Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Ik voorzie hier een jaarlijks terugkerend fenomeen. Zodra het kouder wordt beginnen Model S eigenaren te 'klagen' over het bereik wat terug loopt.

In de zomer is dit topic érg stil en dan komt de herst en winter :)

Ook een ICE heeft last van hoger verbruik in de winter, alleen dáár keek niemand naar. In de zomer heb ik afstanden van 1000km gereden met <200Wh/km bij snelheden van rond de 130km/h door Duitsland. In de winter lukt dat niet.

Dat is inherent aan natuurkunde, in de winter zijn er meer factoren die mee wegen in het gebruik van een EV. Wind, regen en kou blijven gewoon ontzettend veel invloed hebben.

Voor mijn Model S reed ik een Auris hybride. In de zomer zag ik vaak 1:18 tot 1:22, in de winter was 1:14 a 1:15 ook helemaal niet raar.

Op een 35L tank kon ik in de zomer zo'n 700km rijden, in de winter liep dat terug naar 490km. Dat is een daling van 30%! In de zomer is 400km prima te doen met een Model S. Haal daar 30% vanaf en je zit op 280km. Nou, ook in de winter haal ik >280km op een volle lading.

Een EV is nu eenmaal anders dan een ICE, maar ik zou NOOIT, maar dan ook NOOIT meer een ICE kopen. Het wordt in de aankomende jaren alleen maar beter met laadinfrastructuur, dat is iets wat wel zeker is.
 
Ik voorzie hier een jaarlijks terugkerend fenomeen. Zodra het kouder wordt beginnen Model S eigenaren te 'klagen' over het bereik wat terug loopt.

In de zomer is dit topic érg stil en dan komt de herst en winter :)

Ook een ICE heeft last van hoger verbruik in de winter, alleen dáár keek niemand naar. In de zomer heb ik afstanden van 1000km gereden met <200Wh/km bij snelheden van rond de 130km/h door Duitsland. In de winter lukt dat niet.

Dat is inherent aan natuurkunde, in de winter zijn er meer factoren die mee wegen in het gebruik van een EV. Wind, regen en kou blijven gewoon ontzettend veel invloed hebben.

Voor mijn Model S reed ik een Auris hybride. In de zomer zag ik vaak 1:18 tot 1:22, in de winter was 1:14 a 1:15 ook helemaal niet raar.

Op een 35L tank kon ik in de zomer zo'n 700km rijden, in de winter liep dat terug naar 490km. Dat is een daling van 30%! In de zomer is 400km prima te doen met een Model S. Haal daar 30% vanaf en je zit op 280km. Nou, ook in de winter haal ik >280km op een volle lading.

Een EV is nu eenmaal anders dan een ICE, maar ik zou NOOIT, maar dan ook NOOIT meer een ICE kopen. Het wordt in de aankomende jaren alleen maar beter met laadinfrastructuur, dat is iets wat wel zeker is.

Het verschil in verbruik bij een ICE is een aantal procent.. Maar absoluut geen 30% hoor.

In de winter is de temperatuur het probleem voor de batterijen.

Je moet maar eens een batterij voor een camera buitenlagen bij -5 graden en een halve of hele dag laten liggen. Je kan ze bij wijze van spreke opnieuw gaan opladen.
 
Het verschil in verbruik bij een ICE is een aantal procent.. Maar absoluut geen 30% hoor.
Mijn ervaring is dat het verschilt per auto, maar ik zat praktisch altijd wel boven de 10% meerverbruik. Vooral de wat grotere motorblokken deden er altijd wel een tijdje over om warm te worden. Een koude motor verbruikt ook meer.

En ik heb een tijdje LPG gereden, maar dan start je op benzine en bij lage temperaturen duurt het even voor je overschakelt op LPG. Dus dat was qua kosten ook niet optimaal :)

Maar al met al vind ik in de winter een EV heel veel comfortabeler. Voorverwarmen is geniaal, heb al een paar keer zo mijn voorruit ook kunnen ontdooien, dus heb niet hoeven krabben. En 50 liter brandstof in je ICE tank gooien in de vrieskou is ook niet het toppunt van comfort. Dan is een stekkertje in je auto pluggen sneller en makkelijker :)
 
Het verschil in verbruik bij een ICE is een aantal procent.. Maar absoluut geen 30% hoor.

In de winter is de temperatuur het probleem voor de batterijen.

Je moet maar eens een batterij voor een camera buitenlagen bij -5 graden en een halve of hele dag laten liggen. Je kan ze bij wijze van spreke opnieuw gaan opladen.

Dat eerste laat zich gemakkelijk verklaren. Van elke liter benzine wordt minimaal 70% omgezet in warmte en in het gunstigste geval wordt 30% gebruikt voor de aandrijving.

Een meerverbruik zie je dan alleen bij die 30%, niet bij de 70% die toch al verloren gaat. Stel dat het verbruik (effectief) de helft toeneemt dan is voor de aandrijving 45% nodig. In totaal is er dan 70 + 45% nodig is 115%, dus een extra verbruik van 15%.

Bij een EV is het rendement rond 95% dus een toename met de helft geeft een veel meer dramatisch effect.

De kunst is verder om de batterijen op temperatuur te brengen/houden. Voorverwarmen en in beweging blijven is dan de remedie. Met een batterij op temperatuur (en dat duurt wel even) valt het wel weer mee en zijn het vooral de elementen als wind, nat wegdek, mist die het verbruik beïnvloeden.
 
Wat weerhoud je van die laatste 1% commitment?
Die grommende V8 met 400pk op de achterwielen is soms best leuk. Maar alleen als het mooi weer is.

Het verschil in verbruik bij een ICE is een aantal procent.. Maar absoluut geen 30% hoor.
Dat was bij mijn Auris Hybride zeker het geval, daar zag ik gigantische verschillen.

Kan ook heel goed dat de ICE's die jij gewend bent sowieso al onzuinig waren en daardoor minder 'last' hadden.

In de winter is de temperatuur het probleem voor de batterijen.

Je moet maar eens een batterij voor een camera buitenlagen bij -5 graden en een halve of hele dag laten liggen. Je kan ze bij wijze van spreke opnieuw gaan opladen.
Daarom kan je een Model S ook pre-heaten :)

Ideale functie zou zijn als je kon zeggen dat je om 8:00 weg gaat en dat hij zorgt dat de auto dan warm is.
 
Het verschil in verbruik bij een ICE is een aantal procent.. Maar absoluut geen 30% hoor.

In de winter is de temperatuur het probleem voor de batterijen.

Je moet maar eens een batterij voor een camera buitenlagen bij -5 graden en een halve of hele dag laten liggen. Je kan ze bij wijze van spreke opnieuw gaan opladen.

Vrieskou kan absoluut geen kwaad voor de batterij, een batterij lijdt meer van hitte dan kou. De range neem slechts af omdat de batterij bij kou minder vermogen af kan geven en daarom opgewarmd moet worden, wat energie/range kost. Maar als je een diepgevroren model S een verwarmde garage induwt, dan zal de range gewoon weer toenemen. De vampire drain is dus bij kou niet groter dan bij hitte.
 
Kan je dat dan niet?


Met de onofficiële app voor Windows Phone kan je het laden en ook het voorverwarmen plannen via de app. De commando's worden dan vanuit een Azure service onder jouw account naam op het betreffende tijdstip naar de auto gestuurd, een vrij simpel concept wat dus geen software aanpassingen aan de auto vereist.
Deze functie is ook instelbaar met de Windows 8 app, alleen die app heeft op dit moment, net als Visible Tesla, logon problemen omdat Tesla iets veranderd heeft.
 
Het verschil in verbruik bij een ICE is een aantal procent.. Maar absoluut geen 30% hoor.

In de winter is de temperatuur het probleem voor de batterijen.

