Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Nou, naar mijn idee kan AP wel vrij eenvoudig een stuk 'prettiger' worden. Er zit ook een fors verschil tussen de agressiviteit van remmen bij TACC en bij AP. Bij alleen rijden op TACC gaat het allemaal een stuk soepeler dan bij het rijden op AP. En dat is eigenlijk raar, want het enige verschli is dat je zelf moet sturen.

Ik denk dat het grootste bezwaar bij AP is dat het weinig 'smooth' is. Het gaat allemaal houterig, schokkerig en dat maakt de rit eigenlijk niet heel comfortabel.

Het zijn simpele dingetjes.. Bij AP is het nu zo dat er een 'gewenste afstand' is tussen 2 voertuigen. Die is gebaseerd op de snelheid en de ingestelde afstand. Als je zelf zou rijden en iemand voor je voegt in, dan zou je misschien je gas wat loslaten om de afstand weer te creeren. AP doet dat niet, die denkt 'Oh jonge die is geen 100 meter afstand. PANIEK! REMMEN!' tot het moment dat er weer 100 meter afstand is.

Ook het moment tussen remmen en weer bv. terug naar 130 km/h gaat wat te grof. Hij knallt de auto van 60 kW regen terug naar 70 kW vermogen. Dat is een verschil van 130 kW in een tijdsbestek van 1 a 2 seconden.

Dat mag wel anders. Gewoon allemaal wat soepeler
 
  • Like
Reactions: Keezje
Ben er achter dat de snelheidsverlaging niet komt door nags, maar door een error in de kaartdata (denk ik).
Op de ring Groningen is een viaduct waarbij je over een rotonde heen rijdt.

Ik heb het idee dat de auto denkt dat ik op de rotonde er onder rij, terwijl ik in werkelijkheid op de ring er boven zit. De auto vertoonde sinds 2019.* al phantom breaks daar, maar gaf verder geen melding. sinds 2019.8.3 zie ik ook dat de snelheid in het blauwe cirkeltje veranderd.
Dat idee heb ik ook. Vooral op provinciale wegen. Zowel op de N201 tussen Uithoorn en Aalsmeer (remt hij als ik over een 50km weg heen rijd) als op meerdere provenciale wegen in Duitsland ging het mis als ik over of onder 50km wegen doorreed. Alsof de auto dacht dat ik heel even op die 50km weg zat. Hard remmen en dan weer door naar de 80/100.

Wellicht moet ik niet op AP of adaptive cruise controle rijden op N-wegen, maar ik wen er echt snel aan dat ik niet meer zelf rijd maar enkel supervisie heb.
 
Nou, naar mijn idee kan AP wel vrij eenvoudig een stuk 'prettiger' worden. Er zit ook een fors verschil tussen de agressiviteit van remmen bij TACC en bij AP. Bij alleen rijden op TACC gaat het allemaal een stuk soepeler dan bij het rijden op AP. En dat is eigenlijk raar, want het enige verschli is dat je zelf moet sturen.
Dat 'enige' verschil is nou juist een significant verschil...

Ik denk dat het grootste bezwaar bij AP is dat het weinig 'smooth' is. Het gaat allemaal houterig, schokkerig en dat maakt de rit eigenlijk niet heel comfortabel.

Het zijn simpele dingetjes.. Bij AP is het nu zo dat er een 'gewenste afstand' is tussen 2 voertuigen. Die is gebaseerd op de snelheid en de ingestelde afstand. Als je zelf zou rijden en iemand voor je voegt in, dan zou je misschien je gas wat loslaten om de afstand weer te creeren. AP doet dat niet, die denkt 'Oh jonge die is geen 100 meter afstand. PANIEK! REMMEN!' tot het moment dat er weer 100 meter afstand is.

Ook het moment tussen remmen en weer bv. terug naar 130 km/h gaat wat te grof. Hij knallt de auto van 60 kW regen terug naar 70 kW vermogen. Dat is een verschil van 130 kW in een tijdsbestek van 1 a 2 seconden.

Dat mag wel anders. Gewoon allemaal wat soepeler
Probeer eens AP in combinatie met CHILL mode, en dat enorm snel terug naar de ingestelde snelheid knallen is er niet meer bij. Ik ben het met je eens dat het nog soepeler zou kunnen. Maar niet dat zoiets 'simpel' is. Als dat zo zou zijn, denk je dan niet dat Tesla allang het 'simpele' probleem had opgelost? En dat de andere fabrikanten niet allang ook een AP functie hadden geïntroduceerd die minstens net zo goed/slecht functioneert als die van Tesla momenteel al doet? Geen enkele andere fabrikant komt ook maar in de buurt van wat Tesla nu al kan met AP, dus zo simpel is het blijkbaar toch allemaal niet.
 
