Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Een tweedehands Tesla Model S invoeren vanuit Noorwegen naar Nederland. Goed idee?

This site may earn commission on affiliate links.
Dat EUR1 certificaat is er dus niet. Dat certificaat geeft aan dat het product origineel uit de EU komt. Dat is niet het geval.
De Noorse en Zwitserse Tesla's gaan direct uit de VS naar die landen. Alleen auto's voor de EU worden gedemonteerd en komen via Tilburg (juist om die 10% te omzeilen).
Ik heb begrepen dat je het EUR1 certificaat in Zwitserland via de lokale KVK kan regelen, maar denk dat die niet zullen aangeven dat de auto uit Tilburg komt. Heb zelf geprobeerd om een V60 PIH uit Zwitserland te halen, maar de Zwitserse dealers geven niet snel de Zwitserse BTW terug en komen met allerlei extra kosten die de export veel duurder maken dan bijvoorbeeld Duitsland. Met de wisselkoers van nu lijkt Zwitserland geen goede optie.
 
Dat klopt. Om die reden is een Tesla uit Noorwegen is in de ogen van de douane afkomstig uit de VS. Het moet trouwens afgeleverd worden door de douane van het exporterende land (i.e. Noorwegen). Dat EUR1 certficaat kan je dus vergeten. Been there, done that.
Merk op dat de Tesla garantie voor wagens in Zwitserland enkel in dat land geldt. Importeer je een Zwitserse model S, dan kan je voor de garantie enkel in Zwitserland terecht. De details vind je terug in de Europese garantievoorwaarden van Tesla. Wat Noorwegen betreft is dat geen probleem.
Een wagen importeren uit Noorwegen kost wel wat aan vadertje staat: op de aankoopprijs betaal je sowieso invoerrechten (10%) en op het bedrag inclusief invoerrechten betaal je de btw van het land van invoer (21%). Is de aankoopprijs in Noorwegen 100, dan betaal je 10 aan invoerrechten en 23,1 aan btw (21% op 110). In totaal dus 133,1.

Volgens de Belgische BTW wetgeving zijn alle nieuwe wagens onderworpen aan BTW. Een nieuwe wagen is, per definitie van het wetboek, een wagen waarvan de eerste inschrijvingsdatum minder dan 6 maanden oud is OF een wagen met minder dan 6000km op de teller. Een tweedehands wagen wordt niet expliciet in het wetboek gedefinieerd maar is de facto een wagen waarvan de eerste inschrijvingsdatum ouder is dan 6 maanden EN meer dan 6000km op de teller heeft. Maar, dit geldt enkel binnen de Europese Unie (voor zogenaamde intracommunautaire transacties)! Zelfs al is de wagen die je wil importeren uit Noorwegen een niet-nieuwe (lees: tweedehands) wagen, dan zal je nog steeds BTW in het land van invoer dienen te betalen.
Voor we creatief worden: als ik mij de wettekst goed herinner dien je het voertuig te importeren in het land waarin je de wagen ook zal inschrijven. Dus creatief zijn door via Luxemburg/Italie te importeren (lager BTW tarief) en dan in Belgie/Nederland in te schrijven zou wel eens voor vragen van de fiscus kunnen zorgen.

Kan er ondertussen een klein boek over schrijven. Maar laat het me kort samenvatten: de interne Europese markt is nog ver weg.


Off-topic: voor (Belgische) vennootschappen die een tweedehands Model S willen kopen in een ander land dan hun thuisland, maar binnen de EU. Let op met intracommunautaire leveringen en de speciale margeregeling. Op het moment dat je de wagen verkoopt wacht je mogelijk een onaangename verassing met de BTW.

dag Bj0rn,

je bent blijkbaar goed op de hoogte.
ik heb contact met iemand uit Brugge die al 2 Tesla's heeft geïmporteerd. Volgens hem is Duitsland wel interessant.
Hij doet alle administratie inclusief keuring voor een redelijke prijs.
Momenteel twijfel ik dus nog keihard tss een tweedehands P85D importeren vs een nieuwe S90D.
Het is een zoektocht die me veel energie kost. Tesla antwoordt natuurlijk niet op mijn vragen betreffende nadelen aangaande garantie en support. Al denk ik dat Tesla tegenwoordig de tijd neemt om te antwoorden.

Volgens de boekhouder betaal je BTW in België. Weliswaar ook 50% aftrekbaar. Volgens haar is de 120% aftrekbaarheid geen probleem op een tweedehands. De importeur zei me dat de BTW meestal pas terug gestort wordt als je kan aantonen dat je hem in een vennootschap hebt ingeschreven. Hij wist niet goed wat te antwoorden op de 120%.
 
Inderdaad, de laadpoort is anders, dus je zult hier niet aan een publieke laadpaal of supercharger kunnen laden zonder de lader(s), de laadpoort en de kabelboom ertussen te vervangen. Verder zullen er nog wat wijzigingen zijn aan de lampunits of de software ervan (knipperlichtjes op de zijkant van de auto, gele knipperlichten achter etc.).
Je kunt het beste Tesla eens bellen en hun vragen wat er bij komt kijken...
 
