Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla zakelijk naar privé

This site may earn commission on affiliate links.
Ik lees het net ff anders:
  • U verkoopt of schenkt de bedrijfsmiddelen binnen 5 jaar na het begin van het kalenderjaar waarin u de investering deed.
Dacht zelfs dat het jaar waarop de eventuele aanbetaling van een bestelling is gedaan al meetelt.
Wij hebben de bestelling geplaatst op 23-12-2018 en daarmee was 2018 het eerste van de 5 verplichte jaren om de MIA te mogen houden terwijl we onze model 3 pas in maart 2019 in ontvangst mochten nemen en resterende bedrag moesten voldoen.

De vraag is wel of u de auto aan uzelf mag verkopen? (BV, ZZP?)
 
In mijn geval van BV naar prive (Nederland). (auto van juni 2019)

Het probleem is: ik lees overal anders.
Via accountant en Elsevier ontvangen:

16.5.3Termijn van desinvesteringsbijtelling

De termijn waarbinnen vervreemding van een bedrijfsmiddel in beginsel tot desinvesteringsbijtelling leidt, is vijf jaar, te rekenen vanaf het begin van het kalenderjaar waarin de investering plaatsvond. De desinvesteringsbijtelling is gelijk aan het destijds toegepaste investeringspercentage berekend over de overdrachtsprijs.

De 5 jaar gaat dus in vanaf 1-1-2019. Dus zou hij nu net zijn vervallen.
 
Volgens mij niet. Er wordt gesproken over 5 jaar en niet 5 kalenderjaren (bron). Dus een auto van juni 2019 heeft denk ik nog een paar maanden MIA te gaan. Verkoop je hem nu, dan zal je dus MIA moeten terugbetalen. Denk dat je moet kijken wat goedkoper is. Gratis importeren en 10% MIA terugbetalen of betalen voor de import. Of als alternatief de auto verkopen en daar een andere kopen...

DISCLAIMER: Ben geen accountant, dus hecht er niet teveel waarde aan. :)
Als je doorklikt, krijg je:
U bent verplicht een deel van de aftrek terug te betalen als u aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:
  • U verkoopt of schenkt de bedrijfsmiddelen binnen 5 jaar na het begin van het kalenderjaar waarin u de investering deed
Dat betekent 5 jaar na januari 2019 !
Volgens mij kun je dus nu verkopen zonder terugbetaling MIA. (Met dezelfde disclaimer, ik heb er ook niet voor doorgeleerd, kan alleen lezen.)

Edit. Zag dat anderen tot dezelfde conclusie komen.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Ik lees het net ff anders:
  • U verkoopt of schenkt de bedrijfsmiddelen binnen 5 jaar na het begin van het kalenderjaar waarin u de investering deed.
Je hebt gelijk. Dan heb je inderdaad geen probleem. Wel bijzonder dat de belastingdienst daar nooit eenduidige termijnen voor hanteert. Voor de MIA is het een kalenderjaar, maar als je bijtelling hebt, dan verloopt die weer precies 5 jaar na aankoop.

De vraag is wel of u de auto aan uzelf mag verkopen? (BV, ZZP?)
Als hij ZZP-er is, dan staat de auto al privé op naam en zal die waarschijnlijk al voldoen aan de regels voor import. Ga er vanuit dat het hier een BV betreft.
 
  • Informative
Reactions: To3ornotto3?
Nog even een kleine tip:

Tesla biedt, in elk geval vorige jaar, een speciale servicebeurt aan waarbij een groot deel van de auto gechecked wordt zodat de komende reparatiekosten nog in de BV genomen kunnen worden voordat je hem naar prive haalt.

En ook banden kun je het beste nog snel even aanschaffen ;)
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: Maarten
Nog even een kleine tip:

Tesla biedt, in elk geval vorige jaar, een speciale servicebeurt aan waarbij een groot deel van de auto gechecked wordt zodat de komende reparatiekosten nog in de BV genomen kunnen worden voordat je hem naar prive haalt.

En ook banden kun je het beste nog snel even aanschaffen ;)
Bedankt voor de tip. Onder welke noemer is deze beurt te vinden? Via de app te boeken?
 
