Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Uitdaging verzekeringssector voor AP-carsharing

This site may earn commission on affiliate links.

FVO

Active Member
Nov 26, 2011
3,733
1,609
Omdat ik weet hoe moeilijk het is om een verzekering te vinden die verhuur van je auto wil dekken. En we nu Elons 2e masterplan kennen waarbij het "sharen" (lees: verhuren) van je M3 een onderdeel uitmaak, maakte ik me de bedenking: "hoe gaat een verzekering staan tov. het sharen/ter beschikking stellen van een Model 3 in de toekomst".
Ik weet het, Patrick Claerhout heeft (terecht) al in een ander topic gemeld dat het berekenen van een premie voorlopig onmogelijk is. Maar ik denk wel dat de verzekeringssector zich over bovenstaand vraagstuk zal moeten buigen willen ze binnen 2 jaar een passende polis hebben voor autonoom-gesharede auto's.
 
Niet om van het topic af te dwalen, maar ik vermoed dat de belastingdienst daar ook nog wel iets mee wil. Afhankelijk van hoeveel het oplevert wordt je dan wel/geen bedrijfsmatig verlener van vervoermiddelen lijkt me. Kom je dan automatisch in een bedrijfsmatige verzekering? Dan lijkt het me zeer zinnig als de sector zich er alvast over gaat buigen want tegen de huidige tarieven vermoed ik niet dat je als privaat persoon een dergelijke kostenpost wilt. Misschien ook wel goed als iemand van de ANWB meekijkt, kunnen ze gelijk hun al van zeer veel informatie voorziene pagina (mee)updaten.
Overigens dan nog even los van de financier die daar wellicht ook nog enige vorm van zeggenschap in wil hebben of zijn de meeste geldverstrekkers al lang tevreden met meer klanten zodat de rente weer omhoog kan en boeit verhuur van het onderpand hen niet? ;)

En als nabrandertje - het zou erg fijn zijn als het CJIB dan ook alvast een paar stappen vooruit denkt :rolleyes:
 
Niet om van het topic af te dwalen, maar ik vermoed dat de belastingdienst daar ook nog wel iets mee wil. Afhankelijk van hoeveel het oplevert wordt je dan wel/geen bedrijfsmatig verlener van vervoermiddelen lijkt me. Kom je dan automatisch in een bedrijfsmatige verzekering? Dan lijkt het me zeer zinnig als de sector zich er alvast over gaat buigen want tegen de huidige tarieven vermoed ik niet dat je als privaat persoon een dergelijke kostenpost wilt. Misschien ook wel goed als iemand van de ANWB meekijkt, kunnen ze gelijk hun al van zeer veel informatie voorziene pagina (mee)updaten.
Overigens dan nog even los van de financier die daar wellicht ook nog enige vorm van zeggenschap in wil hebben of zijn de meeste geldverstrekkers al lang tevreden met meer klanten zodat de rente weer omhoog kan en boeit verhuur van het onderpand hen niet? ;)

En als nabrandertje - het zou erg fijn zijn als het CJIB dan ook alvast een paar stappen vooruit denkt :rolleyes:

Daar komt binnenkort een wet voor bij ons.
Die zal elke vorm van bijverdienste via de deeleconomie tot 4 of 5000euro belasten aan 10% en daarmee is de kous af. Alles erboven wordt als echte arbeidsinkomsten aanzien en moet alzo aangegeven worden.
 
Niet om van het topic af te dwalen, maar ik vermoed dat de belastingdienst daar ook nog wel iets mee wil. Afhankelijk van hoeveel het oplevert wordt je dan wel/geen bedrijfsmatig verlener van vervoermiddelen lijkt me. Kom je dan automatisch in een bedrijfsmatige verzekering? Dan lijkt het me zeer zinnig als de sector zich er alvast over gaat buigen want tegen de huidige tarieven vermoed ik niet dat je als privaat persoon een dergelijke kostenpost wilt. Misschien ook wel goed als iemand van de ANWB meekijkt, kunnen ze gelijk hun al van zeer veel informatie voorziene pagina (mee)updaten.
Overigens dan nog even los van de financier die daar wellicht ook nog enige vorm van zeggenschap in wil hebben of zijn de meeste geldverstrekkers al lang tevreden met meer klanten zodat de rente weer omhoog kan en boeit verhuur van het onderpand hen niet? ;)

En als nabrandertje - het zou erg fijn zijn als het CJIB dan ook alvast een paar stappen vooruit denkt :rolleyes:
Deels off topic:
Ik denk eigenlijk dat je gedeeld autobezit het beste in vereniging of stichtingsvorm kunt gieten, waarbij de leden contributie/huur betalen aan de vereniging (vergelijk het met een VvE bijv.).
De verzekering verzekert de vereniging, de auto is van de vereniging, er wordt verder geen winst gemaakt dus ook geen belasting afgedragen, btw is niet aan de orde enz.
In de hoogte van de contributie neem je de afschrijving, onderhoud, reserves voor calamiteiten, autostoeltjes, skibox etc. mee, en een verdeling naar werkelijk gebruik en vooruitgepland gebruik (bijv. vooraf ingepland gebruik is duurder dan de auto meenemen op een moment dat ie niet ingepland stond).
Enfin daar kan een leuk stukje software voor geschreven worden om dat allemaal te administreren, met (weer een) mobiele app (extra) erbij.
Er kunnen zich daar weer allerlei bureautjes in gaan specialiseren die het beheer doen (plus de praktische zaken regelen zoals het verplaatsen van auto's tussen leden, het regelen van toegang/sleutels, km admin en zo) en zo creëren we weer fijn werk voor allerlei mensen. ;)