Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

En nog een Audio Upgrade thread

This site may earn commission on affiliate links.
Best Tesla liefhebbers


Ook ik ben super blij met m'n Tesla Model S maar niet erg onder de indruk van de standaard en luxe audio set.
Dit heeft Tesla gewoon niet goed aangepakt. Ik ben al een tijdje bezig met hoe ik dat ga aanpakken.

Bij bestellen van mijn S wist ik dat dit moest gebeuren nadat ik de zeer tegenvallende upgrade had gehoord die gewoonweg de meerprijs van bijna 3000 euro niet waard is.

De set heeft niet genoeg vermogen om een beetje punch en druk te zetten. Daarbij zijn de resonanties in de auto een grote beperking voor een beetje goed geluid.

Als het acceptabel was geweest zoals in mijn vorige auto (X3 met business pakket) dan had ik het gewoon lekker laten zitten want dat systeem was gewoon goed. Nu ik zelf de upgrade aan het bepalen ben schiet het hele project een beetje door, dat heb ik wel vaker.

Ik heb vele jaren in de high end audio gewerkt en ik heb sets gehad die duurder zijn dan een P90D met alle opties. Vandaag de dag beleef ik meer plezier aan muziek en is het extreme high end gedoe thuis wat getemperd en draai ik bij voorkeur vinyl of kijk ik films in Dolby Atmos. Maar goed nu ik het toch ga aanpakken gaan we het goed doen met een budget dat ongeveer de upgrade audio gekost zou hebben.

Mijn plan (later deze maand uitgevoerd door Carsounds in Etten Leur) ziet er als volgt uit:

Een echte sub met twee 10” JL Audio speakers in een 42 liter MDF gesloten kast die precies in de kofferbak holte past. Ik heb gekozen voor een gesloten sub omdat die wat droger en strakker klinkt. Je hebt wat meer vermogen nodig maar voor een auto vind ik dit wat fraaier klinken. Een optimale gesloten kast is ook kleiner dan een optimale kast met poort als je van dezelfde luidspreker unit(s) uit gaat. Daarbij klinken twee 10” woofers strakker dan één 12”.

Deze kast heb ik zelf al gemaakt en bekleedt met auto tapijt en heeft een beetje een vreemde vorm doordat die ruimte niet vlak is. Dit is zelfs gunstig want de kast heeft hierdoor geen grote parallelle vlakken.

De speakers in de deuren worden vervangen door een Audison Voce K6 compo kit voor (met de geweldige Voce AV1,1 tweeter in de raamstijlen) en een Voce X6.5 coax achter.

In de frunk komen twee versterkers. Op het laag een JL Audio XD600/1v2 versterker en de 4 speakers in de deuren worden aangestuurd door een JL Audio XD400/4v2

De twee 10” JL Audio woofers staan parallel en hun impedantie is dan ongeveer 2 Ohm. De XD600/1v2 levert dan zo’n 600W. Het is een beetje overkill maar deze versterker is een paar 10tjes duurder dan zijn kleinere 300W broertje. Dan kun je beter een beetje over hebben dan te kort komen. De XD serie van JL Audio zijn redelijk recht toe rechtaan klasse D versterkers met een zeer hoog rendement. Ze worden nagenoeg niet warm.

De speakers in de deuren zijn 4 Ohm en de XD400/4v2 levert dan 75W per kanaal. Ook dit is ruim voldoende.

Ik verwacht dat de originele niet upgrade versterker een watt of 15 levert aan 4 Ohm en daarom plaats ik die extra versterker.

Deze 4 kanaals versterker heeft ook nog het voordeel dat er een hoog doorlaat filter in zit en de speakers in de deuren dan geen sub laag hoeven weer te geven wat de woofer in de kofferbak veel beter kan. Als uitgangspunt zullen de speakers in de deuren vanaf 80Hz hun werk gaan doen, de sub zal tot 80Hz gaan werken. Ideaal zou ik deze frequentie nog wat lager zetten maar dat stel ik in als alles draait.

