Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Storingen - Problemen Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Na bijna 5 jaar probleemloos rijden, vandaag de eerste foutmelding: Conditie gedetecteerd met voertuigcontroller, plan nu service voor insp. voertuigcontroller.
Bij de berichten: VCFront_a552.
Voor zover ik kan vinden is de controller een complexe printplaat ter grootte van een A4tje die achter de 12 volt accu zit en die rechtsreeks op die 12V accu zit aangesloten. Wat de functie van die controller precies is kan ik niet vinden, maar ik zie dingen als de controle en sturing van het hele 12V systeem en aansturing van de stuurbekrachtiging. De andere foutmeldingen van die VCFront unit zien er heel wat gemener uit dan de wat vage "er is een conditie gedetecteerd".

Update. Afgelopen woensdag een nieuwe 12V accu gehaald. Hoewel ik eigenlijk vind dat het geen kwaad kan om een niet originele vervanger te gebruiken mits de specs hetzelfde zijn, toch maar de echte Tesla accu gescored bij Tesland. (Wel € 164 i.p.v. 81 voor een Bosch). Maar helaas foutmelding VCFRONT_a552 bleef, dus een serviceaanvraag ingediend. Vrijdag reactie: we hebben uw aanvraag doorgezet naar de technici en zodra die een analyse hebben krijgt u bericht. Gelukkig heb ik de auto niet nodig want we zijn een weekje in (regenachtig en koud) Malaga en de auto staat thuis aan de lader. Wordt vervolgd.
Gisteren (na anderhalve week) bericht dat ze op afstand geen diagnose konden stellen en ik voor nadere diagnose langs moet komen. In de offerte een half uur arbeid voor diagnose en voor de zekerheid de kosten voor het vervangen van de voertuigcontroller (1,5 uur en 280,-- ex BTW voor de controller. Dat valt me dan weer heel erg mee) Afspraak gemaakt voor vrijdag, maar ik kan er niet op wachten en krijg geen leenauto. Dat is onhandig zo voor het weekend. Hoe kom ik aan een andere auto voor ik weet niet hoe lang?
Toevallig staat update naar 2024.8.4 klaar en routinematig doe ik de update. En jawel hoor de foutmelding is verdwenen!!! Het blijft verbazen, zo'n computer op wielen. Afspraak maar weer gecanceld.
Wordt hopelijk niet vervolgd.