Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nederland en België Versie 8

This site may earn commission on affiliate links.
Update dit weekend gehad in mijn Model X. Leuk iedere keer weer zo'n update. Deze doet mij de broek niet bollen, niet in functionaliteit noch in vormgeving. Ben het grotendeels eens met de meeste scribenten hier dat AP niet erg verbetert is en dat de lay-out ook niet mijn ding is. Waarom niet verschillende spins (lay-outs) kunnen kiezen?

Wat ik heel bizar vond was dat direct na de update er in de Media Player ineens vensterbreed een middengolf band getoond werd (van 600 - 1600 Khz), en dat terwijl de MX geen AM tuner heeft! Even gescrolled op deze middengolf band en de tuner geeft ruis en zeer, zeer zwakke ontvangst bij zeer sterke stations. Kennelijk geen AM-antenne, logisch. Maar wel vreemd aangezien de MX geen AM-ontvanger heeft! Nog vreemder was dat de middengolf band de frequenties weergaf als 747.000 FM?

Na wat heen en weer schakelen heb ik de middengolf band niet meer kunnen reproduceren. Iemand anders met een MX dezelfde ervaring?
 
Meer dan 1000 km gereden met V8.0. Zeker 80% gereden met AP en zie duidelijke verbeteringen. AP wijkt naar links uit bij voornamelijk vrachtwagens die je passeert. AP is veel soepeler en aangenamer. Media is overzichtelijker. In en uitzoomen op de map vereist een extra handeling tenzij je met vingers uit of in zoomt. Ik maak liever gebruik van de + of - . Ik ben tevreden over de nieuwe update.
 
Was het ook niet in V8.0 dat er rekening zou gehouden worden met de richtingaanwijzers van de voertuigen die van rijstrook willen veranderen? Tot op heden nog niets van gemerkt.
Ik wel: de auto houdt in als een auto linksvoor zijn richtingaanwijzer aanzet. Ik had eerst niet door waarom mijn auto afremde, daarna zag ik pas de richtingaanwijzer aan staan. Ik zou overigens gewoon hebben doorgereden.
 
Ok. De AP verbeteringen zijn inderdaad enorme verbeteringen. Ik zat even niet op te letten en miste dus een paar waarschuwingen dat i het stuur moest vasthouden. Toen kreeg ik een virtuele tik op de vingers: voor jou geen AP meer tot je beter oplet ;) Tja. Eigen schuld. Even bij het stoplicht bij de afrit de P stand aangezet en toen mocht ik weer verder. Prima optie hoor: ik moet gewoon beter opletten en dat doe ik nu ook wel.

Maar.. die Mediaspeler. USB is waardeloos. Spotify werkt gewoon niet: hij moet soms 5 minuten wachten voor een nummer begint te spelen (wat meestal gewoon het volgende nummer in mijn playlist is). Als ik zoek naar een nummer en ik tik dat nummer aan, zie ik hem kort verschijnen in het display, waarna hij doodleuk een ander nummer kiest en die afspeelt (wel met mooie album art van het nu spelende nummer erbij, dat wel, maar toch...)

Heb ik een slechte versie? Dit is gewoon onacceptabel. Spotify is niet bruikbaar zo.
 
Gisteren ontdekt: eindelijk luistert de spraakbesturing :) en hij / zij probeert ook echt wat met mijn vragen te doen. "Nevigeet toe Emsterdem" wordt gewoon opgevolgd enzo. "Navigate toe work" of "toe hoom" levert gek genoeg bedrijven met die worden in de naam op in plaats van de huis / werklocatie, maar het doet nu ten minste iets.

Edit: weet nu ook waar mijn huis woont en waar ik pretendeer te werken (tmc)
 
Last edited:
Gisteren ontdekt: eindelijk luistert de spraakbesturing :) en hij / zij probeert ook echt wat met mijn vragen te doen. "Nevigeet toe Emsterdem" wordt gewoon opgevolgd enzo. "Navigate toe work" of "toe hoom" levert gek genoeg bedrijven met die worden in de naam op in plaats van de huis / werklocatie, maar het doet nu ten minste iets.

Navigate Home doet het wel goed. Probeer eens "toe" weg te laten. En ja, wat is die mediaspeler heerlijk. Gisteren op mijn eigen werkplek achter de Mac waar ik Apple muziek gebruik mij afgevraagd waarom hij iets niet vond. Oh, ja, ik moet kiezen tussen Apple muziek en eigen muziek. Tja, waarom eigenlijk. In de auto gewoon denken welk nummer je wilt horen, stukje van de naam intoetsen en hebbes. Ook zo vanzelfsprekend inmiddels. En natuurlijk nu weer eens Bob Dylan oproepen.
 
