Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Overdracht free supercharging

This site may earn commission on affiliate links.
De auto meldt zijn VIN aan de Supercharger. Zo werkt ook bv. dat "Plug and Charge" van Fastned. Dat melden van het VIN is niet simpelweg het VIN over de lijn gooien. Zeker in geval van CCS standaard zit daar een versleuteling overheen waardoor auto X niet het VIN door kan sturen van auto Y en zo de kosten van het laden van X laten betalen door Y. Ik doe even de aanname dat dat bij Tesla ook zo is.

Dus wanneer je alleen hardware componenten over zet uit een Tesla dan zou Superchargen niet werken door het gebrek aan die controle. Wanneer je ook de software mee zou nemen (dus feitelijk heb je dan een Tesla met een andere body) dan zou het moeten werken, maar dan is er eigenlijk ook gewoon sprake van een Tesla met een rare bodykit.

Bij Tesla wordt getwijfeld aan hoe dit nou in werkelijkheid zit. Naar verluid hebben de Superchargers geen internet toegang en versturen zij de data (oa. billing, stall beschikbaarheid, etc) via de mobiele connectie van de auto. In hoeverre dat waar is weet ik niet.

De SUCs krijgen binnenkort wel internet, waardoor tijdens het laden ook bijvoorbeeld een filmpje gekeken kan worden. Dus eigen internet hebben/krijgen ze iig wel.
 
De auto meldt zijn VIN aan de Supercharger. Zo werkt ook bv. dat "Plug and Charge" van Fastned. Dat melden van het VIN is niet simpelweg het VIN over de lijn gooien. Zeker in geval van CCS standaard zit daar een versleuteling overheen waardoor auto X niet het VIN door kan sturen van auto Y en zo de kosten van het laden van X laten betalen door Y. Ik doe even de aanname dat dat bij Tesla ook zo is.

Dus wanneer je alleen hardware componenten over zet uit een Tesla dan zou Superchargen niet werken door het gebrek aan die controle. Wanneer je ook de software mee zou nemen (dus feitelijk heb je dan een Tesla met een andere body) dan zou het moeten werken, maar dan is er eigenlijk ook gewoon sprake van een Tesla met een rare bodykit.

Bij Tesla wordt getwijfeld aan hoe dit nou in werkelijkheid zit. Naar verluid hebben de Superchargers geen internet toegang en versturen zij de data (oa. billing, stall beschikbaarheid, etc) via de mobiele connectie van de auto. In hoeverre dat waar is weet ik niet.

Duidelijk, maar dat verhaal van de mobiele connectie van de auto lijkt mij niet, als je geen internet zou hebben dan kan je niet laden. Heb ik nog nooit iemand over gehoord. Wel mooi om te testen. Je auto met je mobiele telefoon via wifi hotspot laten connecten en je internet verbinding uitzetten op je telefoon....
 
Duidelijk, maar dat verhaal van de mobiele connectie van de auto lijkt mij niet, als je geen internet zou hebben dan kan je niet laden. Heb ik nog nooit iemand over gehoord. Wel mooi om te testen. Je auto met je mobiele telefoon via wifi hotspot laten connecten en je internet verbinding uitzetten op je telefoon....

Dat hoeft niet. Bijvoorbeeld Fastned werkt ook als de paal geen Internet heeft. Die hebben een white list van vins en de facturatie halen Ze dan later in. Kan met supercharger net zo zijn.

Ik heb wel eens gekeken naar wat er aan kabels naar zo'n supercharger cabinet gaat. Ik zie daar geen data bij. Dat elk cabinet een eigen mobiele lijn heeft lijkt mij ook niet plausibel.
 
Dat elk cabinet een eigen mobiele lijn heeft lijkt mij ook niet plausibel.
Op het totaal aantal Tesla's dat rondrijdt met door Tesla betaalde mobiele data/sim zijn die paar duizend sims voor supercharger units natuurlijk peanuts.
Ik verwacht dat elk cabinet voorzien is van een gsm radio voor administratieve en diagnostische doeleinden.
 
Op het totaal aantal Tesla's dat rondrijdt met door Tesla betaalde mobiele data/sim zijn die paar duizend sims voor supercharger units natuurlijk peanuts.
Ik verwacht dat elk cabinet voorzien is van een gsm radio voor administratieve en diagnostische doeleinden.

Dat is natuurlijk waar, maar aan de andere kant geef je wel dag in dag uit zinloos geld uit voor iets dat ook gemakkelijk op een fraaiere manier opgelost kan worden. Zo goed zit Tesla niet in de slappe was :)

Tesla is nou bij uitstek een club die over dit soort dingen vaak wel wat langer heeft nagedacht. Zie ook bv. de UMC die firmware updates krijgt over de laadkabel vanuit de auto.
 
... Naar verluid hebben de Superchargers geen internet toegang en versturen zij de data (oa. billing, stall beschikbaarheid, etc) via de mobiele connectie van de auto. In hoeverre dat waar is weet ik niet.
Dit lijkt me tegenstrijdig met het uitgangspunt dat het SuC netwerk in potentie ook beschikbaar kan worden gemaakt voor auto's van andere merken. In die situatie kan Tesla voor haar administratie niet gebruik maken van de functionaliteit van de auto, dan zal een SuC dit toch onafhankelijk van de auto moeten doen.
 
