Best Tesla liefhebbers
Ook ik ben super blij met m'n Tesla Model S maar niet erg onder de indruk van de standaard en luxe audio set.
Dit heeft Tesla gewoon niet goed aangepakt. Ik ben al een tijdje bezig met hoe ik dat ga aanpakken.
Bij bestellen van mijn S wist ik dat dit moest gebeuren nadat ik de zeer tegenvallende upgrade had gehoord die gewoonweg de meerprijs van bijna 3000 euro niet waard is.
De set heeft niet genoeg vermogen om een beetje punch en druk te zetten. Daarbij zijn de resonanties in de auto een grote beperking voor een beetje goed geluid.
Als het acceptabel was geweest zoals in mijn vorige auto (X3 met business pakket) dan had ik het gewoon lekker laten zitten want dat systeem was gewoon goed. Nu ik zelf de upgrade aan het bepalen ben schiet het hele project een beetje door, dat heb ik wel vaker.
Ik heb vele jaren in de high end audio gewerkt en ik heb sets gehad die duurder zijn dan een P90D met alle opties. Vandaag de dag beleef ik meer plezier aan muziek en is het extreme high end gedoe thuis wat getemperd en draai ik bij voorkeur vinyl of kijk ik films in Dolby Atmos. Maar goed nu ik het toch ga aanpakken gaan we het goed doen met een budget dat ongeveer de upgrade audio gekost zou hebben.
Mijn plan (later deze maand uitgevoerd door Carsounds in Etten Leur) ziet er als volgt uit:
Een echte sub met twee 10” JL Audio speakers in een 42 liter MDF gesloten kast die precies in de kofferbak holte past. Ik heb gekozen voor een gesloten sub omdat die wat droger en strakker klinkt. Je hebt wat meer vermogen nodig maar voor een auto vind ik dit wat fraaier klinken. Een optimale gesloten kast is ook kleiner dan een optimale kast met poort als je van dezelfde luidspreker unit(s) uit gaat. Daarbij klinken twee 10” woofers strakker dan één 12”.
Deze kast heb ik zelf al gemaakt en bekleedt met auto tapijt en heeft een beetje een vreemde vorm doordat die ruimte niet vlak is. Dit is zelfs gunstig want de kast heeft hierdoor geen grote parallelle vlakken.
De speakers in de deuren worden vervangen door een Audison Voce K6 compo kit voor (met de geweldige Voce AV1,1 tweeter in de raamstijlen) en een Voce X6.5 coax achter.
In de frunk komen twee versterkers. Op het laag een JL Audio XD600/1v2 versterker en de 4 speakers in de deuren worden aangestuurd door een JL Audio XD400/4v2
De twee 10” JL Audio woofers staan parallel en hun impedantie is dan ongeveer 2 Ohm. De XD600/1v2 levert dan zo’n 600W. Het is een beetje overkill maar deze versterker is een paar 10tjes duurder dan zijn kleinere 300W broertje. Dan kun je beter een beetje over hebben dan te kort komen. De XD serie van JL Audio zijn redelijk recht toe rechtaan klasse D versterkers met een zeer hoog rendement. Ze worden nagenoeg niet warm.
De speakers in de deuren zijn 4 Ohm en de XD400/4v2 levert dan 75W per kanaal. Ook dit is ruim voldoende.
Ik verwacht dat de originele niet upgrade versterker een watt of 15 levert aan 4 Ohm en daarom plaats ik die extra versterker.
Deze 4 kanaals versterker heeft ook nog het voordeel dat er een hoog doorlaat filter in zit en de speakers in de deuren dan geen sub laag hoeven weer te geven wat de woofer in de kofferbak veel beter kan. Als uitgangspunt zullen de speakers in de deuren vanaf 80Hz hun werk gaan doen, de sub zal tot 80Hz gaan werken. Ideaal zou ik deze frequentie nog wat lager zetten maar dat stel ik in als alles draait.
Buiten dat bij de deuren natuurlijk die demping aangebracht wordt zal het filteren van het sublaag de hele set nog meer controle en rust geven.
Hier al wat foto’s van de sub. De rest volgt nog later deze maand.
