Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie wegbewijzering afslagen snelweg niet correct

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben een tot nu toe tevreden Tesla Model 3 gebruiker, maar er is 1 ding waar ik mij al vanaf het begin mateloos aan irriteer en dat is de navigatie.

De wegbewijzering (welke afslag jof baan er genomen moet worden) vertoond bijna altijd een andere naam dan hetgeen je op het bord bovenaan de weg op de snelweg ziet staan. Om die reden gebruik ik nog steeds Waze omdat die namelijk wel altijd klopt. Dit werkt erg verwarrend en heeft al een aantal keer gezorgd dat ik de verkeerde afslag pakte.

Verder is het automatisch inzoomen ook anders dan bij Google Maps en Waze. Hij zoomt te ver in als je een actie moet nemen (afslaan etc) waardoor je overzicht mist waar je soms naartoe moet. Bij de andere navigatie software werkt het net even overzichtelijker.

Is hier als gebruiker wat aan te doen? Ervaren jullie dit ook?
 
Kort antwoord: Nee en ja.

Iets langer antwoord: Ik gebruikte vroeger (en in de reserve ICE nog steeds) een Tomtom. Die vind ik op een aantal punten ontzettend veel beter dan de nav in de M3. Maar daar staat tegenover dat het snel went. En dat de nav in de M3 er gewoon altijd inzit. En dat 'ie SUC-aware is. En razendsnel. En dat de afslagenlijst eigenlijk best goed werkt. En de geïntegreerde accu-restcapaciteit op bestemming is ook heel prettig. En alles bij elkaar vind ik dat dan toch wel weer lekker werken.
 
Ook in MS navigatie ronduit zeer matig:
- vaak langere route dan nodig
- late en onduidelijke en ook nogal eens verkeerde duiding van rijbanen en afslagen
- teksten afslagen/borden komen niet overeen met werkelijkheid.
Meer dan ik gewend ben moet ik echt van te voren checken of route wel klopt.
Vind dit echt verbazend.
Ook meer dan ik gewend ben is de sat.nav.-ontvangst behoorlijk afwijkend: meer dan eens zet hij me opeens naast de snelweg in een straat (en begint dan natuurlijk route te her-berekenen - dat dan weer wel :) )

Gegeven alle systemen die er zijn kan dit toch niet zo moeilijk zijn om te verbeteren? Weet iemand waarom het is zoals het is?
 
Dat laatste heeft denk ik te maken met een slechte GPS-fix. Meestal corrigeert zich dat na een paar minuten wel weer, maar is idd erg irritant. Of dat met software te verhelpen is? Ik weet het niet.
 
Ook in MS navigatie ronduit zeer matig:
- vaak langere route dan nodig
- late en onduidelijke en ook nogal eens verkeerde duiding van rijbanen en afslagen
- teksten afslagen/borden komen niet overeen met werkelijkheid.
Meer dan ik gewend ben moet ik echt van te voren checken of route wel klopt.
Vind dit echt verbazend.
Ook meer dan ik gewend ben is de sat.nav.-ontvangst behoorlijk afwijkend: meer dan eens zet hij me opeens naast de snelweg in een straat (en begint dan natuurlijk route te her-berekenen - dat dan weer wel :) )

Gegeven alle systemen die er zijn kan dit toch niet zo moeilijk zijn om te verbeteren? Weet iemand waarom het is zoals het is?
Lijkt wel of je nog met de oude versie rond rijdt. Sinds de nieuwe versie zie ik geen enkele aanleiding om iets anders te gebruiken.
 
Lijkt wel of je nog met de oude versie rond rijdt. Sinds de nieuwe versie zie ik geen enkele aanleiding om iets anders te gebruiken.

Mmm ok, Heb MS uit dec 2019.
Software versie: 2019.40.50.7

Dan toch wat newbie-vragen:
1. Is de navigatie software integraal onderdeel van de Tesla Software? Volgens mij is er een nieuwere versie van de Tesla software maar die is (nog) niet gepushed bij mij. Kan ik die zelf initieren?
2. Als geen onderdeel van Tesla software: kan ik zelf de nav software updaten ? (vind daarover niets)

Dank voor het meedenken.
 
Model S 85 2016 AP1

snelheid op wegen niet overal correct en heb de laatst mogelijke navigatie versie.
Ik heb al een tweet de wereld ingestuurd naar Elon Musk en Tesla. Een engineer van SpaceX had die geliked dus als meer mensen dit aankaarten hebben wij meer kans. Ik heb gevraagd of het mogelijk is om een functie toe te voegen waar je de juiste snelheid kan aangeven. Van de week over de grens geweest Duitsland en AP1 schoot gelijk naar de 150 km/h! Waarom???....
 
Mmm ok, Heb MS uit dec 2019.
Software versie: 2019.40.50.7

Dan toch wat newbie-vragen:
1. Is de navigatie software integraal onderdeel van de Tesla Software? Volgens mij is er een nieuwere versie van de Tesla software maar die is (nog) niet gepushed bij mij. Kan ik die zelf initieren?
2. Als geen onderdeel van Tesla software: kan ik zelf de nav software updaten ? (vind daarover niets)

Dank voor het meedenken.


Iemand nog suggesties mbt mijn 2 vragen?

dank
MvG
 
Iemand nog suggesties mbt mijn 2 vragen?

dank
MvG
1. Tesla pusht de software als zij het moment geschikt achten voor jouw auto. Je kunt wel het software-menu openen on een check hierop te doen, en er is wat voodoo met de "advanced" update knop vasthouden of 10x indrukken die op sommige versies van de software werkt om die check te doen. Maar als er niets klaarstaat kun je dat niet forceren.
2. Typisch na het updaten van de software wordt gecheckt of de off-line kaarten aan een update toe zijn. Zo ja worden die opgehaald (8GiB of zo).
 
  • Like
Reactions: Mich007
Doet mij denken aan regelmatig probleem met AP (van M3): remt bij rijden op rechterbaan en passeren afslagen op A12 tussen Gouda en Zoetermeer regelmatig af tot 90k/u (zal max. snelheid op de afslagen zijn). Kan slechte GPS 'fix' zijn, maar goede software -en zeker die van de auto waarmee ook de AP aan wordt gestuurd- zou niet enkel op basis van één factor moeten handelen en dit moeten kunnen corrigeren (bijv. door kompasrichting van de auto op de kaart te plotten en dan vast te stellen dat de auto zich niet op de afslag bevindt).