Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Het grootste probleem (meest tijdrovend) was dus zo te zien de sneeuwval en de Fransen ??
hierbij een sfeerbeeld: in de verte onze Franse vrienden...
Blijkbaar was het prijs met nieuwjaarsnacht: mensen hebben toen de nacht in de wagen moeten doorbrengen; alles zat vast t.g.v. de sneeuwval.

file.jpeg


- - - Updated - - -

Wel bizar dat je verbruik zo hoog ligt terwijl je rustig reed.
Hierbij enkele gegevens die ik noteerde tijdens de rit:

stas.png
 
Last edited:
De Fransen kennen geen winterbanden, maar hebben wel heuvels.. heb hetzelfde ook eens meegemaakt ten zuiden van Parijs. Die Fransen kwamen niet omhoog en ik stond er achter met m'n winterbanden ...

hierbij een sfeerbeeld: in de verte onze Franse vrienden...
Blijkbaar was het prijs met nieuwjaarsnacht: mensen hebben toen de nacht in de wagen moeten doorbrengen; alles zat vast t.g.v. de sneeuwval.



- - - Updated - - -


Hierbij enkele gegevens die ik noteerde tijdens de rit:

View attachment 71281
 
Heb even advies nodig van de zielsverwanten hier op het forum. Begin juli gaan we met de MS met vakantie naar Frankrijk, naar een huurhuisje in Florimont-Gaumier, een dorpje ergens tussen Bergerac en Cahors. Vertrekkend vanuit Antwerpen hoop ik zonder laadstress te "hoppen" langs volgende SuC's : Nivelles - Châlons-en-Champagne - Auxerre - Tours... maar dan... duikt een grote "blind spot" op tot de SuC van Brive-La-Gaillarde. Onoverbrugbaar volgens mij. Tenzij ik halverwege in de blind spot (in Poitiers bijvoorbeeld) aan een publieke betalende laadpaal ga hangen met de Kiwhi-kaart. Heeft iemand ervaring met dit traject ? Suggesties ? Waarschuwingen ? Goeie tips ?
 
Heb even advies nodig van de zielsverwanten hier op het forum. Begin juli gaan we met de MS met vakantie naar Frankrijk, naar een huurhuisje in Florimont-Gaumier, een dorpje ergens tussen Bergerac en Cahors. Vertrekkend vanuit Antwerpen hoop ik zonder laadstress te "hoppen" langs volgende SuC's : Nivelles - Châlons-en-Champagne - Auxerre - Tours... maar dan... duikt een grote "blind spot" op tot de SuC van Brive-La-Gaillarde. Onoverbrugbaar volgens mij. Tenzij ik halverwege in de blind spot (in Poitiers bijvoorbeeld) aan een publieke betalende laadpaal ga hangen met de Kiwhi-kaart. Heeft iemand ervaring met dit traject ? Suggesties ? Waarschuwingen ? Goeie tips ?

Ik zou me er nu nog niet al te druk om maken, als die blind spot er begin juni nog is, kan je nog altijd naar een oplossing zoeken. Ik verwacht tegen de zomer ook nog wel een aantal SuC's in het midden van Frankrijk, dan moet ik in de zomer niet over de route de solleil, die dan toch altijd drukker is.
De ervaring leert ook dat in tegenstelling tot Duitsland (waar bijna alles via Permit en Construction naar Open gaat) de SuC's in Frankrijk er ineens staan.

Ik heb nog nooit ergens anders dan aan de SuC's of op de verblijfplaats aan een gewoon stopcontact geladen. Mijn Type-2 kabel ligt dan ook nog mooi ingepakt werkloos in de frunk :)
 
