Hierbij mijn tripverslag van onze roadtrip naar Ischgl in Oostenrijk.
Vrijdagmiddag 10 januari zijn we vanuit Utrecht vertrokken richting Oostenrijk voor een vier daagse wintersport. Voor vertrek heb ik een range charge gedaan en de auto voorverwarmd. Verder had ik de range mode aangezet, regenerative braking op low en de energy saving aan. We waren met 4 volwassenen, een paar ski’s, snowboard, 2 paar skischoenen en 1 paar snowboardschoenen, 3 skihelmen en 4 grote sporttassen/ rugzakken. Verder een 8m lange type 2 kabel, de UMC met schuko en rode adapter (die ik paar dagen van tevoren had ontvangen), 25m verlengkabel (2,5mm2) en tot slot sneeuwkettingen. De auto zat dus behoorlijk vol.
De eerste stop was de SC Zevenaar. We hadden het kunnen redden tot Wilnsdorf, maar dan moet je langzaam rijden. Je wint de tijd die je verliest met het extra laden toch wel terug door het snelle laden. Je laadt zelfs de laatste 10% aan de supercharger nog steeds sneller dan je kunt rijden. In Zevenaar hebben we tot ongeveer 95% geladen. Er stond nog 1 andere Model S te laden. Dit was ook gelijk de laatste Tesla die we gezien hebben op heen- en terugreis.
Vanaf Zevenaar tot aan Wilnsdorf was het vooral even spelen met de snelheid, verarming en verbruik. De auto besloeg vrij snel en het was vrij lastig een stand te vinden waarbij de ramen niet beslaan en de verwarming niet hard hoeft te werken. Over het algemeen stond de verwarming op 18 graden en de airco op off. Het lijkt er op dat hij dan nog wel verwarmt. In Wilnsdorf kwamen we aan met nog 45 km typical range over. We durfden het nog niet aan om gelijk op 0 km uit te komen. Als je dat toch doet neem je wel een risico. Wat nou als de afrit dicht is, je hem mist of de lader niet werkt? Dus toch maar op safe gespeeld, zeker na het niet opletten en het missen van een afslag :redface:
Bij vertrek vanuit Wilnsdorf, gelijk vanaf de lader, wilde het grote scherm niet meer ‘wakker’ worden. Na een paar meter rijden, hebben we hem toch even stilgezet. Van alles geprobeerd, alle resets gedaan en na een minuut of 5 kregen we weer beeld. Hierna heb ik de energy saving optie maar weer uitgezet. Dit heeft toch alleen maar een functie op locatie als je de auto een tijdje niet gebruikt.
Het stuk tussen Wilnsdorf en Bad Rappenau is het langste stuk, maar nog steeds maar 244 km en dus makkelijk te halen gezien het vorige resultaat. We hebben de snelheid dan ook wat verhoogd. Met een mooie resterende typical range van 4 km kwamen we aan in Aichstetten.
Aangezien we niet halverwege de nacht wilden aankomen in Mathon (bij Ischgl), hebben we van tevoren hotel Ibis in Bregenz gereserveerd. Aantal weken eerder een e-mail gestuurd met de vraag of ik daar in de garage kon laden. Kreeg daar een negatief antwoord op en ook de mededeling dat ze voorlopig ook nog geen plannen daarvoor hebben. Vanaf Aichstetten is het slechts 62 km rijden. We hebben in Aichstetten tot 304 typical range geladen, dit met het idee dat we wellicht toch in de garage kunnen laden en we ook in St. Anton zouden gaan laden. In het hotel hebben we voor de zekerheid toch nog even gevraagd of we konden laden. De dame wist niet of er een mogelijkheid was en dat ik maar even moest kijken. In de garage vonden we diverse witte ‘Mennekes’ stopcontacten waar de rode adapter van Tesla mooi in paste. Het probleem was alleen de locatie van de stopcontacten. De plekken die ideaal waren, waren natuurlijk bezet. Bij de eerste waar ik het probeerde kreeg ik steeds de melding ‘Laden niet mogelijk, controleer kabel’. Nu had ik een week voor vertrek geüpgraded naar 5.8.4, had ik dat niet gedaan dan had het wellicht wel gelijk gewerkt. Dan maar een tweede proberen. Daar lukte het uiteindelijk wel, maar het laden ging zeer langzaam ongeveer 12 km/u.