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat sommigen AP zo negatief ervaren. Ik vind het juist steeds beter worden, ookal is het nog niet perfect.
Ik ben het met je eens. Bochten die AP een half jaar geleden niet kon kan hij nu wel. Soms wel wat aan de voorzichtige kant, maar vluchtheuvels waren eerst een no-go en gaan nu goed. Ook wat scherpere bochten op een 80/100 weg gaan nu beter dan eerst. Maar ik heb ook het gevoel dat ik ondertussen veel beter weet wat EAP wel/niet kan en daar onbewust al op anticipeer.

Ik denk dat het grootste bezwaar bij AP is dat het weinig 'smooth' is. Het gaat allemaal houterig, schokkerig en dat maakt de rit eigenlijk niet heel comfortabel.
Helemaal eens. Bij wat drukker verkeer is EAP niet echt fijn. Als je er naast zit is het helemaal irritant.

Ik heb trouwens een ander vervelend probleem. Ik moet elke keer na het wegrijden mijn USB stick er uithalen en opnieuw insteken. Anders ziet de auto de stick blijkbaar niet, want het dashcam icon blijft dan weg. Moet ik een andere stick gebruiken? Opnieuw formatteren helpt in ieder geval niet...
 
Ik heb trouwens een ander vervelend probleem. Ik moet elke keer na het wegrijden mijn USB stick er uithalen en opnieuw insteken. Anders ziet de auto de stick blijkbaar niet, want het dashcam icon blijft dan weg. Moet ik een andere stick gebruiken? Opnieuw formatteren helpt in ieder geval niet...
Probeer eerst eens een ander merk USB stick, bijvoorbeeld deze van SanDisk Cruzer Blade USB Flash Drive. Ik gebruik dat model en heb nooit problemen meer en had wel dezelfde problemen als jij beschrijft met een ander B-merk. Een ander probleem is dat de filestructure corrupt raakt omdat de wagen blijkbaar niet goed stopt met opnemen en de USB stick unmount als je 'm in de P zet (zonder eerst op het dashcam icon te klikken om de opname handmatig te stoppen) en de wagen na een tijdje in sleep-mode gaat. Ik heb echter het idee dat dat probleem ondertussen ook opgelost is sinds firmware 2019.5.15.
 
  • Informative
Reactions: bugboy
Probeer eerst eens een ander merk USB stick, bijvoorbeeld deze van SanDisk Cruzer Blade USB Flash Drive.
Dan bestel ik die even. Ik zou het jammer vinden als er een keer wat gebeurd en ik heb net even niet de beelden...

Max 32GB heb ik overal gelezen. Had in een draadje gelezen dat een bijv SSD schijf (FAT32) met partitie van 32GB werkte en grotere niet werden herkend.
Het probleem is dat je FAT32 formaat moet hebben. Ik vermoed dat Windows bij een >32GB stick overschakelt op ExFAT en dat wordt door de Tesla niet herkend. Er zijn programma's om grotere sticks toch op dit formaat te formatteren, maar met een 32GB USB stick zou je meer dan voldoende ruimte moeten hebben.
 
Geen enkele andere fabrikant komt ook maar in de buurt van wat Tesla nu al kan met AP, dus zo simpel is het blijkbaar toch allemaal niet.

Probeer de dynamic CC van Volvo eens uit, die reageert heel soepel en absoluut niet paniekerig. nooit phantom brakes. Dus ik zie niet waarom Tesla dat niet voor elkaar gaat krijgen. Ligt misschien aan de breedte van de laserstraal, maar software lijkt me meer voor de hand liggen.

Ik merk overigens geen enkel verschil in reactie tussen CC en AP.
 
  • Informative
Reactions: woes
ij auto late change remt de auto af als ik terug wil naar rechts wilt en de auto, die ik zojuist in heb gehaald, onvoldoende afstand heeft. Ik moet dan zelf gas bijgeven om te zorgen dat hij normaal in gaat halen.
Je zou verwachten dat hij juist iets meer gas geeft om meer afstand te creeren. Ik heb dit al sinds de vorige update (voor 8.3), maar vanmorgen gebeurde het achter elkaar. Iemand dezelfde ervaring?

ja helemaal mee eens. Erg onlogisch
 
Dat 'enige' verschil is nou juist een significant verschil...

Niet wat betreft het afstand houden (zou ik denken). Waarom zou TACC minder afstand houden dan AP?

Probeer de dynamic CC van Volvo eens uit, die reageert heel soepel en absoluut niet paniekerig. nooit phantom brakes. Dus ik zie niet waarom Tesla dat niet voor elkaar gaat krijgen. Ligt misschien aan de breedte van de laserstraal, maar software lijkt me meer voor de hand liggen.

Was eigenlijk bij Volvo ook niet echt overtuigd van de souplesse.
 
