Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Shudder Model X

This site may earn commission on affiliate links.
Met de s en x last van de shudder, sec heeft aangegeven dat het een bekend probleem is, zolang het niet te erg is, dus in low geen last hebbende, wordt er niets aan gedaan ( met mijn goedvinden uiteraard) totdat er een definitieve oplossing is, wordt hard aan gewerkt vertelden ze mij. X was bij aflevering standaard op always low gezet.
 
Voegt dat direct wat toe aan de discussie?

Ik heb zelf geen Model X, maar dit is gewoon een serieus probleem als ik het zo lees. Een auto hoort niet te trillen danwel te schudden en al helemaal geen Model X van ~100k.

Een auto die volgens het boekje in ~4 seconde naar de 100 gaat moet dat ook gewoon probleemloos en zonder rare fratsen kunnen doen.

Het voegt denk ik niet veel aan de discussie toe om daar op te reageren op deze manier :) Laten we dat dan ook proberen niet te doen.
Nou misschien toch wel. Ik sla aan op de tekst van ResB:
'Het verpest de Tesla ervaring, in mijn Model S was ik altijd gewend om vol te planken bij iedere stoplicht maar nu valt de auto bijna uit elkaar als ik zo hard gas geef'.

'Vol planken' bij ieder stoplicht heeft niets met normaal rijden te maken. Het is inderdaad een probleem dat deze trillingen er zijn, maar bij ieder stoplicht 'Vol planken' maakt de zaak alleen maar erger.
Daarom mijn advies om normaal te rijden. Dan draag je ook nog iets bij aan een betere reputatie van Tesla rijders.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Nou misschien toch wel. Ik sla aan op de tekst van ResB:
'Het verpest de Tesla ervaring, in mijn Model S was ik altijd gewend om vol te planken bij iedere stoplicht maar nu valt de auto bijna uit elkaar als ik zo hard gas geef'.

'Vol planken' bij ieder stoplicht heeft niets met normaal rijden te maken. Het is inderdaad een probleem dat deze trillingen er zijn, maar bij ieder stoplicht 'Vol planken' maakt de zaak alleen maar erger.
Daarom mijn advies om normaal te rijden. Dan draag je ook nog iets bij aan een betere reputatie van Tesla rijders.
Ook al is het geen normaal rijden is moet het gewoon opgelost worden. Ik heb een p100d besteld en als je dan dit soort zaken hebt dan lossen ze het maar op. Het is een bak met geld waarvoor je een auto verwacht die presteer zoals die zou moeten doen. Ik ben dan ook benieuwd wanneer die oplossing er is want het is niet iets van de laatste maanden maar het is al jaren aanwezig.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ook al is het geen normaal rijden is moet het gewoon opgelost worden. Ik heb een p100d besteld en als je dan dit soort zaken hebt dan lossen ze het maar op. Het is een bak met geld waarvoor je een auto verwacht die presteer zoals die zou moeten doen. Ik ben dan ook benieuwd wanneer die oplossing er is want het is niet iets van de laatste maanden maar het is al jaren aanwezig.

Mee eens. Ik 'plank' weinig, maar mijn X ratelt al tussen de 50 en 75 kW power en dan trek ik dus gewoon op met het andere ICE verkeer. Het is ook zeer goed hoorbaar bij mij als je op de snelweg wat versnelt om een auto in te halen (van 90 naar 100 km/u al).
Juist omdat alles zo stil is en modern, vind ik dit een schril contrast. Bovendien zegt het SC nu al jaren dat er een oplossing komt...
Gelukkig blijft er genoeg over om van te genieten, maar jammer is het wel.
 
Ook al is het geen normaal rijden is moet het gewoon opgelost worden. Ik heb een p100d besteld en als je dan dit soort zaken hebt dan lossen ze het maar op. Het is een bak met geld waarvoor je een auto verwacht die presteer zoals die zou moeten doen. Ik ben dan ook benieuwd wanneer die oplossing er is want het is niet iets van de laatste maanden maar het is al jaren aanwezig.
Natuurlijk heb je gelijk. Overigens voor mij een van de redenen om geen vierwiel aangedreven auto te willen. Wat er niet is kan ook niet kapot. Daarnaast wil ik in mijn stuur geen reacties van de aandrijving voelen en al helemaal geen geluiden horen.
Veroordeelt me waarschijnlijk wel om in mijn huidige Model S te blijven rijden. Geen straf overigens, mijn huidige auto is fantastisch.
Rijdt zonder een kraakje of rammeltje en is al twee en half jaar niet bij een SeC geweest.
 
. Wat er niet is kan ook niet kapot.

Dat is natuurlijk hele slechte reclame en getuigt van weinig tesla vertrouwen. Opties niet nemen, omdat het dan in ieder geval niet kapot kan gaan. Dan zou je om die reden ook geen ap, etc nemen.

Zeker 4WD heeft een betere tractie, betere efficiency, etc. Bij mij functioneert het 100%.

Tesla schept over de prestaties op en maakt vergelijkingen met een M3 etc. Dan moet je ook met vertrouwen die prestaties kunnen gebruiken als je zou willen, zonder te hoeven denken dat vanwege de rammels dat maar niet te doen (los van andere redenen om gewoon normaal te rijden).
 
Nou misschien toch wel. Ik sla aan op de tekst van ResB:
'Het verpest de Tesla ervaring, in mijn Model S was ik altijd gewend om vol te planken bij iedere stoplicht maar nu valt de auto bijna uit elkaar als ik zo hard gas geef'.