’s Ochtends was er toch nog 75 km typical range bijgeladen. Toen we de garage uitreden zag ik nog een ander stopcontact net naast een parkeerplek. Dit zou de ideale plek in die garage zijn (PH05).
Ik heb de kabel weer even verbonden om te kijken wat de snelheid daar zou zijn. Daar haalde ik 40 km/u op 3 fasen.
Van Bregenz ging het redelijk vlot naar St. Anton. Alhoewel het niet nodig was, hadden we toch besloten om in St. Anton nog even bij te laden. Ik had nog geen ervaring met bergop rijden en ik wist niet zeker of we bij het pension konden/mochten laden. Toen we net aan de supercharger stonden stopte er een busje en stapte er een man met een big smile uit. Hij zei dat zijn bedrijf de supercharger heeft geplaatst en dat het er nog niet druk was. Hij gaf ook aan dat ze er twee bij gaan bouwen, dus dan zijn het vier laders i.p.v. nu twee. :smile:
Vervolgens van St. Anton naar Mathon gereden. Het verbruik bergop had ik mij erger voorgesteld, maar viel uiteindelijk wel mee. Eenmaal in bij het pension vroeg ik gelijk aan de dame van het pension of ik daar mocht laden. Ze keek mij raar aan en zei dat ze dat even met haar man moest overleggen. Ik zei ook maar gelijk dat ik precies kan zien hoeveel er geladen is en ik dit natuurlijk wel zou betalen.
De auto heeft vervolgens tot aan het vertrek op dinsdag stilgestaan. Maandagochtend vroeg ik de dame nogmaals of ik mocht laden en kreeg toen een ja te horen. Ik mocht hem voor de garage opladen. Ik ging er vanuit dat er gewoon een schuko stopcontact zou zitten, maar tot mijn verbazing hadden ze weer zo’n zelfde witte ‘Mennekes’ stopcontact voor de rode adapter. De auto aangesloten en deze begon te laden op 3 fase en weet het niet meer precies, maar volgens mij haalde ik 42 km/u. Indien ik niet had mogen/kunnen laden, dan had ik het ergens anders gevraagd. Ik verwacht dat er altijd wel iemand, of een bedrijf is die je laat laden.
De volgende ochtend vertrokken we met een typical range van 366 km. Ik had de verwarming aangezet, maar de dame van het pension had de stekker er ’s ochtends vroeg al uitgetrokken zonder dat ik dat gezien heb… We gingen eerst nog een paar uur skiën en hebben de auto in de parkeer garage van Ischgl gezet. Heb daar nog wel een rood stopcontact (16A) gevonden, maar niet op een praktische plek en bovendien was de accu nog behoorlijk vol.
Toen we wegreden vanuit Ischgl sneeuwde het behoorlijk hard en lag er ook sneeuw op het wegdek. Dit was de eerste keer gladheid met de Model S voor mij. Ik heb de 19” Sottozero winterbanden. Ik heb een paar maanden in een winter in Oostenrijk gewoond en daardoor ook veel in de sneeuw gereden. Voorheen reed ik een VW Passat met Conti Wintercontact banden. Ik moet zeggen dat het me behoorlijk tegenviel in de Model S. Het voelde alsof ik heel weinig grip had, terwijl andere auto’s mij met een flink hogere snelheid inhaalden.
