Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Thule Raceway Tesla Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Thule Raceway on a Tesla Model 3.
For those who consider to carry bicycles using a
Thule Raceway Tesla Model 3 4.jpg
Thule Raceway Tesla Model 3 1.jpg
Thule Raceway Tesla Model 3 4.jpg
Thule Raceway Tesla Model 3 2.jpg
Thule Raceway Tesla Model 3 1.jpg
Thule Raceway Tesla Model 3 3.jpg
Thule Raceway Tesla Model 3 3.jpg
Thule Raceway Tesla Model 3 4.jpg
Thule Raceway onto a Model 3, here some images.
Works fine, no issues.
 
Alleen wel een onleesbare kentekenplaat en afgedekte verlichting. En geen mogelijkheid om zo'n balkje met die zaken achterop te hangen tenzij je een trekhaak stekker hebt.

Precies. Ik heb ooit ook zo'n Thule set bij de Decathlon voor mijn Golf 5 gekocht, echter werd alle verlichting afgedekt en geen kentekenplaat zichtbaar. Een kenteken had ik er zo weer aangehangen, maar ik heb het ding uiteindelijk nooit gebruikt - ik voelde me niet prettig dat mijn richtingaanwijzers niet goed zichtbaar waren (derde remlicht was wel zichtbaar).

Ik snap niet dat dit soort sets legaal zijn en verkocht mogen worden. In de winken en aan Thule gevraagd, en die vertelde dat je verlichting via de trekhaakstekker kan aansluiten. Als er een trekhaakstekker had gezeten dan had ik zo'n set niet hoeven kopen, dan had ik wel een trekhaakfietsendrager gekocht...
 
Update na een aantal keer de Raceway gebruikt te hebben, verschillende ritten bij elkaar zo'n 800 km ermee gereden.
Heb natuurlijk wel nog een 'witte' kentekenplaat gekocht en op de achterste fiets gemonteerd tijdens het rijden. De achterlichten zijn best nog redelijk zichtbaar, daar heb ik geen klachten over. Ik ga nog wel een setje afstandhouders kopen die veelal door caravans gebruikt worden om twee fietsen aan elkaar te verbinden die achterop een caravan staan. Met de spanbanden die ik tot nu gebruikt heb vindt ik de boel een beetje slingeren, en het is best een gedoe om te voorkomen dat de fietsen teveel tegen elkaar komen om dan beschadigd te raken.
Het verbruik neemt overigens wel aardig toe met de fieten achterop. Veel snelwegen gereden en houdt dan ca max 10km/h boven de snelheidsgrens aan, verbruik dan gemiddeld +25%.
 
Heb natuurlijk wel nog een 'witte' kentekenplaat gekocht en op de achterste fiets gemonteerd tijdens het rijden. De achterlichten zijn best nog redelijk zichtbaar, daar heb ik geen klachten over.

Een collega heeft in een vergelijkbare situatie (met een andere auto) een bekeuring gehad. Geen kentekenverlichting en ook de gewone verlichting van de auto was (door de spaken heen) niet voldoende zichtbaar. Wettelijk gezien mag dit niet en kun je dus niet veel inbrengen tegen een bekeuring.

Mijn collega heeft de leverancier van de dragen nog opgebeld met de vraag waarom ze iets verkochten wat wettelijk niet mag (stond overigens niets over vermeld in de handleiding) Daar hadden ze geen boodschap aan :(.

Nb: voel je vrij om dit te gebruiken, ik wil je alleen even waarschuwen dat er officieel een "lichtbalk met kenteken(verlichting) achter op de fietsen moet hangen.
 
Blijf dit soort dragers - net als trekhaakfietsdragers - onelegante rotdingen vinden. Ik geef de voorkeur aan dragers met de fietsen in de lengte/rijrichting van de auto en dan het liefst zo veel mogelijk op de schuine achterkant. Minder risico op schade aan fietsen en auto, minder verlies door luchtweerstand (al blijft er uiteraard verlies t.o.v. geen fietsen op de auto) en het ziet er gewoon veel beter uit.

Bijvoorbeeld de dragers van SeaSucker. Al geef ik toe dat het vermoedelijk verstandig is die alleen met racefietsen en andere relatief lichte fietsen te gebruiken en bijvoorbeeld niet met relatief zware elektrische fietsen. Maar goed, voor mij geen issue, ik ben een voormalige wielrenner (heeel lang geleden en slechts een paar jaar) met enkele racefietsen en heb helemaal niets met fietsen met een batterij - ondanks dat ik dit wel met auto's heb, haha. Dus als men wel elektrische fietsen wil meenemen liggen de overwegingen anders, dat begrijp ik.