'Vol planken' bij ieder stoplicht heeft niets met normaal rijden te maken. Het is inderdaad een probleem dat deze trillingen er zijn, maar bij ieder stoplicht 'Vol planken' maakt de zaak alleen maar erger.
Daarom mijn advies om normaal te rijden. Dan draag je ook nog iets bij aan een betere reputatie van Tesla rijders.
Sorry Wim, maar het opgeheven vingertje van de ex politieman leidt af van de discussie en werkt daarmee helaas averechts.

(maar verder ben ik het met je eens).
 
  • Like
Reactions: Wim S.
Dat is natuurlijk hele slechte reclame en getuigt van weinig tesla vertrouwen. Opties niet nemen, omdat het dan in ieder geval niet kapot kan gaan. Dan zou je om die reden ook geen ap, etc nemen.

Zeker 4WD heeft een betere tractie, betere efficiency, etc. Bij mij functioneert het 100%.

Tesla schept over de prestaties op en maakt vergelijkingen met een M3 etc. Dan moet je ook met vertrouwen die prestaties kunnen gebruiken als je zou willen, zonder te hoeven denken dat vanwege de rammels dat maar niet te doen (los van andere redenen om gewoon normaal te rijden).

Ik ben een Model S rijder van het eerste uur. Twee drive-trains versleten en een derde was in aantocht.
Daarnaast nog een trits andere problemen, waaronder 5x terug voor vergeefs uitlijnen, en je wordt vanzelf kritisch op nieuwe ontwikkelingen. En Tesla maakt mooie spullen, maar vaak niet in één keer goed.
Ik heb in de eerste D-modellen gereden en was er na een paar kilometer al achter dat dit voor mij niks was. Stuurreacties en een giltoon bij het optrekken. De huidige versies zijn zeker beter maar ik heb daar niet in gereden.

Opties niet nemen is een kwaliteit die ik bij mezelf koester. Met AP is dat niet gelukt en laat ik daar nu juist helemaal blij mee zijn. Betere tractie, ach, ik heb meerdere Audi S6 Quattro Avants gehad. Ik ben een rustige rijder en mis vierwiel aandrijving op geen enkele manier.
Betere efficiency, ik rij met de onzuinigste versie met één motor en 21" velgen. Mijn verbruik over 30.000 km, 2,5 jaar, is 204 wH/km.
Gebruik jij zoveel minder?
 
Schijnbaar heb ik een hele tijd met Range Mode “on” gereden. In deze stand heeft de auto redelijk wat last van “shudder” bij het accelereren (al rijdend en vanuit stilstand). Vanmorgen Range Mode “off” en het powerpedal even ingetrapt. Nagenoeg geen “shudder”.
Dus lijkt het erop dat de aandrijfassen waar in Range Mode “on” het koppel naartoe wordt gestuurd, moeite hebben met het verwerken van dat koppel. In Range Mode “off” lijkt het erop dat het koppel wat netter over de aandrijfassen voor en achter wordt verdeeld.

Als het mogelijk is om softwarematig het koppel wat geleidelijker naar de aandrijfas te sturen in Range Mode “on”, dan denk ik dat het probleem wel voorlopig is verholpen.
 
  • Informative
Reactions: Basvdpoel
Ik was zonet in het SC, en de hoofdtechnieker heeft even meegereden. Mijn X heeft 22.000 km en ik reed altijd in Standard of Low boven 90 kmh. Blijkbaar dus een gekend probleem, en de technieker heeft meteen twee nieuwe stukken voor de aandrijfas vooraan besteld. Volgens hem zijn deze een nieuwere versie en verhelpen ze het probleem. Mijn X is van mei 2017.
 
  • Informative
Reactions: Faiz71
De afgelopen weken heb ik blijkbaar met een te lage bandenspanning rond gereden, was iets van 2,7 voor en 2,6 bar achter. De auto trilde in de “normal” suspension mode best erg bij het optrekken en bij constante snelheden op 80 en 120km/ wegen.
Gister even de auto gewassen (in een wasstraat, Daar hadden ze ook een bandenpompmachine). De banden voor op 3,1 bar en achter op 3,2 bar gezet. Het lijkt alsof het trillen nu iets minder is bij het optrekken, en nagenoeg weg op constante snelheden. (Ik heb 22” wielen)
 
  • Helpful
Reactions: jm71
De afgelopen weken heb ik blijkbaar met een te lage bandenspanning rond gereden, was iets van 2,7 voor en 2,6 bar achter. De auto trilde in de “normal” suspension mode best erg bij het optrekken en bij constante snelheden op 80 en 120km/ wegen.
Gister even de auto gewassen (in een wasstraat, Daar hadden ze ook een bandenpompmachine). De banden voor op 3,1 bar en achter op 3,2 bar gezet. Het lijkt alsof het trillen nu iets minder is bij het optrekken, en nagenoeg weg op constante snelheden. (Ik heb 22” wielen)

De reden dat de shudder minder wordt bij hardere banden is goed verklaarbaar.
De trillende assen zorgen voor een soort onbalans. Een te zachte band zal makkelijker inveren. In een band zit geen demping en zal dan ook net zo makkelijk weer uitveren. Door de zachte band krijgt het wiel en dus ook de as meer bewegingsruimte. Met het harder oppompen van de band verklein je die ruimte en dus zal de shudder beperkt worden.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: STLL and Faiz71