Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opladen met Tesla Wall Connector geeft melding 'Maximum oplaadvermogen is verlaagd'

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag heeft een (professioneel) elektricien een Tesla Wall Connector geplaatst.

Het laden op de Model 3 werkt (groen Tesla logo naast het laadpunt). Echter, ik krijg de melding 'Maximum oplaadvermogen is verlaagd'.

De auto wordt nu met 7kW (46/47 km/h) bijgeladen i.p.v. de 11kW (en 65 km/h) die je met de TWC op 3 fasen zou moeten kunnen halen. De auto geeft aan dat het laden wel gewoon met ~230 Volt en 16A op 3 fasen gaat. Dus dan zou je 11kW verwachten.

PS: met thuisladen (gewoon via stopcontact met 3kW) en Superchargen (bij Tesla) nooit een probleem gehad.

Heeft iemand dit eerder gehad met een TWC en een idee hoe dit te verhelpen? En of het aan de auto ligt of de TWC of groepinrichting.
 

Attachments

  • IMG_8042.jpg
    IMG_8042.jpg
    339.5 KB · Views: 145
Ik zit vandaag toevallig bij Tesla voor een reparatie na ditzelfde probleem.

Bij mij werkte alles in het begin perfect, maar na een paar maanden kreeg ik ook deze melding en laadde de Tesla maar aan 7kW.
Na analyse bleek het een onderdeel te zijn in de auto dat defect was. Ze zijn het nu aan het vervangen. Iets in de 3-fasen omvormer die in de auto zit.

Ik wist zeker dat het niet aan mijn TWC kon liggen, gezien hetzelfde probleem zich voordeed bij andere laadpalen (zowel publieke Allego palen als de TWC bij het Tesla service center).
 
Jeroen, dank je wel! Dat is inderdaad echt toeval, dat jij daarvoor nu bij een Service Center zit.

Dan ga ik ook maar een service afspraak inplannen. Wel opvallend, want de auto geeft de melding 'Controleer externe energiebron', waardoor ik dacht dat het aan de TWC lag.

Ben benieuwd wat er uit jouw reparatie komt en of het is opgelost straks.
 
Nadat ze mijn teller komen upgraden waren naar een digitale had de installateur per ongeluk 1 fase losgetrokken uit mijn kast. Kreeg ook die melding, maar is niet ongevaarlijk trouwens. Snel nakijken is de boodschap en het is niet per se de auto...
 
Vandaag heeft een (professioneel) elektricien een Tesla Wall Connector geplaatst.

Het laden op de Model 3 werkt (groen Tesla logo naast het laadpunt). Echter, ik krijg de melding 'Maximum oplaadvermogen is verlaagd'.

De auto wordt nu met 7kW (46/47 km/h) bijgeladen i.p.v. de 11kW (en 65 km/h) die je met de TWC op 3 fasen zou moeten kunnen halen. De auto geeft aan dat het laden wel gewoon met ~230 Volt en 16A op 3 fasen gaat. Dus dan zou je 11kW verwachten.

PS: met thuisladen (gewoon via stopcontact met 3kW) en Superchargen (bij Tesla) nooit een probleem gehad.

Heeft iemand dit eerder gehad met een TWC en een idee hoe dit te verhelpen? En of het aan de auto ligt of de TWC of groepinrichting.

Ben erg benieuwd wat er achter de popup op je scherm staat tijdens het laden.
Zakt de spanning weg? (vooral direct na inpluggen kijken of spanning erg terug loopt)
In dat geval wordt laadsnelheid automatisch beperkt om erger te voorkomen....

Het kan ook zijn dat er een fase uitgevallen is omdat je "toevallig" op 2/3 van het normale vermogen kunt laden.

Zoals door "medeforum genoten" vermeld goed om even bij een andere TWC of laadpaal te proberen (bij Supercharger heeft geen zin omdat deze met gelijkstroom gaat laden en daardoor de omvormer van AC->DC niet benut)
 
Net bij lieve buurvrouw kunnen testen. Ze heeft ook een Model 3 (Newmotion lader). Ze was net met 77km/h aan het laden. Mijn auto aan haar lader gedaan en -jawel- direct weer de melding 'Maximum oplaadvermogen is verlaagd' en laadsnelheid van 47km/h.

Kortom: het ligt niet aan mijn TWC, maar aan de auto. Net als @JeroenDierckx dus. Dat wordt dus een SeC afspraak. Jeroen, is het probleem bij jou opgelost?
 
Ik heb net je PB beantwoord, maar ik zal hier het verhaal ook doen.

Wel, dat is een heel verhaal.

Ik ben gisteren naar Tesla Hasselt gegaan om mijn wagen te laten herstellen. Dat zou een paar uur duren, maar ik kreeg daar een kantoor ter beschikking om te werken, dus dat was voor mij beter dan terug naar huis rijden, wachten tot de auto klaar was, en dan terug rijden.

Het onderdeel dat ze aangekregen hadden van Tesla was beschadigd, en dat ontdekten ze pas toen mijn auto al open lag. Er was dus geen weg meer terug, het beschadigde onderdeel konden ze niet terug inbouwen.

Ze zijn dan helemaal naar Gent gereden omdat ze daar het onderdeel ook hadden liggen. In Gent zeiden ze dat het onderdeel daar in orde was, maar toen ze er in Hasselt mee aankwamen bleek dat net hetzelfde defect te hebben...

Nu zit ik dus met een vervangwagen, over een paar dagen zou het onderdeel er opnieuw moeten zijn en kan mijn auto hersteld worden. Ze hebben voor alle zekerheid het onderdeel van verschillende locaties besteld, moesten er nog defecte tussen zitten.

De mensen in Hasselt kan ik niks verwijten, die doen hun uiterste best. Maar het loopt daar logistiek toch niet helemaal van een leien dakje :)

Groetjes,
Jeroen
 
Thuis heb ik ongeveer hetzelfde probleem echter zonder foutmelding en met de Mobile Charger icm de rode CEE stekker. Op 11kW stopt hij constant met laden en verlaagt hij zelf naar 7kW om dan zonder problemen verder te laden.
Hetzelfde probleem ook al gehad bij een publieke laadpaal.

Morgen komt de Mobile Service langs, maar als het een hardware probleem is vraag ik me af of zij dit gaan kunnen herstellen.