Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

G-krachten op kleine kinderen

This site may earn commission on affiliate links.

FVO

Active Member
Nov 26, 2011
3,733
1,609
Samen met de levering va de Tesla was 2013 ook het jaar waarin ik vader werd van een (uiteraard :tongue:) fantastische zoon.
En toen hij nog in de maxi-cosy zat (kijkende tegen de rijrichting) lette ik er altijd goed op dat ik niet te hard op trok vooral omdat zijn hoofdje dan naar achter werd "getrokken" en er dus wat kracht op zijn nek terecht komt. Nu hij in een gewone kinderstoel zit is bij het optrekken dit probleem niet meer acuut, maar probeer ik er uiteraard wel op te letten, niet te overdrijven. Anderzijds ervaart mijn vrouw zelfs al last van de g-krachten wanneer ik optrek met +/-60kW (soms zelfs al bij 40kW).

En dus vraag ik me af of er effecten gekend zijn op lange termijn over het geregeld blootgesteld worden aan g-krachten (zoals in onze auto's) bij kleine kinderen. Is het bijvoorbeeld gevaarlijk voor de ontwikkeling van de hersenen of is het bijvoorbeeld juist goed voor de bloeddoorstroming? Zal een kind bijvoorbeeld gewend worden aan hoge g-krachten en er daardoor minder last van ondervinden binnen enkele jaren zoals mijn vrouw er nu last van heeft?
 
Wij worden met z'n allen continu blootgesteld aan de zwaartekracht. Geen enkele Tesla-acceleratie die daar kan aan tippen.
Dat is natuurlijk grote kolder. De zwaartekracht is 1g, daarom heet het ook zo.... Als jij even lekker optrekt heb je het toch wel over een paar G... Bovendien is de zwaartekracht een constante, en optrekken in de tesla is een plotse versnelling, daarom wordt je in je stoel gedrukt of klapt het hoofdje van een kind naar voren of achteren. Massa is traag!

En ik vind het een terechte vraag of dat nou wel zo gezond is, zeker voor kleine kinderen. Nu weet ik zelfs als niet-vader dat kinderskeletten nog heel erg flexibel zijn en meer kunnen hebben dan wij volwassenen. Ik denk dus dat het geen probleem is, maar het is mijn vak niet.

Is er een dokter in de zaal? ;)
 
Hier staat het een en ander over g forces in achtbanen Amusement Ride Safety G-forces


De conclusie dat er geen negatieve effecten zijn, maar voor baby's is dat mogelijk anders
Bij mijn zoontje van 2.5 jaar zie ik niet echt problemen. Voor de Newborn die binnen enkele weken arriveert zal ik idd voorzichtig zijn (zeker gezien het feit dat ze achterste voren in de Maxi Cosy zit). Het nekje heeft echt wel een jaar nodig om sterk te worden. Er wordt ook geadviseerd om zolang mogelijk kleintjes in de stoel achterste voren te laten zitten ivm de G krachten/ remmen/ongeluk, zit is nml het veiligste.
Er zijn natuurlijk niet echt veel auto's die zo'n enorme klap qua acceleratie hebben.
Wat exact de effecten zijn, geen idee... maar ik ga met Baby on board wel wat voorzichtiger doen. Nu hoor ik alleen een schaterlach van de kleine man die het prachtig vind!!
 
Hier staat het een en ander over g forces in achtbanen Amusement Ride Safety G-forces


De conclusie dat er geen negatieve effecten zijn, maar voor baby's is dat mogelijk anders

g-krachten op achtbanen zijn inderdaad in sommige gevallen vergelijkbaar (vooral de start bijvoorbeeld van de Space Mountain in Disneyland Parijs...). Maar daar waar een pretparkbezoek meestal slechts 1 keer per jaar plaatsvind, rijden wij (ik althans toch) met onze kinderen bijna dagelijks minstens een half uur...

Het gaat me dus vooral over de langetermijn-effecten.

PS: voordeel is wel dat hij later misschien pretparken zo 20-eeuws vindt :cool:

- - - Updated - - -

Er wordt ook geadviseerd om zolang mogelijk kleintjes in de stoel achterste voren te laten zitten ivm de G krachten/ remmen/ongeluk, zit is nml het veiligste.
Er zijn natuurlijk niet echt veel auto's die zo'n enorme klap qua acceleratie hebben.

Heb ik ook gedaan tot hij er niet meer in paste.
 
Grote kolder? Ik denk dat je best je natuurkunde-cursus nog eens afstoft.

Optrekken aan "een paar G" is enkel weggelegd voor extreme dragsters. 1G = in 2,73s naar de 100. Dat kan geen enkele Tesla.

Er zijn trouwens veel grotere versnellingen te bereiken tijdens het remmen, en dat kan je ook met een gewone Polo uittesten.

- - - Updated - - -

1G = in 2,73s naar de 100.

Correctie: 2,83s
 
Grote kolder? Ik denk dat je best je natuurkunde-cursus nog eens afstoft.

Optrekken aan "een paar G" is enkel weggelegd voor extreme dragsters. 1G = in 2,73s naar de 100. Dat kan geen enkele Tesla.

Er zijn trouwens veel grotere versnellingen te bereiken tijdens het remmen, en dat kan je ook met een gewone Polo uittesten.

- - - Updated - - -



Correctie: 2,83s

Bedankt voor dit cijfer.
Maar we kunnen er toch niet omheen dat je niet veel moeite moet doen om het bloed in je hoofd naar alle richtingen te doen stromen?
 
Ik denk serieus dat onze kinderen voor het leven verpest zijn en wel hierom:
Stel je voor dat ze een aantal jaren zijn opgegroeid met het voelen van de soepele, snelle acceleratie van een Tesla. Vervolgens gaan ze naar een kinderfeestje en worden ze met de patserige BMW 550, Audi 3.0, Range Rover huppeldepup, Jag blabla van de heer des huizes naar huis gebracht. Hoort hij vanaf de achterbank: meneer waarom gaat u zo langzaam, de auto van mijn papa gaat veel sneller en zonder van die rare geluiden te maken :) :)
 
Ik denk serieus dat onze kinderen voor het leven verpest zijn en wel hierom:
Stel je voor dat ze een aantal jaren zijn opgegroeid met het voelen van de soepele, snelle acceleratie van een Tesla. Vervolgens gaan ze naar een kinderfeestje en worden ze met de patserige BMW 550, Audi 3.0, Range Rover huppeldepup, Jag blabla van de heer des huizes naar huis gebracht. Hoort hij vanaf de achterbank: meneer waarom gaat u zo langzaam, de auto van mijn papa gaat veel sneller en zonder van die rare geluiden te maken :) :)

:biggrin::biggrin::biggrin:
 
Ik denk serieus dat onze kinderen voor het leven verpest zijn en wel hierom:
Stel je voor dat ze een aantal jaren zijn opgegroeid met het voelen van de soepele, snelle acceleratie van een Tesla. Vervolgens gaan ze naar een kinderfeestje en worden ze met de patserige BMW 550, Audi 3.0, Range Rover huppeldepup, Jag blabla van de heer des huizes naar huis gebracht. Hoort hij vanaf de achterbank: meneer waarom gaat u zo langzaam, de auto van mijn papa gaat veel sneller en zonder van die rare geluiden te maken :) :)

Of zoals ik laatst aan een neefje van 10 vroeg met welke auto hij het liefst mee reed de Cayenne diesel van z'n vader of de Tesla...