Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Plotselinge factory reset

This site may earn commission on affiliate links.
Komt onderstaand gedrag iemand bekend voor?

Mijn Tesla heeft zich nu twee keer spontaan en zonder reden terug gezet naar fabrieksinstellingen. Het gebeurde vanmorgen als volgt:

- Auto voorverwarmen via de app. Werkte prima
- Na een minuut of tien de deur openen. Werkte prima.
- Het scherm was zwart en bleef zwart.
- Rijden was gewoon mogelijk.
- Na een minuut of vijf rijden kwam er weer beeld.
- Alle instellingen waren terug gezet naar fabrieksinstellingen.
- Alleen de gekoppelde sleutelkaarten en telefoons waren nog bekend.

Ik heb de auto ruim drie jaar. Dit is nu de tweede keer dat het is gebeurd. De eerste keer op versie 2022.44.25.1 en de tweede keer op 2022.44.25.3. Wat ik op die versies ook al een paar keer heb gehad, was dat het scherm vastliep en amper reageerde. Ook weer na het voorverwarmen en daarna wegrijden. Een reboot met de twee scrollwieltjes hielp toen.

Ik heb dit bij Tesla gemeld. Eventuele bevindingen zal ik hier melden.
 
Ja. Melden bij Tesla. Dag en tijdstip altijd vermelden.

Zijn je rijders profielen ook weg?
Ik heb het gemeld. Met exacte datum en tijdstip.

Ja, ook alle profielen zijn weg. Maar gelukkig is mijn eigen profiel een “cloud profile” dat weer snel terug te zetten is. En waarin gelukkig mijn stoel- en spiegel-instellingen staan. Maar helaas niks van alle andere instellingen.
 
  • Informative
Reactions: nico180
Ter informatie. Tesla belde me vandaag. Ze hadden de logs bekeken. Ze zagen de factory reset én de reden.

Als de auto opstart, dan wordt het filesystem gecheckt op corrupte bestanden. Als die worden aangetroffen, dan vindt vanuit veiligheidsoverwegingen een factory reset plaats. Om te voorkomen dat er iets mis kan gaan tijdens het rijden.

Bij mij waren er corrupte bestanden aangetroffen. En dus kwam er een factory reset.

Ze hebben de oorzaak van die corrupte bestanden achterhaald. En het wordt gefixt in een volgende software-update.
 
Ter informatie. Tesla belde me vandaag. Ze hadden de logs bekeken. Ze zagen de factory reset én de reden.

Als de auto opstart, dan wordt het filesystem gecheckt op corrupte bestanden. Als die worden aangetroffen, dan vindt vanuit veiligheidsoverwegingen een factory reset plaats. Om te voorkomen dat er iets mis kan gaan tijdens het rijden.

Bij mij waren er corrupte bestanden aangetroffen. En dus kwam er een factory reset.

Ze hebben de oorzaak van die corrupte bestanden achterhaald. En het wordt gefixt in een volgende software-update.
Die passe-partout uitleg van ‘opgelost met de volgende update’ wordt van langs om creatiever gebracht.
 
  • Funny
Reactions: Dannietjoh
Komt onderstaand gedrag iemand bekend voor?

Mijn Tesla heeft zich nu twee keer spontaan en zonder reden terug gezet naar fabrieksinstellingen. Het gebeurde vanmorgen als volgt:

- Auto voorverwarmen via de app. Werkte prima
- Na een minuut of tien de deur openen. Werkte prima.
- Het scherm was zwart en bleef zwart.
- Rijden was gewoon mogelijk.
- Na een minuut of vijf rijden kwam er weer beeld.
- Alle instellingen waren terug gezet naar fabrieksinstellingen.
- Alleen de gekoppelde sleutelkaarten en telefoons waren nog bekend.

Ik heb de auto ruim drie jaar. Dit is nu de tweede keer dat het is gebeurd. De eerste keer op versie 2022.44.25.1 en de tweede keer op 2022.44.25.3. Wat ik op die versies ook al een paar keer heb gehad, was dat het scherm vastliep en amper reageerde. Ook weer na het voorverwarmen en daarna wegrijden. Een reboot met de twee scrollwieltjes hielp toen.

Ik heb dit bij Tesla gemeld. Eventuele bevindingen zal ik hier melden.
Ja, ook 2x op 2022.44.x. App kan bij de auto maar na 1 actie reageert niets meer, aangekomen bij de auto een zwart scherm voor een minuut of 10 waarna spontaan een reboot. Geen instellingen gerest voor zover mij is opgevallen.
 
Maar vaak is het daadwerkelijk opgelost met de volgende update, dus klopt het wel.
Inderdaad. Je kan het hen niet kwalijk nemen. Als 50% van de niet direct te verklaren euvels met een volgende update opgelost is, is de verleiding groot om geen moeite te doen en effectief die volgende update af te wachten vooraleer te onderzoeken. Dan heb je meteen 50% minder werk, dat dan achteraf gezien toch nutteloos geweest zou zijn.