Als ik andere facturen zie met een uurloon van 130€ excl. btw, dan stel il mij de vraag wat ze voor 110,50€ excl. btw hebben geïnspecteerd? De ruitenwisservloeistof?
Uurloon is btw inclusief. Dus een uur inspectie. Lijkt mij al veel voor een EV. Logs uitlezen en visuele toer rond en onder de wagen voir de ophanging, vloeistofniveaus nakijken en that’s it. Als je weet waar je moet kijken, heb je daar geen uur voor nodig.
 
  • Informative
Reactions: Krisja
Uurloon is btw inclusief.

Toch niet volgens deze offerte/ factuur. Of vergis ik me hier ook alweer?

 
Toch niet volgens deze offerte/ factuur. Of vergis ik me hier ook alweer?

Je hebt gelijk.
 
BVD.
Ivm emigratie en gratis importeren in nieuwe land, moet de auto 6 maanden op prive naam staan. Dus als dat deze maand nog kan, scheelt me dat 6 maanden (juni)

Ik weet niet wat je je bespaard met dat gratis importeren.

Maar neem ook even mee in je rekensommetje dat je tesla over n half jaar weer flink is afgeschreven (er komen er echt heel veel op de markt tussen zomer en eind 2024 en dat gaat prijsdruk geven imho). En dat je die afschrijving liever in de zaak dan privé neemt.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Importeren is gratis. Ik ga er vanuit dat deze auto nog jaren aan m’n zij is. Doorrijden tot eind 2024 met bijtelling en niet mee importeren en in Portugal een andere (benzine) auto kopen is erg duur (tweede hands).

Het kost altijd geld. Maar dit is de goedkoopste manier voor nu. Wachten tot eind 2024 lukt niet. Mijn auto heeft ook een schade verleden dus die neem ik mooi mee in de inruil waarde (verder niets mee aan de hand hoor)

Je eigen auto ken je het beste. Heb er nooit wat mee gehad onderhoudstechnisch dus ik blijf hem lekker rijden.
 
  • Like
Reactions: Maarten and ERvee
Maar je hoeft dat niet te doen
BV zoals beschreven. Thanks ik ga het ingang stellen
Je kunt priveauto uit de inboedel ook veel later invoeren. Voor privé auto hebt je 12 maanden de tijd voor aanvragen van de vrijstelling. Is laatste voorwaarde voor invoeren inboedel.

Maar hoe een auto eigendom van een BV onder verhuisinboedel vrijstelling kan vallen zie ik nog niet. Dus speelt dat deel van probleem niet.

Nog los van de vraag of je de vrijstelling mag gebruiken is het of je hem ook nodig hebt. Kan voor EV later ook latet omdat BPM vanuit ander EU land nihil is (of lager door extra afschrijving bij een ICE).

Kan wel zijn dat je oude verz polis bij gebruik langer dan x maanden in het buitenland vervalt. Dat is wel te fixen maar kost tijd moeite en dus ook geld.
 
Last edited:
Mijn model3 staat komende mei vijf jaar op de eenmanszaak, dus ik moet wat doen. Het liefst zou ik hem nog een jaartje in prive rijden en dan een modelY kopen. Overhalen naar prive vanuit een eenmanszaak mag echter alleen onder een bijzondere omstandigheid.
Nu ben ik gepensioneerd en doe alleen nog wat losse klussen zodat de zakelijke kilometers bijna nul zijn geworden en er is ook een regel dat als het aantal zakelijke kilometers < 10% van het gereden aantal km, je de auto tot het privevermogen moet rekenen.
Heeft iemand hier al eens een auto overgehaald van zakelijk (niet BV) naar prive onder deze bijzondere omstandigheid? Ik kan er weinig over vinden en vraag me af of je zoiets vooraf moet bespreken met de belastingdienst, tegen welke waarde je de auto mag/moet overnemen? Enz.
 
Als eenmanszaak kan je bijtelling nooit hoger zijn dan de werkelijke kosten. Als je hem op de balans al tot restwaarde hebt afgeschreven in de vijf jaar, heb je nu alleen nog maar kosten voor onderhoud, laden en verzekering. Die zou je in privé ook moeten betalen. Je hebt nog wel je BTW privé correctie, maar je kan de btw van je kosten ook terugvragen. Op die manier kan je hem dus net zo goed zakelijk blijven doorrijden als naar privé halen.