Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Thuisladen: boekhouding in Belgie

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe rekent u de elektriciteit van uw elektrische auto door? - Tips & Advies Ondernemingsdatabank
Zaakvoerders van een vennootschap in Belgie die thuis laden, hoe verrekenen jullie dit?
1. alle elektricitiet betalen en via VAA regelen is voor mij niet interessant, want door zonnepanelen ligt mijn energieverbruik niet hoog genoeg
2. slim laadstation wil ik voorlopig de kost niet maken (tenzij er goedkope laadstations zijn voor 3,7kW met MID teller)
3. werken via onkostennota's: hoe moet je dit precies doen? Mijn boekhouder heeft er geen ervaring mee. Hoe bewijzen jullie hoeveel kWh er thuis werd geladen? Neem je het bruto of netto verbruik (er zijn immers grote laadverliezen)


Aanvullende vraag: ik zou ook vaak bij mijn broer gaan laden, kan ik ook bij hem via onkostennota's werken, wordt hi jdaarop belast (dit is geen poging tot sjoemelen)
 
ik doe eigen boekhouding in mgmt vennootschap (ben ook CFO dus moet me wel lukken): meeste collega's werken met een onkostennota, ofwel forfait per maand als netto-onkosten ofwel ga je echt verbruik gaan monitoren (via teslaFI of online portaal van het laadstation indien mogelijk x een marktconforme prijs... beiden worden fiscaal aanvaard, alhoewel nu nog weinig controle hierop... Meeste controleurs lopen 3j achter hé ;-)
 
gewoon een printout hoeveel Kwh er opgeladen is (doet er niet toe waaruit)
je doet dit x een marktconforme prijs en boekt dit in de vennootschap als onkosten. Betaal dit vanuit de mgmt vennootschap op de privé rekening terug en done... pm anders voor meer info,
gr
 
  • Like
Reactions: Bankroetlama
Hoe zit zo'n onkostennota er dan uit? Hoe moet ik dat bewijzen?
In mijn geval met een meter apart voor de TWC. Fotootje nemen van die teller als je de gewone tellerstand opmeet voor het huis, en klaar is kees. Vergeet niet dat de bewijslast van de fiscus bij hém ligt en niet bij jou, als hij wilt poneren dat je fraudeert -- en dat kan moeilijk worden als je de werkelijkheid inderdaad aangeeft (dan is je verbruik coherent met de aangegeven km, het verbuik per km van de wagen en de verliezen).

Uiteraard kan je best een marktconforme prijs voor de kWh nemen die niet in strijd is met je electriciteitsfactuur ;-).
 
Last edited:
Ik heb privé zonnepanelen gelegd en mijn energiecontract wordt ook privé betaald.
Ik heb een TWC geplaatst thuis en een kwh meter geïnstalleerd in men kast, hier te vinden op bol.com:
bol.com | Eastron SDM120D - Enkelfasige kWh-meter met pulsuitgang
(let wel op dit is een enkelfasige teller omdat ik dus ook een enkelfasig net heb thuis, opladen gaat aan 48 km/u met de M3, dit terzijde).

Ik trek telkens aan het begin van het jaar en aan het einde van het jaar een foto van mijn teller en maak dan in excel een document van mezelf aan de vennootschap waarbij ik 0.27€/kwh aanreken (misschien kan je hier wel nog hoger in gaan maar ik heb afgesproken met mijn boekhouder om de prijs van de dichtstbijzijnde supercharger van tesla te nemen...). Vervolgens schrijft de vennootschap dit over naar mijn privé en zit het in kosten.

Voor mij is dit alvast voordelig want ik produceer mijn stroom zelf en verkoop ze aan 0.27€/kwh aan de vennootschap. Win-Win!
 
Op basis van je totale verbruik en de opbrengst van de panelen, moet dit een eenvoudig rekeningoefeningetje zijn voor de boekhouder. VAA elektriciteit is vrij hoog, dus waarschijnlijk slaat de balans enkel over bij een grote zonnepaneleninstallatie en/of een hoog elektriciteitsverbruik.
 
ik voorzie het ook volgens verbruik wagen op jaarbasis , neem ook een foto van km stand en gemiddeld verbruik, voorzie steeds ook de tripteller op 0 bij begin boekjaar , eind boekjaar gewoon aantal km's af te lezen en verbruik : voorzie dit in een excel file , steek het in mijn boekhouding en maak het jaarbedrag over van mijn zaak naar privé , nog nooit een discussie gehad , ik laad zelden bij superchargers en elders op .

detail verbruik TESLA
periode van 18/06/2017 - 29/06/2017
aantal km 38884 km
verbruik over 16 maanden 8721,4 Kwh
ladingsverliezen 10 % 872,14 Kwh
totaal verbruik over 16 maanden 9593,54 Kwh
km over 12 maanden 29163 km
totaal verbruik over 12 maanden 7195,16 Kwh
kostprijs elektricteit kWh € 0,175904319
totale kostprijs verbruik/jaar € 1.265,659
totale kostprijs verbruik/maand € 105,472
 
  • Informative
Reactions: Rrrrrene
Volgens de elektriciteitsrekeningen van de laatste 4 jaar voor ik de Tesla had, was mijn verbruik 0 (zero).
Alles wat ik nu verbruik reken ik door. Ik staaf de juistheid met mijn Km teller en gemiddeld verbruik.
Benzine bewees je toch ook met een rekening van de leverancier.
Hoe bewees je dat je niet je moto, grasmachine en de auto van je vrouw en de kinderen vulde op diezelfde rekening?
Juist ja, met de km-teller. Waarom zou dit met elektriciteit anders moeten zijn?
 
