Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Link(jes) naar website over laadpalen icm zonnepanelen

This site may earn commission on affiliate links.
Wij gaan mogelijk toch zonnepanelen op ons dak laten plaatsen en nu ben ik op zoek naar informatie (websites) waarin staat uitgelegd waar je rekening mee moet houden als je de mogelijkheid wilt hebben om de overtollige zonne-energie dynamisch via een laadpaal de auto kunt opladen.
1] Waar moet de zonnepanelen installatie aan voldoen?
2] Welke eisen worden gesteld aan de laadpaal?
3] Zijn er nog extra voorzieningen nodig on de verdelerkast?

Wij hebben nu een oude laadpaal die in 2013 is geplaatst voor de Renault Zoë. Deze wil ik ook (laten) vervangen door een drie fase laadpaal.

En ja ik maak gebruik van Home Assistant als home automation systeem maar ik heb zelf beperkte tijd om uitgebreid zelf te gaan hobby-en. Dus liefst ben ik op zoek naar oplossingen die kant en klaar en op elkaar afgestemd zijn.

Dus heeft iemand tips voor websites waarop de gezochte informatie staat?
 
De uitdaging met een 3-fase laadpaal en zonnepanelen is dat je meestal te weinig opbrengst hebt om 3 fasen te voeden (3*6 =18 ampere). Je moet dan eigenlijk 2 fases afkoppelen en dan met 1 fase laden (6 ampere), dan kun je mooi je overtollige energie in de auto stoppen. De meeste commerciele laadpalen ondersteunen dit niet en dus komt er van zonneladen dan weinig terecht.

Ik ga er deze week 1 bouwen met SmartEVSE en de serkri firmware waarmee dat automatisch kan. Er zit ook iemand op het forum die deze laadpalen zelf bouwt (naam is me even ontschoten) met de voornoemde hardware, wellicht dat hij die setup en firmware ook levert.
 
Ik gebruik de Easee paal met equalizer (voorkomt overbelasting). Deze is instelbaar op alleen zonnestroom laden, minimaal 6A dat is bij 3 fase inderdaad 18A. Maar ook overtollige energie laden, je stelt dan zelf het amperage in en dan neemt de paal minimaal die hoeveelheid stroom, ongeacht of de panelen dit leveren. Gaat de zon meer schijnen dan neemt de paal wel alle stroom van de panelen. Het schakelen van de paal gaat niet direct, er moet een paar minuten sprake zijn van meer/minder zon voordat hij omschakelt.

Ik heb begrepen dat de laadverliezen hoger zijn bij lagere laadsnelheid dus je moet wel een beetje stroom geven aan de auto wil je niet veel verliezen. Op 6Ax3 is dit 4,2Kwh en op 5Ax3 3,5 Kwh.
 
Ik gebruik de Easee paal met equalizer (voorkomt overbelasting). Deze is instelbaar op alleen zonnestroom laden, minimaal 6A dat is bij 3 fase inderdaad 18A. Maar ook overtollige energie laden, je stelt dan zelf het amperage in en dan neemt de paal minimaal die hoeveelheid stroom, ongeacht of de panelen dit leveren. Gaat de zon meer schijnen dan neemt de paal wel alle stroom van de panelen. Het schakelen van de paal gaat niet direct, er moet een paar minuten sprake zijn van meer/minder zon voordat hij omschakelt.

Ik heb begrepen dat de laadverliezen hoger zijn bij lagere laadsnelheid dus je moet wel een beetje stroom geven aan de auto wil je niet veel verliezen. Op 6Ax3 is dit 4,2Kwh en op 5Ax3 3,5 Kwh.
De easee mag niet meer worden verkocht wegens gebreken. Niet doen dus. ;)
 
Er is geen gebrek, er is een keuringsinstantie die uit de tijd is. Daarnaast is er een nieuwe versie die gewoon wel toegelaten is ondertussen.
Er is absoluut wel een gebrek, namelijk aan goede ALS bescherming, het zo veel keer per dag testen zegt helemaal NIETS over het functioneren bij gelijkstroom door een ALS. De Type B functionaliteit dus, een vereiste bij grote accu's.
 
Je kan ook een zappi als laadpaal nemen. Die kan automatisch van 1 naar 3 fase switchen en doet automatisch alleen op zonnestroon laden of vol 11 kw wat je wil
En van 3 naar 1 fase als de zon weg is. ;)

Je hebt een beste hoeveelheid zonnepanelen nodig om alleen op 3 fasen te laden: 3x6 A oftewel 4,1 kW opwek, waar alle fasen tenminste 6 A leveren. 1 fase die minder levert geeft dan direct uitschakeling op als je ingesteld hebt om alleen op zonnestroom te laden. Dan is de Zappi handiger, die schakelt dan naar 1 fase, 6A oftewel 1.3 kW.

