Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Luchtvering kapot, service ervaringen luchtvering-specialist?

This site may earn commission on affiliate links.
Helaas, bericht van systeem dat er een lek zit in mijn luchtvering (links voor).

Nagevraagd bij Tesla, diagnose en bij lek links voor worden beide vervangen kost ±3800 Euro (incl BTW). Gekeken of er mss toch 1 vervangen kon worden, allen Tesland gevonden die dat doet, maar kwam uit op een bedrag van ±1500 ex BTW voor 1 zijde.

Zag dat dit wel een stuk goedkoper kon bij luchtverings-specialist.nl, aka car-direct Giessen. Ze gebruiken de oorspronkelijke Continental luchtvering die Tesla ook gebruikt blijkbaar en vervangen ook gelijk beide kanten.

Iemand ervaring met met de luchtvering-specialist voor vervanging van luchtveringen? Ze geven aan dat ze bijna elke 2 weken wel dit moeten doen bij een Tesla model X of S, dus dat er moet ruim ervaring zijn. Maar heb deze claim al eerder gehoord 😣
 
MX heeft 2e generatie luchtvering en die hebben helaas wat meer zwakke plekken (veerpoten kunnen niet alleen gaan lekken op meerdere plekken maar ook gaan ratelen) dus al zou je de afdichting kunnen herstellen kan hij nog op andere plekken gaan lekken en daarnaast nog gaan rammelen.

Je kan evt wel een stuk goedkoper uit komen door Chinese veerpoten te monteren maar dat is natuurlijk een keuze die je af moet wegen
 
Vanmiddag mocht ik een offerte ontvangen van Tesla. De luchtvering achter zou beiderzijds defect zijn en ze willen de voorzijde "dan ook maar meteen doen". Totaalkosten 6.000 euro. Een slikmomentje. Zeker, omdat ik betwijfel of dit bij mijn MX van 6 jaar oud niet vaker gaat opspelen gezien het aantal meldingen op fora.

Ook ik hoor graag alternatieve adressen, want dit moet goedkoper kunnen. En daarbij is mijn vraag of iemand kennis en ervaring heeft hoe juridisch gezien hiermee omgegaan kan worden. Met dank.
 
Vanmiddag mocht ik een offerte ontvangen van Tesla. De luchtvering achter zou beiderzijds defect zijn en ze willen de voorzijde "dan ook maar meteen doen". Totaalkosten 6.000 euro. Een slikmomentje. Zeker, omdat ik betwijfel of dit bij mijn MX van 6 jaar oud niet vaker gaat opspelen gezien het aantal meldingen op fora.

Ook ik hoor graag alternatieve adressen, want dit moet goedkoper kunnen. En daarbij is mijn vraag of iemand kennis en ervaring heeft hoe juridisch gezien hiermee omgegaan kan worden. Met dank.

Correctie rechtsvoor en rechtsachter zouden defect zijn en links zou er slijtage zichtbaar zijn.
 
Wat ik de afgelopen jaren - ook van Tesla zelf nota bene - begrepen heb, is dat er door een verkeerd ontwerp de draagarmen en luchtvering aan teveel slijtage onderhevig is. Een bevriend garagehouder opperde juridische stappen, omdat ook hij deze problemen te vaak voorbij ziet komen - zeker tov andere auto’s. Ikzelf vind 2x draagarmen vervangen (enkele duizenden euro’s) en nu dus €6.000 voor luchtvering wel gortig. Zeker gezien rustige rijstijl (km stand 130.000).

Maar verder met je eens hoor… Slijtage hoort bij een auto, maar mijns inziens zit er een verschil tussen economische en technische levensduur.
 
Heb je net een PB gestuurd. Bedankt voor het aanbod iig.
6000 euro voor 2 luchtveringen is wel heel veel. Had een offerte van 3100 van de SeC voor luchtveringen voor vervangen. Is wss meer aan de hand.

Voor mijn luchtveringen lijkt het probleem opgelost met het vervangen van beide luchtveringen voor. Zaten nog de oorspronkelijke onder met 274K km, dus geen slechte prestatie.

Hassotech was een zeer goede optie Als garage. Goed overleg gehad, maar de afstand was net te groot voor mij, zeker omdat ik als wist wat er precies gedaan moest worden.

Uiteindelijk bij de luchtvering-specialist in Giessen laten doen. Positieve ervaring, goede communicatie en Stephan en zijn team weten wat ze doen. Ze zijn transparant en de kosten zijn goed. Jaar garantie, wat potentieel beter is de Tesla zelf afhankelijk van hoeveel je rijdt. Je bent de auto wel een dag extra kwijt, maar ik vindt het goed dat ze de auto o/n houden om te kijken of er nog lekkage of iets is.

Helaas zijn de kosten nu wel hoger omdat Arnott de prijzen heeft verhoogd, maakt het verschil met de SeC wel wat kleiner in prijs (2250 vs 3100).
 
Gisteravond heb ik mijn TeslaX opgehaald in Hasselt bij Hassotech. Mijn dank voor @RobTruyens is groot. Hij heeft niet alleen zorgvuldig gekeken naar mijn probleem, maar ook mijn luchtveringsprobleem opgelost voor 3.400 euro. Terwijl later bleek dat hij duurder uit was met 2 onderdelen, heeft hij zich keurig gehouden aan de offerte. Snel en vriendelijk in het contact en heeft zelfs gezien het late tijdstip van ophalen (vrijdagavond 19.30) nog een tafeltje geregeld bij zijn favoriete Italiaan in Hasselt.

Rob is net 2 maanden geleden begonnen met zijn eigen zaak na 7-8 jaar gewerkt te hebben als senior engineer bij Tesla België. Iemand met ervaring dus. Een volgende keer neem ik zeker de moeite die 100km naar Hasselt af te reizen ipv de 15km naar Tesla Tilburg.