Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Spraakherkenning ervaring

This site may earn commission on affiliate links.
Wat is jullie ervaring met de spraakherkenning van jullie Tesla? Ik had vandaag een kennis mee, dus even de Santa mode ingeschakeld door 'Ho Ho Ho' te roepen. Dat moest ik al 3x roepen, voordat het inschakelde, maar uitzetten was volstrekt onmogelijk. Heel veel kun je er niet fout aan roepen, maar ik heb uiteindelijk de console gereset om het uit te krijgen.

Nu wil ik niet zeggen dat ik een perfect Engelse uitspraak heb, maar de tekst in het scherm lijkt in het niets op wat ik zeg. Ook krijg ik vaak alleen "Press to End" in beeld alsof die helemaal niets heeft gehoord. Als ik Google Assistant op Engels zet, dan verstaat mijn telefoon mij prima, dus het is nu ook niet alsof ik helemaal steenkolen-Engels spreek.

Wat is jullie ervaring met stemherkenning?
 
Ik gebruik het eigenlijk nooit, maar als ik het doe, bv "Play Elton John", "Navigate home" dan werkt dat eigenlijk vrijwel altijd prima. Het wordt snel lastiger als je artiesten wil spelen met rare namen. Gek genoeg werkt "ho ho ho" bij mij ook vaak niet de 1e keer, terwijl complexere vragen meestal wel in 1x goed gaan.

Maar ik vind het vooral een gimmick.
 
Werkt voor geen meter... en ik denk dat het enkele jaren geleden beter werkte.

Onlangs door een Brit "navigate to Brussels airport" of "Amsterdam airport" of "play Jeremy by Pearl Jam" en allemaal niet gelukt... ik blij want het ligt dus niet aan mij!
 
Brits engels verstaat hij sowieso niet. Het moet waarschijnlijk meer met een Fremont accent zijn.
Navigate Home en Navigate to Work verstaat hij maar de rest lijkt werkelijk nergens op.

Je zou verwachten dat er ook een mechanisme in geprogrammeerd zit die ook de waarschijnlijkheid van de commando's toetst.
Toen ik echter riep "Navigate to Super Charger Dordrecht" krijg ik in de tekst op het scherm "Homophobic Maniac". (Geen grapje...)

Bij andere navigatiesystemen die ik ken werken de stemcommando's juist wel feilloos. Zelfs gewoon in het Nederlands.
 
Brits engels verstaat hij sowieso niet. Het moet waarschijnlijk meer met een Fremont accent zijn.
Navigate Home en Navigate to Work verstaat hij maar de rest lijkt werkelijk nergens op.

Je zou verwachten dat er ook een mechanisme in geprogrammeerd zit die ook de waarschijnlijkheid van de commando's toetst.
Toen ik echter riep "Navigate to Super Charger Dordrecht" krijg ik in de tekst op het scherm "Homophobic Maniac". (Geen grapje...)

Bij andere navigatiesystemen die ik ken werken de stemcommando's juist wel feilloos. Zelfs gewoon in het Nederlands.
Wellicht kent je navigatie jou beter dan jezelf? ;)
 
Last edited:
Heb wel eens een Engelstalige bug report van een volle zin ingesproken, die feilloos werd begrepen.
Maar net zo goed Engelse artiestennamen, die compleet verhaspeld werden.
Wat elke keer volstrekt onmogelijk blijkt: Franse namen, daar bakt 'ie helemaal niets van. :confused: