Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Issues met Tesla navigatie in het buitenland ?

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen week met de Model S (2018 MCU1) naar Frankrijk op wintersport geweest. Liep hier tegen het probleem aan dat de Navigatie er slecht werkte.
Initieel ging het goed (in Nederland ingesteld) kon hij heel de route netjes vinden, maar op een gegeven moment, net voor de supercharger was hij de route kwijt (geen route mogelijk). Mijn telefoon moest hulp bieden toen wat erg irritant is. Gelukkig wel op tijd de snelweg afgegaan. Daarna probeerde ik de route opnieuw in te stellen. Hij bleef maar zoeken naar de juiste route. Een reset was niet de oplossing (deze duurde overigens heeeeel lang, voor mijn gevoel 3x zo lang als normaal). Na 5x proberen deed hij het eindelijk. Ik ben er volgens maar afgebleven en de rest van de route ging gelukkig goed. Tot na de overnachting, toen begon alles weer opnieuw.

De terugreis van het helemaal drama, hij ging pas goed werken toen in bij Maastricht de grens over kwam.
Daarvoor veroorzaakte het berekenen van de route een crash/reboot van computer en duurde heel lang voor de reboot. Ik heb ook nog geprobeerd om middels mijn telefoon hotspot/wifi verbinding te maken, dit hielp verder ook niet.
Tijdens deze acties ook nog geprobeerd om een willekeurige webpagina te openen, maar deze wilde hij ook niet laden.

Allerminst fijn moet ik zeggen... herkent iemand deze problemen en/of hebben jullie tips?
 
Ik had voor versie 2020.4 dat de route niet tot eindbestemming uitgerekend kon worden, moest van supercharger naar supercharger, dit werkte bij mij goed, geen vastlopers oid, was met model S mcu1.
Nadat ik geprobeerd had de hele route uit te laten rekenen was navigatie helemaal vastgelopen, wilde hij zelfs geen korte routes meer uitrekenen, na reset met wieltjes (twee keer moeten doen) deed het spul het weer.
Nu op laatste software versie rekent hij in een 30 tal seconden de hele route uit incl stops, ga helaas pas in maart testen of dit echt zo goed werkt.
 
  • Like
Reactions: Geendiesel
Met Model 3 afgelopen weken in de Haute Maurienne geweest, heen via Reims / Lyon, terug via Lausanne / Colmar / Lux. Als enige qua navi was afwijkend dat we op t stuk Dijon - Haute Maurienne ( ah eind ligt de bekende Col d'Iseran ) de stall-bezetting van de SuC's NIET werd weergegeven. Dag later weer wel... Een enkele keer deed Spötify ( toen nog 2019.40.7 meen ik ) het niet ( geen LTE, niks.. ) maar dan deed de navigatie het nog wel!
We zijn best wel tevreden over de navi, op rotondes wil Truus zich nog wel eens vergissen in het gesproken afslagnummer maar is de visuele weergave wel okay. Daar zijn we inmiddels aan gewend. Maar dat is niet specifek voor het buitenland dat begint al meteen in Vlaanderen... :rolleyes:
 
heb deze iig allemaal verwijderd.... (een hoop geswipe), de gui lijkt nu iig wel soepeler te werken...
nu moet ik alleen weer op wintersport om het te proberen.... o_O
Ik denk dat het volgende aan de hand is.
Als je zoals @pvkeep beschrijft oude bestemmingen uit het geheugen van de auto verwijdert, maak je in feite weer ruimte vrij op je eMMC. Dat zijn veelal geheugenplekken die al langere tijd door die oude bestemmingen beschreven zijn, dus weinig last hebben gehad van schrijf-/wis-acties op je eMMC.
M.a.w. redelijk 'frisse' geheugenplekken, dus die zullen het nog wel even doen. Het feit dat je dit moet doen zegt echter wel wat van de toestand van je eMMC. Dus het zal wel weer even goed gaan, maar als het aantal bestemmingen weer oploopt, kun je denk ik wel weer gedoe gaan verwachten. De software van de auto zal voor het loggen die vrijgemaakte geheugenplekken immers ook weten te vinden.
 
  • Like
Reactions: Geendiesel