Toen ik twee maanden geleden mijn AP liet activeren, heeft de thuismonteur gelijk de aluminium stuurhuiscylinder bouten vervangen. Was een half uurtje werk: de frunk eruit, de bouten vervangen en de nieuwe weer teruggeplaatst. De oude zouden kunnen corroderen, zei hij. De oude waren echter in nieuwstaat, niets aan te zien. Ik heb ze gehouden: hele lichte aluminium bouten met inderdaad een vrij dunne kop. De nieuwe zijn van RVS.
Bij de RDW staat de uitvoering van deze terugroepactie echter nog steeds niet vermeld. Normaal gesproken wordt zoiets toch direct afgemeld bij de RDW? Of niet?
Vanmorgen kreeg ik de mail dat er nog een terugroepactie is, nu voor de airbag: die staat echter niet bij de RDW.
![vj4TEmKlZ7mmml5nuET7CLILPUiIDMtL5MXGC00msei6InIqZ8vUC4wrC-uZgkr7lCiP40B14E-tg6upKC26tRyjkNIVFF6KLybzD2j0hSPaL7XGoDu9INe5MG7kAzt90KlH76_XUR2ycQijDnMeQ2fyURmz-yws=s0-d-e1-ft](https://ci4.googleusercontent.com/proxy/vj4TEmKlZ7mmml5nuET7CLILPUiIDMtL5MXGC00msei6InIqZ8vUC4wrC-uZgkr7lCiP40B14E-tg6upKC26tRyjkNIVFF6KLybzD2j0hSPaL7XGoDu9INe5MG7kAzt90KlH76_XUR2ycQijDnMeQ2fyURmz-yws=s0-d-e1-ft#http://image.emails.tesla.com/lib/fe331570756404747c1d70/m/1/1156d219-dcd3-42b8-8c08-269c2c83e84c.png)
Recent is de industrie-brede terughaalactie van Takata airbags inflators uitgebreid. Hierdoor vallen nu ook passagiersairbags van enkele 2014-2016 Model S voertuigen binnen deze terughaalactie. Tesla zal deze voor u vervangen, de veiligheid van onze klanten staat hierbij voorop. Deze vervangactie wordt ondernomen zonder dat er scheuren in de airbag of verwante incidenten hebben plaatsgevonden in Tesla voertuigen.
Als u eigenaar bent van een Model S uit 2014-2016, zal Tesla contact met u opnemen om een afspraak voor de vervanging in te plannen. Op dit moment is er geen onmiddellijke actie vanuit u nodig.
Zoals bij vele andere voertuigen van andere merken met Takata airbags, wordt deze terughaalactie uitgevoerd aan de hand van een schema opgesteld door de United States National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Op basis van dit schema ging de terughaalactie van Model S voertuigen uit 2012 van start in 2017. Daarna is deze in 2018 uitgebreid met Model S voertuigen uit 2013 en nu met de Model S voertuigen uit 2014-2016. Tesla heeft hetzelfde schema voor vervanging van de airbags in alle andere landen, zelfs in de landen waar vervanging niet vereist is.
De NHTSA heeft aangegeven dat eigenaren zich geen zorgen hoeven te maken over de Takata airbags totdat hun voertuig wordt teruggeroepen. De volgorde van het opgestelde schema verzekert eigenaren dat er genoeg tijd is om de airbags te vervangen voordat er mogelijke risico’s aandienen. De gebreken van de inflators worden namelijk door een aantal factoren veroorzaakt, waaronder leeftijd.
De terugroepactie is niet van toepassing op Model S voertuigen geproduceerd vanaf half december 2016, alle Tesla Roadsters, Model X of Model 3 voertuigen. Deze voertuigen zijn namelijk niet uitgerust met de airbag inflator van deze terugroepactie.
Voor meer informatie, veelgestelde vragen, of andere details met betrekking tot deze terugroepactie, kunt u terecht op de Terugroepactie Informatie pagina. Mocht u nog aanvullende hulp nodig hebben, dan kunt u ook telefonisch contact met ons opnemen 0800 020 0160, of via e-mail [email protected].
Bedankt voor uw vertrouwen in Tesla en medewerking om uw veiligheid te waarborgen. Onze excuses voor eventueel ongemak.
Hebben jullie ook dit mailtje gehad?
Last edited: