Voor de terug rit hoop ik 20 graden en alle fransen die gewoon thuis blijven.
20°C is het niet geworden, maar geen sneeuw of regen voor een terugrit van 14:45 Hr (Fransen reden nog steeds in de weg :wink
.
Val-Thorens > Chambéry: direkt sneeuwkousen eraf gegooid aangezien wegen er prima bij lagen. Bij de afdaling toch weer even tegen de GPS in gewoon de wegwijzers naar Moutiers gevolgd, terwijl de GPS mij rechtdoor het dorp in wilde sturen: waarschijnlijk was deze route 1mm korter ?!
Op de commerciële site van Chambéry gaat alles pas open om 11:00 Hr maar om 07:30 Hr was de MacDonalds open en kon je er koffie & croissants krijgen.
Chambéry > Mâcon: GPS stelde deze keer 'normale' route voor over Lyon en niet zoals bij het heengaan over Archamps: een probleemloze rit.
Mâcon > Nuits-Saint-Georges: In NS Georges naar het commercieel centrum aan de overkant gelopen maar daar was weinig te doen. Een kop koffie genomen in het hotel tegenover de lader (le Saint Georges) totdat de wagen volgeladen was. Een Franse TESLA eigenaar kwam mij (en een ladende Nederlander) 'opjagen', wat er kwam een tour aan van TESLA's en ze zouden de superchargers nodig hebben... wel ja, wij ook ?! 'Gelukkig' waren we allebei bijna klaar, maar zo zie je maar dat 2 laadpunten toch maar krap is.
Nuits-Saint-Georges > Matouges: had gekozen om 'binnendoor' te rijden voor deze lange rit van 280 km. Hierdoor was de rit 20 km dan over de snelweg en kon ik toch niet snel rijden (lees beperkt verbruik). De weg over Dijon naar Chatillon-sur-Seine was echter niet aan te raden. Af en toe wel een mooi tafereel langs de departementale, maar vooral veel bergop en bergaf, gewisseld met keuteldorpjes en bijhorende wegen, wat niet echt hielpen om vooruit te geraken. Eenmaal terug op de A5 ter hoogte van Troye, had ik nog 'zoveel' batterij over dat ik rustig kon doorvlammen aan 130 km/h. Ik zou de volgende keer gewoon langs de autostrade rijden en mijn verbruik in het oog houden.
Matouges > Nijvel: Eerste deel doorgevlamd aan 130 km/h omdat ik wist dat de weg over Couvin niet echt dergelijke snelheden toeliet. Deze route is echter niet echt aan te raden in het donker (bossen, kronkelige wegen, kleine dorpen, ...) aan het einde van een (lange) terugrit. Bovendien zijn ze overal aan het schuppen op de N5, waar je meestal niet sneller mag dan 50 km/h.
Nijvel > Thuis: 10 minuten geladen, net genoeg om thuis te geraken. 8 stalls waren bezet door 5 ICE's (zie foto in draad over laadpunten BE).
Samengevat:
voor de terugrit had ik de spreadsheet van forumlid RCH1708 opnieuw gemaakt (ik was deze vergeten in de heenrit - remember ?) en kon nu perfect inschatten aan welk verbruik ik mij moest houden (en verbruik = snelheid) om er te geraken. Het goede weer (geen sneeuw/regen) heeft ervoor gezorgd dat we zonder problemen elk laadpunt haalden. Ik heb een afdruk van de spreadsheet in deze message gehangen, maar opgelet, dit is dus voor de
terugweg in
goede weersomstandigheden !
Ook bleek de wagen voor 5 volwassenen iets te nipt achteraan: ritten van 3 uur met zijn 3-en naast mekaar zitten werkt niet altijd even goed. Enfin, niet als je broer & zus zo dicht bij mekaar zet, maar misschien wel als je naast je vriendin 'moet' zitten.
But we did it, so, yes you can !
(de bruine cellen zijn deze die ingevuld worden)