Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

[NL/BE] Chademo adapter komt in de winter?

This site may earn commission on affiliate links.
ik weet niet waar, maar ik heb ergens gelezen dat de TOTAL stations in België uitgerust werden met deze laadmogelijkheid.
Ik ben dan maar eens gaan kijken in Anderlecht (België):

View attachment 32566View attachment 32567

volgens de pompbediende staan deze daar reeds meer dan een jaar quasi ongebruikt.
De display gaf trouwens ook een 'foutmelding' aan (noteer dat alle knoppen boven de laadstekkers op rood staan).

Een andere keer als ik mijn laadkabel aan het oprollen was, sprak iemand me aan over het EV verhaal.
Die persoon werkte bij de EU en gaf aan dat de Fransen 'zwaar' aan het ijveren zijn om 'hun' stekker erdoor te krijgen, daar waar de rest van Europa reeds impliciet voor de Mennekes stekker gekozen zou hebben (aan de kant van de laadpaal).

Toeval of niet TOTAL en Schneider zijn Franse bedrijven en in de verste verten GEEN Mennekes stekker te bespeuren op deze laadpaal.

Mijn extra advies: bel eerst eens naar TOTAL of de pomp in kwestie om te zien of alles nog werkt en ze weten hoe de zaak aan de praat te krijgen... Je hebt sowieso een TOTAL pasje nodig met krediet om hier te kunnen laden. Mijn portefeuille bevat nu al zoveel plastiek...

Waar zou je hem op aan willen sluiten, volgens mij is er niks wat 'past' behalve de 16A/230V - toch?
 
Waar zou je hem op aan willen sluiten, volgens mij is er niks wat 'past' behalve de 16A/230V - toch?

beter kijken... dit is toch duidelijk Chademo....
ScreenShot065.jpg


edit : omdat dit in de CHAdeMO-thread staat, verwees ik naar de CHAdeMO stekker.
Maar vandaag kunnen we daar natuurlijk nog niet laden, inderdaad enkel AC vandaag, en dat zal dan 3*400*16A zijn, 11kW.
(met een adaptor van 3*400*32A naar 3*400*16A - stekker/tegenstekker)
Als CHAdeMO-adaptor komt, op vol vermogen, komen we aan 400V,DC - 125A = 50kW
 
Last edited:
En er is ook een 3 fase aansluiting van 32A, waar je er maar 16 van kan gebruiken met je UMC
Even oppassen.
Is dat wel een type 2 aansluiting? Het lijkt me zo'n rode 3fase 32A aansluiting. Van Widow heb ik geleerd dat een rode 3fase 32A fysiek anders is dan een 3fase 16A. Dus daar zal onze Tesla adapter niet in passen.
Zelfde geldt voor die blauwe op dat laadpunt = een 1fase 16A. Onze blauwe adapter is 1fase 32A, zal ook wel niet passen.
Blijft listig allemaal zeg: toen ik de specs zag dacht ik ook: ah, mooi 22kW laadpunt
 
Even oppassen.
Is dat wel een type 2 aansluiting? Het lijkt me zo'n rode 3fase 32A aansluiting. Van Widow heb ik geleerd dat een rode 3fase 32A fysiek anders is dan een 3fase 16A. Dus daar zal onze Tesla adapter niet in passen.
Zelfde geldt voor die blauwe op dat laadpunt = een 1fase 16A. Onze blauwe adapter is 1fase 32A, zal ook wel niet passen.
Blijft listig allemaal zeg: toen ik de specs zag dacht ik ook: ah, mooi 22kW laadpunt

Dat klopt. Maar een omzetstuk van 32A naar 16A is makkelijk te maken. Het is idd geen type 2 en je hebt dus je UMC nodig. Daarom dat ik ook zei dat je er maar 16A van kan gebruiken. Wat in dit geval wat balen is omdat je betaalt voor de tijd je eraan hangt...
 
Dat klopt. Maar een omzetstuk van 32A naar 16A is makkelijk te maken. Het is idd geen type 2 en je hebt dus je UMC nodig. Daarom dat ik ook zei dat je er maar 16A van kan gebruiken. Wat in dit geval wat balen is omdat je betaalt voor de tijd je eraan hangt...

Vind het vooral balen dat je 2x zo lang moet laden.
Veel erger als je daar aankomt en je hebt geen juist verloopkabeltje
 

Attachments

  • A_1322_Active_3-phase_adapterInstrument_05.jpg
    A_1322_Active_3-phase_adapterInstrument_05.jpg
    223 KB · Views: 382
mooie box Martijn, maar als mijn geheugen mij niet in de steek laat, is dat een test-box, om bvb aardingsweerstanden etc. te meten.
Helaas geen verloopbox...

zou nogthans een mooie oplossing zijn.

