Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TeslaFi data logger

This site may earn commission on affiliate links.
Iets wat me nu opvalt nu ik geswitched ben van een Model S naar een Model 3: als mijn M3 vol is krijg ik van Teslafi vaak een bericht dat hij weer wat bijgeladen heeft; zo'n 0.2kWh, gebeurt al een uur nadat hij helemaal vol geladen is.
Typisch Model 3 verschijnsel of is er ook iets veranderd aan Teslafi ?
Is volgens mij de software, niet de hardware.
Mij valt het ook op bij mijn Model S.
 
Is volgens mij de software, niet de hardware.
Mij valt het ook op bij mijn Model S.
Om eventuele verwarring te voorkomen je bedoelt toch de Tesla software, neem ik aan! ( niet de TeslaFi software). Dus het is wel handig om de versie te vermelden. Ik heb nu voor eerst 1x gehad met 2019.40.50.7 dat hij een 2de keer weer iets bij heeft geladen in een laadsessie maar niet meteen, pas na ca 10 uur en slechts 1,3 km bij gelijkblijvend laadpercentage. (0,7 kWh, slechts 5 min). p.s. Bij nader inzien was dit feitelijk alleen maar opwarming van de batterij, want de de charger leverde 11 kW en er werd maar 3 kW geladen zodat de overige 7 kW aan de stators moeten zijn geleverd. Als dit default gaat gebeuren wordt ik heel blij!
 
Last edited:
Ik heb bijvoorbeeld dit van vandaag: om 09:00 uur in 2.5 uur tijd opgeladen naar 90%.
Vervolgens wordt er om 13 uur, 14:30, 16 uur en 17 uur elke keer een klein beetje bijgeladen, 0,1 tot 0,3 kWh.
Dat ken ik niet van mijn Model S.
793D02D0-778C-4C29-B5C1-183111C4EEA6.jpeg
 
Ik heb bijvoorbeeld dit van vandaag: om 09:00 uur in 2.5 uur tijd opgeladen naar 90%.
Vervolgens wordt er om 13 uur, 14:30, 16 uur en 17 uur elke keer een klein beetje bijgeladen, 0,1 tot 0,3 kWh.
Dat ken ik niet van mijn Model S.
View attachment 497613
Als je naar de onderliggende raw data van die elke keer 5 minuten kijkt moet je eens zien of hij niet eigenlijk voornamelijk pak weg 1-3 minuten voorverwarmd en niet aan vol laden toekomt. Dan lijkt het erop dat hij alleen de batterij op temperatuur probeert te houden.
 
Om eventuele verwarring te voorkomen je bedoelt toch de Tesla software, neem ik aan! ( niet de TeslaFi software). Dus het is wel handig om de versie te vermelden.
Ik bedoelde inderdaad de Tesla software.
Mijn Model S heeft 2019.40.2.3. Dat was tot ruim een week geleden de meest up-to-date versie voor mijn Classic.
Ik denk dus dat het niet aan Teslafi of de software specifiek van de Model 3 ligt, maar aan de Tesla software in het algemeen, onafhankelijk van het model.
 
Als je naar de onderliggende raw data van die elke keer 5 minuten kijkt moet je eens zien of hij niet eigenlijk voornamelijk pak weg 1-3 minuten voorverwarmd en niet aan vol laden toekomt. Dan lijkt het erop dat hij alleen de batterij op temperatuur probeert te houden.
Ja daar dacht ik ook aan maar je kan niet echt zien of hij aan het verwarmen is toch? Zie details.
Wellicht eens Scan My Tesla aan de praat krijgen, die kan dat wel monitoren.
13226C43-2071-4807-BB40-E36C81A4F2B6.jpeg
 
Ja daar dacht ik ook aan maar je kan niet echt zien of hij aan het verwarmen is toch? Zie details.
Wellicht eens Scan My Tesla aan de praat krijgen, die kan dat wel monitoren.
View attachment 497726
Jawel degelijk. Alleen niet aan wat jij me laat zien. Dus je klikt op charge icon en dan krijg je de grafische informatie met daaronder de raw data. Dat ziet er b.v. bij mij zo uit ( dit is ook van die 5 minuten opladen herhaling bij mij):
IMG_6109.jpg

