Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Upgrade standard audio

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren tijdens de warmtepompen presentatie heb ik even bij Hendrik zijn geupgrade standard geluidssysteem geluisterd en dat is toch wel een grote verbetereing tov mijn standaard systeem. Het geluid zit naar mijn menig veel beter verdeeld over de ruimte en je kan veel meer details horen in de muziek. Mooie scheiding tussen de hoge en lage tonen. Voor mijn gevoel had er nog iets meer laag in gemogen maar dat is vast in te stellen.
 
  • Like
Reactions: HWS and Alain13
Gisteren tijdens de warmtepompen presentatie heb ik even bij Hendrik zijn geupgrade standard geluidssysteem geluisterd en dat is toch wel een grote verbetereing tov mijn standaard systeem. Het geluid zit naar mijn menig veel beter verdeeld over de ruimte en je kan veel meer details horen in de muziek. Mooie scheiding tussen de hoge en lage tonen. Voor mijn gevoel had er nog iets meer laag in gemogen maar dat is vast in te stellen.
Klinkt als de perfecte afstelling voor mij, ik ga snel eens luisteren bij Hendrik!
 
  • Like
Reactions: HWS
Gisteren tijdens de warmtepompen presentatie heb ik even bij Hendrik zijn geupgrade standard geluidssysteem geluisterd en dat is toch wel een grote verbetereing tov mijn standaard systeem. Het geluid zit naar mijn menig veel beter verdeeld over de ruimte en je kan veel meer details horen in de muziek. Mooie scheiding tussen de hoge en lage tonen. Voor mijn gevoel had er nog iets meer laag in gemogen maar dat is vast in te stellen.
Meer laag is zeker mogelijk maar dan zou je beter voor een sub-woofer kunnen kiezen. Deze zijn niet geschikt om in deuren te plaatsen. Met de instellingen zou zeker nog wat te doen zijn is mij verteld. Dit is voor mij fase 1 en die ga ik eerst eens een poosje ervaren.
Fase 2 zou een sub-woofer zijn en upgrade van het speakersysteem achterin. Hiervoor zou ik dan iets aan ruimte, net als bij het UHF-systeem op moeten offeren. De uitdaging voor de audiospecialisten is dat ze niet te hoge stroomverbruikers moeten selecteren anders schijnt dat echt invloed op de range te kunnen hebben.

Ik merk al wel dat ik vaker naar muziek luister en dat ik dat ook lekker hard doe. Is echt weer genieten!
 
Meer laag is zeker mogelijk maar dan zou je beter voor een sub-woofer kunnen kiezen. Deze zijn niet geschikt om in deuren te plaatsen. Met de instellingen zou zeker nog wat te doen zijn is mij verteld. Dit is voor mij fase 1 en die ga ik eerst eens een poosje ervaren.
Fase 2 zou een sub-woofer zijn en upgrade van het speakersysteem achterin. Hiervoor zou ik dan iets aan ruimte, net als bij het UHF-systeem op moeten offeren. De uitdaging voor de audiospecialisten is dat ze niet te hoge stroomverbruikers moeten selecteren anders schijnt dat echt invloed op de range te kunnen hebben.

Ik merk al wel dat ik vaker naar muziek luister en dat ik dat ook lekker hard doe. Is echt weer genieten!

Dat is inderdaad het hoofddoel genieten van muziek. Iets wat ik met de standaard audio moeilijk vind.

Ik zou niet te bang zijn voor range beperkingen als je investeert in een beetje power in het laag. Wil je rust en controle hebben moet je wel een paar honderd watt voor het laag hebben. Maar dat zal de range niet echt beïnvloeden.

Met een normaal gebruik zit je al snel aan 250Wh per km. Dus een 400 W sub een uur op vol vermogen (klasse D met 80% efficiëntie) kost je 2 km range. En een uur op vol vermogen is gewoon onzin. Ik denk dat als je een flinke rit maakt je niet boven de 100W gemiddeld komt als die rit 2,5 uur duurt heb je één km minder bereik. lijkt me verwaarloosbaar.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Ivo-G and HWS
Met een normaal gebruik zit je al snel aan 250Wh per km. Dus een 400 W sub een uur op vol vermogen (klasse D met 80% efficiëntie) kost je 2 km range. En een uur op vol vermogen is gewoon onzin. Ik denk dat als je een flinke rit maakt je niet boven de 100W gemiddeld komt als die rit 2,5 uur duurt heb je één km minder bereik. lijkt me verwaarloosbaar.

Er zit wel een (technisch) addertje onder het gras: de audio installatie wordt hoogstwaarschijnlijk gevoed vanuit het 12V systeem, en dus vanuit de (nogal kleine) 12V accu. Deze moet (samen met de DC-DC converter die de 12V accu laadt vanuit de grote accu) die extra stroompieken van de sub wel kunnen leveren met verwaarloosbare rimpel op de 12V...
 
Er zit wel een (technisch) addertje onder het gras: de audio installatie wordt hoogstwaarschijnlijk gevoed vanuit het 12V systeem, en dus vanuit de (nogal kleine) 12V accu. Deze moet (samen met de DC-DC converter die de 12V accu laadt vanuit de grote accu) die extra stroompieken van de sub wel kunnen leveren met verwaarloosbare rimpel op de 12V...

Daar heb je absoluut een punt. Het vermogen van deze dc/dc converter heb ik niet kunnen vinden en daar is Tesla zoals met vele andere zaken zeer geheimzinnig over.
Echter heb ik een thread gevolgd waar de upgrade audio een serieuze belasting vormde (in de orde van 2kW) en de 12V gaf geen krimp.
Ik verwacht daarom dat het wat over gedimensioneerd is.
Die 12V accu hoeft ook niet groot te zijn want hij hoeft niet zoals bij een verbrandings motor grote variabelen op te vangen van de verschillende toerentallen of het starten van de motor. Het grote main pack is er altijd als mega buffer. De beperking is die dc/dc converter.
Ik denk zelfs dat de auto als hij eenmaal aan is het zelfs zonder 12V accu zou doen.
 
Daar heb je absoluut een punt. Het vermogen van deze dc/dc converter heb ik niet kunnen vinden en daar is Tesla zoals met vele andere zaken zeer geheimzinnig over.
Echter heb ik een thread gevolgd waar de upgrade audio een serieuze belasting vormde (in de orde van 2kW) en de 12V gaf geen krimp.
Ik verwacht daarom dat het wat over gedimensioneerd is.
Die 12V accu hoeft ook niet groot te zijn want hij hoeft niet zoals bij een verbrandings motor grote variabelen op te vangen van de verschillende toerentallen of het starten van de motor. Het grote main pack is er altijd als mega buffer. De beperking is die dc/dc converter.
Ik denk zelfs dat de auto als hij eenmaal aan is het zelfs zonder 12V accu zou doen.


Dat denk ik ook, al heb ik wel begrepen dat die 12V accu nodig is voor de elektronica van de auto. Die elektronica is vanuit de autoindustrie ontworpen op 12V en het schijnt heel lastig te zijn om dat allemaal om te zetten zodat de grote batterij (400V) alles aanstuurt.
 
Echter heb ik een thread gevolgd waar de upgrade audio een serieuze belasting vormde (in de orde van 2kW) en de 12V gaf geen krimp.
Ik verwacht daarom dat het wat over gedimensioneerd is.
Dat hangt natuurlijk ook wel weer samen met de kwaliteit van de voeding circuits in de gebruikte versterkers, als die qua condensatoren en DC/DC converters goed zijn ontworpen zouden er niet teveel transients op de 12V mogen verschijnen.
Die 12V accu hoeft ook niet groot te zijn want hij hoeft niet zoals bij een verbrandings motor grote variabelen op te vangen van de verschillende toerentallen of het starten van de motor. Het grote main pack is er altijd als mega buffer. De beperking is die dc/dc converter.
Ik denk zelfs dat de auto als hij eenmaal aan is het zelfs zonder 12V accu zou doen.
Voor zover ik me kan herinneren wordt alle of de meeste boord elektronica met 12V gevoed... Ik denk dat alleen de inverter, de lader(s) en de warmtepomp door het main pack gevoed worden.
 
Dat denk ik ook, al heb ik wel begrepen dat die 12V accu nodig is voor de elektronica van de auto. Die elektronica is vanuit de autoindustrie ontworpen op 12V en het schijnt heel lastig te zijn om dat allemaal om te zetten zodat de grote batterij (400V) alles aanstuurt.

Dat is ook zo en het zou ook waanzin zijn om voor alle (standaard) elektrische delen nieuwe hardware te ontwikkelen (zoals ruitenwissers, ramen, infotainment enz enz). Een 12V laagspanningsdeel is absoluut logisch en met de efficiëntie van moderne DC/DC converters is dat ook helemaal niet erg.

Ik denk zelfs dat de uitgang van deze DC/DC converter zo schoon kan zijn dat je helemaal niet te maken hebt met transiënts, ripple en andere rotzooi. Vooral omdat de bron een zeer fraaie schone DC spanningsbron is.

Ik denk dat inderdaad de verwarming niet via het 12V circuit loopt. Deze is 9KW.


Er is een alternatieve app voor de iPhone: Remote S. deze geeft het actuele vermogen aan wat de auto verbruikt. Als mijn audio klaar is zal ik de getallen doorgeven die bij hard draaien gebruikt wordt. En nog een Audio Upgrade thread
 
A.s. Maandag om 21:50 uur op npo3 is er in Valerio International een item over Brian. Gaat over mooie fossielen met een goeie geluidsinstallatie.:cool::D

image.jpeg
 
  • Like
Reactions: Alain13
Misschien kunnen we dan binnenkort een datum prikken om de verschillende oplossingen te beluisteren.

Ernst T zit jouw Light Harmonic set er al in?

Ik denk dat Light Harmonic ook last heeft van de equalisatie van de achterkanalen. De speakers in de achterdeuren zijn identiek in de normale en upgrade audio dus zal die curve ook door de Light Harmonic versterker worden doorgegeven.
Ik heb al een mailtje naar Larry Ho gestuurd van LH, wellicht heeft hij een weg gevonden om deze eq uit te schakelen.