Heb even advies nodig van de zielsverwanten hier op het forum. Begin juli gaan we met de MS met vakantie naar Frankrijk, naar een huurhuisje in Florimont-Gaumier, een dorpje ergens tussen Bergerac en Cahors. Vertrekkend vanuit Antwerpen hoop ik zonder laadstress te "hoppen" langs volgende SuC's : Nivelles - Châlons-en-Champagne - Auxerre - Tours... maar dan... duikt een grote "blind spot" op tot de SuC van Brive-La-Gaillarde. Onoverbrugbaar volgens mij. Tenzij ik halverwege in de blind spot (in Poitiers bijvoorbeeld) aan een publieke betalende laadpaal ga hangen met de Kiwhi-kaart. Heeft iemand ervaring met dit traject ? Suggesties ? Waarschuwingen ? Goeie tips ?
De kortste weg naar Brive gaat over Gent-Parijs-Orléans-Limoges. Het wachten is dus nog even op een supercharger bij Vierzon, of het liefste 1 bij Orléans en 1 bij Limoges. Ik ga er in mei naar toe, hoop dat dat dan geregeld is. Anders een hotel met laadmogelijkheid zoeken in de buurt van Vierzon. De route die jij voorstelt lijkt mij gezien de afstanden en wegtypes een bron van echtelijke onmin...
 
Last edited:
Heb even advies nodig van de zielsverwanten hier op het forum. Begin juli gaan we met de MS met vakantie naar Frankrijk, naar een huurhuisje in Florimont-Gaumier, een dorpje ergens tussen Bergerac en Cahors. Vertrekkend vanuit Antwerpen hoop ik zonder laadstress te "hoppen" langs volgende SuC's : Nivelles - Châlons-en-Champagne - Auxerre - Tours... maar dan... duikt een grote "blind spot" op tot de SuC van Brive-La-Gaillarde. Onoverbrugbaar volgens mij. Tenzij ik halverwege in de blind spot (in Poitiers bijvoorbeeld) aan een publieke betalende laadpaal ga hangen met de Kiwhi-kaart. Heeft iemand ervaring met dit traject ? Suggesties ? Waarschuwingen ? Goeie tips ?

Volgens de EV Trip Planner is de route Antwerpen - Nivelles - Senlis - Tours - Brive-la-Gaillarde doenbaar, wel nipt voor de 2 laatste ettapes, maar in de zomer mag dat in principe geen probleem geven als je niet te snel rijdt. Over Gent ipv Nivelles is nog iets korter
 
De route die jij voorstelt lijkt mij gezien de afstanden en wegtypes een bron van echtelijke onmin...
Is zeker een factor waar rekening mee moet gehouden worden.
Geladen (bagage & personen) schiet het verbruik de hoogte in (zie mijn tabel in de post 281): aan 130 km/h kom je rond de 260 Wh/km op en vrij vlak parcours.
Doe daar nog wat slecht weer bij en je moet 'krabben' om 300 km te rijden.

- - - Updated - - -

De Fransen kennen geen winterbanden, maar hebben wel heuvels.. heb hetzelfde ook eens meegemaakt ten zuiden van Parijs. Die Fransen kwamen niet omhoog en ik stond er achter met m'n winterbanden ...
Ik dacht dat winterbanden verplicht waren, maar dan blijkbaar alleen voor de buitenlanders :biggrin:
 
De kortste weg naar Brive gaat over Gent-Parijs-Orléans-Limoges. Het wachten is dus nog even op een supercharger bij Vierzon, of het liefste 1 bij Orléans en 1 bij Limoges. Ik ga er in mei naar toe, hoop dat dat dan geregeld is. Anders een hotel met laadmogelijkheid zoeken in de buurt van Vierzon. De route die jij voorstelt lijkt mij gezien de afstanden en wegtypes een bron van echtelijke onmin...

Ik kijk alvast uit naar jouw relaas van de trip; alvast bedankt om de route voor mij te "scouten" ! :biggrin:
 
Voor de terug rit hoop ik 20 graden en alle fransen die gewoon thuis blijven.
20°C is het niet geworden, maar geen sneeuw of regen voor een terugrit van 14:45 Hr (Fransen reden nog steeds in de weg :wink:).

Val-Thorens > Chambéry: direkt sneeuwkousen eraf gegooid aangezien wegen er prima bij lagen. Bij de afdaling toch weer even tegen de GPS in gewoon de wegwijzers naar Moutiers gevolgd, terwijl de GPS mij rechtdoor het dorp in wilde sturen: waarschijnlijk was deze route 1mm korter ?!
Op de commerciële site van Chambéry gaat alles pas open om 11:00 Hr maar om 07:30 Hr was de MacDonalds open en kon je er koffie & croissants krijgen.

Chambéry > Mâcon: GPS stelde deze keer 'normale' route voor over Lyon en niet zoals bij het heengaan over Archamps: een probleemloze rit.

Mâcon > Nuits-Saint-Georges: In NS Georges naar het commercieel centrum aan de overkant gelopen maar daar was weinig te doen. Een kop koffie genomen in het hotel tegenover de lader (le Saint Georges) totdat de wagen volgeladen was. Een Franse TESLA eigenaar kwam mij (en een ladende Nederlander) 'opjagen', wat er kwam een tour aan van TESLA's en ze zouden de superchargers nodig hebben... wel ja, wij ook ?! 'Gelukkig' waren we allebei bijna klaar, maar zo zie je maar dat 2 laadpunten toch maar krap is.

Nuits-Saint-Georges > Matouges: had gekozen om 'binnendoor' te rijden voor deze lange rit van 280 km. Hierdoor was de rit 20 km dan over de snelweg en kon ik toch niet snel rijden (lees beperkt verbruik). De weg over Dijon naar Chatillon-sur-Seine was echter niet aan te raden. Af en toe wel een mooi tafereel langs de departementale, maar vooral veel bergop en bergaf, gewisseld met keuteldorpjes en bijhorende wegen, wat niet echt hielpen om vooruit te geraken. Eenmaal terug op de A5 ter hoogte van Troye, had ik nog 'zoveel' batterij over dat ik rustig kon doorvlammen aan 130 km/h. Ik zou de volgende keer gewoon langs de autostrade rijden en mijn verbruik in het oog houden.

Matouges > Nijvel: Eerste deel doorgevlamd aan 130 km/h omdat ik wist dat de weg over Couvin niet echt dergelijke snelheden toeliet. Deze route is echter niet echt aan te raden in het donker (bossen, kronkelige wegen, kleine dorpen, ...) aan het einde van een (lange) terugrit. Bovendien zijn ze overal aan het schuppen op de N5, waar je meestal niet sneller mag dan 50 km/h.

Nijvel > Thuis: 10 minuten geladen, net genoeg om thuis te geraken. 8 stalls waren bezet door 5 ICE's (zie foto in draad over laadpunten BE).

Samengevat:

voor de terugrit had ik de spreadsheet van forumlid RCH1708 opnieuw gemaakt (ik was deze vergeten in de heenrit - remember ?) en kon nu perfect inschatten aan welk verbruik ik mij moest houden (en verbruik = snelheid) om er te geraken. Het goede weer (geen sneeuw/regen) heeft ervoor gezorgd dat we zonder problemen elk laadpunt haalden. Ik heb een afdruk van de spreadsheet in deze message gehangen, maar opgelet, dit is dus voor de terugweg in goede weersomstandigheden !

Ook bleek de wagen voor 5 volwassenen iets te nipt achteraan: ritten van 3 uur met zijn 3-en naast mekaar zitten werkt niet altijd even goed. Enfin, niet als je broer & zus zo dicht bij mekaar zet, maar misschien wel als je naast je vriendin 'moet' zitten.

But we did it, so, yes you can !

valtho.png

(de bruine cellen zijn deze die ingevuld worden)
 
Last edited:
Voor een trip naar zuid Frankrijk zoek in ergens bij dijon een een fijn hotel voor de familie om te overnachten en weer vol te laden . Gezien de tripadvisor recensies is overnachten in het hotel bij de Suc Nuit st. Georges niet echt een aanrader. Kan via chargemap niet echt hotels vinden met een laadmogelijkheid. In de nacht bij hotel volladen scheelt toch weer een Suc stop Alvast dank voor hotel tips langs route du soleil met laadmogelijkheid.
 