Weet iemand wat er met de beelden gebeurt nadat Sentry Mode is geactiveerd? Ik lees overal dat de beelden worden opgeslagen (en ook naar Tesla gaan) maar ik zie ze volgens mij niet terug op de USB. Op Youtube heb ik wel wat dashcambeelden gezien van eigenaren die net doen of ze gaan inbreken in hun eigen auto, maar hoe ze die Sentry beelden tevoorschijn hebben getoverd is mij nog een raadsel. Iemand?
 
Max 32gb is onjuist. Mijn USB stick is 128gb

Geformatteerd met een speciale fat32 programma. Weet zo niet meer welk programma.

Groter kan dus echt.
Windows kan partities groter dan 32GB niet met FAT32 formatteren. Daarvoor heb je dus een aparte externe utility nodig, bijvoorbeeld deze: Ridgecrop Consultants Ltd. Overigens kun je ook >32GB USB sticks FAT32 formatteren op een Mac met de standaard disk utility. Via beide methodes kun je dus rustig grotere (tot 2TB) USB sticks geheel FAT32 formatteren.

Meer info in dit draadje: [V9] How to Format USB into 2 Partitions for DashCam and Music [Windows]

Ik heb het overigens even geprobeerd met twee partities op één USB stick zoals beschreven in bovenstaand draadje, maar vond dat toch onbetrouwbaar werken. Heb nu een 64GB USB stick met één partitie geformatteerd welke prima werkt met de TeslaCam functie (en sinds de laatste update ook met Sentry).
 
  • Like
Reactions: pimn
Weet iemand wat er met de beelden gebeurt nadat Sentry Mode is geactiveerd? Ik lees overal dat de beelden worden opgeslagen (en ook naar Tesla gaan) maar ik zie ze volgens mij niet terug op de USB. Op Youtube heb ik wel wat dashcambeelden gezien van eigenaren die net doen of ze gaan inbreken in hun eigen auto, maar hoe ze die Sentry beelden tevoorschijn hebben getoverd is mij nog een raadsel. Iemand?

Bij mij komen ze keurig op de USB stick. In submapjes van de map "TeslaCam". Elke keer als Sentry geactiveerd wordt, worden de bestanden daar opgeslagen.
 
Nou, naar mijn idee kan AP wel vrij eenvoudig een stuk 'prettiger' worden. Er zit ook een fors verschil tussen de agressiviteit van remmen bij TACC en bij AP. Bij alleen rijden op TACC gaat het allemaal een stuk soepeler dan bij het rijden op AP. En dat is eigenlijk raar, want het enige verschli is dat je zelf moet sturen.

Ik denk dat het grootste bezwaar bij AP is dat het weinig 'smooth' is. Het gaat allemaal houterig, schokkerig en dat maakt de rit eigenlijk niet heel comfortabel.

Het zijn simpele dingetjes.. Bij AP is het nu zo dat er een 'gewenste afstand' is tussen 2 voertuigen. Die is gebaseerd op de snelheid en de ingestelde afstand. Als je zelf zou rijden en iemand voor je voegt in, dan zou je misschien je gas wat loslaten om de afstand weer te creeren. AP doet dat niet, die denkt 'Oh jonge die is geen 100 meter afstand. PANIEK! REMMEN!' tot het moment dat er weer 100 meter afstand is.

Ook het moment tussen remmen en weer bv. terug naar 130 km/h gaat wat te grof. Hij knallt de auto van 60 kW regen terug naar 70 kW vermogen. Dat is een verschil van 130 kW in een tijdsbestek van 1 a 2 seconden.

Dat mag wel anders. Gewoon allemaal wat soepeler
Dat doet AP1 nu allemaal voortreffelijk. Invoegers van links naar rechts gaat AP1 heel soepel mee om, zelfs al snijden ze je. Klein beetje gas minderen en langzaam weer een meter of 20 afstand creëren. Invoegers van rechts naar links doet ie een beetje angstiger maar nog steeds uitstekend. Mobil Eye was zo slecht nog niet.
 
Voor hen die het optrekken en afremmen te abrupt vinden gaan : zet de volgafstand eens op 5 auto’s , scheelt een hoop

wat ik gek vind aan de laatste update: heb de Autopilot op max +4 km/h. Op de binnenring A12 Utrecht verandert de automatisch ingestelde snelheid ineens van 84 naar 80 en al scroll je ‘m weer terug naar 84: dat wordt dan wel de ingestelde snelheid maar hij verrekt t om harder dan 80 te gaan...
verder gaat AP op de model 3 er absoluut op vooruit, iedere dag, iedere versie. NOA moet ik nog wel aan wennen en is mij iets te voorzichtig. Bijv A1->A28 zal hij nooit de linker uitvoeger kiezen maar heel vroeg naar rechts gaan, afremmen , rechter uitvoeger pakken. Op zich de veilige keus, maar als t niet al te druk is doe ik t zelf heel anders.