Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X Yoke retrofit

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben waarschijnlijk deel van een kleine minderheid, maar ik zou mijn rond stuurwiel willen vervangen door een yoke.

Heb de wagen nog maar recent, maar ik krijg het stuur absoluut niet in een comfortabele positie zonder een aanzienlijk deel van het dash scherm te verliezen.

Heb hier dus even voor naar Tesla gebeld, gezien ik de optie niet zag in de shop (enkel omgekeerd). Die wisten me te vertellen dat het inderdaad niet gaat en dat dit 2 redenen kan hebben:
  1. Homologatie: mogelijk is de wagen gehomologeerd voor een rond stuurwiel
  2. Huidig quality issue met de yoke waarbij het leer zou loslaten (ze verwachten eind deze maand een nieuwe versie van de yoke die onder garantie zal aangeboden worden dus willen nu niets aanbieden dat ze opnieuw zullen moeten vervangen)
1 zou echt een bummer zijn, dus ik vroeg me af of iemand daar een idee van heeft of dit mogelijk is? (ik hoop dat de wagen gehomologeerd is voor beide opties en dit dus niet uitmaakt, maar ik ben er een totale leek in)
 
Ik heb inmiddels mijn stuur door een (2e hands) yoke laten vervangen.
Die yoke is origineel tesla en kon ik overnemen van een forum lid die van yoke naar rond is gegaan (waarom doet tesla die wissel wel gelet op het homologatie verhaal???)
Tot op heden heel blij met het yoke stuur. Reden van wissel is inderdaad beter zicht op het scherm! Rond stuur heb ik ook nog voor wanneer mijn pubers hun rijbewijs hebben. Dan misschien terug naar rond voor hun veiligheid.
 
  • Like
Reactions: Xfrank
Ik heb inmiddels mijn stuur door een (2e hands) yoke laten vervangen.
Die yoke is origineel tesla en kon ik overnemen van een forum lid die van yoke naar rond is gegaan (waarom doet tesla die wissel wel gelet op het homologatie verhaal???)
Tot op heden heel blij met het yoke stuur. Reden van wissel is inderdaad beter zicht op het scherm! Rond stuur heb ik ook nog voor wanneer mijn pubers hun rijbewijs hebben. Dan misschien terug naar rond voor hun veiligheid.
Ook ik heb 17 en 18 jarige pubers......ik gun ze de wereld maar om ze nou met mijn Plaid op stap te laten gaan?........heb toch maar een oude VW Polo voor ze aangeschaft........
 
  • Funny
Reactions: Hbrink
Ik heb inmiddels mijn stuur door een (2e hands) yoke laten vervangen.
Die yoke is origineel tesla en kon ik overnemen van een forum lid die van yoke naar rond is gegaan (waarom doet tesla die wissel wel gelet op het homologatie verhaal???)
Tot op heden heel blij met het yoke stuur. Reden van wissel is inderdaad beter zicht op het scherm! Rond stuur heb ik ook nog voor wanneer mijn pubers hun rijbewijs hebben. Dan misschien terug naar rond voor hun veiligheid.
Als ik het goed versta heeft Tesla zelf deze wissel voor jou uitgevoerd? Ik zie dat je uit Nederland komt, misschien is er toch een verschil tussen Nederland en België op dat vlak.
 
Als ik het goed versta heeft Tesla zelf deze wissel voor jou uitgevoerd? Ik zie dat je uit Nederland komt, misschien is er toch een verschil tussen Nederland en België op dat vlak.
Nee ik heb het stuur zelf verwisseld. Is super makkelijk te doen. Degene waar ik het yoke stuur van gekocht heb heeft het wel door tesla laten vervangen (yoke naar rond). Ik heb nu een service afspraak staan om wel nog de graphics aan te laten passen naar Yoke. Nu overal nog een rond stuur.
 
  • Like
Reactions: Wout_
Nee ik heb het stuur zelf verwisseld. Is super makkelijk te doen. Degene waar ik het yoke stuur van gekocht heb heeft het wel door tesla laten vervangen (yoke naar rond). Ik heb nu een service afspraak staan om wel nog de graphics aan te laten passen naar Yoke. Nu overal nog een rond stuur.
Om even op mijzelf te reageren: helaas is het aanpassen van de graphics niet doorgegaan.
Ik kreeg te horen dat er een andere airbag hoort bij een Yoke stuur. Aangegeven dat degene waarvan ik het heb overgenomen ook zijn oorspronkelijke airbag heeft teruggeplaatst gekregen. Daar zou dan nog wel een terugroep actie voor volgen was het antwoord.
Aangezien ik veiligheid ook hoog in het vaandel heb staan gevraagd om dan bij reeds geplande service afspraak de juiste airbag te plaatsen en de graphics alsnog aan te passen. Geschat zou dat 850 euro worden. Zeer stevig aan de prijs dacht ik toen, maar voorruit dan maar.
Bij het ophalen van de auto: wel de reparatie (lakherstel na aflevering) uitgevoerd, maar niets gedaan met de airbag. Volgens de engineers mocht dat niet en moest ik een volledige retrofit via Tesla aanvragen (dus incl het stuur wat er gewoon al functioneel inzit nu).... toen werd ik minder vriendelijk en wees ik de monteur op gebrek aan flexibiliteit en het verschuilen achter regels. Tuurlijk kan de beste man daar niets mee, maar ik was not amused..
Na thuis afgekoeld te zijn dacht ik de retrofit te gaan bestellen via de website. Helaas is daar alleen de retrofit naar rond stuur te bestellen. Een nieuwe service afspraak kon ik niet inplannen, want die stond al ingepland voor het vervangen van mijn wielen (winterbanden). Dat zou al bij de bovengenoemde service afspraak gebeuren, maar toen waren ze niet op voorraad. Dus weer een dag vrijnamen om het weer te kunnen regelen.
Ik ben een trouwe Tesla fan, maar dit valt toch wel vies tegen! En natuurlijk Murphy's law: sinds een week heb ik een lamme linker Falcon Wing Door die 8 vd 10 keer niet volledig opent... :mad:
 
Last edited:
Gezien de nieuwe yokes momenteel in de USA geïnstalleerd worden had ik gepolst bij het SC of deze in België ook reeds beschikbaar waren:

De eerste nieuwe yoke werd inderdaad deze week gemonteerd in Amerika.


Voor Europa komt die er ook aan, maar die is op vandaag nog niet beschikbaar.


Eén en ander heeft te maken met het feit dat de airbag zelf ook vernieuwd wordt, waardoor deze opnieuw een complexe homologatieprocedure dient te doorgaan, wat enige tijd kost.


Verder moet ook de productie nog opgeschaald worden.


Een exacte lanceerdatum in Europa kregen we nog niet door, maar we vermoeden dat die er binnenkort toch zit aan te komen.


Ik kan u bijgevolg op vandaag enkel adviseren hier binnenkort nog eens opnieuw naar te informeren, we sluiten hierbij uw service aanvraag.

We blijven dus nog wat wachten ☹️