Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Terugroepacties, afmelden bij de RDW?

This site may earn commission on affiliate links.

slk-A4

Model S 85 12-2015
Oct 24, 2018
348
304
The Netherlands
20181130_162415.jpg
20181130_162319.jpg


Toen ik twee maanden geleden mijn AP liet activeren, heeft de thuismonteur gelijk de aluminium stuurhuiscylinder bouten vervangen. Was een half uurtje werk: de frunk eruit, de bouten vervangen en de nieuwe weer teruggeplaatst. De oude zouden kunnen corroderen, zei hij. De oude waren echter in nieuwstaat, niets aan te zien. Ik heb ze gehouden: hele lichte aluminium bouten met inderdaad een vrij dunne kop. De nieuwe zijn van RVS.
Bij de RDW staat de uitvoering van deze terugroepactie echter nog steeds niet vermeld. Normaal gesproken wordt zoiets toch direct afgemeld bij de RDW? Of niet?



Vanmorgen kreeg ik de mail dat er nog een terugroepactie is, nu voor de airbag: die staat echter niet bij de RDW.

vj4TEmKlZ7mmml5nuET7CLILPUiIDMtL5MXGC00msei6InIqZ8vUC4wrC-uZgkr7lCiP40B14E-tg6upKC26tRyjkNIVFF6KLybzD2j0hSPaL7XGoDu9INe5MG7kAzt90KlH76_XUR2ycQijDnMeQ2fyURmz-yws=s0-d-e1-ft

Recent is de industrie-brede terughaalactie van Takata airbags inflators uitgebreid. Hierdoor vallen nu ook passagiersairbags van enkele 2014-2016 Model S voertuigen binnen deze terughaalactie. Tesla zal deze voor u vervangen, de veiligheid van onze klanten staat hierbij voorop. Deze vervangactie wordt ondernomen zonder dat er scheuren in de airbag of verwante incidenten hebben plaatsgevonden in Tesla voertuigen.
Als u eigenaar bent van een Model S uit 2014-2016, zal Tesla contact met u opnemen om een afspraak voor de vervanging in te plannen. Op dit moment is er geen onmiddellijke actie vanuit u nodig.
Zoals bij vele andere voertuigen van andere merken met Takata airbags, wordt deze terughaalactie uitgevoerd aan de hand van een schema opgesteld door de United States National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Op basis van dit schema ging de terughaalactie van Model S voertuigen uit 2012 van start in 2017. Daarna is deze in 2018 uitgebreid met Model S voertuigen uit 2013 en nu met de Model S voertuigen uit 2014-2016. Tesla heeft hetzelfde schema voor vervanging van de airbags in alle andere landen, zelfs in de landen waar vervanging niet vereist is.
De NHTSA heeft aangegeven dat eigenaren zich geen zorgen hoeven te maken over de Takata airbags totdat hun voertuig wordt teruggeroepen. De volgorde van het opgestelde schema verzekert eigenaren dat er genoeg tijd is om de airbags te vervangen voordat er mogelijke risico’s aandienen. De gebreken van de inflators worden namelijk door een aantal factoren veroorzaakt, waaronder leeftijd.
De terugroepactie is niet van toepassing op Model S voertuigen geproduceerd vanaf half december 2016, alle Tesla Roadsters, Model X of Model 3 voertuigen. Deze voertuigen zijn namelijk niet uitgerust met de airbag inflator van deze terugroepactie.
Voor meer informatie, veelgestelde vragen, of andere details met betrekking tot deze terugroepactie, kunt u terecht op de Terugroepactie Informatie pagina. Mocht u nog aanvullende hulp nodig hebben, dan kunt u ook telefonisch contact met ons opnemen 0800 020 0160, of via e-mail [email protected].
Bedankt voor uw vertrouwen in Tesla en medewerking om uw veiligheid te waarborgen. Onze excuses voor eventueel ongemak.

Hebben jullie ook dit mailtje gehad?
 
Last edited:
View attachment 369869 View attachment 369866

Toen ik twee maanden geleden mijn AP liet activeren, heeft de thuismonteur gelijk de aluminium stuurhuiscylinder bouten vervangen. Was een half uurtje werk: de frunk eruit, de bouten vervangen en de nieuwe weer teruggeplaatst. De oude zouden kunnen corroderen, zei hij. De oude waren echter in nieuwstaat, niets aan te zien. Ik heb ze gehouden: hele lichte aluminium bouten met inderdaad een vrij dunne kop. De nieuwe zijn van RVS.
Bij de RDW staat de uitvoering van deze terugroepactie echter nog steeds niet vermeld. Normaal gesproken wordt zoiets toch direct afgemeld bij de RDW? Of niet?



Vanmorgen kreeg ik de mail dat er nog een terugroepactie is, nu voor de airbag: die staat echter niet bij de RDW.

vj4TEmKlZ7mmml5nuET7CLILPUiIDMtL5MXGC00msei6InIqZ8vUC4wrC-uZgkr7lCiP40B14E-tg6upKC26tRyjkNIVFF6KLybzD2j0hSPaL7XGoDu9INe5MG7kAzt90KlH76_XUR2ycQijDnMeQ2fyURmz-yws=s0-d-e1-ft

Recent is de industrie-brede terughaalactie van Takata airbags inflators uitgebreid. Hierdoor vallen nu ook passagiersairbags van enkele 2014-2016 Model S voertuigen binnen deze terughaalactie. Tesla zal deze voor u vervangen, de veiligheid van onze klanten staat hierbij voorop. Deze vervangactie wordt ondernomen zonder dat er scheuren in de airbag of verwante incidenten hebben plaatsgevonden in Tesla voertuigen.
Als u eigenaar bent van een Model S uit 2014-2016, zal Tesla contact met u opnemen om een afspraak voor de vervanging in te plannen. Op dit moment is er geen onmiddellijke actie vanuit u nodig.
Zoals bij vele andere voertuigen van andere merken met Takata airbags, wordt deze terughaalactie uitgevoerd aan de hand van een schema opgesteld door de United States National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Op basis van dit schema ging de terughaalactie van Model S voertuigen uit 2012 van start in 2017. Daarna is deze in 2018 uitgebreid met Model S voertuigen uit 2013 en nu met de Model S voertuigen uit 2014-2016. Tesla heeft hetzelfde schema voor vervanging van de airbags in alle andere landen, zelfs in de landen waar vervanging niet vereist is.
De NHTSA heeft aangegeven dat eigenaren zich geen zorgen hoeven te maken over de Takata airbags totdat hun voertuig wordt teruggeroepen. De volgorde van het opgestelde schema verzekert eigenaren dat er genoeg tijd is om de airbags te vervangen voordat er mogelijke risico’s aandienen. De gebreken van de inflators worden namelijk door een aantal factoren veroorzaakt, waaronder leeftijd.
De terugroepactie is niet van toepassing op Model S voertuigen geproduceerd vanaf half december 2016, alle Tesla Roadsters, Model X of Model 3 voertuigen. Deze voertuigen zijn namelijk niet uitgerust met de airbag inflator van deze terugroepactie.
Voor meer informatie, veelgestelde vragen, of andere details met betrekking tot deze terugroepactie, kunt u terecht op de Terugroepactie Informatie pagina. Mocht u nog aanvullende hulp nodig hebben, dan kunt u ook telefonisch contact met ons opnemen 0800 020 0160, of via e-mail [email protected].
Bedankt voor uw vertrouwen in Tesla en medewerking om uw veiligheid te waarborgen. Onze excuses voor eventueel ongemak.

Hebben jullie ook dit mailtje gehad?
Ja die heb ik ook ontvangen
 
Vanmorgen kreeg ik de mail dat er nog een terugroepactie is, nu voor de airbag: die staat echter niet bij de RDW.