Buiten dat bij de deuren natuurlijk die demping aangebracht wordt zal het filteren van het sublaag de hele set nog meer controle en rust geven.


Hier al wat foto’s van de sub. De rest volgt nog later deze maand.

sub in aanbouw.jpg
sub in aanbouw close up.jpg
sub bekleed.jpg
sub bekleed met speaker aansluitingen.jpg
2x JL in kofferbak 1.jpg
2x JL in kofferbak 2.jpg
 
Mooi Peter.
Ik ben bij Herman begin April. Ik heb voor een mindere grondige oplossing gekozen. Mijn oren zijn minder gevoelig als de echte HiFi kenners.;).En in mijn andere auto zit al een klein fortuin aan caraudio in. De frontspeakers worden vervangen door een set German Maestro het voormalige MB Quart. en een actieve subwoofer van Pioneer WXS710. En natuurlijk een portie NoiseKiller op de body.Beetje de zelfde set-up dat door een ander forumlid geplaatst is.
Ik ga met veel plezier dit draadje volgen.
 
Wordt een mooie setup! Ga je aanpassingen maken aan de deurpanelen?
Lang geleden altijd gekozen om in de portieren voor een 8" sub te gaan ipv de standaard 16cm uit een composet.
Groot nadeel veel custum aan de deurpanelen.

De keuze voor 2x JL is al jaren prima.

Vanwaar je keuze voor JL versterkers en geen Audison?
 
Last edited:
Wow... altijd onder de indruk van mensen die het grondig aanpakken ! Ik heb wel voor de Tesla audio upgrade gekozen doordat ik op een moment in mijn leven ben aangebroken dat ik het nu ' wel goed genoeg' vindt. Ondanks dat ik kan smullen van high-end audio en HQ-installs in automobielen heb ik er geen zin meer in om alles weer uit elkaar te trekken zoals vroeger... have fun met de upgrade !
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Wordt een mooie setup! Ga je aanpassingen maken aan de deurpanelen?
Lang geleden altijd gekozen om in de portieren voor een 8" sub te gaan ipv de standaard 16cm uit een composet.
Groot nadeel veel custum aan de deurpanelen.

De keuze voor 2x JL is al jaren prima.

Vanwaar je keuze voor JL versterkers en geen Audison?

Ik denk dat het het beste is als je de deuren niet te zwaar belast met laag. De ruimte tussen de speaker en het aluminium plaatwerk is wel voldoende groot, maar blijft (ongecontroleerd) lek en als je met een beetje vermogen laag uit de deuren wil krijgen gaat alles toch trillen. Bedenk dat elk paneel dat door de geluidsgolven in beweging gebracht wordt vervorming is. Daarbij zijn de panelen velen malen groter dan de oppervlakte van de speaker en daarbij is dus een zeer geringe uitslag van de deur panelen al meteen een slechte zaak.

Het laag wat uit de subwoofer komt zal ook delen van de auto laten bewegen, maar een speaker in de deur die echt laag moet leveren zal nooit lekker werken tenzij je er een speciale glasfiber behuizing voor maakt.

Voor wat betreft de JL versterkers:

Ik heb ook Audison versterkers overwogen, maar de Voce vind ik duur, zijn erg groot en niet zo efficiënt (klasse A/B). De Audison Prima AP4,9 bit met AP1D zou ook een mooie oplossing zijn. Volledig met DSP, dus ultieme mogelijkheden tot tweaken maar ik ben vind het een beetje poppen spul.

De manier om ze aan te sluiten is rommelig. Speciale stekkers met 20cm stukjes kabel eraan. Waar de JL XD serie, lekker recht toe recht aan zijn met stevige speaker aansluit punten.

Daarbij heeft een DSP module het nadeel dat er een extra analoog/digitaal en digitaal/analoog omzetter in zit. Als je uit de Tesla audio set met digitaal audio signaal had kunnen komen was het wellicht wel weer fraai.

Ik denk overigens dat die Audison Prima set ook “prima” zou zijn.
 
Wow... altijd onder de indruk van mensen die het grondig aanpakken ! Ik heb wel voor de Tesla audio upgrade gekozen doordat ik op een moment in mijn leven ben aangebroken dat ik het nu ' wel goed genoeg' vindt. Ondanks dat ik kan smullen van high-end audio en HQ-installs in automobielen heb ik er geen zin meer in om alles weer uit elkaar te trekken zoals vroeger... have fun met de upgrade !

Ik vind het uitelkaar halen van de auto ook niet ideaal, maar ik zal toch wel een aantal uren in de auto doorbrengen dus het is het wel waard. Voor Tesla eigenaren die de upgrade set hebben denk ik dat het behandlen van de deuren echt wel zin heeft en met 150 euro aan materiaal + uren een flinke stap gaan maken.
 
Aardig projectje. Jammer dat er weer een nieuw draadje voor is aangemaakt. Om de verschillende oplossingen te kunnen vergelijken is het handig de verschillende opties bij elkaar te hebben.

Ik ben geen audio expert dus heb ik esloten het aan een expert over te laten waar ik t vertrouwen in had dat mijn auto er geen schade van op zou lopen.

Ik wilde geen ruimte opofferen en hoefde ook geen enorme boom boom car. Wel was ik als niet audiofiel erg ontevreden over het UHF pakket in m'n 1e Tesla en de standaard audio in de 2e. Mijn wens was om over het hele bereik het geluid naar een hoger niveau te tillen en vooral een warm en vol geluid te krijgen.

Op aanraden van mede-forumlid alain13 terechtgekomen bij Brian.nl Hij heeft mij laten zien welke projecten hij zoal onderhanden had en dat gaf zeker het vertrouwen dat t goed zou komen. Het interieur moest er wel volledig voor uit elkaar maar na afloop zou ik er niets meer van zien, horen daarentegen:). Hij heeft een mooie set samen gesteld met Mosconi, audison en gladen onderdelen. Belangrijk was inderdaad de isolatie van de deuren en ophanging van de lage tonen speakers, audison AP8, in messing ringen. Hij kan de vraag nauwelijks aan en werkt daarom veel samen met de jongens van Navishop in Nootdorp. De inbouw heeft 4 volle dagen geduurd. Om het geluid in te regelen met een speciale installatie, microfoon opstelling etc heeft men een volle dag nodig zodat te dsp volledig op de Tesla ingeregeld wordt. Dit schijnt door een specialist van de importeur van Mosconi zelf gedaan te worden. A.s. Dinsdag staat de afspraak hiervoor ingepland. De messing ringen zijn inmiddels ook binnen en die worden maandag gemonteerd. Details en foto's, niet schrikken, zijn te vinden in het draadje Upgrade standaard audio
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Unit106
Laat je nou de afdekplaat in de trunk liggen, over de subs heen? Moet daar dan geen gat in ofzo?

Sommige inbouw specialisten zeggen dat dat gewoon kan. Ik ben daar ook een beetje sceptisch over. Ik ga er vanuit dat ik die afdekplaat opnieuw moet maken met inderdaad gaten erin. ik heb al wat ontwerpen klaar liggen maar ga het eerst testen met de standaard plaat,
 
Aardig projectje. Jammer dat er weer een nieuw draadje voor is aangemaakt. Om de verschillende oplossingen te kunnen vergelijken is het handig de verschillende opties bij elkaar te hebben.

Ik ben geen audio expert dus heb ik esloten het aan een expert over te laten waar ik t vertrouwen in had dat mijn auto er geen schade van op zou lopen.

Ik wilde geen ruimte opofferen en hoefde ook geen enorme boom boom car. Wel was ik als niet audiofiel erg ontevreden over het UHF pakket in m'n 1e Tesla en de standaard audio in de 2e. Mijn wens was om over het hele bereik het geluid naar een hoger niveau te tillen en vooral een warm en vol geluid te krijgen.

Op aanraden van mede-forumlid alain13 terechtgekomen bij Brian.nl Hij heeft mij laten zien welke projecten hij zoal onderhanden had en dat gaf zeker het vertrouwen dat t goed zou komen. Het interieur moest er wel volledig voor uit elkaar maar na afloop zou ik er niets meer van zien, horen daarentegen:). Hij heeft een mooie set samen gesteld met Mosconi, audison en gladen onderdelen. Belangrijk was inderdaad de isolatie van de deuren en ophanging van de lage tonen speakers, audison AP8, in messing ringen. Hij kan de vraag nauwelijks aan en werkt daarom veel samen met de jongens van Navishop in Nootdorp. De inbouw heeft 4 volle dagen geduurd. Om het geluid in te regelen met een speciale installatie, microfoon opstelling etc heeft men een volle dag nodig zodat te dsp volledig op de Tesla ingeregeld wordt. Dit schijnt door een specialist van de importeur van Mosconi zelf gedaan te worden. A.s. Dinsdag staat de afspraak hiervoor ingepland. De messing ringen zijn inmiddels ook binnen en die worden maandag gemonteerd. Details en foto's, niet schrikken, zijn te vinden in het draadje Upgrade standaard audio

Hoi HWS,

Uiteraard volg ik jouw “draadje” ook met veel interesse. Persoonlijk vind ik het veel overzichtelijker als deze projecten in hun eigen thread zitten om verwarring te voorkomen wat nu bij welk project hoort. Als ik mijn projectje door die van jou plaats weet je toch niet meer hoe het zit. Linkjes plaatsen naar elkaars threads is natuurlijk handig, en dan kan de geïnteresseerde de projecten in isolatie van elkaar beoordelen. Ik weet niet precies wat gebruikelijk is op dit forum maar ik vind het vaak vervelend als een thread een hele ander wending krijgt en onnodig lang wordt door niet gerelateerde informatie.

Ik wil zeker ook geen boom car, daarom ook een gesloten sub. Ik denk dat het echt heel belangrijk is en de rust in het systeem doet toenemen als de deur speakers de onderste octaaf niet hoeft weer te geven. De 8” woofer in de UHF upgrade is aan de grote kant en zal zonder ondersteuning van een sub een serieuze hoeveelheid lucht moeten verplaatsen. Dat maakt het wat lastiger om de deuren stil te krijgen.

Daarbij zal een 8” speaker bij de zelfde inbouw diepte vlakker worden en dus eerder opbreken. Ik denk ook dat Audison geen 8” heeft in de Voce serie omdat hij dan te diep wordt voor deur applicaties vandaar een platte Prima variant.

Ik ben erg benieuwd hoe jouw set gaat klinken. Bij een aantal keuzes zet ik vraagtekens, maar ik heb dan ook meer verstand van high-end home audio (waar ook onvoorspelbare zaken een belangrijke rol speelde) en ben nieuw in deze automotive audio wereld. Wellicht kunnen we deze redelijk verschillende aanpak en uitvoering eens vergelijken.
 
Hoi Peter, jij hebt er duidelijk meer verstand van dan ik. Dat is voor mij de reden geweest het aan specialisten zoals Brian en Herman van der Velden van HiFimotive, importeur van Mosconi, Audison Gladen etc. over te laten.

Het andere draadje is niet mijn draadje maar ooit geopend door forumlid Ibiza die er zijn upgrade in deelde. Er zijn ook geen regels over hoe het zou moeten hier op het forum, gelukkig maar. Waarom ik het handig vind het bij elkaar te houden is dat er dan een soort van overzicht komt van de verschillende oplossingen zodat een ieder die dat wil de voor hem meest geschikte kan kiezen net als met de draadjes voor de charging mogelijkheden bijvoorbeeld. Maar een rommeltje is t hier toch wel.:(

Ben ook wel erg nieuwsgierig naar hoe de verschillende oplossingen klinken. Zoals die van jou maar ook die van Ernst. Die heeft uiteindelijk de LightHarmonic set uit Amerika genomen. Ik ga kijken of ik binnenkort een luister/vergelijk sessie kan organiseren voor de geïnteresseerden. Dit ga ik dan wel weer doen vanuit het Upgrade standaard audio draadje.
 
