Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuw beleid SeC? Geen vervangend vervoer bij garantie werkzaamheden aan accu

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn Model X moet voor de accu zekering naar de SeC, had gehoopt dat dit binnen enkele uren klaar was maar ze geven aan dat het pas de volgende dag klaar zal zijn.

Krijg ik te horen dat ze geen vervangend vervoer meegeven, omdat de basisgarantie is afgelopen en ze de voorwaarden hebben aangepast.

Lijkt me bullshit, daar garantie op de accu nog loopt en dit toch duidelijk een accu element is. Zekering wordt ook gratis vervangen. Enige ervaring met deze nieuwe policy of is dit gewoon bullshit van SeC Amsterdam?
 
Mijn Model X moet voor de accu zekering naar de SeC, had gehoopt dat dit binnen enkele uren klaar was maar ze geven aan dat het pas de volgende dag klaar zal zijn.

Krijg ik te horen dat ze geen vervangend vervoer meegeven, omdat de basisgarantie is afgelopen en ze de voorwaarden hebben aangepast.

Lijkt me bullshit, daar garantie op de accu nog loopt en dit toch duidelijk een accu element is. Zekering wordt ook gratis vervangen. Enige ervaring met deze nieuwe policy of is dit gewoon bullshit van SeC Amsterdam?
De basisvoorwaarden kunnen zijn aangepast, maar het moment dat het contract is aangegaan is volgens mij leidend. Als toen de vervangende auto nog wel onderdeel was van de voorwaarden was, dan is die geldig.
Als je de nieuwe voorwaarden geaccepteerd hebt, staan ze in hun recht.
 
Tesla bood bij mij alleen in het eerste jaar 2018/2019 standaard vervangend vervoer aan. Daarna kon het als ze “over” hadden tegen betaling en nu verwijzen ze bijv in Duiven naar een verhuur bedrijf in de buurt.

Heel eerlijk.. vond bij de andere merken makkelijker dan Tesla. Vervangend vervoer wordt gewoon geregeld als reparatie/service langer duurt. Wel tegen kosten, maar ze ontzorgen ten minste.
 
De basisvoorwaarden kunnen zijn aangepast, maar het moment dat het contract is aangegaan is volgens mij leidend. Als toen de vervangende auto nog wel onderdeel was van de voorwaarden was, dan is die geldig.
Als je de nieuwe voorwaarden geaccepteerd hebt, staan ze in hun recht.
Handicap is een beetje dat je 2 niveau's van garantie hebt: de gewone garantie van 4 jaar of beperkt aantal kilometers op de gehele auto, en de langere garantie op de HV batterij. Vraag is wat er in die langere garantie zit. Vervangend vervoer kan daarvan uitgesloten zijn want dit is een commerciële garantie, geen wettelijke.
 
Handicap is een beetje dat je 2 niveau's van garantie hebt: de gewone garantie van 4 jaar of beperkt aantal kilometers op de gehele auto, en de langere garantie op de HV batterij. Vraag is wat er in die langere garantie zit. Vervangend vervoer kan daarvan uitgesloten zijn want dit is een commerciële garantie, geen wettelijke.

Duidelijk, gevoelsmatig wel een beetje krom. Betekent dus ook als de batterij faalt binnen de garantie periode, maar na de basis garantie, Tesla dus ook geen vervangend vervoer hoeft te regelen.

Kan een dure aangelegenheid worden als je dan langere tijd geen vervoer hebt.
 
Duidelijk, gevoelsmatig wel een beetje krom. Betekent dus ook als de batterij faalt binnen de garantie periode, maar na de basis garantie, Tesla dus ook geen vervangend vervoer hoeft te regelen.

Kan een dure aangelegenheid worden als je dan langere tijd geen vervoer hebt.

Helemaal eens dat dit krom is en wat Wooter schrijft klopt niet. Heeft niets met wettelijke versus 'commerciele' garantie te maken (maar Wooter is dan ook een Belg, dus dicht hem geen terzake relevante kennis toe). Als in de garantievoorwaarden bij aankoop stond dat vervangend vervoer van toepassing was ingeval van een garantieaanspraak gedurende de accu garantie, kan Tesla dat niet eenzijdig wijzigen. Natuurlijk, tenzij in de garantievoorwaarden stond dat Tesla dit wel kan.
 
  • Like
Reactions: horta
Tsja, ik heb Wooter al verscheidene keren gewezen op de verschillen tussen Belgie en Nederland. Wij kennen de term wettelijke garantie helemaal niet. Wij kennen conformiteit.
Conformiteit verplicht volgens mij niet de leverancier voor een tijdelijke vervanging te zorgen. Bovendien zal in het geval van een probleem met de aandrijflijn (buiten de reguliere garantie) welke binnen de door Tesla geleverde garantie op de aandrijflijn, niemand zich beroepen op conformiteit. Immers de garantievoorwaarden van Tesla hierin zijn voldoende. En als Tesla daarin vervangend vervoer niet heeft opgenomen, ga je die niet krijgen.
 
