Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
en dan nu op de juiste plek -;) internet is a vervuild genoeg...

Volgende maand gaan we week naar Concarneau aan de Bretonse kust. Omdat er in dat gebied nog geen SuC's zijn ben ik me wat aan het verdiepen in de laadmogelijkheden onderweg. Lijkt er op dat CHAdeMO de beste optie is. Via de route Amiens, Rouen, Rennes. Heb een Kiwhi-pas aangevraagd, maar mijn gevoel is dat ik met het (gratis) laden bij Auchan, IKEA en de supermarkt-keten E.Leclerc een heel eind ga komen. Iemand ervaring in dit gebied en/of de route ?

Het laden in Frankrijk gaat daar zo snel dat je gewoon bij de auto kan blijven staan -;)
View attachment 77008

E.Leclerc heeft zelf een eigen app ontwikkeld. Jammer dat er niet bij staat welke laadtypes en snelheden er zijn. En dat de database zo traag is... als je een wat groter gebied op de kaart selecteert dan volgt er een time-out. Iemand ervaring met het laden bij Leclerc ?

Er staat wel andere belangrijke informatie op:
Gelukkig kan je wel gewoon blijven bellen als je aan het laden bent !
View attachment 77009
 

Attachments

  • Schermafdruk 2015-04-04 22.30.54.jpg
    Schermafdruk 2015-04-04 22.30.54.jpg
    127 KB · Views: 477
  • IMG_8529.jpg
    IMG_8529.jpg
    49.9 KB · Views: 454
Last edited:
Geen idee of het hier al gemeld is. Excuses indien het geval.
Het is me opgevallen dat elke SuC locatie in Frankrijk aan een Bamboo laadstation met twee Type 2 connectors bevat.
Je herkend ze op de foto's met het mooi oplichtende groen.
Bamboo, la nouvelle borne de rechargement pour véhicule électrique
Laadpas noodzakelijk.
Iemand ervaring hiermee?

Die treden in werking als de SuC defect is en ze ze niet kunnen repareren. Dan zet de monteur ze over naar 22kW of op afstand door Tesla is mij verteld, want anders kunnen mensen die rekenen op een SuC stil komen te staan. Beter iets dan niets...
 
Sinds 1 1/2 week rij ik ook met veel plezier in mijn Tesla.
Ik heb mijn partner kunnen overtuigen dat we de vakantie in juni naar Zuid-Frankrijk prima met de Tesla kunnen doen, zelfs met onze 2 kleine kinderen (dan 2 1/2 jaar oud) op de achterbank. Eventueel halverwege de route een overnachting en dan zal het zeker een comfortabele rit zijn.

Op locatie kan ik prima uit de voeten met de gewone schuco aansluiting van de stacaravan, al zal het langer dan 24 uur duren om vol te geraken. Ik neem daarvoor ook een goede verlengkabel mee.

Ondanks dat ik deze thread nagenoeg helemaal heb doorgelezen, ben ik benieuwd of er best practices zijn, of zaken waarvan jullie zeggen, regel dat even op voorhand. Ik lees bijvoorbeeld dat je op verschillende locaties kan laden, mits een 3c stekker en laadpas.

En mochten er nog tips zijn voor een leuk hotel met laadgelegenheid halverwege de route du soleil, dan hoor ik dat graag.
 
We zitten nu in Frankrijk; vertrokken vanuit maaaseik, en na enig twijfelen over Duitsland/Oostenrijk gereden ipv van over Frankrijk. Ik ben voor één keer zonder stress/onvermoeid aangekomen op mijn vakantiebestemming. Ik heb me keurig gehouden aan de snelheidslimieten en zonder problemen steeds met een reserve van 60-80km aangekomen aan de volgende SuC. Wachten voelt niet als wachten, een koffietje, een toiletbezoek, of een maaltijd, en je beseft meestal dat je reisplan uitloopt omdat je te lang aan het wachten bent. Op de terugweg gaan we de pauzes wat timen (lees minder lang blijven hangen) zodat we niet een uur later aankomen dan gepland. We hebben er een 13 uur overgedaan (950km)

De laatste halte was een ramp; we zijn last-minute over Geneve gereden ipv via martigny SuC te passeren; de Suc in Archamps heeft maar 2 stalls, en net op dat moment stond er iemand ook te laden. We hebben een dikke 2 uur moeten laden voor we konden vertrekken, deels omdat ikzelf wat reserve wou hebben bij aankomst in de gite. Heb ik ook maar goed aan gedaan, want ik dacht te kunnen laden vanuit de Gite, maar de UMC geeft steeds 4 rode blinks en dan is het gedaan. (aardingsprobleem?) Voor de rest is elektrisch rijden iets waar ze hier precies nog niet veel van gehoord hebben (geen laadpalen in de buurt).

