Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Falcon wings weigeren in volle zon

This site may earn commission on affiliate links.

watt

Power Member
May 6, 2019
483
289
NL
Een aantal keer in de afgelopen dagen heb ik een probleem met de falcon wing doors – ze gaan namelijk niet meer open, enkel bij een manual override en dan heel geleidelijk en langzaam.

Het lijkt zich met name te manifesteren wanneer de volle zon op één van de deuren schijnt.
Ik krijg in het display dan ook te zien dat er een obstakel/object gedetecteerd wordt. Dit probleem had ik vorige zomer ook al een paar keer gehad en ben toen daarmee bij Tesla geweest – zij hebben de benaderingssensoren in de deuren wat beter proberen te richten, het probleem is helaas dus nog steeds aanwezig en onopgelost.

M.i. best een vervelend probleem, zeker als je zelf eerst in de auto moet gaan zitten om de deur open te doen, met het nodige kabaal (waarschuwingstoon), terwijl je gezin buiten moet wachten. Of zoals ik daarnet deed, de auto uit de parkeerplaats rijden en verderop neerzetten zodat de zon er niet vol op schijnt, maar ook dat is natuurlijk vrij vervelend.

Heeft iemand anders dit probleem ook (gehad)? Hoe is het opgelost of zijn er betere tips&tricks (buiten die ik al heb uitgeprobeerd) om dit te vermijden?

Hierbij een foto van het scherm zoals het er uitziet als er één kant van de auto dus in de volle zon staat. Ook de voordeur gaat aan diezelfde zijde in zo'n geval maar 2 cm open. Ik verwacht dat het probleem ligt in de benaderingssensoren in de falcon wing doors welke false-positives registeert wanneer het volle zonlicht erop schijnt.
Uiteraard staat in alle gevallen de auto volledig vrij van objecten en staan er geen personen naast de auto.

tesla_modelx_fwd_full_sun.jpg
 
Ik heb het ook en het is nog steeds niet opgelost. Al vanaf 2018 gemeld. Telkens smoesje (uitlijning Falcon door, recalibratie, sensoren waren altijd goed).
Bij mij is het zelfs zo dat de deur dan na 3 of 4 keer wel opengaat, maar daarbij het plastic kader van het slot (op de bodem) "opeet en uitspuugt". Het ligt dan ergens in de wagen of buiten de wagen.
Maar ik ga het service center hierop nog eens aanspreken.
 
Net voor de vakantie een (spoed) afspraak bij het SeC Tilburg gekregen. Sensoren waren dus al een paar keer vervangen, maar nog steeds geen soelaas. Bij het SeC Tilburg zouden de beugels van de sensoren ook worden vervangen incl. wederom nieuwe sensoren.

Na mijn afspraak heb ik het nog niet goed kunnen testen – de situatie in de volle zon heeft zich helaas nog weinig voorgedaan :(
Wel heb ik het vermoeden dat het nog niet is opgelost, ik heb die rode lijnen nog een keer opgemerkt terwijl er niets rondom de auto aanwezig was, had toen echter niet getest wat er gebeurde als ik de deuren open zou doen.
 
Wel heb ik het vermoeden dat het nog niet is opgelost, ik heb die rode lijnen nog een keer opgemerkt terwijl er niets rondom de auto aanwezig was, had toen echter niet getest wat er gebeurde als ik de deuren open zou doen.

Helaas, het probleem lijkt niet te zijn opgelost. Na tig keer dus wederom contact met Tesla. Even kijken waar ze mee gaan komen want ik had al aangegeven dat na zoveel keer nieuwe sensoren plaatsen, de montagebeugels vervangen of zelfs andere kit gebruiken, dit nu vermoedelijk ook wederom niet gaat helpen in een nieuwe service-afspraak.

Het probleem begint me wel een beetje de keel uit te hangen, rijd er nu al een hele poos mee en ben er 4+ keer voor teruggeweest. Ze gaan nog contact met me opnemen na intern overleg. Heb wel het gevoel dat het serieus wordt opgepakt maar het vervelende is dat ik daarbij ook het gevoel krijg dat ze al hun kaarten al hebben ingezet en zelf nu ook ten einde raad zijn :(