Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y draagarmen (preventief) laten vervangen bij demperswap?

This site may earn commission on affiliate links.
Collegae.
Ik heb een MY van sep 2021 uit China. Prima auto, zeer tevreden over, en bijna 40k km zonder problemen. Alleen die vering is miserabel, vooral als je rugproblemen hebt en passagier bent... Onze auto wordt rustig mee gereden en van geluiden zoals bij defecte draagarmen gemeld worden, is geen sprake.
De dempers laat ik binnenkort in Duitsland vervangen door (Reber-)KONI's. (degene die hierover meer willen weten, zie de tread `Ervaringen met aanpassingen van de vering van een model Y`)

Er staan op dit forum diverse problemen gemeld van de (oude) MS en M3 met defecte draagarmen e.d. die veel herrie maken en na x km vervangen moeten worden. Veelal onder garantie van Tesla.
Bij het vervangen van de dempers door KONI's vervalt waarschijnlijk ook de garantie op de draagarmen. Dus overweeg ik gelijk met de dempers om ook Meyle-HD draagarmen en de versterkte lagers te laten monteren, meerprijs ruim 600 euro. Een mooi bedrag dat ik liever niet uitgeef als het niet nodig is.

Mijn vraag aan degene met ervaring (liefst `inside` Tesla): komt een soortgelijk draagarm issue ook voor bij Model Y en/of wat is het risico dat dit euvel zich voor kan gaan doen voor 200k km?
Dank alvast!
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Bij de Model 3 ken ik het draagarmprobleem alleen van de Model 3 zoals deze is gemaakt tot eind 2020 (dus het model zonder warmtepomp).

Als dat beeld correct is, zou het bij de Model Y ook niet voor de hand liggen dat er een probleem mee is. Wellicht even zoeken op het algemene Model Y deel?
 
De draagarmen links voor op mijn MY (2023, Berlijn) zijn na 15.000km vervangen omdat hier gepiep vandaan kwam. Dus ja, het kan een probleem zijn bij de MY, maar wel in mindere mate zo te lezen.

Per draagarm setje ben je zo’n 235 euro kwijt bij Tesla (inclusief arbeidsloon á €93).
 
  • Like
Reactions: Herman H
Zou bij een Model Y zeker niet voor 600 euro die Meyle bovenste draagarmen laten monteren, is wat mij betreft geld weggooien. Model Y heeft de betere versie van de draagarmen, zijn niet dezelfde die op het begin op de oudere Model 3's zaten. Daar ga je dus niet snel problemen mee krijgen. En zou het toch ooit zijn, dan is een nieuwe set draagarmen bij Tesla nog altijd veel goedkoper. Is de 600 euro meerprijs zeker niet waard.
 
Zou bij een Model Y zeker niet voor 600 euro die Meyle bovenste draagarmen laten monteren, is wat mij betreft geld weggooien. Model Y heeft de betere versie van de draagarmen, zijn niet dezelfde die op het begin op de oudere Model 3's zaten. Daar ga je dus niet snel problemen mee krijgen. En zou het toch ooit zijn, dan is een nieuwe set draagarmen bij Tesla nog altijd veel goedkoper. Is de 600 euro meerprijs zeker niet waard.
Ok, dank. Ik ben niet helder genoeg geweest. Die 600 euro is inclusief de versterkte lagers. Precies is het 330 euro voor de draagarmen en 299 voor de lagers.
 
Ok, dank. Ik ben niet helder genoeg geweest. Die 600 euro is inclusief de versterkte lagers. Precies is het 330 euro voor de draagarmen en 299 voor de lagers.

Weet niet welke lagers dan versterking nodig zouden hebben, maar bij Model Y hoef je je hier echt niet al te druk om te maken. De bovenste draagarmen zou ik sowieso niet doen. Wat betreft de lagers, heb je meer info welke er dan vervangen worden?
 
  • Like
Reactions: Herman H
Weet niet welke lagers dan versterking nodig zouden hebben, maar bij Model Y hoef je je hier echt niet al te druk om te maken. De bovenste draagarmen zou ik sowieso niet doen. Wat betreft de lagers, heb je meer info welke er dan vervangen worden?
Dit staat op de site:
Nuttige toevoeging:

- MEYLE HD wishbone

(meerprijs in combinatie €330 incl. BTW)

- versterkte kathedraallagers
(meerprijs € 299 incl. BTW)
Vertaling in Nederlands...wat die lagers betreft ontbreekt mij de kennis.
 
Als ik zoek op de benaming zoals ze die in het Duits op de site hebben staan, namelijk "domlager", kom ik uit op top mounts voor de veerpoten. Hier zitten standaard geen lagers in maar een harde rubber. Weet niet echt of het zinvol is om deze te vervangen, ik zou het persoonlijk niet doen. Weet dat er mensen zijn die deze al wel eens vervangen hebben met een beter exemplaar van KW, maar dat is dan echt als er problemen zijn met een klapperend geluid ofzo wat ook daadwerkelijk uit de top mounts komt. Preventief vervangen voor iets wat niet vaak voor komt is niet nodig.