Hierbij een verslag van het importeren van een Tesla uit Noorwegen.
In Noorwegen staan veel Tesla’s te koop voor een lage prijs. Vrijwel alle auto’s in Noorwegen worden aangeboden op
www.finn.no Een beetje de Noorse Marktplaats. Ik heb tijdens mijn vakantie twee auto’s in Oslo bekeken en een hiervan heb ik gekocht. Er is ook een Noorse veiling site
https://auksjonen.no hier worden ook veel Tesla’s te koop aangeboden.
Ik had van te voren contact gehad met een bedrijf dat zich bezig hield met het importeren van auto’s uit Noorwegen: Marlog zie
Home - Marlog Car Handling
Die vroegen Eur 515,- om de import administratief te regelen. Ik dacht: ik bespaar me dat geld en rij gewoon naar de grens en meld me wel bij de douane. Dat heb ik geweten. Na vier uur en 5 loketten verder heb ik maar even met Marlog gebeld. Toen was het zo geregeld en kon ik verder. Overigens kon ik voor ongeveer Eur 1400,- de auto ook naar Nederland laten transporteren. Dat heb ik niet gedaan. Ik heb de auto zelf teruggereden. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om alles voor je te laten regelen. Ik vond het wel een leuk experiment om alles zelf te doen.
Verder ging ik de auto op mijn bedrijf zetten. Bij de import heb je dan een EORI nummer nodig. Die vraag je online aan bij de Belastingdienst. Dit kun je ruim van te voren al regelen.
Ik kocht de auto van een particulier aan het begin van de vakantie en heb de auto twee weken later opgehaald. Achteraf bleek het erg handig dat er die twee weken de tijd was. Mijn betaling van Nederland naar Noorwegen kwam pas 3 dagen later binnen. Ook moest de verkoper een afspraak maken bij de Noorse RDW. Op de dag van overdracht waren we gelijk om 9:00 uur aan de beurt. Handig want ik had nog een hele rit voor de boeg die dag.
Hier onder alle stappen die ik heb moeten doorlopen:
- Zoek in Nederland al contact met een agent die de import administratief voor je gaat afhandelen. Je krijgt dan instructie over welke formulieren je moet invullen.
- Je moet een verkoopcontract opstellen. Dat heb je nodig voor de invoer naar Nederland. Hiervoor een standaard contract van internet gebruikt. Agreement for buying a used car Als je van een particulier koopt heb je ook het BSN nummer van die persoon nodig. Dit komt op het T1 document te staan. Vraag om een kopie van het paspoort. Als je de auto van een bedrijf koopt weet ik niet precies wat je nodig hebt. Maak een kopie van kentekenbewijs deel 1 en 2. Deze hebben ze ook bij de agent voor de import nodig. Vraag ook om een afdruk van het APK (in Noorwegen “EU”) bewijs. Dan nemen ze deze keuring in Nederland over. Dat scheelt keuringskosten bij de RDW.
- Sluit een tijdelijke verzekering af ingaande op de dag dat je de auto mee gaat nemen. Ik heb dit voor Eur 100,- gedaan bij AdviesVerzekerd! Contact | Klassieker- en youngtimerverzekeringen, gevestigd te Meppel Dan is de auto voor 2 weken verzekerd.
- Maak alvast een afspraak bij de RDW. Je hebt hierbij het chassisnummer nodig. Het kan wel twee weken duren voordat je een afspraak kunt maken. De afspraak maak je online. Mocht de koop niet doorgaan dan kun je deze afspraak altijd kosteloos annuleren tot 24 uur voor de afspraak.
- Betaling. Via een overschrijving bij de ABN Amro. Ik heb op zondag de betaalopdracht gegeven en het stond pas op woensdag ochtend bij de verkoper op de rekening. Iets om rekening mee te houden.
- Ga samen met de vorige eigenaar naar de Noorse RDW. De “ Statens vegvesen”. Daar levert de vorige eigenaar zijn nummerplaten in en kun je tijdelijke kentekenplaten kopen. Deze zijn rood van kleur en zijn gewoon stickers die je op de auto plakt. Die kosten NOK 310 per dag. Ik heb twee dagen genomen omdat ik onderweg nog ging overnachten. Er staat dus een start en einddatum op die platen. Belangrijk is dat je de kentekenbewijzen (Norge Vognkort del 1 en 2) deel 1 en 2 krijgt. Controleer of de naam van de vorige eigenaar hierop vermeldt staat. Deel 1 heeft een roze kleur en deel 2 blauw.
- Je gaat nu onderweg met die rode kentekenplaten. Officieel zijn die alleen in Noorwegen, Zweden, Finland en Denemarken geldig. Bij de rit naar Nederland moet je dan eigenlijk in Denemarken weer tijdelijke kentekenplaten kopen. Dit heb ik niet gedaan en ben gewoon naar Nederland doorgereden. Je moet bij de aanschaf van die rode kentekenplaten ook aangeven waar je naar toe gaat rijden. Je kunt dus niet eerst een rondreis door Noorwegen maken en dan naar Nederland gaan. De rode kentekenplaten hebben ook al standaard een WA verzekering maar die is dus tot de Deense grens geldig. Daarom moet je dan ook zelf die tijdelijke verzekering afsluiten. Bij de Noors-Zweedse grens ga je naar de Douane met het T1 formulier dat je Agent voor je heeft gemaakt. Er wordt een stempel op gezet en je kunt verder rijden. Ondertussen krijg je van je agent ook een factuur voor de invoerrechten en de BTW. Deze factuur moet betaald zijn voordat ze in Nederland de auto gaan inklaren. Dus die moet je onderweg alvast voldoen.
- Na een overnachting onderweg ben ik naar de vestiging van Marlog in Duiven gereden. Daar moet de auto staan als ze de auto gaan inklaren bij de douane. Je moet hier uiterlijk om 16:00 uur zijn. Na ongeveer een half uur kon ik weer verder rijden.
- De auto heeft bij mij op de oprit gestaan in afwachting van de afspraak bij de RDW. Let op dat je de auto niet op een parkeerplaats op de openbare weg kunt zetten zonder geldig kenteken. Je vraagt bij de RDW een eendagskenteken aan. Hiermee mag je op de dag dat je naar de RDW gaat mee rijden. Dat mag alleen van je huis naar de keuring en weer terug.
Het kostenplaatje. Of dit nu een er goede aankoop is geweest is natuurlijk de vraag. Het ging hier om een Model S 85 met 150.000 km op de klok uit 2013. Een set winterbanden + wielen zat hier ook bij inbegrepen. De accu was al een keer vervangen, diverse wielophanging delen, de airco compressor, 4G upgrade, MCU upgrade ect. De auto heeft gratis opladen bij de Tesla Superchargers. Van Oslo naar Nederland kun je probleemloos van supercharger naar supercharger rijden.
Auto 17.332
Invoerrechten (10%) 1.722
BTW 21% 3.978
Tijdelijk kenteken 65
Export documenten 515
RDW aanmelding 130
Tolbrug Zweden-DK 67
Veerboot DK-DE 111
Hotel eten, drinken 200
Tijdelijke verzekering 100
NL kentekenplaten 40
----------
Totaal EUR 24.199
Nadat ik het kenteken heb gekregen ben ik met de auto naar de Tesla specialist Metropool in Rotterdam gegaan. Ik wilde dat de auto tiptop in orde was en daar heb ik dan ook nog even Eur 3000,- achter gelaten om de erg roestige draagarmen, stabilisatorstangen en remschijven te vervangen. Hou er rekening mee dat vooral de ondersteldelen last van roest hebben door het vele zout dat in Noorwegen gestrooid wordt.