De goede oplossing zou zijn dat Total zich gewoon aan de standaarden houdt en gewoon Type 2 gebruikt.

Gern rode CEE voor een laadpunt, zeker niet publiek.

We gaan hier echter offtopic!
 
Ik neem aan dat dit wel getest is. Ik kan me niet voorstellen dat die socket niet robuust genoeg is om de krachten hiervan te weerstaan. Als mensen struikelen over een laadkabel komen er ook behoorlijk wat krachten op de stekker en de socket te staan.
 
Ik neem aan dat dit wel getest is. Ik kan me niet voorstellen dat die socket niet robuust genoeg is om de krachten hiervan te weerstaan. Als mensen struikelen over een laadkabel komen er ook behoorlijk wat krachten op de stekker en de socket te staan.
Wat zei men weer over assumptions?

Maar het gaat mij in elk geval niet tegenhouden om er één te kopen. Ik heb me op 'de lijst' laten zetten. Nissan garages, here I come!!!
 
Ik hoor nu ineens verhalen dat de adapter leverbaar zou moeten zijn, maar dat lijkt me allemaal een foutieve interpretatie van de pers of niet?

Als hij er zou zijn dan hadden we dat toch al wel ergens vanuit Tesla gehoord?
 
Last edited:
Ik hoor nu ineens verhalen dat de adapter leverbaar zou moeten zijn, maar dat lijkt me allemaal een foutieve intepretatie van de pers of niet?

Als hij er zou zijn dan hadden we dat toch al wel ergens vanuit Tesla gehoord?
Ik heb ze er in Woluwe dinsdag nog over aangesproken en de DS hoorde het in Keulen donderen. Ook zijn overste wist alleen te vertellen dat ze beschikbaar worden gesteld via het Service Center, maar dat er nog niet geweten is wanneer. Volgens mij dus een foutieve interpretatie van de pers. Waarschijnlijk op shop.teslamotors.com een prijs zien staan en direct conclusies getrokken.
 
Ik heb ze er in Woluwe dinsdag nog over aangesproken en de DS hoorde het in Keulen donderen. Ook zijn overste wist alleen te vertellen dat ze beschikbaar worden gesteld via het Service Center, maar dat er nog niet geweten is wanneer. Volgens mij dus een foutieve interpretatie van de pers. Waarschijnlijk op shop.teslamotors.com een prijs zien staan en direct conclusies getrokken.

Gisteren telefonisch ook een vraag gesteld over het vrijgeven vd adapter maar daar was nog niks over bekend.
Dus even afwachten in ieder geval nog!!!!
 
Zie ik het goed, rekent Total hier elektriciteit af voor de prijs van benzine? 1 uur 16 ampere 1 fase laden = 3,6 kWh = circa 12 km voor 4 euro, dus circa de benzinekosten bij 1 op 5 rijden!

Iets anders geformuleerd: elektriciteit tanken bij de total komt per km kostprijs overeen met de benzinekosten van een, pakweg, Ferrari 360. (als je op 1*16 of 3*16 laadt met de umc).

ik weet niet waar, maar ik heb ergens gelezen dat de TOTAL stations in België uitgerust werden met deze laadmogelijkheid.
Ik ben dan maar eens gaan kijken in Anderlecht (België):

View attachment 32566View attachment 32567

volgens de pompbediende staan deze daar reeds meer dan een jaar quasi ongebruikt.
De display gaf trouwens ook een 'foutmelding' aan (noteer dat alle knoppen boven de laadstekkers op rood staan).

Een andere keer als ik mijn laadkabel aan het oprollen was, sprak iemand me aan over het EV verhaal.
Die persoon werkte bij de EU en gaf aan dat de Fransen 'zwaar' aan het ijveren zijn om 'hun' stekker erdoor te krijgen, daar waar de rest van Europa reeds impliciet voor de Mennekes stekker gekozen zou hebben (aan de kant van de laadpaal).

Toeval of niet TOTAL en Schneider zijn Franse bedrijven en in de verste verten GEEN Mennekes stekker te bespeuren op deze laadpaal.

Mijn extra advies: bel eerst eens naar TOTAL of de pomp in kwestie om te zien of alles nog werkt en ze weten hoe de zaak aan de praat te krijgen... Je hebt sowieso een TOTAL pasje nodig met krediet om hier te kunnen laden. Mijn portefeuille bevat nu al zoveel plastiek...