Voor een trip naar zuid Frankrijk zoek in ergens bij dijon een een fijn hotel voor de familie om te overnachten en weer vol te laden . Gezien de tripadvisor recensies is overnachten in het hotel bij de Suc Nuit st. Georges niet echt een aanrader. Kan via chargemap niet echt hotels vinden met een laadmogelijkheid. In de nacht bij hotel volladen scheelt toch weer een Suc stop Alvast dank voor hotel tips langs route du soleil met laadmogelijkheid.

Wij hebben in het hotel overnacht tijdens de terugreis met de kerstvakantie en ik moet zeggen, alles was heel netjes (proper) maar was wel een beetje outdated. In onze kamer was het bed heel goed, maar het bed van mijn schoonouders was dan weer slecht. Je kan er in ieder geval heel lekker eten in het restaurant (niet echt goedkoop).
Op de heenreis wilden we ook overnachten in Macon, maar hebben daar ook op basis van tripadvisor van afgezien en zijn gaan overnachten in de Ibis in Macon (ongeveer 15 km verder). We zijn er wel iets gaan drinken tijdens het laden, maar hebben geen kamers kunnen zien, maar ik vermoed dat het gelijkaardig is aan de Saint-Georges. Het eten is in Vielle Ferme in ieder geval ook heel goed. De ligging is wel prachtig naast het water.
 
Voor een trip naar zuid Frankrijk zoek in ergens bij dijon een een fijn hotel voor de familie om te overnachten en weer vol te laden . Gezien de tripadvisor recensies is overnachten in het hotel bij de Suc Nuit st. Georges niet echt een aanrader. Kan via chargemap niet echt hotels vinden met een laadmogelijkheid. In de nacht bij hotel volladen scheelt toch weer een Suc stop Alvast dank voor hotel tips langs route du soleil met laadmogelijkheid.

Begin April passeren we daar ook, en plannen we ook een overnachting.
Naast het Inter-Hotel is er op vier minuten wandelen een Etap-Hotel.
Beetje raar, maar denk dat deze op TripAdvisor nog als Ibis Buget hotel staat.
Iemand daar ervaringen mee?

Op een half uurtje wandelen richting NSG zijn er nog een handvol hotels...
Daar al iemand ergens overnacht?
 
Begin April passeren we daar ook, en plannen we ook een overnachting.
Naast het Inter-Hotel is er op vier minuten wandelen een Etap-Hotel.
Beetje raar, maar denk dat deze op TripAdvisor nog als Ibis Buget hotel staat.
Iemand daar ervaringen mee?

Op een half uurtje wandelen richting NSG zijn er nog een handvol hotels...
Daar al iemand ergens overnacht?

Wat ik kan aanraden, maar het is wel een behoorlijke omweg.... Wij zijn afgelopen juli via Duitsland - Zwitserland naar Zuid-Frankrijk gereden.
Onder het motto: als je wegrijdt, is de vakantie begonnen.
In Zwitserland in Egerkingen overnacht. Het Mövenpick hotel daar bij de supercharger is een aanrader.
Maar goed, je moet dan niet dóór willen rijden, daarvoor zijn het teveel extra km's.
 
Wat ik kan aanraden, maar het is wel een behoorlijke omweg.... Wij zijn afgelopen juli via Duitsland - Zwitserland naar Zuid-Frankrijk gereden.
Onder het motto: als je wegrijdt, is de vakantie begonnen.
In Zwitserland in Egerkingen overnacht. Het Mövenpick hotel daar bij de supercharger is een aanrader.
Maar goed, je moet dan niet dóór willen rijden, daarvoor zijn het teveel extra km's.

Misschien al wat te nuanceren nu er langs de A61 weer wat open is.
 
Misschien al wat te nuanceren nu er langs de A61 weer wat open is.

Ik ben dus naar Monaco gegaan via Duitsland/Zwitserland/Italië en op de route Rotterdam - Monaco met Waldlauberscheim nu open is het maar 25km meer als je over Urmond gaat. Ook kan je als je het goed doet en een overnachting doet in Egerkingen in inderdaad prima hotel aldaar, met 100% vertrekken direct naar Dorno rijden (veel regeneratie op die route) en daar lunchen en dan in een keer naar Monaco met 95% lading. Ik denk dat Frejus net iets te ver zou zijn voor mij.