In Amerika is deze recall grotendeels vrijwillig door Tesla en dus geen vereiste recall door de overheid. Het euvel met die airbags zou zich alleen voordoen in warmte, vochtige klimaten en daardoor niet gelden voor meer gematige gebieden zoals wij in Nederland. Maar Tesla wil geen risico nemen (lees: willen negatieve pers voorkomen als het toch een keer mis gaat) en vervangen t onderdeel ook in de auto's die niet in de warmte gebieden rijden.

Mogelijk dat Tesla daarom dit wel stuurt naar eigenaren maar het niet bij de RDW geregistreerd is, omdat het geen officiele terugroepactie is?
 
Is toch te gek voor woorden. Dat is gewoon een administratieve digitale handeling, afmelden van een terugroepactie, net zoals afmelden van de APK. Zou Tesla als de auto's 4 jaar oud zijn bij de eerste APK, ze ook niet bij de RDW afmelden? Lijkt me voor die gigantische servicebedragen die ze rekenen toch wel te doen.
Er gaat toch wel heel wat mis bij Tesla. Rich rebuilds zou er niet van opkijken.
 
Gezien de problemen die @Wim S. deelde over zijn service afspraak waarbij van alles in rekening gebracht is en maar weinig is uitgevoerd lijkt me het afmelden van die terugroepacties bij Tesla zo mogelijk nog gevaarlijker. Dan melden ze een auto af terwijl het in werkelijkheid niet is opgelost.

Met alle mogelijke juridische gevolgen voor Tesla die daar achter vandaan komen snap ik wel dat ze zich daar nog niet aan wagen :)
 
Nou dat kan het niet zijn. De monteur was een imho uiterst kundig en legde me alles uit terwijl hij zijn werk deed. Ik was erbij want het gebeurde mij mij op de oprit door de mobile service. Monteur had jaren bij de ANWB gewerkt en deed nu de mobiele tesla service.
Grappig was dat de vervanging van de bouten ruim een half uurtje duurde inclusief de uit- en inbouw van de frunk.
En dat kostte dus niets.

Grappig:
De 5 minuten daarna om de laptop aan te sluiten en de AP1 te activeren daarentegen kostten 3200 euro. Ik had me goed ingelezen, maar als je niet zou weten dat je eigenlijk voor de software betaalt omdat je voor de hardware al betaald hebt, want die zit in alle Tesla's vanaf 2014, dan zou je zo maar denken dat Tesla erg hoge tarieven rekent: 5 minuten 3200 euro, dat is een uurloon van 38.400 euro.:D
 
Nou dat kan het niet zijn. De monteur was een imho uiterst kundig en legde me alles uit terwijl hij zijn werk deed. Ik was erbij want het gebeurde mij mij op de oprit door de mobile service. Monteur had jaren bij de ANWB gewerkt en deed nu de mobiele tesla service.
Grappig was dat de vervanging van de bouten ruim een half uurtje duurde inclusief de uit- en inbouw van de frunk.
En dat kostte dus niets.

Grappig:
De 5 minuten daarna om de laptop aan te sluiten en de AP1 te activeren daarentegen kostten 3200 euro. Ik had me goed ingelezen, maar als je niet zou weten dat je eigenlijk voor de software betaalt omdat je voor de hardware al betaald hebt, want die zit in alle Tesla's vanaf 2014, dan zou je zo maar denken dat Tesla erg hoge tarieven rekent: 5 minuten 3200 euro, dat is een uurloon van 38.400 euro.:D

Dit geldt voor alle software toch? Als je een Office-pakket koopt van Microsoft gaat er ook niet iemand een paar uur aan de slag om die software te schrijven.
 
natuurlijk, zo is het, het is maar een paar vinkjes aanzetten en wat software erop zetten, maar toch klinkt het bizar voor een leek.

Dat is zo, het komt heel vreemd over dat al die camera’s en radar er al op zitten, ook als je niks betaalt. Dat lijkt geldverspilling en ik heb het idee dat de meeste bedrijven dit niet zo zouden doen. Maar het is typerend voor het out of the box-denken bij Tesla/Elon: het blijkt in de praktijk goedkoper want veel efficiënter om alle auto’s ervan te voorzien, zelfs als 20-25% niet voor Autopilot betaalt.