Door de sneeuw hebben we het grootste gedeelte in Oostenrijk rustig aan moeten rijden. Het laatste stuk in Oostenrijk was de weg weer schoon, maar het sneeuwde tot net iets voorbij Aichstetten, het eerste laadpunt van de terugweg.
Inmiddels hadden we al wat meer ervaring met het energy scherm en dus durfde we het aan wat meer de limiet op te zoeken:
De terugweg liep verder voorspoedig, we konden overal doorrijden wel regende het het grootste deel van de rit. In Zevenaar nog kort geladen om ook het laatste stuk door te kunnen rijden en omdat ik thuis bij een publiek laadpunt moet laden. Gelukkig heb ik dat gedaan want bij thuiskomst waren beide plekken aan de paal bezet door twee Volvo plugin hybrids. Helaas was er in het weekeinde dat ik weg was een hele nieuwe Volvo hybride bijgekomen.
Wat betreft de ervaring van de superchargers het volgende. Bij twee superchargers begon de auto niet te laden, na het wisselen van plek begon de auto wel te laden. Verder één keer gehad dat hij wel begon te laden, maar toen ik in het restaurant op de app keek zag ik dat het laden gestopt was. Ook hier moest ik de auto verzetten aangezien hij niet meer op die plek wou laden. De locaties zijn allemaal prima, overal dicht bij de faciliteiten. Slecht één keer stond er een ICE, maar dit was bij de supercharger die dicht bij de ingang is (weet even niet meer welke). Aangezien alle 8 de plekken niet bezet waren, kan ik het mij voorstellen dat het gebeurd.
Tot slot:
Het was een leuke ervaring. Indien je je instelt op de duur van de reis en je neerlegt bij de laadpauzes van een uur, is het zeer goed te doen. Wij kwamen aan bij de supercharger, vervolgens even naar het toilet, wat eten bestellen en tegen de tijd dat je je eten op hebt is de auto alweer bijna vol. Wat mij wel tegenviel was dat de laadsnelheid die Tesla belooft, nog niet behaald wordt. Heb nog nergens 120 kW gezien en de laadsnelheid gaat vrij snel achteruit. Daardoor moet je dus toch overal toch nog wel een uur laden. Ik ging eerder nog uit van 45 minuten.
Tip voor het rijden: Wat ik gebruikte om mijn resterende bereik in te schatten of de maximale te rijden snelheid, was de energy app op het grote scherm. Deze stel je dan in op ‘Average’ over 10km en vervolgens continue monitoren. Dan krijg je een goed beeld wat de projected range is. Deze gaat wel op en neer, maar je hebt al snel door rond welk bereik hij fluctueert. Hou er wel rekening mee dat je wellicht nog het laatste stukje tot aan de supercharger een stuk bergop moet, zoals bijvoorbeeld naar St. Anton.
Gegevens:
Gegevens terugweg:
En dit alles (zonder overnachting op heenreis) ga ik nogmaals herhalen volgende week zaterdag. Dan ga ik voor een week op wintersport naar Fiss (bij Serfaus). :biggrin:
Vrijdagmiddag 10 januari zijn we vanuit Utrecht vertrokken richting Oostenrijk voor een vier daagse wintersport. Voor vertrek heb ik een range charge gedaan en de auto voorverwarmd. Verder had ik de range mode aangezet, regenerative braking op low en de energy saving aan. We waren met 4 volwassenen, een paar ski’s, snowboard, 2 paar skischoenen en 1 paar snowboardschoenen, 3 skihelmen en 4 grote sporttassen/ rugzakken. Verder een 8m lange type 2 kabel, de UMC met schuko en rode adapter (die ik paar dagen van tevoren had ontvangen), 25m verlengkabel (2,5mm2) en tot slot sneeuwkettingen. De auto zat dus behoorlijk vol.