Ook ik ben super blij met m'n Tesla Model S maar niet erg onder de indruk van de standaard en luxe audio set.
Dit heeft Tesla gewoon niet goed aangepakt. Ik ben al een tijdje bezig met hoe ik dat ga aanpakken.
Bij bestellen van mijn S wist ik dat dit moest gebeuren nadat ik de zeer tegenvallende upgrade had gehoord die gewoonweg de meerprijs van bijna 3000 euro niet waard is.
De set heeft niet genoeg vermogen om een beetje punch en druk te zetten. Daarbij zijn de resonanties in de auto een grote beperking voor een beetje goed geluid.
Als het acceptabel was geweest zoals in mijn vorige auto (X3 met business pakket) dan had ik het gewoon lekker laten zitten want dat systeem was gewoon goed. Nu ik zelf de upgrade aan het bepalen ben schiet het hele project een beetje door, dat heb ik wel vaker.
Ik heb vele jaren in de high end audio gewerkt en ik heb sets gehad die duurder zijn dan een P90D met alle opties. Vandaag de dag beleef ik meer plezier aan muziek en is het extreme high end gedoe thuis wat getemperd en draai ik bij voorkeur vinyl of kijk ik films in Dolby Atmos. Maar goed nu ik het toch ga aanpakken gaan we het goed doen met een budget dat ongeveer de upgrade audio gekost zou hebben.
Mijn plan (later deze maand uitgevoerd door Carsounds in Etten Leur) ziet er als volgt uit:
Een echte sub met twee 10” JL Audio speakers in een 42 liter MDF gesloten kast die precies in de kofferbak holte past. Ik heb gekozen voor een gesloten sub omdat die wat droger en strakker klinkt. Je hebt wat meer vermogen nodig maar voor een auto vind ik dit wat fraaier klinken. Een optimale gesloten kast is ook kleiner dan een optimale kast met poort als je van dezelfde luidspreker unit(s) uit gaat. Daarbij klinken twee 10” woofers strakker dan één 12”.
Deze kast heb ik zelf al gemaakt en bekleedt met auto tapijt en heeft een beetje een vreemde vorm doordat die ruimte niet vlak is. Dit is zelfs gunstig want de kast heeft hierdoor geen grote parallelle vlakken.
De speakers in de deuren worden vervangen door een Audison Voce K6 compo kit voor (met de geweldige Voce AV1,1 tweeter in de raamstijlen) en een Voce X6.5 coax achter.
In de frunk komen twee versterkers. Op het laag een JL Audio XD600/1v2 versterker en de 4 speakers in de deuren worden aangestuurd door een JL Audio XD400/4v2
De twee 10” JL Audio woofers staan parallel en hun impedantie is dan ongeveer 2 Ohm. De XD600/1v2 levert dan zo’n 600W. Het is een beetje overkill maar deze versterker is een paar 10tjes duurder dan zijn kleinere 300W broertje. Dan kun je beter een beetje over hebben dan te kort komen. De XD serie van JL Audio zijn redelijk recht toe rechtaan klasse D versterkers met een zeer hoog rendement. Ze worden nagenoeg niet warm.
De speakers in de deuren zijn 4 Ohm en de XD400/4v2 levert dan 75W per kanaal. Ook dit is ruim voldoende.
Ik verwacht dat de originele niet upgrade versterker een watt of 15 levert aan 4 Ohm en daarom plaats ik die extra versterker.
Deze 4 kanaals versterker heeft ook nog het voordeel dat er een hoog doorlaat filter in zit en de speakers in de deuren dan geen sub laag hoeven weer te geven wat de woofer in de kofferbak veel beter kan. Als uitgangspunt zullen de speakers in de deuren vanaf 80Hz hun werk gaan doen, de sub zal tot 80Hz gaan werken. Ideaal zou ik deze frequentie nog wat lager zetten maar dat stel ik in als alles draait.
Buiten dat bij de deuren natuurlijk die demping aangebracht wordt zal het filteren van het sublaag de hele set nog meer controle en rust geven.
Hier al wat foto’s van de sub. De rest volgt nog later deze maand.