Spotify werkt gewoon niet: hij moet soms 5 minuten wachten voor een nummer begint te spelen (wat meestal gewoon het volgende nummer in mijn playlist is). Als ik zoek naar een nummer en ik tik dat nummer aan, zie ik hem kort verschijnen in het display, waarna hij doodleuk een ander nummer kiest en die afspeelt (wel met mooie album art van het nu spelende nummer erbij, dat wel, maar toch...)
Heb ik een slechte versie? Dit is gewoon onacceptabel. Spotify is niet bruikbaar zo.

Hier werkt Spotify heel snel en correct.

Enig probleem dat ik nu al 2 x heb gehad (gisteren) is het verliezen van de 3G/LTE verbinding. Na 20-40 minuten nog steeds niets en telkens reset moeten doen.
Bij 7.1 heb ik nooit dit probleem gehad. Het is trouwens gewoon in BE, dus niet bij grensovergangen.
Wanneer er geen verbinding is kan ik trouwens ook niet overschakelen naar de hotspot van mijn smartphone. 3G/Wifi is op dat moment gewoon dood tot de reset.
 
Ik rij nu een kleine week met V8 en vind het in doorsnee een hele verbetering ten opzicht van 7.1. Vooral de AP is echt veel, veel beter. Een paar observaties:
  • Als ver voor je hard geremd wordt, begint de auto nu ook tijdig met afremmen. Nog altijd iets later dan ik zelf zou doen, maar met V7.1 was de AP naar mijn gevoel altijd te laat en het afremmen daardoor te krachtig.Zenuwslopend voor passagiers ("ze stoppen daar, zie je ze wel?") en een reactietestje voor je achterliggers.
  • Auto Lane Change: ik gebruikte die bij 7.1 op den duur zelden meer, omdat de AP traag of (op onvoorspelbare momenten) helemaal niet reageerde op het aanzetten van de richtingaanwijzer. Reed je daar met je richtingaanwijzer aan rechtdoor op dezelfde strook, met ongeduldige achterliggers die zich afvragen wanneer je nu de daad bij het woord gaat voegen. Nu reageert hij altijd en direct, tenzij er een auto te dicht in de buurt zit (waarbij ik merk dat ik mij smallere marges permitteer dan de Tesla). En de change zelf is veel vloeiender, niet meer van die abrupte haakse bochten. Nu is het een prima feature geworden.
  • Op kleine snelheidsvariaties in het verkeer wordt veel vloeiender gereageerd.
De klacht dat het scherm er fletser uitziet, deel ik wel, maar de interface van de muziekspeler vind ik veel duidelijker. Vooral Spotify is makkelijker, je hoeft niet meer door lange lijsten te scrollen waarbij je per ongeluk een afspeellijst aanklikt die je helemaal niet wilt hebben - echt super. En als ik uitstap en weer instap kom ik altijd terug met de muziek (DAB-zender, spotify-nr, USB-album) die ik aanhad bij het verlaten van de auto. Alleen staat wel het geluid standaard uit, maar dat is best plezierig.
Ook de klachten over USB-afspeellijsten herken ik niet. Ik kan keurig kiezen voor een overzicht van de albums; alle nummers alfabetisch op een rij is een optie maar die hoef je dan niet te kiezen. Misschien heb ik per ongeluk iets goed gedaan bij het downloaden van CD's naar de USB, want ik zou niet weten hoe de interface beter moet.

Tot slot de navigatie: lekker, die extra inch, en het automatisch inzoomen als je de snelweg verlaat. Ik moest wel even zoeken waar alle buttons gebleven waren, maar ben daar nu wel aan gewend.

En omdat de laadklep-bug aan mij voorbij gegaan is, kan ik alleen maar concluderen dat V8 voor mij een echte stap vooruit is.
 
  • Like
Reactions: dicktump
Ik moet nog wel een beetje wennen aan de nieuwe split screen layout van de achteruitrijcamera:confused:

View attachment 198331

Dat van 2 beelden in de achter camera heb ik precies 1 x meegemaakt met de 7.1 Ik zie dat hij terug is in de 8.0 maar
ik weet niet wanneer hij die split wel geeft en wanneer niet?

Ik heb Tesla hierover gesproken en ze weten het ook niet, ze hadden het zelfs over een Bug? o_O