In Monaco staan 2 43kW laders waar je gratis kan laden en parkeren. Op Chargemap heb ik aangegeven over de bijzonderheden, want je denkt al snel dat ze defect ziijn, echter dit komt doordat je op de lader de sessie moet stoppen en doet niemand dus geeft hij aaan dat AC een error heeft. Simpel in het (ook Nederlandse) menu de vorige sessie stoppen en je kan een nieuwe sessie starten. Overigens wel leuk, in Monaco heb je nog steeds veel bekijks. Ik zat in het Fairmont hotel en de "doormen" waren aan het tossen wie mijn S naar de garage mocht rijden. De prins heeft ook een Tesla, dus ze wisten preciees hoe ze hem aan het stopcontact in de garage moesten zetten (iedereen moest het leren voor het geval de Prins komt) en gaven zelf aan dat ze wel genoeg Ferrari, Lamborghini en weet ik veel wat op een dag rijden. Ook liepen de mensen welke foto's aan het maken waren van allle exocten voor het hotel naar mijn S en gingen die uitvoerig fotograferen...

Wel vertelde ze mij dat er een Tesla winkel was geopend in Monaco maar weer snel werd gesloten...

Wel minpuntje voor ons nu, één vroeg of ik uit Rotterdam kwam toevallig en Feyenooord supporter was.. Moest echt even goed excuses maken voor onze landgenoten welke tekeer zijn gegaan in Rome.... Ze konden niet geloven dat Nederlanders, dat vrolijke aardige volk, tot dit soort zaken in staat bleken.
 
Last edited:
Ga in September ook diezelfde route doen (verblijf nabij Fréjus), helaas is Mövenpick bij Egerkingen die nacht niet meer beschikbaar dus rij dan wss door naar omgeving Beckenried voor de overnachting.

Ps er staat een "coming soon" supercharger in de buurt van Savona op de kaart getekend dus dan wordt Fréjus makkelijk bereikbaar.
 
Ga in September ook diezelfde route doen (verblijf nabij Fréjus), helaas is Mövenpick bij Egerkingen die nacht niet meer beschikbaar dus rij dan wss door naar omgeving Beckenried voor de overnachting.

Ps er staat een "coming soon" supercharger in de buurt van Savona op de kaart getekend dus dan wordt Fréjus makkelijk bereikbaar.

Ben ook even wezen kijken in Beckenried, en is eigenlijk nog beter. Dan haal je met 100% zeker Frejus. Beckenried zit aan de overkant van een Hotel, bij een veerpont. Zag er goed uit. Dus als je daar overnacht kan je er voor kiezen om 90% te vertrekken uit Achern (kan minder, maar voor de zekerheid), of 60% en dan via Egerkingen naar Beckenried waar je dan maar tot 20% hoeft te laden om Beckenried gemakkelijk te halen. Ondanks dat het hotel Movenpick prima was, zou ik op doorreis op deze route in Beckenried blijven overnachten, want dat scheelt dan echt tijd ivm direct naar Frejus te kunnen rijden.
 
Voor een trip naar zuid Frankrijk zoek in ergens bij dijon een een fijn hotel voor de familie om te overnachten en weer vol te laden . Gezien de tripadvisor recensies is overnachten in het hotel bij de Suc Nuit st. Georges niet echt een aanrader. Kan via chargemap niet echt hotels vinden met een laadmogelijkheid. In de nacht bij hotel volladen scheelt toch weer een Suc stop Alvast dank voor hotel tips langs route du soleil met laadmogelijkheid.


Hi, wij rijden deze zomer heen en weer naar Spanje, via Dijon. We slapen op de heenweg een stukje onder Dijon, bij een schattig klein hotel:
www.le-clos-de-flace.com.
De eigenaresse overweegt zelf ook een Tesla te kopen, en regelt in ieder geval een plekje voor de onze. Op booking.com zijn de recencies erg goed. Zijzelf was via de mail erg aardig. Nu eens zien of ze nog op tijd een eigen Tesla lader kan regelen, ik begreep dat Elon Musk deze had toegezegd voor hotels en restaurants.