Dat is natuurlijk waar, maar aan de andere kant geef je wel dag in dag uit zinloos geld uit voor iets dat ook gemakkelijk op een fraaiere manier opgelost kan worden. Zo goed zit Tesla niet in de slappe was :)

Tesla is nou bij uitstek een club die over dit soort dingen vaak wel wat langer heeft nagedacht. Zie ook bv. de UMC die firmware updates krijgt over de laadkabel vanuit de auto.
Een grootzakelijke LTE datasim kost ca 5 euro per jaar. Je kan zelfs sims kopen voor minder dan 2 euro.
 
Dit lijkt me tegenstrijdig met het uitgangspunt dat het SuC netwerk in potentie ook beschikbaar kan worden gemaakt voor auto's van andere merken. In die situatie kan Tesla voor haar administratie niet gebruik maken van de functionaliteit van de auto, dan zal een SuC dit toch onafhankelijk van de auto moeten doen.

Ik geloof er niets van dat Tesla daar ooit mee akkoord zou gaan.

In de US gebruikt Tesla een eigen stekker, dus ik zie dat daar niet werken. Je moet wel vrij dom zijn om nu nog een niet-standaard plug te gebruiken. Die stekker is in de US extra onhandig omdat publieke laadpalen daar wel een standaard stekker gebruiken. Dus voor publiek laden moet je in de US met een Tesla een adapter hebben.

Ook in de EU kan het niet. De CCS kabels zijn bij Superchargers veel te kort voor de meeste andere merken. Bovendien zie ik het niet gebeuren dat VW Group gaat zeggen tegen haar klanten:

'Ja je kunt laden bij onze concurrent met die rode T E S L A letters uitgelicht bovenop elk laadstation'.

Ik denk dat Tesla bewust het Supercharger netwerk gesloten houdt, dat ze bewust zo uitkomen met hun merknaam boven die dingen. Want laten we wel wezen, het is nog steeds een USP van Tesla boven de concurrentie. Ze zouden ook wel dom zijn op dit moment om dat open te gooien.

Als ze er daadwerkelijk voor open zouden staan om het open te zetten voor andere merken dan zouden ze vanaf het begin dat netwerk al een andere naam moeten geven, beter nadenken over stall placement, kabellengte en gebruikte connector en billing.
 
  • Like
Reactions: Merijn
Ik geloof er niets van dat Tesla daar ooit mee akkoord zou gaan.

In de US gebruikt Tesla een eigen stekker, dus ik zie dat daar niet werken. Je moet wel vrij dom zijn om nu nog een niet-standaard plug te gebruiken. Die stekker is in de US extra onhandig omdat publieke laadpalen daar wel een standaard stekker gebruiken. Dus voor publiek laden moet je in de US met een Tesla een adapter hebben.

Ook in de EU kan het niet. De CCS kabels zijn bij Superchargers veel te kort voor de meeste andere merken. Bovendien zie ik het niet gebeuren dat VW Group gaat zeggen tegen haar klanten:

'Ja je kunt laden bij onze concurrent met die rode T E S L A letters uitgelicht bovenop elk laadstation'.

Ik denk dat Tesla bewust het Supercharger netwerk gesloten houdt, dat ze bewust zo uitkomen met hun merknaam boven die dingen. Want laten we wel wezen, het is nog steeds een USP van Tesla boven de concurrentie. Ze zouden ook wel dom zijn op dit moment om dat open te gooien.

Als ze er daadwerkelijk voor open zouden staan om het open te zetten voor andere merken dan zouden ze vanaf het begin dat netwerk al een andere naam moeten geven, beter nadenken over stall placement, kabellengte en gebruikte connector en billing.

Musk heeft het wel degelijk geprobeerd om ze voor andere merken beschikbaar te stellen
Can I use a Tesla Supercharger?
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Mijn new motion laadpalen hebben een gsm nummer, dus tesla zal dit ook hebben om billing gelijk door te geven.
Heb een storing gehad in FRance, waar ze online in de charger mee keken, en een andere lijn in mijn auto, door mij aan de telefoon te hebben konden ze de stall en auto matchen
 
Mijn new motion laadpalen hebben een gsm nummer, dus tesla zal dit ook hebben om billing gelijk door te geven.
Heb een storing gehad in FRance, waar ze online in de charger mee keken, en een andere lijn in mijn auto, door mij aan de telefoon te hebben konden ze de stall en auto matchen

Dat is natuurlijk geheel niet te vergelijken. Die newmotion palen moeten autonoom werken omdat die elk merk auto moeten accepteren.
 
Mij is verteld door de verkoper bij aanschaf, dat het gratis Superchargen van mijn tesla aan het e-mailadres van mijn account hangt.
Dus bij de verkoop van zaak naar privé verwacht ik geen problemen om de gratis Superchargen te behouden.
 
Welk deel van de auto registreert eigenlijk dat "jij" bij de SuC staat? Ik zie online allerlei omgebouwde ICE wagens met onderdelen van Tesla waaronder laadpoort en accu. Dus zou het mogelijk zijn om over een paar jaar bijvoorbeeld als je S 10 jaar is de onderdelen welke de auto identificeert bij de SuC over te zetten naar een ander voertuig, wel of géén Tesla? En zo ja, is dit dan oneigenlijk gebruik van de SuC?

Hoef je geen 10 jaar voor te wachten. Is uiteraard al vaker gedaan, oa wk057 heeft eens met een totaal ander merk gaan superchargen.