Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 is wasstraat, versnelling in D of N?

This site may earn commission on affiliate links.
Mooie samenvatting... :) wel handig om te weten want ik gebruik ook voornamelijk en rijdende wasstraat.
Het ging prima. Maar heb wel ervaren dat er nog een puntje aan de lijst moet worden toegevoegd: "achteruitkijkspiegels inklappen". De slierten in de wasstraat kwamen tussen de spiegel en de spiegelbehuizing en toen ik weer buitenstond klopte er niets meer van de stand van de spiegels. Ik mag wellicht van geluk spreken dat mijn spiegels niet door zo'n sliert uit hun behuizing zijn getrokken.

Een ander punt is dat ik in de wasstraat een stukje moest rijden en hem dus tijdelijk weer in D moest zetten.
 
Ik ga elke week door de wasstraat.(in N uiteraard, zoals elke normale automaat) geen enkel probleem en de lak, tot hiertoe, niets op te zien. Geen kringetje of krasje. Let wel, neem een degelijke wasstraat met doeken en vooral geen borstels, uiteraard.
 
Hallo,
Dank voor alle tips.

De handleiding is een beetje vaag over wasstraten, maar ik vond deze referenties (p. 189)

"Let op!: Was de auto bij voorkeur in een
borstelloze wasstraat. Deze wasstraten
hebben geen onderdelen (borstels enz.)
die in aanraking komen met de
oppervlakken van de Model 3. Elk ander
type wasstraat veroorzaakt schade die
niet wordt gedekt door de garantie."


Als je de rest van de instructies over exterieur reinigen leest lijkt het er op dat Tesla adviseert om de auto met hogedrukspuit en emmertje sop te wassen.

Ook gevonden:

"Let op!: Controleer of de ruitenwissers
zijn uitgeschakeld voordat u de Model 3
wast, om te voorkomen dat de wissers
worden beschadigd."


Tesamen met alle andere tips, een beetje boerenverstand ben ik gisteren probleemloos door de wasstraat "getrokken" met de volgende instellingen:

- Spiegels inklappen
- Ruitenwisserautomaat uit
- Deurvergrendeling aan (niet 100% zeker of dit nodig is, maar wilde het risico niet lopen dat de klep van de laadpoort zou open gaan)
- Versnelling in N (daarmee wordt ook de Auto-Hold rem uitgeschakeld)
 
  • Like
Reactions: Tezlaowner
Hallo,
Dank voor alle tips.

De handleiding is een beetje vaag over wasstraten, maar ik vond deze referenties (p. 189)

"Let op!: Was de auto bij voorkeur in een
borstelloze wasstraat. Deze wasstraten
hebben geen onderdelen (borstels enz.)
die in aanraking komen met de
oppervlakken van de Model 3. Elk ander
type wasstraat veroorzaakt schade die
niet wordt gedekt door de garantie."


Als je de rest van de instructies over exterieur reinigen leest lijkt het er op dat Tesla adviseert om de auto met hogedrukspuit en emmertje sop te wassen.

Ook gevonden:

"Let op!: Controleer of de ruitenwissers
zijn uitgeschakeld voordat u de Model 3
wast, om te voorkomen dat de wissers
worden beschadigd."


Tesamen met alle andere tips, een beetje boerenverstand ben ik gisteren probleemloos door de wasstraat "getrokken" met de volgende instellingen:

- Spiegels inklappen
- Ruitenwisserautomaat uit
- Deurvergrendeling aan (niet 100% zeker of dit nodig is, maar wilde het risico niet lopen dat de klep van de laadpoort zou open gaan)
- Versnelling in N (daarmee wordt ook de Auto-Hold rem uitgeschakeld)


Precies op dezelfde wijze gedaan en geen problemen ondervonden.
 
Ik ga elke maand door de borstelloze wasstraat bij me om de hoek zo idd, de eerste keer moest ik wel wennen aan hoe ik in N moest zetten (en was blij dat ik de handleiding nog van te voren erbij had gepakt). Ik doe echter niet de deuren opslot (al denk ik dat het automatische al zo is als ik van te voren gereden heb) en mijn spiegel niet inklappen, ze worden namelijk zo ook netjes schoongemaakt. Nooit problemen gehad of krassen. En auto tip top schoon binnen 10mn. Ik moet trouwens morgen weer ff langs gaan :p!
 
Even voor de duidelijkheid dat er een verschil met vroeger. De handrem ging er alleen op bij een helling, niet in de wasstraat. Nu na een paar seconden niet rijden (in D, maar geen "gas"), gaat altijd de handrem erop. Dus waar je 'm normaal in de D kon laten staan, moet het nu in N. Wasstraat-modus doet dat niet voor je!! Er is ook geen knopje voor - alleen voor de spiegels.