Op de terugweg passeer ik MArtigny ipv Archamps. De prijzen om iets te drinken/eten (wat doe je anders op 1h50, en met een enorme GURE wind en 4°C) zijn serieus bij de haren getrokken, het kader/de kwaliteit van het eten lieten helaas de wensen over. Ter info; we waren niet iets meer 70 EUR kwijt voor 3 soepjes; 1 planchette ; 2 koffies & 2 frisdrankjes. Voor de rest van de pauzestation niks anders dan lof. Hierbij een overzichtje van de Suc stops (met forecast)


stops.png
 
Last edited:
Sinds 1 1/2 week rij ik ook met veel plezier in mijn Tesla.
Ik heb mijn partner kunnen overtuigen dat we de vakantie in juni naar Zuid-Frankrijk prima met de Tesla kunnen doen, zelfs met onze 2 kleine kinderen (dan 2 1/2 jaar oud) op de achterbank. Eventueel halverwege de route een overnachting en dan zal het zeker een comfortabele rit zijn.

Op locatie kan ik prima uit de voeten met de gewone schuco aansluiting van de stacaravan, al zal het langer dan 24 uur duren om vol te geraken. Ik neem daarvoor ook een goede verlengkabel mee.

Ondanks dat ik deze thread nagenoeg helemaal heb doorgelezen, ben ik benieuwd of er best practices zijn, of zaken waarvan jullie zeggen, regel dat even op voorhand. Ik lees bijvoorbeeld dat je op verschillende locaties kan laden, mits een 3c stekker en laadpas.

En mochten er nog tips zijn voor een leuk hotel met laadgelegenheid halverwege de route du soleil, dan hoor ik dat graag.

Ik heb de 3C nog nooit nodig gehad. Ik heb zelf bij een dergelijke trip in Lyon overnacht, daar was wel een laadplek in een parkeergarage, maar die heb ik uiteindelijk niet gebruikt. Even bijladen in Vienne, en dan haal je het makkelijk tot Orange. Je kunt in Orange, Avignon en Frejus superchargen, dus het ligt er een beetje aan waar je naar toe gaat. Tijdens ons verblijf met de kerstdagen (Antibes) heb ik het makkelijk kunnen regelen met een gewone Schucko. Ik zou voor de zekerheid wel een KiWhi pas meenemen, dan kun je altijd bij Auchan terecht - daar zijn er best veel van.

Op de terugweg zijn wij bij de Mercure in Auxerre blijven slapen. Supercharger voor de deur, 8 stalls. Prima hotel, redelijk eten ook.
 
Ik ben nog op zoek naar een ervaren Frankrijk ganger die een keer mee wil denken over een mooie route voor de afsluiting van een volgende road-trip.
Na die van 8-10 Mei, moet de volgende weer snel opgepakt worden:biggrin:
Deze zou M.I. via CH door de alpen tussen ITA en FR moeten gaan, even de kust aantikken en dan ..... de mooist mogelijke route terug naar huis....
Ideeen natuurlijk hier welkom, maar om een keer samen te zitten graag PM / Mailtje!
 
Just got back from a trip to the south of France (Nice) from northern Belgium (Turnhout) during Easter break. It went much better than expected. Our party consisted of 2 adults, two teenagers and our golden retriever. We had a very full frunk and trunk. I was impressed how much could fit in the car! We suprised our kids with a touchpad from Dell so that they could control the music from the back just as we left.

Road trips cure you of any range anxiety. We drove from Turnhout, in northern Belgium to Metz, 327km. We were nervous. We had a full car and it was only 8 degrees. We made it with 11km left. On the return trip, I had 27km left but no more nerves.
The trip view in the Energy app was open more than the navigation app! We used it to determine our speed. If the app predicted we would end under 1%, we slowed a little. If it went above 5%, we sped up. We were amazed the difference a couple of km/h would make. We drove almost the entire way using cruise control staring our remaing battery level in the trip view.

