Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Remedie tegen vastzittende parkeerremmen?

This site may earn commission on affiliate links.

Maarten

Active Member
Nov 2, 2013
4,122
13,375
Hilversum
De meesten van ons zullen het denk ik wel meegemaakt hebben: na een nacht vochtig stallen van de S komen de parkeerremmen slechts met een schok los.
Door corrosie kleeft het remblok aan de remschijf vast.
Nu is dat na één nachtje niet zo erg, maar als het meerdere dagen en nachten worden dat de auto stil staat, zeker onder "zoute" omstandigheden, wordt het misschien een ander verhaal.
In het verleden heeft mij dat bij de VW Phaeton al eens nieuwe remschijven opgeleverd: een heel duur klusje.

Nou dacht ik slim te zijn en de auto in de N te zetten met een wielkeg achter een band om ervoor te zorgen dat de auto niet wegrolt.
Helaas, het lijkt erop dat de combinatie van N en laden niet mogelijk is.
Op zich wel logisch natuurlijk, maar weet iemand een workaround voor als de auto langere tijd onder natte/zoute omstandigheden stilstaat?
Of hebben sommigen ervaren dat het bij licht vastzitten blijft en het dus geen probleem is? :rolleyes:
 
Op wintersport (nu toch al een keer of vier) laat ik mijn wagen meestal zes dagen met rust, en ook bij andere buitenlandse verplaatsingen is dat soms 4 à 5 dagen. Op "P" gestald. Behalve het "schokje" dat er soms inderdaad is (overigens soms zelfs na minder dan 24 uur niet-rijden) heb ik er nooit enige last van ondervonden.
 
De meesten van ons zullen het denk ik wel meegemaakt hebben: na een nacht vochtig stallen van de S komen de parkeerremmen slechts met een schok los.
Door corrosie kleeft het remblok aan de remschijf vast.
Nu is dat na één nachtje niet zo erg, maar als het meerdere dagen en nachten worden dat de auto stil staat, zeker onder "zoute" omstandigheden, wordt het misschien een ander verhaal.
In het verleden heeft mij dat bij de VW Phaeton al eens nieuwe remschijven opgeleverd: een heel duur klusje.

Nou dacht ik slim te zijn en de auto in de N te zetten met een wielkeg achter een band om ervoor te zorgen dat de auto niet wegrolt.
Helaas, het lijkt erop dat de combinatie van N en laden niet mogelijk is.
Op zich wel logisch natuurlijk, maar weet iemand een workaround voor als de auto langere tijd onder natte/zoute omstandigheden stilstaat?
Of hebben sommigen ervaren dat het bij licht vastzitten blijft en het dus geen probleem is? :rolleyes:

Ik heb dat ook. Is een extra reden om je S nooit te lang stil te laten staan:wink:.
Nee ff serieus, gezien de reacties zal Tesla hier met de update van sept 2014 hier ook wel iets aan aangepast hebben om te beletten dat er veel opspattend water tussen remschijf en -blokjes komt te zitten.
Of zou het misschien aan de locatie van de remklauw kunnen liggen? (waarbij ik bedoel in welke cirkelkwadrant de remklauw zit bij een Classic en waar bij een next gen.)
Of misschien ligt het aan het feit dat wij bij het oprijden van de oprit of garage amper moeten remmen waardoor het vocht blijft zitten.
 
Ik heb het zelf nooit geprobeert in een Tesla maar gooit ie de ankers dan goed uit?[emoji14]In mijn Scénic remt ie namelijk gewoon rustig af op de handrem als ik de automatische handrem aan trek tijdens het rijden.

Als het goed is doen alle auto's dat (met elektronische handrem). Veiligheidsvoorziening. Ik verwacht niet dat Tesla dit anders doet. Even kort hard remmen kan ook helpen.
 
Als het goed is doen alle auto's dat (met elektronische handrem). Veiligheidsvoorziening. Ik verwacht niet dat Tesla dit anders doet. Even kort hard remmen kan ook helpen.
Met even kort hard remmen (bedrijfsrem) worden toch niet de handremblokken gebruikt?

Ik heb het ooit bij een Audi A4 geprobeerd: die gaat toch aanzienlijk harder in de ankers als mijn Scénic hoor ;-)