Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Overdracht free supercharging

This site may earn commission on affiliate links.
Beste forumleden. Ik surf al enkele jaren regelmatig naar dit forum en heb al veel bijgeleerd, waarvoor dank :)

Ondertussen heb ik mijn oog laten vallen op een mooie Model s uit 08/2017.

Maar het is mij, ondanks grasduinen in verschillende fora, niet duidelijk of het gratis superchargen voor deze wagen nu wel of niet overdraagbaar is. Er lopen verschillende draadjes maar aangezien de standpunten van Tesla over de jaren heen is veranderd heb ik graag jullie laatste info hierover.

De auto heeft sc05 ergens in de code staan, wat zoveel wil zeggen als ‘gratis superchargen’. In de loop der jaren zou dit van ‘gelinkt aan eerste eigenaar’ naar ‘gelinkt aan de wagen’ veranderd zijn.

Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?

Twee medewerkers van Tesla hebben mij twee verschillende dingen gezegd. Allebei na verificatie van VIN nummer....

Tesla's Free Lifetime Supercharging Policy Gets New December 31, 2017 Deadline

Ik kijk uit naar jullie input

Groeten,

Andy
 
Ongeacht wat hier gezegd wordt: ik zou een mail van Tesla willen waarin ze het bevestigen... Dus: nogmaals contact opnemen met de persoon die zei dat het kon :)

Maar bereken wel of het echt een deal breaker is voor jou... Zo duur is het nou ook weer niet en hoe vaak maak je er gebruik van. Dat kan ik niet inschatten, maar jij wel ;)
 
Bedankt voor de snelle reactie.

Ik bel hoe dan ook morgenvroeg terug naar Tesla voor een schriftelijke bevestiging. (Thx voor de tip :) )

Wel verwarrend allemaal.

By the way: reboot van het scherm tijdens proefrit hoort wellicht bij de (voor de rest positieve) ervaring.
 
Ik maal nogal wat Km af per jaar (>50k) waarvan wellicht ongeveer 20k via SC.

Aan een kost van €0,28, wellicht zal dit gelijk omhoog gaan met de elektriciteitsprijzen, zit ik aan ongeveer 100 euro per maand. De andere km kan ik op kantoor laden.

Je weet neem ik aan, dat je niet zo vaak kan superchargen (je doelt op 30-40% chargen bij SUC’s), zonder gevolgen? Je krijgt vanzelf een melding van Tesla dat je minder vaak gebruik moet maken van SUCs omdat anders de levensduur van je batterij veel korter wordt. Ze kunnen ook de laadsnelheid inperken. Hier moet je wel even rekening mee houden.
 
Je weet neem ik aan, dat je niet zo vaak kan superchargen (je doelt op 30-40% chargen bij SUC’s), zonder gevolgen? Je krijgt vanzelf een melding van Tesla dat je minder vaak gebruik moet maken van SUCs omdat anders de levensduur van je batterij veel korter wordt. Ze kunnen ook de laadsnelheid inperken. Hier moet je wel even rekening mee houden.
Een wagen met gratis supercharging blijft een wagen met gratis supercharging, als je die verkoopt (tenzij je die aan Tesla zelf verkoopt natuurlijk, dan doen ze ermee wat ze willen inzake gratis supercharging).

Het idee van "te veel superchargen is slecht voor de batterij" bestaat mogelijk wel, maar het zal wel een wrééd aantal keren superchargen zijn, niet iets dan jij en ik, voor zover we niet taxi-chauffeurs zijn, ooit zullen meemaken, vooraleer er een miljoen km of zo op de teller staan.
 
Mijn model S is ook uit augustus 2018 en bij mij is gratis superchargen niet overdraagbaar. Net nog voor de zekerheid gecheckt in mijn account. Volgens mij bestond dat toen al een tijdje niet meer.
 
Een wagen met gratis supercharging blijft een wagen met gratis supercharging, als je die verkoopt (tenzij je die aan Tesla zelf verkoopt natuurlijk, dan doen ze ermee wat ze willen inzake gratis supercharging).

Het idee van "te veel superchargen is slecht voor de batterij" bestaat mogelijk wel, maar het zal wel een wrééd aantal keren superchargen zijn, niet iets dan jij en ik, voor zover we niet taxi-chauffeurs zijn, ooit zullen meemaken, vooraleer er een miljoen km of zo op de teller staan.

Dit is mij door Tesla verteld, als je te vaak gebruik maakt van SUCs kunnen ze de laadsnelheid wel inperken ivm behoud batterij. Omdat diegene aangaf veelal via SUCs te willen laden, is het niet onverstandig om dit nog met Tesla te checken. Ik gebruik SUCs enkel bij lange reizen, laad voor de rest thuis.
 
Je weet neem ik aan, dat je niet zo vaak kan superchargen (je doelt op 30-40% chargen bij SUC’s), zonder gevolgen? Je krijgt vanzelf een melding van Tesla dat je minder vaak gebruik moet maken van SUCs omdat anders de levensduur van je batterij veel korter wordt. Ze kunnen ook de laadsnelheid inperken. Hier moet je wel even rekening mee houden.

