaal. De auto ziet dat en regelt de laadstroom tot dat aangegeven maximum.
(En wat de module van Tozz doet is deze dutycycle nog verder beïnvloeden.)
Klopt dit?