De bruine lijn is hier in km/h wat hier de vertaling is van de kolom "charge rate" waar 13,9 m/h wordt weergegeven dus 22 km/h (Tesla geeft dit in m/h maar in de grafiek wordt dat vertaald naar km/h, linker schaal). De "charger" geeft hier 11 kW input. De kolommen waardes die je wilt aflezen in de tabel kun je zelf instellen, zodat je krijgt wat je wilt zien. Als je de tabel omhoog scrolled krijg dit te zien:
IMG_6108.jpg

Rechts in logger notes zie je hier waar het laden begint: Idling>Charging en waar het stopt: Charging >Idling. In de kolom Charger Power staat dus wat je lader levert, hier dus 11 kW. Daarnaast staat de Charger Rate in m/h en daarnaast de Power in kW die de batterij levert of ingaat. Hier gaat 3 kW de batterij in vandaar het minteken ervoor. De kolom Battery Heater werkt niet, daar heb ik al over geklaagd, maar het werkt wel bij de S en X ( daar heet het trouwens Battery Heater On). Maar goed er gaat nog ca 1 kW verloren aan het rendement van de AC naar DC converter en aan de afronding van al deze getallen op hele cijfers. Dus van de 11 kW blijft 7 kW over en die gaat de stators in voor de verwarming van de batterij. Als je bij een volledige laadtijd kijkt dan zie de kolom -3 veranderen in -10 als hij echt alles gebruikt om te laden en stopt met verder te verwarmen. Dus daaraan kan je precies zien wat er gebeurt.
Kijk maar eens hier: Model 3 voorverwarming batterij en cabine (precondtioning) en WiFi conflicten. in thread #85, daar staat een vollediger grafische voorstelling van enkele uren laden met de kolommen eronder waar het verandert.
En gebruik geen andere apps, dan krijg je weer slaapproblemen.
 
Last edited:
Ik ben op dit moment Teslafi aan het testen en loop tegen 2 dingen aan:

1. Het begin van een rit (ca 4 - 5 minuten) wordt gemist. De rest van de rit wordt wel netjes gelogd. Het lijkt erop dat het even duurt voordat er gelogd wordt. Ik heb niet kunnen ontdekken welke setting ik daarvoor moet aanpassen. Korte ritjes worden helemaal niet gelogd.

Iemand dezelfde ervaring en/of een idee hoe dit aan te passen.

2. Ik vind het slaapgedrag erg vreemd. Als ik een nacht terug kijk dan wordt de auto regelmatig wakker. Zonder reden. Ik heb geen andere apps draaien die data vragen van de auto. Na 50 minuten gaat de auto van sleeping --? Idling (zie ik in de ruwe data) en dan na 10 minuten wordt er door Teslafi de sleep modus geprobeert te activeren wat na 10 minuten succesvol is. Over de nacht heen gebeurt dit elk uur, gek dat daar zo'n vast ritme in zit. Dit zal waarschijnlijk ook een instelling zijn, iemand een idee waar?
 
Ik ben op dit moment Teslafi aan het testen en loop tegen 2 dingen aan:

1. Het begin van een rit (ca 4 - 5 minuten) wordt gemist. De rest van de rit wordt wel netjes gelogd. Het lijkt erop dat het even duurt voordat er gelogd wordt. Ik heb niet kunnen ontdekken welke setting ik daarvoor moet aanpassen. Korte ritjes worden helemaal niet gelogd.
Iemand dezelfde ervaring en/of een idee hoe dit aan te passen.
In de Sleep Modes heb je de setting "Idle Time Before Tryïng To Sleep", die staat bij mij op 1 minuut, omdat ik wil dat hij zoveel mogelijk slaapt en niet extra wakker wordt gehouden door deze tijd. Die tijd is juist ingevoerd om te zorgen dat korte ritjes wel worden gelogd, of liever dat korte parkeertijden niet lijden tot het tijdelijk niet loggen. Als TeslaFi n.l. een poging doet (attempt to sleep) dan sluit hij juist alle pogingen om verder te zien wat er gebeurt met je Tesla uit. Dus kun je doen wat je wilt maar logged hij niets, ook geen laadpoging gewoon niets. Hij mag ook niets anders doen want anders gaat je Tesla nooit slapen. Het enige wat hij nog wel kan monitoren is òf je Tesla al slaapt òf niet. Die poging herhaalt hij elke 15 minuten (of wat je zelf hebt ingesteld, ik heb daar 12 minuten voor staan maar korter is weer problematisch omdat Tesla zelf 10 minuten aftelt). Als hij de "sleep attempt" herhaling inzet leest hij de API weer uit en ziet hij wat Tesla aan het doen is. Dus als je dan aan het rijden bent gegaan pikt hij het loggen weer op en staakt zijn "sleep attempt". Dat kan toevallig 1 minuut zijn of zelfs 15 minuten. Dus die ca 4 en 5 minuten passen daarin. Maar wat je ook doet als je die Idle Time Before..... b.v. verlengd naar 30 minuten, dan betekent dat elke slaappoging vooraf wordt gegaan door een uitstel van die 30 minuten en slaapt hij dat dus sowieso minder. Als je echter dan na b.v. meer dan 30 minuten parkeren instapt dan ga je toch weer een korte rit missen. Dus het is alléén maar het uitstellen van een mogelijk gemiste rit probleem wat je daarmee bereikt. Dus de keuze is dan tussen gemiste kore ritjes na kort parkeren of minder slapen. Mij interesseren die gemiste korte ritjes niet, ik wil dat hij zoveel mogelijk slaapt, vandaar de 1 minuut instelling. Dit is fundamenteel onoplosbaar in die zin dat je TeslaFi wel zelf kan dwingen opnieuw te gaan pollen als je instapt doordat hij bovenaan de pagina laat zien dat hij met een slaappoging bezig is dat je dat kan onderbreken door op het knopje "start polling" linksboven te drukken. Moet je natuurlijk wel TeslaFi op je scherm of telefoon hebben staan.
2. Ik vind het slaapgedrag erg vreemd. Als ik een nacht terug kijk dan wordt de auto regelmatig wakker. Zonder reden. Ik heb geen andere apps draaien die data vragen van de auto. Na 50 minuten gaat de auto van sleeping --? Idling (zie ik in de ruwe data) en dan na 10 minuten wordt er door Teslafi de sleep modus geprobeert te activeren wat na 10 minuten succesvol is. Over de nacht heen gebeurt dit elk uur, gek dat daar zo'n vast ritme in zit. Dit zal waarschijnlijk ook een instelling zijn, iemand een idee waar?
Ik hoop dat je dus geen Jedlix gebruikt! Wakker maken gebeurt door elke andere applicatie. Maar het gebeurt wel zo nu en dan dat Tesla HQ zelf de EV wakker maakt om data te verzamelen. Maar dat is incidenteel. Anders wijzig je Tesla account password eerst eens.
 
Jawel degelijk. Alleen niet aan wat jij me laat zien. Dus je klikt op charge icon en dan krijg je de grafische informatie met daaronder de raw data. Dat ziet er b.v. bij mij zo uit ( dit is ook van die 5 minuten opladen herhaling bij mij):
....Dus van de 11 kW blijft 7 kW over en die gaat de stators in voor de verwarming van de batterij. Als je bij een volledige laadtijd kijkt dan zie de kolom -3 veranderen in -10 als hij echt alles gebruikt om te laden en stopt met verder te verwarmen. Dus daaraan kan je precies zien wat er gebeurt.
Ah, die nieuwe velden kende ik nog niet.
Dan opnieuw de laadsessies van gisteren.
Er gaat wel degelijk 10kW de batterij in gedurende een minuut. En 1 minuut de batterij verwarmen...dat lijkt me sowieso te kort.
charges.png
 
Ah, die nieuwe velden kende ik nog niet.
Dan opnieuw de laadsessies van gisteren.
Er gaat wel degelijk 10kW de batterij in gedurende een minuut. En 1 minuut de batterij verwarmen...dat lijkt me sowieso te kort.
View attachment 497853
Nee er wordt dus helemaal niet voorverwarmt. Ook geen 1 minuut want de charger levert daar ook geen 11 kW. TeslaFi neemt gewoon tijdens het opstarten van de AC>DC converter toevallig het eerste sample en dan blijkt de charger net nog maar 1 kW te leveren en die gaat dus hier ook de batterij in. Goed het blijft dus wel vreemd ook voor mij wat er gebeurt bij jouw met elke keer even onbenullig beetje naladen. De stators voor de verwarming gebruiken ieder 3,5 kW en dus samen 7 kW van de beschikbare 11 kW indien er wordt voorverwarmt.
 
