Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Prijsverschil Europa - US

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo forumleden,

Ik sta op het punt nu een model 3 te bestellen of volgend jaar een Y zodra die beschikbaar is.
Er is me wel 1 ding opgevallen.

Model 3 dual motor
Basisprijs in US : 46990 USD, 39472 EUR aan de huidige dollarkoers, inclusief autopilot
Basisiprijs België ; 58980 EUR, exclusief autopilot
Verschil : 49%

Model Y dual motor
Basisprijs in US : 49990 USD, 41992 EUR aan de huidige dollarkoers, inclusief autopilot
Basisiprijs België ; 64000 EUR, exclusief autopilot
Verschil : 52 %

Wat is de reden van dit hoge prijsverschil ? Zoals vermeld heb ik nog geen Tesla ervaring.

Dank bij voorbaat.
 
De prijzen in de VS zijn doorgaands zonder BTW aangezien dit afhankelijk is van staat tot staat.
Inderdaad, in de US altijd zonder Sales Tax, die is 5 tot 10% en verschillend per staat.

En ook nog 10% invoerheffing vanuit Europa, en hogere transportkosten voor Tesla, maar ook een hogere winstmarge. Tesla kan de auto's hier duurder verkopen omdat er nog steeds meer vraag dan aanbod is. Pas als de vraag erg terugloopt, zoals met de S en X vorig jaar, dan verlagen ze de prijzen.
 
Bovendien ga je problemen hebben met Superchargen en vooral garantie met een Amerikaanse 3 hier in België

De intentie van de topicstarter was niet om een auto te importeren (althans daar is nergens notie van gemaakt), maar hij verbaasde zich enkel over het grote prijsverschil tussen USA en Europa (c.q. België).
 
De prijzen zijn vorige week wat verhoogd, dus die link is nog niet echt sterk.
De prijzen voor de S en X zjin gestegen idd, na eerst flink te zakken. Het zijn twee wagens die in hun huidige vorm en op dit ogenblik blijkbaar niet kunnen concurreren met het Europese aanbod (zowel van de E-tron als de EQC zijn er meer exemplaren verkocht in Noorwegen alleen dan er van de S of de X in Europa verkocht zijn dit jaar).
De prijsstijging zou gekoppeld zijn aan de lancering van een flinke update in februari-maart

Voor de model Y zal de concurrentie er zijn voor hij zelf leverbaar is in Europa (ID.4 en Eniaq). Het zal gewoon afhangen van hoe groot de markt voor dit soort EV-SUV gaat zijn...