Hoe dan ook dat is nog niet opportuun in Nederland om alleen op zonnestroom te laden in verband met saldering. In Belgie is de situatie anders.
 
De uitdaging met een 3-fase laadpaal en zonnepanelen is dat je meestal te weinig opbrengst hebt om 3 fasen te voeden (3*6 =18 ampere). Je moet dan eigenlijk 2 fases afkoppelen en dan met 1 fase laden (6 ampere), dan kun je mooi je overtollige energie in de auto stoppen. De meeste commerciele laadpalen ondersteunen dit niet en dus komt er van zonneladen dan weinig terecht.

Ik ga er deze week 1 bouwen met SmartEVSE en de serkri firmware waarmee dat automatisch kan. Er zit ook iemand op het forum die deze laadpalen zelf bouwt (naam is me even ontschoten) met de voornoemde hardware, wellicht dat hij die setup en firmware ook levert.
Ik begrijp niet waarom je 2 fases door de laadpaal zou laten afschakelen. Het is niet zo dat de zonnepanelen al hun vermogen dan via 1 fase gaan combineren. Je krijgt dan gewoon maar 1x 6 Amp door de laadpaal, de andere 2 x 6 Amp lever je gewoon aan het net. Slimmer om dat gewoon ook in de accu te stoppen lijkt me. Of mis ik iets?
 
Ik begrijp niet waarom je 2 fases door de laadpaal zou laten afschakelen. Het is niet zo dat de zonnepanelen al hun vermogen dan via 1 fase gaan combineren. Je krijgt dan gewoon maar 1x 6 Amp door de laadpaal, de andere 2 x 6 Amp lever je gewoon aan het net. Slimmer om dat gewoon ook in de accu te stoppen lijkt me. Of mis ik iets?

Voor de elektrarekening kijkt de meter niet naar belasting per fase -> alleen totaal is van belang.
De zekering/automaat gaat uiteraard wel per fase, vandaar dat gelijkmatige verdeling van verbruikers wel handig is.

Waar het in dit geval vooral om gaat is de lader welke minimaal tot ca. 6 amp. kan terugregelen.
Bij 1 fase is dat 3x zo weinig (tov een 3 fase lader) Dus als je alleen op zonnestroom wilt laden (lees: NIET via het net) dan is dat met een 1 fase lader veel vaker mogelijk, zeker bij een wat kleinere PV installatie (en/of in de donkere maanden)

De laadverliezen zijn bij lagere amperages overigens wel wat groter.

De ideale situatie is van vele factoren afhankelijk (elektra tarief / teruglever vergoeding / merk en type EV / beschikbare laadtijd / andere verbruikers / netaansluiting / overschot PV / etc.)
 
Is er laatst niet ergens op dit forum gepost dat het schakelen tussen 1 en 3 fase laden een probleem kan geven voor de on-board lader van de auto?
Weet niet of dat hier gepost is maar het kan zeker problemen geven. Als er op 1 fase geladen wordt gebruiken sommige auto’s 2 van de 3 laders van een 3 fase lader om tot 32A te kunnen laden. Hiervoor wordt fase 1 en 2 voor de gelijkrichters met elkaar verbonden zodat de stroom netjes verdeeld wordt.
Als er weer wordt teruggeschakelt naar 3 fasen moet die verbinding uiteraard weer worden verbroken anders heb je vuurwerk. Hiervoor dient de auto eigenlijk een stop en reset te doen voordat het laden wordt hervat.
Berucht zijn de eerste Kona’s met drie fase laders die dit niet goed deden en de Zappi die dit wel wilde😊
Het schakelen tussen 1 en 3 fasen is vziw eigenlijk niet goed vastgelegd in een standaard.
 
  • Informative
Reactions: Mars2020
En van 3 naar 1 fase als de zon weg is. ;)

Je hebt een beste hoeveelheid zonnepanelen nodig om alleen op 3 fasen te laden: 3x6 A oftewel 4,1 kW opwek, waar alle fasen tenminste 6 A leveren. 1 fase die minder levert geeft dan direct uitschakeling op als je ingesteld hebt om alleen op zonnestroom te laden. Dan is de Zappi handiger, die schakelt dan naar 1 fase, 6A oftewel 1.3 kW.

Hoe dan ook dat is nog niet opportuun in Nederland om alleen op zonnestroom te laden in verband met saldering. In Belgie is de situatie anders.
Ik wil het ook aanleggen voor als de saldering veel minder of er niet meer is.

Morgen komt een zonnepanelen installatie bedrijf langs en ik hoop dan meer te weten hoeveel panelen er op ons dak kunnen worden geplaatst. Gezien de bijzonder vorm van het dak is mij dat nu nog niet duidelijk.

De Zappi is wel een mooie oplossing.
 
  • Like
Reactions: Mars2020