Ik ben op dit moment Teslafi aan het testen en loop tegen 2 dingen aan:

1. Het begin van een rit (ca 4 - 5 minuten) wordt gemist. De rest van de rit wordt wel netjes gelogd. Het lijkt erop dat het even duurt voordat er gelogd wordt. Ik heb niet kunnen ontdekken welke setting ik daarvoor moet aanpassen. Korte ritjes worden helemaal niet gelogd.

Iemand dezelfde ervaring en/of een idee hoe dit aan te passen.

2. Ik vind het slaapgedrag erg vreemd. Als ik een nacht terug kijk dan wordt de auto regelmatig wakker. Zonder reden. Ik heb geen andere apps draaien die data vragen van de auto. Na 50 minuten gaat de auto van sleeping --? Idling (zie ik in de ruwe data) en dan na 10 minuten wordt er door Teslafi de sleep modus geprobeert te activeren wat na 10 minuten succesvol is. Over de nacht heen gebeurt dit elk uur, gek dat daar zo'n vast ritme in zit. Dit zal waarschijnlijk ook een instelling zijn, iemand een idee waar?

Bij het tweede punt heb ik gisteren in de tesla app aangepast dat mijn agenda niet meer gesynched wordt met de auto. Afgelopen nacht werd hij niet meer wakker dus ik denk dat het daaraan gelegen heeft.
 
Klopt het eigenlijk dat TeslaFi er gemakshalve van uit gaat / er van uit moet gaan dat je op 3 fasen laadt? Afgelopen nacht halverwege het laden van 1 op 3 fasen over geschakeld en zie dit in TeslaFi:

upload_2020-1-14_8-9-54.png


Zou meer dan 80 kW hebben geladen, van 22% naar 80%. Terug kijkend zie ik nog wel gekker:

upload_2020-1-14_8-10-43.png

Meer dan 131 kWh geladen, van 25% naar 90%.

Of is dat al eens aan de orde geweest?
 
BTW: Zo kan het er uit zien als het laden tijdens de sessie terug valt op 1 fase en daarna weer opschaalt gaat naar 3 fasen. In die periode stond de Ampera E van mijn vrouw te laden en mijn dubbele laadpaal is opgebouwd vanuit de gedachte dat het beter is om twee auto's op 1 x 24 A op te laden dan 1 auto op 1 x 12 en de ander of 3 x 12, omdat 1 x 12 A voor een 60 kWh Ampera E wel een beetje weinig is.

Nu had ik er ook voor kunnen kiezen op de Ampera E meer stroom te geven, maar elke extra ampere voor de Ampera zou 3 ampere minder voor de Tesla betekenen.

Waarom de Tesla in die periode maar 13 ampere gepakt heeft en niet 24 ampere is mij overigens nog niet helemaal duidelijk. Dat was niet de bedoeling. Normaal gesproken, als ik de Tesla aansluit terwijl de Ampera al staat te laden, dan pakt hij iets van 23 ampere (terwijl 24 geadverteerd wordt).

upload_2020-1-14_10-56-32.png
 
Last edited:
Ik had met versie 2019.40.50.1 het probleem dat mijn Tesla niet meer wilde slapen. Nooit meer. Ik had alles geprobeerd: Tesla wachtwoord veranderd, auto gereset, niets hielp. Als de auto aan de laadpaal hing trok hij 350W met Sentry Mode uit. Als hij niet aan de laadpaal hing verloor hij 3%-4% SoC per nacht. Nu heb ik versie 2020.4.1 en mijn auto slaapt weer! Zelfs met TeslaFi aan met de standaard Sleep Mode instellingen. Was dus duidelijk een issue met mijn vorige firmware..