Tsja, ik heb Wooter al verscheidene keren gewezen op de verschillen tussen Belgie en Nederland. Wij kennen de term wettelijke garantie helemaal niet. Wij kennen conformiteit.
Nou, linksom, rechtsom, in conformiteit staat niets over vervangend vervoer.

Het grappige is dat door dat gebrek aan wettelijke garantie, het vaak moeilijker is om in Nederland iets opgelost te krijgen door de leverancier, want je hebt enkel de commerciële garantie en de conformiteit. En de niet-conformiteit moet door de klager bewezen worden. In België is er de wettelijk vastgelegde garantie, en daarvoor moet je dus niet procederen om binnen die periode van je garantie te genieten.

Wees dus blij dat Tesla een commerciële garantie heeft op de HV-batterij.

De vraag is dus of in die commerciële garantie van je HV-batterij vervangend vervoer is opgenomen.

1706796250513.png


1706796443801.png


 
Zo te zien hebben ze het in België beter geregeld :oops:
Helemaal eens dat dit krom is en wat Wooter schrijft klopt niet. Heeft niets met wettelijke versus 'commerciele' garantie te maken (maar Wooter is dan ook een Belg, dus dicht hem geen terzake relevante kennis toe). Als in de garantievoorwaarden bij aankoop stond dat vervangend vervoer van toepassing was ingeval van een garantieaanspraak gedurende de accu garantie, kan Tesla dat niet eenzijdig wijzigen. Natuurlijk, tenzij in de garantievoorwaarden stond dat Tesla dit wel kan.

De juristen van Tesla hebben zeer goed gekeken naar de beperkte garantievoorwaarden nieuwe auto van Tesla en ervoor gezorgd dat er geen vermelding wordt gemaakt van vervangend vervoer. Als ik het document zo lees moet je zelfs de huurauto zelf betalen als het binnen de basisgarantie valt o_O

Mocht iemand nog interesse hebben in de voorwaarden van 2012-2017 dan is hier de link

 
Last edited:
  • Like
Reactions: shthpnz
Tesla bood bij mij alleen in het eerste jaar 2018/2019 standaard vervangend vervoer aan. Daarna kon het als ze “over” hadden tegen betaling en nu verwijzen ze bijv in Duiven naar een verhuur bedrijf in de buurt.

Heel eerlijk.. vond bij de andere merken makkelijker dan Tesla. Vervangend vervoer wordt gewoon geregeld als reparatie/service langer duurt. Wel tegen kosten, maar ze ontzorgen ten minste.
Klopt. Ik belde hierover met LeasePlan. Tesla is voor wat betreft het afschaffen van vervangend vervoer een vreemde eend in de bijt. Ik moest dus een leenauto rechtstreeks bij LeasePlan regelen. Denk ervan wat je denken wilt.
 
Klopt. Ik belde hierover met LeasePlan. Tesla is voor wat betreft het afschaffen van vervangend vervoer een vreemde eend in de bijt. Ik moest dus een leenauto rechtstreeks bij LeasePlan regelen. Denk ervan wat je denken wilt.
Dan gaat het niet echt meer over het recht op vervangend vervoer maar over het gemak van regelen. Als je betaald voor vervangend vervoer is het vooral een service dat ze de vanuit de garage/Service Center regelen. Oorspronkelijke vraag was volgens mij meer het recht op vervangend vervoer. Dat impliceerde dat er niet voor betaald ging/gaat worden.
 
Dan gaat het niet echt meer over het recht op vervangend vervoer maar over het gemak van regelen. Als je betaald voor vervangend vervoer is het vooral een service dat ze de vanuit de garage/Service Center regelen. Oorspronkelijke vraag was volgens mij meer het recht op vervangend vervoer. Dat impliceerde dat er niet voor betaald ging/gaat worden.
Mijn 3 zat ook nog in de garantie en nee, je krijgt niks dus. Ik denk ook niet dat je er recht op zou hebben. Tis service. Sorry, het was service. Vroeger, tot 2018, poetsen ze ook je auto.
 
Nou, linksom, rechtsom, in conformiteit staat niets over vervangend vervoer.

Het grappige is dat door dat gebrek aan wettelijke garantie, het vaak moeilijker is om in Nederland iets opgelost te krijgen door de leverancier, want je hebt enkel de commerciële garantie en de conformiteit. En de niet-conformiteit moet door de klager bewezen worden. In België is er de wettelijk vastgelegde garantie, en daarvoor moet je dus niet procederen om binnen die periode van je garantie te genieten.

Wees dus blij dat Tesla een commerciële garantie heeft op de HV-batterij.

De vraag is dus of in die commerciële garantie van je HV-batterij vervangend vervoer is opgenomen.

View attachment 1014309

View attachment 1014311

De garantie voorwaarden zijn over de tijd ook veranderd, ik heb 8 jaar of onbeperkt aantal kilometers heeft gereden van wat het eerst van toepassing is.
Ik denk dat bij mij de 8 jaar eerder komt dat de onbeperkte kilometers, maar dat is een gok. :cool: