TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC
Start a Discussionhttps://teslamotorsclub.com/tmc/tags/

M-S stuurt zelf weg van object

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by dekoene, Jan 24, 2017.

  1. dekoene

    dekoene Member

    Joined:
    Aug 24, 2016
    Messages:
    43
    Location:
    Leuven
    Vermoedelijk ben ik niet de enige die deze ervaring reeds heeft meegemaakt maar het gebeurde me al eens enkele maanden geleden dat de wagen zelf wegstuurde toen ik een splitsing nam waarbij ik te kort (volgens de wagen :)) langs de betonnen middenberm/geleider reed.
    Ik twijfelde toen even en dacht dat het eerder aan het noodstop systeem gerelateerd zou zijn.

    Echter deze ochtend deed hij dit opnieuw toen ik moest uitwijken voor een andere wagen en daarbij richting betonnen midden berm reed - opnieuw gaf de wagen een korte auditief signaal en stuurde tegen en weg van de betonnen middenberm.

    Ik had hier eerder al wel eens over gelezen dat ze dit in de toekomst zouden implementeren (om rond objecten te sturen) maar blijkbaar zit er dus reeds een 'nood' stuursysteem ingebouwd.

    Nog iemand met gelijkaardige ervaringen?
     
  2. Hurkie

    Hurkie Member

    Joined:
    Mar 1, 2016
    Messages:
    55
    Location:
    Vleuten, Netherlands
    Ja ik heb hetzelfde gehad met flink hard optrekken waar bij werkzaamheden een tijdelijke vangrail dicht langs de weg strond. Audio signaal en stuurde met me mee van de vangrail weg.
     
  3. ErwinL

    ErwinL Member

    Joined:
    May 29, 2016
    Messages:
    114
    Location:
    Rotterdam
    Ja, twee keer afgelopen zomer gehad op smalle wegen in Noorwegen, waar de vangrails wel erg dicht bij kwam toen er ook nog eens tegenliggers voorbij gelaten moesten worden.
     
  4. chrgra

    chrgra Member

    Joined:
    Aug 18, 2016
    Messages:
    34
    Location:
    Netherlands
    Gebeurt dat dan ook terwijl hij niet op de autopilot staat?
     
  5. dekoene

    dekoene Member

    Joined:
    Aug 24, 2016
    Messages:
    43
    Location:
    Leuven
    Ja in beide gevallen was de autopilot niet actief bij mij.

    Het is echt schrikken als de wagen zelf begint te sturen in een situatie waar je zelf nog de volledige controle hebt. Of beter, denkt te hebben. :)
    Zoals in de aangegeven situatie deze ochtend waar je bewust wegstuurd van een ander voertuig en de MS je opnieuw in diezelfde richting duwt...
     
  6. Hurkie

    Hurkie Member

    Joined:
    Mar 1, 2016
    Messages:
    55
    Location:
    Vleuten, Netherlands
    Bij mij stond autopilot ook uit
     
  7. Glitch

    Glitch Member

    Joined:
    Oct 28, 2014
    Messages:
    750
    Location:
    The Netherlands, Europe
    Van het weekend op auto pilot reed op de A15 in het midden geen auto's om mij heen toen wilde die in een keer naar links en daardoor bijna de muur in kon gelukkig tijdig corrigeren.
     
  8. dekoene

    dekoene Member

    Joined:
    Aug 24, 2016
    Messages:
    43
    Location:
    Leuven
    Geen paniek, hij zou je dan ook wel weer van de muur weg sturen hoor :)
     
  9. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    781
    Location:
    Enschede, NL
    Ik heb hier ook wel eens gehad dat een vrachtwagen heel dicht bij mij in de buurt kwam. De Tesla stuurde toen ook zelf weg, terwijl autopilot uit stond. Was wel even vreemd, maar op zich wel goed natuurlijk :) Heb het ook maar één keer gehad eigenlijk. Wat ik dan vooral wel knap vind is dat ik nooit een 'false positive' heb gehad, dus het is niet zo dat hij ineens volledig onnodig het sturen overneemt. Toch goede software.
     
  10. Carl

    Carl Supporting Member

    Joined:
    Jan 12, 2013
    Messages:
    1,252
    Location:
    Belgium
    Ik vind dit (als ik mag) een slechte raadgeving voor neofieten, tenzij iemand dit ooit 144 keer heeft geprobeerd, en AP bij elk van die 144 keer inderdaad weg van de muur stuurde zonder ingrijpen. Mijn gevoel is dat onze (overigens schitterende) AP1 dit niét telkens zal doen, en we dus op onze hoede moeten blijven en inderdaad zelf ingrijpen als AP1 overmoedig wordt - hubris is de enige fout die ik aan AP1 kan toeschrijven, maar AP1 heeft er écht wel last van, cf. rotondes. Dus laten we daar aub niet onnozel over doen: grijp zelf in als AP1 je gevaarlijk overmoedig lijkt. We weten denk ik niet of AP 144 keer op 144 de klus zou klaren, maar 143 keer op 144 wil je echt niet meemaken.
     
    • Like x 4
  11. dekoene

    dekoene Member

    Joined:
    Aug 24, 2016
    Messages:
    43
    Location:
    Leuven
    Mijn opmerking op Glitch van het wegsturen was uiteraard al lachend bedoeld -> smiley face.

    Ik ga volledig met je akkoord dat je ten allen tijde steeds de controle dient te behouden - zeker wanneer AP actief is zoals in het geval van Glitch.

    Echter is het allemaal een beetje dubbel natuurlijk. Je dient de AP1 te controleren omdat je hem niet 100% kan vertrouwen. Maar als hij dan niet actief is gaat AP1 wel verder met je te controleren en zelfs corrigeren als het systeem dit nodig acht - een systeem dat je dus (nog) niet 100% mag vertrouwen gaat je wel even corrigeren... (even de advocaat van de duivel :))

    Ik begrijp ook dat softwarematig het verschil maken tussen, enerzijds een noodsituatie en anderzijds een random maneuver, niet evident is.

    Zoals gezegd is het erg verschieten en was de tussenkomst mijn inziens tot 2x toe niet nodig...
    Ik weet ook bvb niet in hoeverre AP1 uit zo'n situaties leert en verder verfijnt. Vermoedelijk ligt de 'foutenmarge' bij AP2 - met beeld ondersteuning - een stuk lager of zelfs op 0%.

    Ik wilde gewoon even polsen naar gelijkaardige ervaringen (zowel pos & neg).
     
  12. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    2,192
    Location:
    Heelsum
    Ik zou vooral wel ingrijpen als AP kiest voor een sub-optimale route (om het netjes te verwoorden). Anders kan het systeem nog wel eens denken (denk ik als leek) dat het goed gaat. Tijdens mijn ervaringen heb ik dan ook geprobeerd (dat lukt soms behoorlijk goed) om tegen te sturen zonder AP eraf te laten gaan. Dat moet heel subtiel gedaan worden, maar heeft volgens mij wel als effect dat het systeem leert dat het iets anders moet sturen op die route.
     

Share This Page