‘Range anxiety’ was replaced by ‘supercharger availably anxiety’. Several of the superchargers in France are temporary with two stalls and therefore slow, especially if someone else is already charging. We were debating the whole ‘drive fast’ and recharge often or ‘drive slow’ and skip chargers. Before we left I thought I would prefer to drive fast, but by the end of this trip I really prefer going as long as possible between charges. First of all, it is faster. The supercharger speed is quite variable. For example, on the way down, in Metz, it started at 577km/h on the way back. It started it at 274km/h. In both cases we had less than 20km range, but the second time we werenot alone. It is easier on the kids to not stop so often. We had to wait twice on the way down. The first time in Nuits-Saint-George and then again in Orange. When that happens, you are really losing time. The supercharger in Nancy is also a big detour. On the way back we only charged four times. But each time full and then drove slowly to reach furthest supercharger. It was a much better experience.

Now for the play-by-play.

We left Turnhout Friday, late-afternoon and reached Metz at 8pm. It was dark and deserted. My kids did not like it. We saw no restrooms. We did a small charge and moved on to Nancy.

Going to the supercharger in Nancy while following the route de soleil is a big detour that goes through downtown Nancy. The charger location in south Nancy is great though. It was clean, well-lit, and fast. There are plenty of eating and sleeping options. We charged while we ate and then drove down to Nuits-Saint-Georges. Driving south back to the route de soleil took us along slow windy dark roads for about 20 minutes before we got back on the highway.

We got to Nuits-Saint-Georges at midnight and slept in the hotel there. There are two buildings and the rooms in the main building are much, much better. Make sure to request a room there. There were already two Teslas charging and all three of us were staying in the hotel. By the time we checked in, one of the Tesla’s moved off, so I could charge. I did not want to leave the car at 100% the whole night, so I charged to 90% and then moved my car at 1am as not to block the supercharger during the night. Both chargers were free during night, even though there were three Teslas in the parking lot. In the morning, 7am, we each took turns going to 100% and then moving off. We were all very considerate of each other. I was thinking about it and it worked well because we are still in the early adopter phase. I wonder what it would be like if Teslas go mainstream. Would everyone be so well behaved?

From Nuits-Saint-George, we went to the supercharger in Vienne, under Lyon, skipping Macon. This was the worst supercharger. It was very slow 92km/h, and there is nothing to do there. There is just an old run-down Ibis hotel. We made sure to skip this charger on the way back.

From Vienne, we went to Orange, which turned out to be the best supercharger, located in a new large outdoor shopping center. There are hotels nearby, but not right next to the charger like in Nancy. It was busy there, both chargers were occupied when we got there. We waited about 20 minutes and then charged at a fast 297km/h considering someone was charging next to us. There were several places to eat with outdoor seating and Subway too. We left at 80% since there were two more Teslas waiting after us!

We drove from Orange down to Fréjus. Fréjus is a beautiful spot. We were alone there and charged quickly. We walked around the grounds and then left for our final destination, Beaulieu-Sur-Mer next to Nice.

In Beaulieu, we could charge at the Marche U supermarket. They had 4 parking spots with type3c, 11kw. You need to get a badge at the front desk. You can tell we are still in the early stages of electric cars, since no one knew anything about it about the badge. Finally the branch manager came down with a badge which he let me keep for the week so I could charge when I wanted to. Then he and several other employees came down to look at the Tesla. I gave the usual 5min demo, opening the frunk and showing the big screen. Everyone was duly impressed.

The return trip

Cured of my range anxiety and using the trip screen in the energy app, we left Beaulieu at 2pm on the following Saturday, fully charged thanks to the Marche U and drove straight to Orange. Now there was no one charging. We had a coffee on a terrace and charged to 100%.

Then we drove straight to Macon, gratefully skipping Vienne. Again we were alone on the charger. We had dinner at La Vielle Ferme. There is nothing else for miles. The food was great! The service was not. I read people that say it is expensive. We both had a delicious salad with bread and our kids had a small steak with French fries. It was quite reasonable. There is no need to take one of the menus. We left there fully charged.

We drove the short hop to Nuits-Saint-Georges where we slept. This time we were the only Tesla. We were still charged from Macon, so we went straight to sleep. The next morning, we charged back up to 100% during breakfast.

We drove from Nuits-Saint-George straight to Metz. We were so confident of the accuracy of the trip window in the energy app, that we kept our speed so that we would arrive at 0%. Which was a good thing, since as you get closer to Nancy, the speed limit drops to 110km/h and even some stretches to 90km/h, that our end energy went up and up back to 8%. When we got to Metz, we saw the first other Tesla of the return trip. The work on the 8 permanent stalls was progressing nicely. I plugged in our car and charging would not start. It kept saying, ‘Unable to charge’. After about 6 tries of removing the cable and sticking it back in it finally started at a respectable, 277km/h. It was Sunday, so the shopping center was closed and from the supercharger, nothing looks open. We decided to go for a walk around the building and out of sight to the south is a Cresendo restaurant, open 7 days a week from 8:30am till 9:30pm. We sat there and charged up to 100% for our last leg.

We drove from Metz to Turnhout with zero stress. It was much warmer than when we drove down and we had a full charge of 389km. I also turned on the climate with about 15 minutes to go. So we left with a warm battery at 100% and the car pre-conditioned. That is truly stating with a max range. I drove the speed limit or a little over the whole way back and still had 6% when we were home 328 km later.

Summary of Superchargers along route de soleil

Metz: No hotels, try to be there between 8:30 and 21:30. Find resto Cresendo around the building to the south.

Nancy: Big detour. Clean, fast, hotels and many eating options.

Nuits-Saint-George: One hotel, stay in main building. Kitchen is not open late.

Macon: One hotel. Good restaurant. Nice large salads. Nothing else to see.

Vienne: Worst supercharger. Very slow. Only a run-down Ibis hotel. Nothing else to see. Avoid.

Orange: Fast supercharger. Large outdoor shopping center. Plenty of eating options. Hotels not too close by.

Aix-en-Provence: Did not stop there.

Fréjus: Beautiful domain. Fast charger. Very nice Hotel.


Learnings

- The trip view in the energy app should always be open during a road trip and determines your speed!

- In France, drive slow and skip superchargers.

- Everyone should go on a road trip. It cures range anxiety.
 
@Xander,
Thanks for your extensive review of the superchargers. We will drive to the south of France the end of June (with 2 small children). I am curious if you noticed any plans for further increase of the number of chargers on the locations you've been at. My fear is that 2 chargers at several locations will become a significant problem this summer.
Furthermore, do you have some more details on trip times.
 
@Xander,
Thanks for your extensive review of the superchargers. We will drive to the south of France the end of June (with 2 small children). I am curious if you noticed any plans for further increase of the number of chargers on the locations you've been at. My fear is that 2 chargers at several locations will become a significant problem this summer.
Furthermore, do you have some more details on trip times.

Tesla is planning to expand the number of stalls. Tesla says the slow rollout is due to permit issues in France. The supercharger in Luxembourg will be online any day now, but is a big detour for the route de soleil. Metz will definitely have 8 stalls by this summer. We saw the construction was almost done. Nancy already has 4 stalls. Nuits-Saint-George has two temp stalls. There is a sign saying more are coming. We saw no construction busy. In Macon we saw a sign saying that more stalls were coming, but we saw no construction yet. In Vienne, 2 temp stalls, there are plans for more stalls behind the hotel. In Orange, 2 stalls, there is room but no construction. Fréjus had two stalls and no plans for more as far as I know.
As far a trip times, I don’t have exact numbers. We left Turnhout at 16:45 and got to Metz at 20:33. There was lots of traffic. We were in Nuits-Saint-George at midnight. We left the next day at 08:10 and were in Vienne at around 10am. We got to Beaulieu-Sur-Mer at 16:00.
Coming back we left Beaulieu at 14:15 and in Orange at 17:00. We were in Macon at 9pm. We were in Nuits-Saint-George at 11pm. We left the next morning at 08:00 and were in Metz at 11:30. We left at 12:40 and were home in Turnhout at 15:50.

- - - Updated - - -

Here is a nice screenshot of the Tesla navigation sending us around a traffic jam at the French border with Luxemburg.

01e2f54e9744bb866eacf39fcc07c471ac1c71f43c.jpg
 
@Xander: like the others said: great review and very helpful for other people who want to go to France.
When we were in the south of France last year things were a bit more primitive, but your description is very recognizable.
We slept a that time in Orange in the Ibis on the western side of town.
I can recommend that one. Although the rooms are just basic, the beds are great. And in my experience that is a great plus when travelling.
 
I was a little worried before we left, but the trip went great. We only saw one Tesla on the way back. More stalls are coming. Metz will have 8 by the summer. The only slow charger is in Vienne and I know an upgrade is planned. Maybe someone can ask Tesla when the works wil be done.

I would go the same route again.