De eerste stop was de SC Zevenaar. We hadden het kunnen redden tot Wilnsdorf, maar dan moet je langzaam rijden. Je wint de tijd die je verliest met het extra laden toch wel terug door het snelle laden. Je laadt zelfs de laatste 10% aan de supercharger nog steeds sneller dan je kunt rijden. In Zevenaar hebben we tot ongeveer 95% geladen. Er stond nog 1 andere Model S te laden. Dit was ook gelijk de laatste Tesla die we gezien hebben op heen- en terugreis.
Vanaf Zevenaar tot aan Wilnsdorf was het vooral even spelen met de snelheid, verarming en verbruik. De auto besloeg vrij snel en het was vrij lastig een stand te vinden waarbij de ramen niet beslaan en de verwarming niet hard hoeft te werken. Over het algemeen stond de verwarming op 18 graden en de airco op off. Het lijkt er op dat hij dan nog wel verwarmt. In Wilnsdorf kwamen we aan met nog 45 km typical range over. We durfden het nog niet aan om gelijk op 0 km uit te komen. Als je dat toch doet neem je wel een risico. Wat nou als de afrit dicht is, je hem mist of de lader niet werkt? Dus toch maar op safe gespeeld, zeker na het niet opletten en het missen van een afslag :redface:
Bij vertrek vanuit Wilnsdorf, gelijk vanaf de lader, wilde het grote scherm niet meer ‘wakker’ worden. Na een paar meter rijden, hebben we hem toch even stilgezet. Van alles geprobeerd, alle resets gedaan en na een minuut of 5 kregen we weer beeld. Hierna heb ik de energy saving optie maar weer uitgezet. Dit heeft toch alleen maar een functie op locatie als je de auto een tijdje niet gebruikt.
Het stuk tussen Wilnsdorf en Bad Rappenau is het langste stuk, maar nog steeds maar 244 km en dus makkelijk te halen gezien het vorige resultaat. We hebben de snelheid dan ook wat verhoogd. Met een mooie resterende typical range van 4 km kwamen we aan in Aichstetten.
Aangezien we niet halverwege de nacht wilden aankomen in Mathon (bij Ischgl), hebben we van tevoren hotel Ibis in Bregenz gereserveerd. Aantal weken eerder een e-mail gestuurd met de vraag of ik daar in de garage kon laden. Kreeg daar een negatief antwoord op en ook de mededeling dat ze voorlopig ook nog geen plannen daarvoor hebben. Vanaf Aichstetten is het slechts 62 km rijden. We hebben in Aichstetten tot 304 typical range geladen, dit met het idee dat we wellicht toch in de garage kunnen laden en we ook in St. Anton zouden gaan laden. In het hotel hebben we voor de zekerheid toch nog even gevraagd of we konden laden. De dame wist niet of er een mogelijkheid was en dat ik maar even moest kijken. In de garage vonden we diverse witte ‘Mennekes’ stopcontacten waar de rode adapter van Tesla mooi in paste. Het probleem was alleen de locatie van de stopcontacten. De plekken die ideaal waren, waren natuurlijk bezet. Bij de eerste waar ik het probeerde kreeg ik steeds de melding ‘Laden niet mogelijk, controleer kabel’. Nu had ik een week voor vertrek geüpgraded naar 5.8.4, had ik dat niet gedaan dan had het wellicht wel gelijk gewerkt. Dan maar een tweede proberen. Daar lukte het uiteindelijk wel, maar het laden ging zeer langzaam ongeveer 12 km/u.
’s Ochtends was er toch nog 75 km typical range bijgeladen. Toen we de garage uitreden zag ik nog een ander stopcontact net naast een parkeerplek. Dit zou de ideale plek in die garage zijn (PH05).
Ik heb de kabel weer even verbonden om te kijken wat de snelheid daar zou zijn. Daar haalde ik 40 km/u op 3 fasen.
Van Bregenz ging het redelijk vlot naar St. Anton. Alhoewel het niet nodig was, hadden we toch besloten om in St. Anton nog even bij te laden. Ik had nog geen ervaring met bergop rijden en ik wist niet zeker of we bij het pension konden/mochten laden. Toen we net aan de supercharger stonden stopte er een busje en stapte er een man met een big smile uit. Hij zei dat zijn bedrijf de supercharger heeft geplaatst en dat het er nog niet druk was. Hij gaf ook aan dat ze er twee bij gaan bouwen, dus dan zijn het vier laders i.p.v. nu twee. :smile:
Vervolgens van St. Anton naar Mathon gereden. Het verbruik bergop had ik mij erger voorgesteld, maar viel uiteindelijk wel mee. Eenmaal in bij het pension vroeg ik gelijk aan de dame van het pension of ik daar mocht laden. Ze keek mij raar aan en zei dat ze dat even met haar man moest overleggen. Ik zei ook maar gelijk dat ik precies kan zien hoeveel er geladen is en ik dit natuurlijk wel zou betalen.
De auto heeft vervolgens tot aan het vertrek op dinsdag stilgestaan. Maandagochtend vroeg ik de dame nogmaals of ik mocht laden en kreeg toen een ja te horen. Ik mocht hem voor de garage opladen. Ik ging er vanuit dat er gewoon een schuko stopcontact zou zitten, maar tot mijn verbazing hadden ze weer zo’n zelfde witte ‘Mennekes’ stopcontact voor de rode adapter. De auto aangesloten en deze begon te laden op 3 fase en weet het niet meer precies, maar volgens mij haalde ik 42 km/u. Indien ik niet had mogen/kunnen laden, dan had ik het ergens anders gevraagd. Ik verwacht dat er altijd wel iemand, of een bedrijf is die je laat laden.
De volgende ochtend vertrokken we met een typical range van 366 km. Ik had de verwarming aangezet, maar de dame van het pension had de stekker er ’s ochtends vroeg al uitgetrokken zonder dat ik dat gezien heb… We gingen eerst nog een paar uur skiën en hebben de auto in de parkeer garage van Ischgl gezet. Heb daar nog wel een rood stopcontact (16A) gevonden, maar niet op een praktische plek en bovendien was de accu nog behoorlijk vol.
Toen we wegreden vanuit Ischgl sneeuwde het behoorlijk hard en lag er ook sneeuw op het wegdek. Dit was de eerste keer gladheid met de Model S voor mij. Ik heb de 19” Sottozero winterbanden. Ik heb een paar maanden in een winter in Oostenrijk gewoond en daardoor ook veel in de sneeuw gereden. Voorheen reed ik een VW Passat met Conti Wintercontact banden. Ik moet zeggen dat het me behoorlijk tegenviel in de Model S. Het voelde alsof ik heel weinig grip had, terwijl andere auto’s mij met een flink hogere snelheid inhaalden.
Door de sneeuw hebben we het grootste gedeelte in Oostenrijk rustig aan moeten rijden. Het laatste stuk in Oostenrijk was de weg weer schoon, maar het sneeuwde tot net iets voorbij Aichstetten, het eerste laadpunt van de terugweg.
Inmiddels hadden we al wat meer ervaring met het energy scherm en dus durfde we het aan wat meer de limiet op te zoeken:
De terugweg liep verder voorspoedig, we konden overal doorrijden wel regende het het grootste deel van de rit. In Zevenaar nog kort geladen om ook het laatste stuk door te kunnen rijden en omdat ik thuis bij een publiek laadpunt moet laden. Gelukkig heb ik dat gedaan want bij thuiskomst waren beide plekken aan de paal bezet door twee Volvo plugin hybrids. Helaas was er in het weekeinde dat ik weg was een hele nieuwe Volvo hybride bijgekomen.
