Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beste manier van accu laden bij Model Y - specifieke situatie

This site may earn commission on affiliate links.
Beste leden,

Ik heb een vraag omtrent het opladen van mijn Tesla, heb al veel forums afgezocht omtrent een antwoord maar tot op heden niet een duidelijk antwoord kunnen vinden.
Ook heb ik de vraag bij Tesla zelf neergelegd maar ook geen duidelijk antwoord op gekregen.

Sinds november 2023 heb ik een Tesla Model Y performance aangeschaft.
Voor mijn werk moet ik 4x per week van Eindhoven naar Haarlem op en neer rijden. 320 km totaal voor heen en weer.
Hiervoor moet ik de accu voldoende opladen om heen en weer te kunnen rijden.
Opladen bij een supercharger wil ik niet.
Heb een thuislader, gunstig energie contract en opladen onderweg kost tevens, naast de extra dure oplaad kosten, ook extra tijd.

Omtrent de accu en het opladen heb ik een vraag.
Ik weet dat de accu teveel opladen, boven de 80%, niet wordt aangeraden. Enkel voor lange ritten, wat ik dus 4x per week moet doen.
De accu verder teveel "leeg rijden" tot onder de 20% wordt ook niet aangeraden.
Echter voor mijn afstand moet ik wel 1 van de 2 bovengenoemde dingen aanspreken.

Wat is beter / het beste om in mijn situatie te doen:
De accu 100% opladen en met 20% thuis te komen.
De accu 95% opladen en met 15% thuis te komen.
De accu 90% opladen en met 10% thuis te komen.
Om mijn accu 85% op te laden en met 5% thuis te komen wil ik niet i.v.m. accu-leegte stress :)
Wat is het minst “slecht” voor de accu / het beste voor de accu?

Had ergens gelezen dat de accu boven de 80% opladen, een verhoogde "stress" geeft op de accu.
Op de dagen dat ik niet op en neer rijd naar Haarlem, laad ik de accu daarom "maar" tot 60% op om de belasting op de accu wat te verlagen en de "stress" weer te verlagen.
Geen idee of het slim is om dit te doen of dat dit onzinnig is.

Kan iemand hier informatie over geven?

Hoor het heel graag.

Met vriendelijke groet,

Michael Holthuis
 
Heel lang was opladen tot 90% geen probleem en bij de M3 in het begin zelfs het advies
Waarschijnlijk heeft voortschrijdend inzicht ervoor gezorgd dat het dagelijks laden tot 80% wordt geadviseerd.
Een batterij onder de 10 % willen ze ook vermijden
Daar jij niet wil laden(wrs vanwege het snelladen wat weer een negatief effect kan geven op de batterij?) bij een supercharger, rest jou 2 mogelijkheden;
Of daar(haarlem) aan een laadpaal hangen(geen snellader) of een optimum zoeken.
90%-10% lijkt dan de sweet-spot te zijn, waarbij je in de ochtend, in het laatste uur voor jouw vertrek, de batterij nog even van 80% naar 90% laadt om zo zo kort mogelijk een lading van 90% te hebben.
Mogelijk als de temperatuur stijgt, ga je het wel redden met 80% lading(mijn MYP haalde bij hogere temperaturen(ik kreeg hem in oktober 23) 163 Wh/km
 
Lijkt me eenvoudig. Waar krijg je meer stress van: je batterij tot 100% laden, lokaal een AC lader zoeken voor een halve dag, of elke keer 10' aan een supercharger laden?

Ik zou optie 2, 3, 1 kiezen in die volgorde. Of niet.
 
Zelf laad ik altijd thuis naar 90%. En probeer dan meestal richting het weekend naar de 10/15% SoC. En dan via dynamisch contract weer voordelig naar 90% te laden. Probeer liever SuC te vermijden. Gevoelsmatig geeft het aantal hoge kW meer stress op je batterij. Doe dit al weer heel wat jaren en zie in mijn vorige en huidige Tesla geen extra degratie van de batterij.
 
Ik doe het niet vaak, maar als ik naar 100% moet dan laad ik eerst naar 90% en uur voor ik ga rijden de laatste 10%. Accu warmer en staat dan op 99% (die laatste 1% duurt heel lang). dan rij ik zowat gelijk weg op 99% met warmere accu. Dat laden moet je dan zelf automatiseren of handmatig doen. Maar goed is zeker geen 4x week, meer 1x maand.
 
  • Like
Reactions: MLKRMR and Hbrink
Denk dat tot 90% laden en tot 10% leeg reden prima te doen is zonder problemen. Heb het zelf ook paar jaar gedaan met dagelijks laden tot 90%. Nooit problemen mee gehad, range is nog altijd prima. Alleen kwam ik maar af en toe aan die 10% met leeg rijden, meestal was het toch rond de 20% zoiets. Beste optie is als je op het werk ook zou kunnen laden, dan kun je het toch gewoon binnen de 80-20% houden.
 
Beste leden,

Ik heb een vraag omtrent het opladen van mijn Tesla, heb al veel forums afgezocht omtrent een antwoord maar tot op heden niet een duidelijk antwoord kunnen vinden.
Ook heb ik de vraag bij Tesla zelf neergelegd maar ook geen duidelijk antwoord op gekregen.

Sinds november 2023 heb ik een Tesla Model Y performance aangeschaft.
Voor mijn werk moet ik 4x per week van Eindhoven naar Haarlem op en neer rijden. 320 km totaal voor heen en weer.
Hiervoor moet ik de accu voldoende opladen om heen en weer te kunnen rijden.
Opladen bij een supercharger wil ik niet.
Heb een thuislader, gunstig energie contract en opladen onderweg kost tevens, naast de extra dure oplaad kosten, ook extra tijd.

Omtrent de accu en het opladen heb ik een vraag.
Ik weet dat de accu teveel opladen, boven de 80%, niet wordt aangeraden. Enkel voor lange ritten, wat ik dus 4x per week moet doen.
De accu verder teveel "leeg rijden" tot onder de 20% wordt ook niet aangeraden.
Echter voor mijn afstand moet ik wel 1 van de 2 bovengenoemde dingen aanspreken.

Wat is beter / het beste om in mijn situatie te doen:
De accu 100% opladen en met 20% thuis te komen.
De accu 95% opladen en met 15% thuis te komen.
De accu 90% opladen en met 10% thuis te komen.
Om mijn accu 85% op te laden en met 5% thuis te komen wil ik niet i.v.m. accu-leegte stress :)
Wat is het minst “slecht” voor de accu / het beste voor de accu?

Had ergens gelezen dat de accu boven de 80% opladen, een verhoogde "stress" geeft op de accu.
Op de dagen dat ik niet op en neer rijd naar Haarlem, laad ik de accu daarom "maar" tot 60% op om de belasting op de accu wat te verlagen en de "stress" weer te verlagen.
Geen idee of het slim is om dit te doen of dat dit onzinnig is.

Kan iemand hier informatie over geven?

Hoor het heel graag.

Met vriendelijke groet,

Michael Holthuis

Bij 50% voelt de accu zich het beste, maar +40 (=90%) en -40 (=10%) is een veilig gebied.
Ik ga standaard tot 80% en indien nodig naar 90% als ik weet dat ik anders onder de 20% ga uitkomen.
De tijd speelt ook een rol, een keer leegrijden tot 5% is geen enkel punt maar het is dan wel beter om direct te gaan laden. (desnoods eerst naar bv 40% en later doorladen op zonnestroom naar een hoger %)

Hier gaat dat al >215.000 km prima zonder noemenswaardige degradatie (ca. 7-8%).
Snelladers zie ik niet vaak, al schijnt dat in de praktijk ook niet zo schadelijk te zijn.
Een LR accu krijg je met een beetje beleid niet stuk onder de 200k 😇
 
Zo zie ik het ook al houdt de navigatie daar geen rekening mee. Met een paar procenten aankomen bij een SuC of plaats waar je kan laden is geen probleem.
Heb mijn route met verschillende tussenstops vanmorgen nog eens ingegeven (moet wel want kan die nergens saven ;)). Wij plannen 3 Airbnb (laden niet mogelijk) overnachtingen en daar komt hij telkens aan onder 10%. Als langer parkeren met lage SoC niet gezond is, vreemd dat geen instelling voorzien is om met een minimum percentage aan te komen, toch? Of is +/- 15hr blijven staan met SoC onder 10% geen punt? Ik weet wel dat ik op de laatste SuC langer kan blijven laden of bij een andere laadinfrastructuur korter bij de Airbnb kan bijladen maar dat is het punt niet.

Trouwens, had de functie met vertrekdatum en aankomstdatum geprobeerd en naar de auto gestuurd maar die wilde er direct aan beginnen terwijl het vertrek pas 28/02 is 🤔
 
Heb mijn route met verschillende tussenstops vanmorgen nog eens ingegeven (moet wel want kan die nergens saven ;)).

- Die blijven toch staan bij recente bestemmingen (dacht ik)
- Plannen via de app, daar blijven ze zeker staan bij bestemmingen
- Zet de bestemmingen in je agenda en synchroniseer deze
- Zet je bestemmingen in Google maps of iOS kaarten, sla ze daar op en stuur ze naar je wagen als je ze nodig hebt
- geef je begeleider een papier met de volgende bestemmingen, dan heeft die ook wat te doen

Toch wel enkele manieren om je route op voorhand in te geven, niet dan?
 
Als je een route maakt met verschillende tussenstop adressen blijven die niet bij "recent" staan in de app, toch niet bij mij.
In de agenda of Google maps enz is een alternatief maar beetje omslachtig vind ik
Begleider een papierke? Kom jij dat dan maar eens uitleggen 😂 Al mijn argumenten om haar te overtuigen een Tesla te kopen ineens van de kaart ..
 
Wij maken elk jaar (meerdere) lange trips met telkens 9 tot 11 tussenstops.
Ondertussen heb ik voldoende vertrouwen in Tesla en de navigatie om thuis het eindadres (>2.000 km verder) in te geven. Dus geen gedoe meer.
In den beginnen gaf ik (thuis) elke tussenstop apart in in de navigatie en maakte er een favoriet van. Zonder begeleidingspapiertje was het niet altijd duidelijk wat de volgende bestemming was.
Dan ben ik overgeschakeld om de bestemmingen op volgorde te zetten in mijn agenda, deze te synchroniseren (staat standaard op). Aankomen op de bestemming was agenda klikken en volgende bestemming aanduiden.

Ondertussen kun je natuurlijk ook al navigeren met eigen tussenstops, zolang je de navigatie niet onderbreekt gaat deze gewoon verder van het laatste punt. Of deze de route met tussenpunten onthoudt na het stoppen van de navigatie betwijfel ik...
 
Bij 50% voelt de accu zich het beste, maar +40 (=90%) en -40 (=10%) is een veilig gebied.
Ik ga standaard tot 80% en indien nodig naar 90% als ik weet dat ik anders onder de 20% ga uitkomen.
De tijd speelt ook een rol, een keer leegrijden tot 5% is geen enkel punt maar het is dan wel beter om direct te gaan laden. (desnoods eerst naar bv 40% en later doorladen op zonnestroom naar een hoger %)

Hier gaat dat al >215.000 km prima zonder noemenswaardige degradatie (ca. 7-8%).
Snelladers zie ik niet vaak, al schijnt dat in de praktijk ook niet zo schadelijk te zijn.
Een LR accu krijg je met een beetje beleid niet stuk onder de 200k 😇
Bij 50% voelt de accu zich het beste, maar +40 (=90%) en -40 (=10%) is een veilig gebied.
Ik ga standaard tot 80% en indien nodig naar 90% als ik weet dat ik anders onder de 20% ga uitkomen.
De tijd speelt ook een rol, een keer leegrijden tot 5% is geen enkel punt maar het is dan wel beter om direct te gaan laden. (desnoods eerst naar bv 40% en later doorladen op zonnestroom naar een hoger %)

Hier gaat dat al >215.000 km prima zonder noemenswaardige degradatie (ca. 7-8%).
Snelladers zie ik niet vaak, al schijnt dat in de praktijk ook niet zo schadelijk te zijn.
Een LR accu krijg je met een beetje beleid niet stuk onder de 200k 😇
@Krisja, het is mij gewoon opgevallen dat je een route niet eenvoudig kunt saven in de app, ik had dat handig gevonden, meer is het niet hoor. Het ging mij vooral over de rest van mijn post.
Laden tot 100% is geen probleem als je hem
Geen uren op 100% laat staan.
Laden onder de 10% is geen probleem als je direct laadt.
Ik zou doen wat mij best uitkomt en de stresssituatie zo snel mogelijk op te heffen door snel te vertrekken / laden.
Dan wordt het laden tot 95%
Lijkt me eenvoudig. Waar krijg je meer stress van: je batterij tot 100% laden, lokaal een AC lader zoeken voor een halve dag, of elke keer 10' aan een supercharger laden?

Ik zou optie 2, 3, 1 kiezen in die volgorde. Of niet.
Gaat me er meer over uit wat het beste is om te doen m.b.t. thuisladen. Heb thuis nog een heel gunstig energiecontract.

Lijkt me eenvoudig. Waar krijg je meer stress van: je batterij tot 100% laden, lokaal een AC lader zoeken voor een halve dag, of elke keer 10' aan een supercharger laden?

Ik zou optie 2, 3, 1 kiezen in die volgorde. Of niet.
Bedankt voor de reactie(s). Het gaat me er hier meer over uit wat het beste is om te doen met thuisladen m.b.t. degeneratie van de accu. Heb thuis nog een heel gunstig energiecontract en ben tevens flexibel met wanneer op te laden / hoelang laten staan met volle accu etc.

De opties voor laden aan AC of SuC zijn uiteraard bekend. Ik werk elke dag op een andere locatie in Haarlem waar vaker niet dan wel een AC beschikbaar is. Gezien de kosten en tijd (2.5 uur voor de terugweg vaak) vermijd ik ook liever de SuC. Ik hou de 95% - 15% range aan denk ik, lager dan 10% accu geeft me ook weer de onnodige stress :)