In de lage landen zijn er ook mooie koopjes te vinden hoor.... PM Diegop of fivari maar eens met de vraag wat ze aan te bieden hebben en wat ze er voor willen hebben... daar hoef je niet voor "vreemd" te gaan (buiten het land of, nog erger, buiten het forum;))
 
dag Bj0rn,

je bent blijkbaar goed op de hoogte.
ik heb contact met iemand uit Brugge die al 2 Tesla's heeft geïmporteerd. Volgens hem is Duitsland wel interessant.
Hij doet alle administratie inclusief keuring voor een redelijke prijs.
Momenteel twijfel ik dus nog keihard tss een tweedehands P85D importeren vs een nieuwe S90D.
Het is een zoektocht die me veel energie kost. Tesla antwoordt natuurlijk niet op mijn vragen betreffende nadelen aangaande garantie en support. Al denk ik dat Tesla tegenwoordig de tijd neemt om te antwoorden.

Volgens de boekhouder betaal je BTW in België. Weliswaar ook 50% aftrekbaar. Volgens haar is de 120% aftrekbaarheid geen probleem op een tweedehands. De importeur zei me dat de BTW meestal pas terug gestort wordt als je kan aantonen dat je hem in een vennootschap hebt ingeschreven. Hij wist niet goed wat te antwoorden op de 120%.

Dag Noelis, zou het mogelijk zijn om de contactinfo van de man te verkrijgen (import DE)?

Om er nog eens op terug te komen ... ik hoef me dus geen zorgen te maken om met een Duitse 2dehands Tesla te komen aandraven bij een Belgische Tesla shop (ook voor de kleinere zaken zoals geluidjes ed)?
 
Koop je zakelijk dan wil je in elk geval 4% bijtelling of minder, geldt dat dan ook vanaf eerste tenaamstelling uit het buitenland?
Ja, dat kan ik als ervaringsdeskundige bevestigen. Ik heb in 2015 een Prius Plug-in uit 2013 die destijds in Duitsland de eerste tenaamstelling had. Op het NL-kentekenbewijs wordt keurig deze eerste datum vermeld. Fiscalist heeft bevestigd dat daarvoor dan de bijtellingsregels uit jaar van eerste tenaamstelling gelden (wat in mijn geval 0% was).
 
Hierbij een verslag van het importeren van een Tesla uit Noorwegen.


In Noorwegen staan veel Tesla’s te koop voor een lage prijs. Vrijwel alle auto’s in Noorwegen worden aangeboden op www.finn.no Een beetje de Noorse Marktplaats. Ik heb tijdens mijn vakantie twee auto’s in Oslo bekeken en een hiervan heb ik gekocht. Er is ook een Noorse veiling site https://auksjonen.no hier worden ook veel Tesla’s te koop aangeboden.

Ik had van te voren contact gehad met een bedrijf dat zich bezig hield met het importeren van auto’s uit Noorwegen: Marlog zie Home - Marlog Car Handling

Die vroegen Eur 515,- om de import administratief te regelen. Ik dacht: ik bespaar me dat geld en rij gewoon naar de grens en meld me wel bij de douane. Dat heb ik geweten. Na vier uur en 5 loketten verder heb ik maar even met Marlog gebeld. Toen was het zo geregeld en kon ik verder. Overigens kon ik voor ongeveer Eur 1400,- de auto ook naar Nederland laten transporteren. Dat heb ik niet gedaan. Ik heb de auto zelf teruggereden. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om alles voor je te laten regelen. Ik vond het wel een leuk experiment om alles zelf te doen.

Verder ging ik de auto op mijn bedrijf zetten. Bij de import heb je dan een EORI nummer nodig. Die vraag je online aan bij de Belastingdienst. Dit kun je ruim van te voren al regelen.

Ik kocht de auto van een particulier aan het begin van de vakantie en heb de auto twee weken later opgehaald. Achteraf bleek het erg handig dat er die twee weken de tijd was. Mijn betaling van Nederland naar Noorwegen kwam pas 3 dagen later binnen. Ook moest de verkoper een afspraak maken bij de Noorse RDW. Op de dag van overdracht waren we gelijk om 9:00 uur aan de beurt. Handig want ik had nog een hele rit voor de boeg die dag.