Last edited:
Volgens de elektriciteitsrekeningen van de laatste 4 jaar voor ik de Tesla had, was mijn verbruik 0 (zero).
Alles wat ik nu verbruik reken ik door. Ik staaf de juistheid met mijn Km teller en gemiddeld verbruik.
Juist ja, met de km-teller. Waarom zou dit met elektriciteit anders moeten zijn?

Beste Phil, op deze manier wordt toch geen rekening gehouden met het extra verbruik door laadverliezen, drain, pre-heating,... ?

Ik heb een kWh teller geplaatst voor mijn TWC en dat verbruik wordt door mijn vennootschap jaarlijks terugbetaald. De energiekosten betaal ik privé aangezien de opbrengst van mijn zonnepanelen meestal hoger ligt dan mijn verbruik.
 
Beste Phil, op deze manier wordt toch geen rekening gehouden met het extra verbruik door laadverliezen, drain, pre-heating,... ?
Euh, die staan toch ook op mijn rekening. Zitten dus ook in het verschil met het jaar zonder Tesla. Berekening met het dashboard dient enkel ter staving. Doordat ik af en toe eens niet thuis laad is die berekening toch al veel hoger dan wat ik aanreken.

Ik heb een kWh teller geplaatst voor mijn TWC en dat verbruik wordt door mijn vennootschap jaarlijks terugbetaald. De energiekosten betaal ik privé aangezien de opbrengst van mijn zonnepanelen meestal hoger ligt dan mijn verbruik.
Let daar mee op. Je mag in België niet méér doorrekenen dan wat je zelf betaald hebt. Er zijn hier al forumleden die daar problemen mee gehad hebben. Domme wet, maar het is de wet.
 
  • Informative
Reactions: Paco
ik voorzie het ook volgens verbruik wagen op jaarbasis , neem ook een foto van km stand en gemiddeld verbruik, voorzie steeds ook de tripteller op 0 bij begin boekjaar , eind boekjaar gewoon aantal km's af te lezen en verbruik : voorzie dit in een excel file , steek het in mijn boekhouding en maak het jaarbedrag over van mijn zaak naar privé , nog nooit een discussie gehad , ik laad zelden bij superchargers en elders op .

detail verbruik TESLA
periode van 18/06/2017 - 29/06/2017
aantal km 38884 km
verbruik over 16 maanden 8721,4 Kwh
ladingsverliezen 10 % 872,14 Kwh
totaal verbruik over 16 maanden 9593,54 Kwh
km over 12 maanden 29163 km
totaal verbruik over 12 maanden 7195,16 Kwh
kostprijs elektricteit kWh € 0,175904319
totale kostprijs verbruik/jaar € 1.265,659
totale kostprijs verbruik/maand € 105,472
Hoe kom jij aan een elektriciteitsprijs van 0,17?
Als ik mijn factuurprijs deel door de kWh zit ik aan 0,34. Misschien wegens de zonnecellen (weinig verbruik, veel vaste kosten).
 
Volgens de elektriciteitsrekeningen van de laatste 4 jaar voor ik de Tesla had, was mijn verbruik 0 (zero).
Alles wat ik nu verbruik reken ik door. Ik staaf de juistheid met mijn Km teller en gemiddeld verbruik.
Benzine bewees je toch ook met een rekening van de leverancier.
Hoe bewees je dat je niet je moto, grasmachine en de auto van je vrouw en de kinderen vulde op diezelfde rekening?
Juist ja, met de km-teller. Waarom zou dit met elektriciteit anders moeten zijn?
Benzine kan je natuurlijk gemakkelijker sluitend bewijzen dan elektriciteit. Daar kan je perfect per kilometerstand het getankt aantal liter loggen, en 100% van je uitgaven doe je telkens met dezelfde tankkaart.
Bij elektriciteit kan je dat voor veel meer gebruiken dan enkel je wagen, en je hebt een mix van mogelijkheden: thuisladen, thuisladen bij vrienden en familie, snelladen bij Tesla, laadpaal bij 3rd party aanbieders

Bij mij zou het 80% thuisladen zijn en 20% externe partijen.
Bestel ik dan een laadpas op naam van mijn privépersoon (en laat dus 100% van de stroom als forfait terugbetalen door vennootschap)
OF
bestel ik laadpas via vennootschap (en dan moet ik opsplitsen dat alles wat niet met de zakelijke laadpas werd getankt, via forfait moet worden betaald aan mij privé)
 
Last edited:
ik voorzie het ook volgens verbruik wagen op jaarbasis , neem ook een foto van km stand en gemiddeld verbruik, voorzie steeds ook de tripteller op 0 bij begin boekjaar , eind boekjaar gewoon aantal km's af te lezen en verbruik : voorzie dit in een excel file , steek het in mijn boekhouding en maak het jaarbedrag over van mijn zaak naar privé , nog nooit een discussie gehad , ik laad zelden bij superchargers en elders op .

detail verbruik TESLA
periode van 18/06/2017 - 29/06/2017
aantal km 38884 km
verbruik over 16 maanden 8721,4 Kwh
ladingsverliezen 10 % 872,14 Kwh
totaal verbruik over 16 maanden 9593,54 Kwh
km over 12 maanden 29163 km
totaal verbruik over 12 maanden 7195,16 Kwh
kostprijs elektricteit kWh € 0,175904319
totale kostprijs verbruik/jaar € 1.265,659
totale kostprijs verbruik/maand € 105,472
Aan jouw kostprijs per kWh te zien tel jij enkel de vaste kosten (BTW, WKK, groene stroom, trasportkosten, distributiekosten, etc ...) helemaal niet mee!! Waarom niet?