Hoi Peter, jij hebt er duidelijk meer verstand van dan ik. Dat is voor mij de reden geweest het aan specialisten zoals Brian en Herman van der Velden van HiFimotive, importeur van Mosconi, Audison Gladen etc. over te laten.

Het andere draadje is niet mijn draadje maar ooit geopend door forumlid Ibiza die er zijn upgrade in deelde. Er zijn ook geen regels over hoe het zou moeten hier op het forum, gelukkig maar. Waarom ik het handig vind het bij elkaar te houden is dat er dan een soort van overzicht komt van de verschillende oplossingen zodat een ieder die dat wil de voor hem meest geschikte kan kiezen net als met de draadjes voor de charging mogelijkheden bijvoorbeeld. Maar een rommeltje is t hier toch wel.:(

Ben ook wel erg nieuwsgierig naar hoe de verschillende oplossingen klinken. Zoals die van jou maar ook die van Ernst. Die heeft uiteindelijk de LightHarmonic set uit Amerika genomen. Ik ga kijken of ik binnenkort een luister/vergelijk sessie kan organiseren voor de geïnteresseerden. Dit ga ik dan wel weer doen vanuit het Upgrade standaard audio draadje.

Ben wel geïnteresseerd om eens te luisteren ondanks ik maar een mini upgrade heb vergeleken met die van jullie.
 
Het draait en het is super.

Na een zeer lange inbouw dag met een paar verassingen draait alles fantastisch.

Een paar instinkers:

Ik had gepland om de versterkers in de Frunk te plaatsen. Ze zaten al op een mooi paneeltje met individuele zekeringen en netjes voorbereid.

Echter bij het wegnemen van de “badkuip” en de zoektocht naar de accu (di zit ineens ergens anders) bleek dat er zoveel service delen voor in de auto zitten dat na montage het zeer lastig zou zijn om die “badkuip” te verwijderen voor onderhoud. Er moesten ook wel erg veel kabels naar achteren en na overleg heeft Herman besloten om de versterkers toch achter in te monteren. Dit heeft het voordeel dat er niet een heleboel draden door de firewall hoeven (nu alleen een 22m2 +12V) en alle kabels in het compartiment blijven.

Dit werd hem dus niet:

Audio Inbouw Tesla  (26) crop.jpg


De Frunk was achteraf niet zo’n goed idee van mij.

Een andere instinker is dat na een paar uur tunen het allemaal goed klonk maar er toch iets mis was. De 4 kanaals JL Audio wordt aangestuurd door 4 kanalen vanuit de Tesla. Dit heeft als voordeel dat de fader blijft werken.

Echter de achter speakers klonken nogal erg fris zonder enige mid-bass. Dat was vreemd, want de Voce X6.5 moet vergelijkbaar klinken met de K6 compo set. Dat deed hij dus niet.

Nadat ik de voor met de achter-kanalen wisselde (eenvoudig met de RCA stekkers op de versterker) bleek het frisse karakter naar voor te verhuizen.

Wat blijkt nu; Tesla heeft de achter speakers een sterke equalisatie gegeven om het gemis van een tweeter in de achter deuren te compenseren.

Oplossing: De separate voor en achter ingang van de 4 kanaals versterker wordt nu aangedreven door alleen de front kanalen van de Tesla. Dit kan eenvoudig door het verzetten van een schakelaar op die versterker.

Nadeel; ik heb geen fader meer en moet de voor achter balans instellen met de individuele gain instellingen van de versterker. Dit zou ik kunnen oplossen door een extra regelaar toe te voegen en te plaatsen naast de bas regelaar onder het display. Of Tesla zou het mogelijk moeten maken deze equalisatie te verwijderen voor de achter kanalen.

Al met al een geweldige update, het klinkt super, schoon, krachtig en ik miste gisteren gewoon twee afslagen omdat ik zo aan het genieten was.
 
Last edited:
  • Funny
  • Informative
Reactions: PascalH and Ivo-G