Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Link(jes) naar website over laadpalen icm zonnepanelen

This site may earn commission on affiliate links.
Voor de elektrarekening kijkt de meter niet naar belasting per fase -> alleen totaal is van belang.
De zekering/automaat gaat uiteraard wel per fase, vandaar dat gelijkmatige verdeling van verbruikers wel handig is.

Waar het in dit geval vooral om gaat is de lader welke minimaal tot ca. 6 amp. kan terugregelen.
Bij 1 fase is dat 3x zo weinig (tov een 3 fase lader) Dus als je alleen op zonnestroom wilt laden (lees: NIET via het net) dan is dat met een 1 fase lader veel vaker mogelijk, zeker bij een wat kleinere PV installatie (en/of in de donkere maanden)

De laadverliezen zijn bij lagere amperages overigens wel wat groter.

De ideale situatie is van vele factoren afhankelijk (elektra tarief / teruglever vergoeding / merk en type EV / beschikbare laadtijd / andere verbruikers / netaansluiting / overschot PV / etc.)
Mijn voorkeur gaat toch uit naar om de zonnepanelen in 3 fase configuratie uit te voeren (als er voldoen panelen op het kunnen worden geplaatst) omdat wij ook een 3 fase inductie kookplaat hebben.

Stel ik zou toch voor 1 fase zonnepaneel installatie gaan en
 
Ik ben voor de Ratio Solar gegaan. Vooralsnog tevreden over. Vind m ook betrekkelijk vriendelijk geprijsd. Heb wel 36 panelen dus flinke opbrengst en verwacht in de zonnige maanden geen probleem om aan m’n minimale amperage te komen.
 
Ik begrijp niet waarom je 2 fases door de laadpaal zou laten afschakelen. Het is niet zo dat de zonnepanelen al hun vermogen dan via 1 fase gaan combineren. Je krijgt dan gewoon maar 1x 6 Amp door de laadpaal, de andere 2 x 6 Amp lever je gewoon aan het net. Slimmer om dat gewoon ook in de accu te stoppen lijkt me. Of mis ik iets?
Wat je mist is dat het laadprotocol niet snapt dat er meedere fases zijn dus als het protocol 6 ampere zegt dan is dat bij een 3-fase dus 18 ampere. Vandaar dat je die 2 fases dus moet afkoppelen om ook op 6 ampere te kunnen laden.
 
Even voor de volledigheid, de zappi schakelt noet automatisch tussen 1 en 3 fasen. Dit moet je handmatig ingeven op de zappi (kan niet via de app). Je geeft dan aan of eco danwel eco+ 1 of 3 fasen laden is. Als het vermogen van de panelen dan boven de 7,2 kW komt gaat de rest gewoon het net op.
Ik gebruik deze setting in de donkere maanden omdat de zappi dan al start bij 1,5 kW opbrengst van de panelen.

Ik krijg dan problemen wanneer ik in de zappi app de setting verander naar fast modus. Als ik dan terug ga naar eco mode dan blijft de lader schakelen tussen 1 en 3 fase. Oplossing is dan kabel er helemaal uit even wachten settings zetten hoe ik het wil en dan gaat het wel goed. Heel soms moet de stroom helemaal van de paal af.

Zappi weet van dit issue, probleem is dat elk merk auto anders omgaat met 1 en 3 fase schakelen.

Verder vindt il de aftersales van Zappi erg netjes, door defect interne lader van de model x was een contacter defect gegaan deze is kosteloos vervangen.
 
  • Informative
Reactions: ERvee and Mars2020
Omdat ik al een Home Assistant systeem heb draaien zou dit ook een interessante oplossing kunnen zijn: Je Tesla automatisch laden op zonnestroom - Teslafacts

Bespaart dan de installatie van een "dure" Zappi uit... Zeker als ik op 1 fase blijf laden dan kan ik zelf de huidige laadpaal blijven gebruiken.
De Zappi is heel eenvoudig middels hun API op HA te koppelen. voordeel is dat de Zappi daarnaast veel mogelijkheden heeft om op basis van overproductie van zonne-energie te laden. Door de Zappi vanuit Ha te sturen kun je deze eenvoudig koppelen aan dynamische energie prijzen.
Als je al een laadpaal hebt is rechtstreeks koppelen van je auto aan HA wellicht handiger, maar daar heb ik geen ervaring mee.