Hier onder alle stappen die ik heb moeten doorlopen:

  1. Zoek in Nederland al contact met een agent die de import administratief voor je gaat afhandelen. Je krijgt dan instructie over welke formulieren je moet invullen.
  2. Je moet een verkoopcontract opstellen. Dat heb je nodig voor de invoer naar Nederland. Hiervoor een standaard contract van internet gebruikt. Agreement for buying a used car Als je van een particulier koopt heb je ook het BSN nummer van die persoon nodig. Dit komt op het T1 document te staan. Vraag om een kopie van het paspoort. Als je de auto van een bedrijf koopt weet ik niet precies wat je nodig hebt. Maak een kopie van kentekenbewijs deel 1 en 2. Deze hebben ze ook bij de agent voor de import nodig. Vraag ook om een afdruk van het APK (in Noorwegen “EU”) bewijs. Dan nemen ze deze keuring in Nederland over. Dat scheelt keuringskosten bij de RDW.
  3. Sluit een tijdelijke verzekering af ingaande op de dag dat je de auto mee gaat nemen. Ik heb dit voor Eur 100,- gedaan bij AdviesVerzekerd! Contact | Klassieker- en youngtimerverzekeringen, gevestigd te Meppel Dan is de auto voor 2 weken verzekerd.
  4. Maak alvast een afspraak bij de RDW. Je hebt hierbij het chassisnummer nodig. Het kan wel twee weken duren voordat je een afspraak kunt maken. De afspraak maak je online. Mocht de koop niet doorgaan dan kun je deze afspraak altijd kosteloos annuleren tot 24 uur voor de afspraak.
  5. Betaling. Via een overschrijving bij de ABN Amro. Ik heb op zondag de betaalopdracht gegeven en het stond pas op woensdag ochtend bij de verkoper op de rekening. Iets om rekening mee te houden.
  6. Ga samen met de vorige eigenaar naar de Noorse RDW. De “ Statens vegvesen”. Daar levert de vorige eigenaar zijn nummerplaten in en kun je tijdelijke kentekenplaten kopen. Deze zijn rood van kleur en zijn gewoon stickers die je op de auto plakt. Die kosten NOK 310 per dag. Ik heb twee dagen genomen omdat ik onderweg nog ging overnachten. Er staat dus een start en einddatum op die platen. Belangrijk is dat je de kentekenbewijzen (Norge Vognkort del 1 en 2) deel 1 en 2 krijgt. Controleer of de naam van de vorige eigenaar hierop vermeldt staat. Deel 1 heeft een roze kleur en deel 2 blauw.
  7. Je gaat nu onderweg met die rode kentekenplaten. Officieel zijn die alleen in Noorwegen, Zweden, Finland en Denemarken geldig. Bij de rit naar Nederland moet je dan eigenlijk in Denemarken weer tijdelijke kentekenplaten kopen. Dit heb ik niet gedaan en ben gewoon naar Nederland doorgereden. Je moet bij de aanschaf van die rode kentekenplaten ook aangeven waar je naar toe gaat rijden. Je kunt dus niet eerst een rondreis door Noorwegen maken en dan naar Nederland gaan. De rode kentekenplaten hebben ook al standaard een WA verzekering maar die is dus tot de Deense grens geldig. Daarom moet je dan ook zelf die tijdelijke verzekering afsluiten. Bij de Noors-Zweedse grens ga je naar de Douane met het T1 formulier dat je Agent voor je heeft gemaakt. Er wordt een stempel op gezet en je kunt verder rijden. Ondertussen krijg je van je agent ook een factuur voor de invoerrechten en de BTW. Deze factuur moet betaald zijn voordat ze in Nederland de auto gaan inklaren. Dus die moet je onderweg alvast voldoen.
  8. Na een overnachting onderweg ben ik naar de vestiging van Marlog in Duiven gereden. Daar moet de auto staan als ze de auto gaan inklaren bij de douane. Je moet hier uiterlijk om 16:00 uur zijn. Na ongeveer een half uur kon ik weer verder rijden.
  9. De auto heeft bij mij op de oprit gestaan in afwachting van de afspraak bij de RDW. Let op dat je de auto niet op een parkeerplaats op de openbare weg kunt zetten zonder geldig kenteken. Je vraagt bij de RDW een eendagskenteken aan. Hiermee mag je op de dag dat je naar de RDW gaat mee rijden. Dat mag alleen van je huis naar de keuring en weer terug.



Het kostenplaatje. Of dit nu een er goede aankoop is geweest is natuurlijk de vraag. Het ging hier om een Model S 85 met 150.000 km op de klok uit 2013. Een set winterbanden + wielen zat hier ook bij inbegrepen. De accu was al een keer vervangen, diverse wielophanging delen, de airco compressor, 4G upgrade, MCU upgrade ect. De auto heeft gratis opladen bij de Tesla Superchargers. Van Oslo naar Nederland kun je probleemloos van supercharger naar supercharger rijden.



Auto 17.332

Invoerrechten (10%) 1.722

BTW 21% 3.978

Tijdelijk kenteken 65

Export documenten 515

RDW aanmelding 130

Tolbrug Zweden-DK 67

Veerboot DK-DE 111

Hotel eten, drinken 200

Tijdelijke verzekering 100

NL kentekenplaten 40

----------

Totaal EUR 24.199


Nadat ik het kenteken heb gekregen ben ik met de auto naar de Tesla specialist Metropool in Rotterdam gegaan. Ik wilde dat de auto tiptop in orde was en daar heb ik dan ook nog even Eur 3000,- achter gelaten om de erg roestige draagarmen, stabilisatorstangen en remschijven te vervangen. Hou er rekening mee dat vooral de ondersteldelen last van roest hebben door het vele zout dat in Noorwegen gestrooid wordt.