Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

NL elektriciteit vraag: tarieven thuis

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kom er met de zoekfunctie niet uit, dus maar even zo vragen:

Vrijwel tegelijk met aanschaf MS thuis aansluiting laten verzwaren naar 3x25A. Als dank kreeg ik een slimme meter erbij....
Zojuist de meterstanden bekeken en toch wel geschrokken, sinds 1 juni of daaromstreeks zomaar 5.000kWh verbruikt (ik heb twee tarieven).

Ik kom dus op jaarbasis zo goed als zeker ruim boven de 10.000kWh. En we hebben sinds deze week ook geen gasfornuis meer maar een inductie kookplaat die ook 11kW kan trekken.:wink:

Ik kom er middels Google en de o-zo-klantvriendelijke sites van de energieleveranciers niet uit: wat kan ik fiksen om als particulier, thuis een gunstig tarief te krijgen? Ik weet dat er andere tarieven gelden boven die 10.000kWh grens, maar dan kom ik overal op MKB/zakelijke sites uit.

Iemand nog handige tips?
 
Volgens mij gaat dat vanzelf.

De energiebelasting gaat van € 0,1447 naar € 0,0567 per kWh boven een jaarverbruik van 10.000 kWh.
Per saldo wordt je kWh dus ca. 9 cent goedkoper.

Dit wordt als 't goed is gewoon verrekend door je energieleverancier in je jaarnota.

Bdw, had ook wel in dit topic gekund :wink:. Daar kun je ook meer informatie vinden over de echt duurzame energieleveranciers (en dat zijn er maar een paar).
 
Die had ik nog niet gevonden.... ik ben overigens niet per se op zoek naar groene leveranciers. Ik kom al uit een achtcilinder, ik wil niet doorslaan in mijn "groene manie".
:biggrin: Step by step....

Je hoeft geen groene manie te hebben om de goedkoopste maar toch 100% groene energieleverancier te selecteren. Ik vond 3 maanden geleden bij Qurrent een zeer gunstig tarief. Nu voor 16.000 kWu per jaar voor 200 euro per maand.
 
Ik ben ook niet tegen, ik merk alleen op dat de mate van "groen zijn" niet doorslaggevend is voor mijn keuze.
De oprichter/eigenaar van NLE probeert me al 7 jaar over te halen bij hem klant te worden, is een kennis van me. :biggrin:
Ik zit net naar PURE te kijken, ziet er ook goed uit.
 
Lekker niet.. stel je en simpele vraag en krijg je allemaal ongevraagde, goedbedoelde adviezen... -;)

Maar eerste antwoord klopt uiteraard. Is een kwestie van energiebelasting (en BTW daarover.. ja ja..) en gaat vanzelf goed bij de afrekening. Loont de moeite om nachttarief te nemen en s'nachts te laden. Ik haal 18.000 kwh op jaarbasis, waarvan 12.000 op lager tarief

Over zonnepanelen.. ik " heb" er 64, waarvan 4 op m'n eigen dak. meer ruimte heb ik niet met alle pijpjes, opbouw enzo..
overigen liggen via een coöperatie .. 40 via postcoderoosmethodiek (tot max 10.000 kwh interessant). en 20 rechttreeks in de coöperatie. Daarmee dek ik ongeveer 100% af. Op deze manier weet ik lig zeker dat het 100% groen is.. (nu ja, opbrengst is overdag, gebruik is s'nachts..)


Ik kom er met de zoekfunctie niet uit, dus maar even zo vragen:

Ik kom er middels Google en de o-zo-klantvriendelijke sites van de energieleveranciers niet uit: wat kan ik fiksen om als particulier, thuis een gunstig tarief te krijgen? Ik weet dat er andere tarieven gelden boven die 10.000kWh grens, maar dan kom ik overal op MKB/zakelijke sites uit.

Iemand nog handige tips?
 
Met 3x25A zou ik wel naar een Smart Charging oplossing kijken met een slimme meter. Een Lolo 3 van The New Motion kan dit bijvoorbeeld. Zorgeloos laden en koken tegelijk.

Dat kan nog komen, maar ik heb een domme meter kunnen vinden voor een habbekrats. En gezien ons laadgedrag zal de auto instellen op 's nachts laden ook vooralsnog voldoen.

De tips voor zonnepanelen laat ik even voor wat ze zijn: ik kan max 4-6 panelen kwijt en dan nog niet met optimale oriëntatie qua zon. Ik denk dat het niet de moeite waard is.