Heb hier op het forum al wat gelezen over de risico's van superchargen. Het superchargen zal afgewisseld worden met thuis/werk-laadbeurten. Als Tesla de laadsnelheid inperkt om mijn batterij te beschermen dan is dat prima. Liever 5-10 min langer aan de supercharger staan dan autonomie te verliezen. (alhoewel ik zeker rekening hou met een kleine afname op termijn).

De meeste supercharger-laadbeurten zullen laat op de avond zijn, dus geen schrik dat de palen minder toegankelijk worden door mij ;)
 
Dit is mij door Tesla verteld, als je te vaak gebruik maakt van SUCs kunnen ze de laadsnelheid wel inperken ivm behoud batterij. Omdat diegene aangaf veelal via SUCs te willen laden, is het niet onverstandig om dit nog met Tesla te checken. Ik gebruik SUCs enkel bij lange reizen, laad voor de rest thuis.

Volgens mij speelt dat issue alleen bij 1 specifieke batterij (de 90 meen ik, maar kan ook de 85 zijn). Verder is dat ook niet zo'n probleem, ze verlagen je snelheid iets (90 kW max dacht ik). Dat is nog steeds vrij rap en bijna evensnel als het maximale laadvermogen van bv. de 75 pack
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Heb hier op het forum al wat gelezen over de risico's van superchargen. Het superchargen zal afgewisseld worden met thuis/werk-laadbeurten. Als Tesla de laadsnelheid inperkt om mijn batterij te beschermen dan is dat prima. Liever 5-10 min langer aan de supercharger staan dan autonomie te verliezen. (alhoewel ik zeker rekening hou met een kleine afname op termijn).

De meeste supercharger-laadbeurten zullen laat op de avond zijn, dus geen schrik dat de palen minder toegankelijk worden door mij ;)

Dan is goed, je bent er wel van bewust iig.
 
Volgens mij speelt dat issue alleen bij 1 specifieke batterij (de 90 meen ik, maar kan ook de 85 zijn). Verder is dat ook niet zo'n probleem, ze verlagen je snelheid iets (90 kW max dacht ik). Dat is nog steeds vrij rap en bijna evensnel als het maximale laadvermogen van bv. de 75 pack

Inperken is nooit leuk, en als je niet door tesla van op de hoogte bent gesteld vóór de verkoop kom je voor een verrassing te staan. Wanneer je het wel van te voren weet, kun je ook beter op inspelen en er bewust voor kiezen. Ik probeer mensen altijd de voor en nadelen uit te leggen
 
  • Like
Reactions: Tozz
Een wagen met gratis supercharging blijft een wagen met gratis supercharging, als je die verkoopt (tenzij je die aan Tesla zelf verkoopt natuurlijk, dan doen ze ermee wat ze willen inzake gratis supercharging).
Dat is dus niet altijd waar
C37B59A1-AA45-47B7-AFB1-7321EEAEB72A.png
 
I stand corrected; 't zal afhangen van of je je Tesla in een pare dan wel een onpare week gekocht hebt :rolleyes:

Bij mij staat er:
"Supercharging
You have free, unlimited Supercharging for your current Tesla. If you choose to sell your current Tesla, free Supercharging will transfer to the next owner. Read our Supercharging terms."
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Jelger
Welk deel van de auto registreert eigenlijk dat "jij" bij de SuC staat? Ik zie online allerlei omgebouwde ICE wagens met onderdelen van Tesla waaronder laadpoort en accu. Dus zou het mogelijk zijn om over een paar jaar bijvoorbeeld als je S 10 jaar is de onderdelen welke de auto identificeert bij de SuC over te zetten naar een ander voertuig, wel of géén Tesla? En zo ja, is dit dan oneigenlijk gebruik van de SuC?
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Welk deel van de auto registreert eigenlijk dat "jij" bij de SuC staat? Ik zie online allerlei omgebouwde ICE wagens met onderdelen van Tesla waaronder laadpoort en accu. Dus zou het mogelijk zijn om over een paar jaar bijvoorbeeld als je S 10 jaar is de onderdelen welke de auto identificeert bij de SuC over te zetten naar een ander voertuig, wel of géén Tesla? En zo ja, is dit dan oneigenlijk gebruik van de SuC?

De auto meldt zijn VIN aan de Supercharger. Zo werkt ook bv. dat "Plug and Charge" van Fastned. Dat melden van het VIN is niet simpelweg het VIN over de lijn gooien. Zeker in geval van CCS standaard zit daar een versleuteling overheen waardoor auto X niet het VIN door kan sturen van auto Y en zo de kosten van het laden van X laten betalen door Y. Ik doe even de aanname dat dat bij Tesla ook zo is.

Dus wanneer je alleen hardware componenten over zet uit een Tesla dan zou Superchargen niet werken door het gebrek aan die controle. Wanneer je ook de software mee zou nemen (dus feitelijk heb je dan een Tesla met een andere body) dan zou het moeten werken, maar dan is er eigenlijk ook gewoon sprake van een Tesla met een rare bodykit.

Bij Tesla wordt getwijfeld aan hoe dit nou in werkelijkheid zit. Naar verluid hebben de Superchargers geen internet toegang en versturen zij de data (oa. billing, stall beschikbaarheid, etc) via de mobiele connectie van de auto. In hoeverre dat waar is weet ik niet.