Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers - echte laadsnelheid

This site may earn commission on affiliate links.

Keezje

Active Member
Dec 17, 2013
2,468
1,530
Netherlands
Het is me al een paar keer opgevallen: de echte laadsnelheid bij een SuC komt niet altijd even goed overeen met de snelheid die in de displays wordt getoond. Zomaar een voorbeeldje, caught on video : laden op gemiddeld 293 km/u zou toch met iets meer dan een minuut vijf km extra range moeten geven, maar het kan dus ook zo'n beetje anderhalve minuut duren, dus zowat 50% langer... Of is er iets dat ik niet goed heb begrepen?

Dus ja, hoe bedenk je dan met zulke onbetrouwbare info tijdens het laden of je nog even blijft hangen, of toch weer op pad zult gaan...

(Video uploaden is me nog niet gelukt :redface: maar zal ook geen hit worden...)
 
Last edited:
Die 293km/u is het gemiddelde van een 'slidings window' en bij 293 is ie waarschijnlijk op weg naar beneden. Dus het kan zijn dat je werkelijk veel minder snel aan het laden bent. Daarom is instellen op Kw beter, die geeft altijd de huidige waarde. (Moet je wel omrekenen)
 
Die 293km/u is het gemiddelde van een 'slidings window' en bij 293 is ie waarschijnlijk op weg naar beneden. Dus het kan zijn dat je werkelijk veel minder snel aan het laden bent.
Dan ben ik benieuwd naar de lengte van die window. In werkelijkheid zag ik in die 90 sec. de snelheid teruglopen van 295 naar 292, zodat ik toch met ongeveer 293 rekende. Het verschil is te significant om alleen aan die window te wijten, denk ik...
 
Last edited:
Dan ben ik benieuwd naar de lengte van die window. In werkelijkheid zag ik in die 90 sec. de snelheid teruglopen van 295 naar 292, zodat ik toch met ongeveer 293 rekende. Het verschil is te significant om alleen aan die window te wijten, denk ik...

Heb het een keer nagerekend en het lijkt wel te kloppen. De km per uur instelling laat het gemiddelde over de hele laadsessie zien en de kW instelling het vermogen op dat moment. Maar het vermogen kun je natuurlijk ook berekenen met de V en A die er altijd bij staan.
 
Ik zal dan nog eens bij een SuC (loskoppelen en verder) laden als ik nog op 80% of 90 zit, en dan weer tellen. Moet wel zeggen dat ik het raar vind dat met de km/u info op deze wijze eigenlijk geen nuttige info wordt gegeven. Een goede km/u stand geeft snel een indruk of het meer zin heeft om te stoppen met laden en rustig te gaan rijden, dan wel nog te blijven hangen en daarna wat harder te kunnen. Ik weet het, daar zijn mooie tools voor (dank weer aan Merijn), maar die zijn toch vooral vooraf handig. (Mijn vuistregel aan de pomp is: zolang er >240 km/u wordt geladen, is blijven staan efficiënter dan wegrijden en <120 km/u gaan rijden).
 
Ik merk dat ik eigenlijk nooit meer kijk naar de aangegeven laadsnelheid (in kilometers). Nu we er alert op zijn dat nieuwe SuC's rond 116 kW moeten kunnen starten heb ik nu die instelling vast staan.

Dat is ook eigenlijk net zo handig. Op 11 kW (nu thuis) laadt hij 48,4 km/uur. Dat is bijna 4,5 km per kW. Het is dus steeds gemakkelijk terug te rekenen wat de laadsnelheid is wanneer de SuC het aantal kW langzaam afbouwt.

Overigens zou van mij de instelling van km/uur laadsnelheid ook best naar de actuele mogen gaan en niet het gemiddelde tonen (of een keuzeoptie).

Schermafbeelding 2014-09-21 om 20.56.11.png
 
Ik merk dat ik eigenlijk nooit meer kijk naar de aangegeven laadsnelheid (in kilometers).

Kan zomaar komen omdat jij ook vindt dat het gemiddelde je niets helpt bij de actualiteit..?

Overigens zou van mij de instelling van km/uur laadsnelheid ook best naar de actuele mogen gaan en niet het gemiddelde tonen (of een keuzeoptie).

Eens!


Bedankt voor jullie reacties.
 
Sta nu in Zevenaar te laden.. de eerste paal kwam tot 75 de tweede niet hoger dan 45 en de derde gaat wel met 100. Blijkbaar zit er veel verschil tussen de laadstations. Op de heenweg hier ook gestaan en kwam toen niet hoger dan 25 maar toen was het aardig druk.. nu alleen en dus voor het uitzoeken.. beide keren rond de 10% aangekomen.
 
Ik merk dat ik eigenlijk nooit meer kijk naar de aangegeven laadsnelheid (in kilometers). Nu we er alert op zijn dat nieuwe SuC's rond 116 kW moeten kunnen starten heb ik nu die instelling vast staan.

Dat is ook eigenlijk net zo handig. Op 11 kW (nu thuis) laadt hij 48,4 km/uur. Dat is bijna 4,5 km per kW. Het is dus steeds gemakkelijk terug te rekenen wat de laadsnelheid is wanneer de SuC het aantal kW langzaam afbouwt.

Overigens zou van mij de instelling van km/uur laadsnelheid ook best naar de actuele mogen gaan en niet het gemiddelde tonen (of een keuzeoptie).

View attachment 59649
normaal moet je met 11kW toch 68 km/u kunnen bij laden?