Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beste manier van accu laden bij Model Y - specifieke situatie

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe snel laadt jullie voertuig bij de thuislader? Ik heb hem op 3 fase aangesloten en ik haal 69-71 km/h laadsnelheid. Klopt dit een beetje of pakt hij dan maar 1 fase?
Kan je zelf berekenen. MYLR = 75kWh batterijcapaciteit, laden aan 11kW is dus minder dan 7 uur om van 0 naar 100% te laden
511km range gedeeld door 7 uur is 73 km/u
Of direct in km: de geafficheerde km resterende capaciteit houdt rekening met een verbruik van ongeveer 150Wh/km. 11kW/u gedeeld door 150wh/km= 73km/u.
11KW zal je door de laadverliezen wel niet volledig halen, maar dat kan je corrigeren met wat je op het scherm ziet aan reële spanning en stroom.
Hij neemt de 3 fases. Monofase kan je maximum aan 7,36kW laden. 230V x 32A.
Bij 3fase heb je 400V x16A (max bij 3fase) x vierkantswortel van 3(wegens de faseverschuiving).
 
  • Like
Reactions: Krisja
Wat belangrijk is, dat is dat je de laadtoestanden boven de 80% en onder de 20% niet te lang laat duren.
Dus diep gaan tot 5%, of laden tot 95% en dan direct laden of rijden is veel minder erg dan je auto weg zetten voor 2 dagen met die laadniveaus.

Gewoon genieten van die ritten, en je niet te veel zorgen maken.
In de zomer zal het probleem kleiner worden omdat je dan sowieso verder geraakt. In de winter zou ik zorgen dat de auto en batterij voorverwarmd is bij vertrek thuis, dat scheelt ook in bereik.
 
Ik zou daar niet te veel waarde aan hechten.
Het is niet voor niets dat de standaard instelling nu is teruggezet naar 80%, kennelijk hebben ze toch geleerd dat het wat op de levensduur van de batterij scheelt.

Het bericht gaat over een SR+, dus hoogstwaarschijnlijk eentje met LFP accu.
Bij deze modellen is er helemaal geen sprake van de door u aangehaalde 80% instelling.
 
Het is simpel; hou gewoon aan wat je Tesla aangeeft voor optimaal laadnivo. Dat is afgestemd op je battery-pack.
JA, en Tesla zegt: 80% voor normaal gebruik, en 100% toegelaten voor een lange rit. Als je bijna elke dag een lange rit doet, dan laad je dus op die dagen wle tot 100%.

Trouwens, als TS 4 dagen per week een afstand van 320km rijdt, dan kom je al op 55k als je rekent met 43 werkweken.
Doe er nog 5k bij voor vakanties en weekendjes, dan zit je aan 60k per jaar. Dat is fors, dus veel veroudering op basis van leeftijd van de batterij zal er niet zijn. Na 4 jaar heeft deze auto 240k op de teller.
 
Het bericht gaat over een SR+, dus hoogstwaarschijnlijk eentje met LFP accu.
Bij deze modellen is er helemaal geen sprake van de door u aangehaalde 80% instelling.
Toen in 2019 was LFP nog niet zo actueel als nu. Daarnaast geeft de software wel aan waar je grenzen het beste kunnen liggen.
Voor NMC is dat inderdaad tot 90% bij model S en 80% bij Model 3. Verschil in Daily use en trip.
Voor LFP weet ik niet zeker, maar die geeft geen laadgrens aan, dacht ik.