Je moet maar eens een batterij voor een camera buitenlagen bij -5 graden en een halve of hele dag laten liggen. Je kan ze bij wijze van spreke opnieuw gaan opladen.
Het opgegeven gemiddelde verbruik voor mijn X5 40d was 1:13, mijn gemiddelde over 50.000km was 1:9.
Het opgegeven gemiddelde voor onze Fiat 500C is 1:25. Over de afgelopen 32.000km haalde mijn vrouw 1:14. En oh ja, ook al 2 sets banden:eek:. Zou t iets met elkaar te maken hebben:confused:.

- - - Updated - - -

Ik voorzie hier een jaarlijks terugkerend fenomeen. Zodra het kouder wordt beginnen Model S eigenaren te 'klagen' over het bereik wat terug loopt.

In de zomer is dit topic érg stil en dan komt de herst en winter :)

Ook een ICE heeft last van hoger verbruik in de winter, alleen dáár keek niemand naar. In de zomer heb ik afstanden van 1000km gereden met <200Wh/km bij snelheden van rond de 130km/h door Duitsland. In de winter lukt dat niet.

Dat is inherent aan natuurkunde, in de winter zijn er meer factoren die mee wegen in het gebruik van een EV. Wind, regen en kou blijven gewoon ontzettend veel invloed hebben.

Voor mijn Model S reed ik een Auris hybride. In de zomer zag ik vaak 1:18 tot 1:22, in de winter was 1:14 a 1:15 ook helemaal niet raar.

Op een 35L tank kon ik in de zomer zo'n 700km rijden, in de winter liep dat terug naar 490km. Dat is een daling van 30%! In de zomer is 400km prima te doen met een Model S. Haal daar 30% vanaf en je zit op 280km. Nou, ook in de winter haal ik >280km op een volle lading.

Een EV is nu eenmaal anders dan een ICE, maar ik zou NOOIT, maar dan ook NOOIT meer een ICE kopen. Het wordt in de aankomende jaren alleen maar beter met laadinfrastructuur, dat is iets wat wel zeker is.
Ben het met je eens Wido maar ik kijk al enorm uit naar een range tussen de 400-600km ipv 200-400km.
 
Ben het met je eens Wido maar ik kijk al enorm uit naar een range tussen de 400-600km ipv 200-400km.
Volledig met je eens, dat kan deels worden bereikt door nog minder luchtweerstand zoals door andere velgen, banden en een ander ontwerp.

Maar uiteindelijk heb je een grotere accu nodig. Ik sta er niet van te kijken als er ineens een 110kWh pack beschikbaar komt. Dat is omgerekend nog steeds maar 11L brandstof!
 
Volledig met je eens, dat kan deels worden bereikt door nog minder luchtweerstand zoals door andere velgen, banden en een ander ontwerp.

Maar uiteindelijk heb je een grotere accu nodig. Ik sta er niet van te kijken als er ineens een 110kWh pack beschikbaar komt. Dat is omgerekend nog steeds maar 11L brandstof!

110kW zou ik net name erg fijn vinden ivm het langer aan max kW kunnen laden aan de SuC. Waarschijnlijk gaan we dan ook de 130 kW laadsnelheden halen. Ik zou het liefst max 30 minuten willen laden. Als je 400-600 km gaat rijden en dan weer helemaal volladen gaat dan dik 1,5 uur duren. Liever dan om de 300km en dan iedere keer tot 60-70% laden. Half uurtje zou dan zo een 60 kW aan bijlading betekenen. Dat gaat het snelst dan. Is 2-3 uur rijden 300 km, mooi moment om koffie te drinken.
Op een eurotrip dan vol van huis vertrekken, 4-5 uurtjes doorkarren en dan bij SuC eten en 30-45 minuutjes laden en daarna om de 300km 30 minuutjes. Heerlijk lijkt me dat.
 
Volledig met je eens, dat kan deels worden bereikt door nog minder luchtweerstand zoals door andere velgen, banden en een ander ontwerp.

Maar uiteindelijk heb je een grotere accu nodig. Ik sta er niet van te kijken als er ineens een 110kWh pack beschikbaar komt. Dat is omgerekend nog steeds maar 11L brandstof!

Zal mij ook niets verbazen: "Time to unveil the BB" of zo iets.