Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

M-S stuurt zelf weg van object

This site may earn commission on affiliate links.
Vermoedelijk ben ik niet de enige die deze ervaring reeds heeft meegemaakt maar het gebeurde me al eens enkele maanden geleden dat de wagen zelf wegstuurde toen ik een splitsing nam waarbij ik te kort (volgens de wagen :)) langs de betonnen middenberm/geleider reed.
Ik twijfelde toen even en dacht dat het eerder aan het noodstop systeem gerelateerd zou zijn.

Echter deze ochtend deed hij dit opnieuw toen ik moest uitwijken voor een andere wagen en daarbij richting betonnen midden berm reed - opnieuw gaf de wagen een korte auditief signaal en stuurde tegen en weg van de betonnen middenberm.

Ik had hier eerder al wel eens over gelezen dat ze dit in de toekomst zouden implementeren (om rond objecten te sturen) maar blijkbaar zit er dus reeds een 'nood' stuursysteem ingebouwd.

Nog iemand met gelijkaardige ervaringen?
 
Gebeurt dat dan ook terwijl hij niet op de autopilot staat?

Ja in beide gevallen was de autopilot niet actief bij mij.

Het is echt schrikken als de wagen zelf begint te sturen in een situatie waar je zelf nog de volledige controle hebt. Of beter, denkt te hebben. :)
Zoals in de aangegeven situatie deze ochtend waar je bewust wegstuurd van een ander voertuig en de MS je opnieuw in diezelfde richting duwt...
 
Ik heb hier ook wel eens gehad dat een vrachtwagen heel dicht bij mij in de buurt kwam. De Tesla stuurde toen ook zelf weg, terwijl autopilot uit stond. Was wel even vreemd, maar op zich wel goed natuurlijk :) Heb het ook maar één keer gehad eigenlijk. Wat ik dan vooral wel knap vind is dat ik nooit een 'false positive' heb gehad, dus het is niet zo dat hij ineens volledig onnodig het sturen overneemt. Toch goede software.
 
Geen paniek, hij zou je dan ook wel weer van de muur weg sturen hoor :)
Ik vind dit (als ik mag) een slechte raadgeving voor neofieten, tenzij iemand dit ooit 144 keer heeft geprobeerd, en AP bij elk van die 144 keer inderdaad weg van de muur stuurde zonder ingrijpen. Mijn gevoel is dat onze (overigens schitterende) AP1 dit niét telkens zal doen, en we dus op onze hoede moeten blijven en inderdaad zelf ingrijpen als AP1 overmoedig wordt - hubris is de enige fout die ik aan AP1 kan toeschrijven, maar AP1 heeft er écht wel last van, cf. rotondes. Dus laten we daar aub niet onnozel over doen: grijp zelf in als AP1 je gevaarlijk overmoedig lijkt. We weten denk ik niet of AP 144 keer op 144 de klus zou klaren, maar 143 keer op 144 wil je echt niet meemaken.
 
Mijn opmerking op Glitch van het wegsturen was uiteraard al lachend bedoeld -> smiley face.

Ik ga volledig met je akkoord dat je ten allen tijde steeds de controle dient te behouden - zeker wanneer AP actief is zoals in het geval van Glitch.

Echter is het allemaal een beetje dubbel natuurlijk. Je dient de AP1 te controleren omdat je hem niet 100% kan vertrouwen. Maar als hij dan niet actief is gaat AP1 wel verder met je te controleren en zelfs corrigeren als het systeem dit nodig acht - een systeem dat je dus (nog) niet 100% mag vertrouwen gaat je wel even corrigeren... (even de advocaat van de duivel :))

Ik begrijp ook dat softwarematig het verschil maken tussen, enerzijds een noodsituatie en anderzijds een random maneuver, niet evident is.

Zoals gezegd is het erg verschieten en was de tussenkomst mijn inziens tot 2x toe niet nodig...
Ik weet ook bvb niet in hoeverre AP1 uit zo'n situaties leert en verder verfijnt. Vermoedelijk ligt de 'foutenmarge' bij AP2 - met beeld ondersteuning - een stuk lager of zelfs op 0%.

Ik wilde gewoon even polsen naar gelijkaardige ervaringen (zowel pos & neg).
 
Ik zou vooral wel ingrijpen als AP kiest voor een sub-optimale route (om het netjes te verwoorden). Anders kan het systeem nog wel eens denken (denk ik als leek) dat het goed gaat. Tijdens mijn ervaringen heb ik dan ook geprobeerd (dat lukt soms behoorlijk goed) om tegen te sturen zonder AP eraf te laten gaan. Dat moet heel subtiel gedaan worden, maar heeft volgens mij wel als effect dat het systeem leert dat het iets anders moet sturen op die route.