Wat betreft de ervaring van de superchargers het volgende. Bij twee superchargers begon de auto niet te laden, na het wisselen van plek begon de auto wel te laden. Verder één keer gehad dat hij wel begon te laden, maar toen ik in het restaurant op de app keek zag ik dat het laden gestopt was. Ook hier moest ik de auto verzetten aangezien hij niet meer op die plek wou laden. De locaties zijn allemaal prima, overal dicht bij de faciliteiten. Slecht één keer stond er een ICE, maar dit was bij de supercharger die dicht bij de ingang is (weet even niet meer welke). Aangezien alle 8 de plekken niet bezet waren, kan ik het mij voorstellen dat het gebeurd.
Tot slot:
Het was een leuke ervaring. Indien je je instelt op de duur van de reis en je neerlegt bij de laadpauzes van een uur, is het zeer goed te doen. Wij kwamen aan bij de supercharger, vervolgens even naar het toilet, wat eten bestellen en tegen de tijd dat je je eten op hebt is de auto alweer bijna vol. Wat mij wel tegenviel was dat de laadsnelheid die Tesla belooft, nog niet behaald wordt. Heb nog nergens 120 kW gezien en de laadsnelheid gaat vrij snel achteruit. Daardoor moet je dus toch overal toch nog wel een uur laden. Ik ging eerder nog uit van 45 minuten.
Tip voor het rijden: Wat ik gebruikte om mijn resterende bereik in te schatten of de maximale te rijden snelheid, was de energy app op het grote scherm. Deze stel je dan in op ‘Average’ over 10km en vervolgens continue monitoren. Dan krijg je een goed beeld wat de projected range is. Deze gaat wel op en neer, maar je hebt al snel door rond welk bereik hij fluctueert. Hou er wel rekening mee dat je wellicht nog het laatste stukje tot aan de supercharger een stuk bergop moet, zoals bijvoorbeeld naar St. Anton.
Gegevens:
Locatie | Afstand (km) | Aankomst | Vertrek | Wh/km | Geschatte gem. snelheid (km/u) | Temp | Aankomst typical range (km) | Vertrek typical range |
Utrecht | 0 | - | 14:15 | - | - | 9 | - | 384 |
Zevenaar | 89 | 15:02 | 15:32 | 247 | 130 | 9 | 275 | 374 |
Wilnsdorf | 231 | 17:41 | 18:50 | 262 | 130 | 8 | 42 | 375 |
Bad Rappenau | 244 | 20:47 | 21:50 | 277 | 150 | 4 | 4 | 352 |
Aichstetten | 233 | 23:55 | 00:49 | 255 | 110 | 1 | 29 | 304 |
Bregenz | 62 | 01:30 | 08:19 | 302 | 100 | 1 | 227 | 302 |
St. Anton | 94 | 09:19 | 10:01 | ? | 90 | 1 | 140 | 344 |
Mathon | 48 | 10:45 | - | ? | 50 | 0 | 250 | - |
Gegevens terugweg:
Locatie | Afstand (km) | Aankomst | Vertrek | Wh/km | Geschatte gem. snelheid (km/u) | Temp | Aankomst typical range (km) | Vertrek typical range |
Mathon | 0 | - | - | - | - | -2 | - | 366 |
Ischgl | 5 | - | 14:20 | - | 50 | -1 | 366 | 361 |
Aichstetten | 187 | 16:50 | 17:48 | 165 | 80 | 0 | 130 | 380 |
Bad Rappenau | 233 | 20:08 | 21:10 | 236 | 130 | 4 | 67 | 360 |
Wilnsdorf | 244 | 23:06 | 00:10 | 278 | 165 | 4 | 0 | 353 |
Zevenaar | 232 | 02:07 | 02:32 | 263 | 140 | 5 | 26 | 217 |
Utrecht | 89 | 03:11 | - | 274 | 130 | 4 | 106 | - |
En dit alles (zonder overnachting op heenreis) ga ik nogmaals herhalen volgende week zaterdag. Dan ga ik voor een week op wintersport naar Fiss (bij Serfaus). :biggrin:
Last edited: