Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de diefstalcijfers?

This site may earn commission on affiliate links.

FVO

Active Member
Nov 26, 2011
3,733
1,609
Na het lezen van dit artikel vroeg ik me af of er al diefstallen van Model S-en bekend zijn.
We hebben natuurlijk allemaal Track en Trace aan boord, maar daar hebben de dieven waarschijnlijk ook apparatuur voor om dat signaal te storen.
 
Ik heb er nog geen gehoord. Nu is het bij de Tesla natuurlijk ook iets lastiger dan bij de andere merken. Zonder connectivity is het een duidelijk minder aantrekkelijke auto. Zodra je de auto echter toestaat om signaal te verzenden, meld hij zich bij Tesla aan en ben je als dief of heler betrapt.

Als je dus af wilt zien van upgrades, internet, navigatie, onderhoud, superchargers en andere ondersteuning zou je de auto kunnen stelen. Verkopen lijkt me echter lastig en de waarde voor een dief is dus beperkt. Er zijn veel andere auto's die met veel minder risico veel meer rendement leveren...
 
Een Model S wordt niet gestolen.

- Onbekend, dus eng.
- Range anxiety (onterecht), dus eng.
- Geen bedieningsknoppen, dus eng.
- Valt op, dus eng.
- Trackingmogelijkheid via app en door fabrikant, dus eng (al zullen ze dit niet vaak weten).
- Onverkoopbaar in de afzetlanden in Oost-Europa (onderhoud anyone?).

Autodieven zijn waarschijnlijk nog conservatiever dan de gemiddelde ICE-automobolist, dus we hoeven ons geen zorgen te maken over diefstal. En de verzekeraars weten dat ook, wat is terug te zien in het gunstige (collectieve) tarief.
 
Er is ooit wel eens een roadster gestolen in UK dacht ik, maar die werd uiteindelijk terug gevonden. Van de Model S is er nog geen een gestolen zo ver ik weet.
En toch heb ik de security package genomen, a) omdat het geen dure optie was en b) voor eventuele verzekering te overtuigen die ondanks alles niet doorheeft dat een Model S niet diefstalwaardig is. Ik vermoed dat ik het nooit nodig zal hebben, en gelukkig maar.

Waar ik wel bang voor ben is vandalisme, het is in Nederland toch helaas nog steeds gebruikelijk om auto's te bekrassen en ruitenwissers om te buigen etc. Of door te rijden na een parkeerongelukje.
 
Een Model S wordt niet gestolen.

- Onbekend, dus eng.
- Range anxiety (onterecht), dus eng.
- Geen bedieningsknoppen, dus eng.
- Valt op, dus eng.
- Trackingmogelijkheid via app en door fabrikant, dus eng (al zullen ze dit niet vaak weten).
- Onverkoopbaar in de afzetlanden in Oost-Europa (onderhoud anyone?).

Autodieven zijn waarschijnlijk nog conservatiever dan de gemiddelde ICE-automobolist, dus we hoeven ons geen zorgen te maken over diefstal. En de verzekeraars weten dat ook, wat is terug te zien in het gunstige (collectieve) tarief.

Wordt helemaal niks met dat jatten; volgens mij kan Tesla hem gewoon stilzetten op afstand. Zullen ze niet zeggen, maar lijkt me wel duidelijk. Hoezo NSA ...
 
Pro Forma: bij de aanmelding van het antidiefstalsysteem bij NHTSA (Amerikaanse Dienst voor verkeersveiligheid) werd ondermeer volgende pargagraaf opgenomen :
"...
Tesla compared the BMW 5 series and the Mercedes-Benz E-Class to its Model S vehicle line. Specifically, the agency's data show that theft rates for the BMW 5 series are 0.9044, 0.6550 and 0.4098 and for the Mercedes-Benz E-Class, 0.5898, 0.6286 and 0.9041 respectively. Using an average of 3 MYs data (2007-2009), the agency theft rate data show that the average theft rate for the BMW 5 series is 0.6564 and 0.7075 for the Mercedes-Benz E-Class, well below the median theft rate of 3.5826. Tesla also stated that its 2008-2011 roadsters are already equipped with an antitheft device as standard equipment. Agency theft rate data for the roadster vehicles using an average of the most current theft rate data available is 0.0000. ..."


De cijfers hebben een hoog Contador-gehalte.
 
Last edited:
Mijn Model S is begin 2014 gestolen, omdat ik de sleutel er in had laten liggen.
De gelegenheidsdief heeft er niet veel plezier van gehad. Drie straten verder werd deze door de politie aangehouden.

Je raakt zo gewend dat hij op slot gaat als je weg loopt, dat als je een keer je sleutel er in laat liggen of een deur open laat staan je het niet zo snel door hebt.
Ik heb een keer gehad dat een buurman, die ik na jaren nog helemaal niet kende, aanbelde om te vragen of die Tesla soms van mij was. Hij had gezien dat hij open stond en was de hele buurt aan het afzoeken naar de eigenaar. Zo maakt je nog eens kennis met mensen :smile:
 
Lol, beetje off-topic, maar wat mij overkwam met die sleutel was toen ik onze ICE aan de caravan koppelde en ik wilde uitstappen om nog wat na te kijken. Gaat de hele combinatie toch ineens rijden omdat ie niet automatisch in zn park stond! Een snelle James Bond actie voorkwam gelukkig ernstige schade....:scared: