Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ja de parkeergarage naast het Circustheater is berucht onder Tesla rijders. Lees ook maar eens in dit draadje http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/33516-Tesla-friendly-garages-%28lekker-breed-liefst-met-laadpunt%29-in-Europa.

Zou je eigenlijk, als je tijd teveel hebt, de eigenaar/beheerder van die garage eens aansprakelijk voor moeten stellen voor de geleden schade want ik heb wel eens het gevoel dat men steeds meer garages krapper bouwen om zo meer parkeerplaatsen te creëren wat dan weer meer parkeergeld op brengt. Vaak vragen ze dan voor zijn krappe garage ook nog eens een serieus uurtarief. Bij sommige garages heb ik nu al een uitdaging om alles schadevrij te houden, laat staan met het "slagschip" straks! Volgens mij zijn hier zeker juridische mogelijkheden, maar ik ben dan geen ter zaken kundig jurist, want van een parkeergarage mag je verwachten dat je hier schadevrij kunt parkeren, al dan niet tegen een vergoeding.
 
Eigenlijk zou elke parkeergarage die opstaande stoepranden heeft, al dan niet in combinatie met erg scherpe bochten, verplicht moeten aangeven welke de maximale breedte en lengte is waarmee je zonder probleem binnen EN buiten kan rijden. Ik rij geen openbare parkeergarages binnen zonder ze eerst gevalideerd te hebben.
 
Eigenlijk zou elke parkeergarage die opstaande stoepranden heeft, al dan niet in combinatie met erg scherpe bochten, verplicht moeten aangeven welke de maximale breedte en lengte is waarmee je zonder probleem binnen EN buiten kan rijden. Ik rij geen openbare parkeergarages binnen zonder ze eerst gevalideerd te hebben.

Of laat ze de (stoep)randen dan gewoon taps/schuin maken zodat je wel degelijk merkt dat je er tegen aan zit maar dat niet gelijk je velgrand er aan blijft hangen. Is een heel simpel iets wat niets meer kost maar waar ze bij het ontwerp eenvoudig rekening mee kunnen houden. Scheelt in mijn beleving een boel schades.

naamloos.png
 
Mijn eerste 10000km toch schadevrij van de velgen kunnen genieten.
Nu op 1 week tijd:

- Moeten uitwijken voor een vrachtwagen met PL-plaat(ben geen racist, maar die Polen mogen toch echt wel eens rijles volgen). 't was of wel op de vrachtwagen botsen of op de borduur. --> Gevolg : schade velg rechtsvoor
- Ik rij door een drive-thru, en neem mijn bocht niet groot genoeg('t was krap, maar het had in principe moeten lukken). --> Gevolg : schade velg linksachter

2 keer een hoop gevloek! Vooral kwaad op mijzelf.

Nu ben ik dus aan het twijfelen wat ik ga doen. Deze gebruiken voor de winterbanden, of ze gewoon ergens laten herstellen. Denk dat een winterband op 21" wel aan de prijzige kant is.
 
Mijn eerste 10000km toch schadevrij van de velgen kunnen genieten.
Nu op 1 week tijd:

- Moeten uitwijken voor een vrachtwagen met PL-plaat(ben geen racist, maar die Polen mogen toch echt wel eens rijles volgen). 't was of wel op de vrachtwagen botsen of op de borduur. --> Gevolg : schade velg rechtsvoor
- Ik rij door een drive-thru, en neem mijn bocht niet groot genoeg('t was krap, maar het had in principe moeten lukken). --> Gevolg : schade velg linksachter

2 keer een hoop gevloek! Vooral kwaad op mijzelf.

Nu ben ik dus aan het twijfelen wat ik ga doen. Deze gebruiken voor de winterbanden, of ze gewoon ergens laten herstellen. Denk dat een winterband op 21" wel aan de prijzige kant is.

Mijn ervaring van de afgelopen 10 jaar met 21" velgen is dat je elk jaar wel je velgen kunt laten herstellen want je kunt nog zo voorzichtig zijn, ergens gaat het elk jaar weer verkeerd. Dus het resultaat is dat, naast dat je 21" banden prijziger zijn, je ook nog eens de reparatie betaald van je beschadigde velgen. Ik vind het er namelijk niet uitzien als ze nu eenmaal beschadigd zijn. Want je koopt die 21" nu eenmaal omdat ze juist zo mooi ogen, naast dat ze ook wat strakker sturen natuurlijk. Dus wat zijn die mooie 21" je nu waard (in geld)?

Maar goed, ik ben er voor mezelf ook nog niet uit en ga het eerst rijden met de 19" TSportsline velgen met winterbanden. Heb ik nog een aantal maanden om een ei te leggen over waar ik de aankomende zomer mee ga rijden.
 
Inmiddels 2 x 20000 km schadevrij met 19". Ook in parkeergarages.
Dus... voor een trip naar zo een 21" killersite eerst maar de 19" met winterbanden er op? Hartje zomer:cool:

Maar... ik ben ook erg voorzichtig met inrijden, en stap net als Jan ook wel eens uit om eerst de bocht te bekijken.
 
Die bocht kan ik van te voren wel bekijken maar door de zitpositie kun je niet zien of je velgen vrij blijven van de stoepbanden als je vooruit de garage in rijdt. Achteruit geen probleem met de neerwaarts gerichte spiegels. Naast de spiegels heb ik in mijn huidige BMW, naast een camera in de achterklep, ook twee camera's in de spiegels zodat je een "topview" zicht hebt. Kun je beperkt zien of me mis gaat. Helaas is dat geen garantie dat je je 21" velgen schadevrij houdt bij mij want die camera's schakelen alleen in als je achteruit rijdt en als je voorwaarts een parkeergarage in duikt laat de auto die beelden niet zien.

Ik heb voor de winter alsnog geopteerd voor de 19" en voor de zomer heb ik op dit moment een voorkeur voor 20" aftermarkets. Maar, zoals ik al schreef, daar ga ik me over de winter maar een gedachten over maken.
 
Klopt, maar erg praktisch is het niet als je steeds op die knop moet drukken om weer dat beeld te krijgen. Want je moet tegelijkertijd op meer letten in zo'n parkeergarage; dat je zelf nergens tegen aan rijdt, in- en uitparkerende auto's, een vrij parkeervak....
 
Ter info;
Bij Tesla in Aartselaar kreeg ik 2 weken geleden de mededeling dat de All-season-banden 245/45-19 niet meer te verkrijgen zijn.
Maar omdat mijn vrouw en ik ten tijde van de eerste groepsaankoop voor de T-sportlinevelgen hadden beslist om op de all-seasons te blijven rijden was dit dus een teleurstelling.

Tot ik daarna wat begon rond te neuzen en bij autobandenmarkt.be mijn goesting vond...

Met de huidige banden ben ik vorige zondag eens een testje "will-it-drift?" gaan houden op een parking... :biggrin:
 
Ter info;
Bij Tesla in Aartselaar kreeg ik 2 weken geleden de mededeling dat de All-season-banden 245/45-19 niet meer te verkrijgen zijn.
Maar omdat mijn vrouw en ik ten tijde van de eerste groepsaankoop voor de T-sportlinevelgen hadden beslist om op de all-seasons te blijven rijden was dit dus een teleurstelling.

Tot ik daarna wat begon rond te neuzen en bij autobandenmarkt.be mijn goesting vond...

Met de huidige banden ben ik vorige zondag eens een testje "will-it-drift?" gaan houden op een parking... :biggrin:

Dat is niet dezelfde band als Tesla leverde, Tesla leverde de Goodyear Eagle F1 Asymmetric2 allseason...