Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
À propos Unlucky Luke: Zou wel voor originele onderdeel gaan, de Tesla moer krijgt nogal wat krachten te verduren.
Inderdaad, E. Goed advies voor Loek.
Heb dit vanmiddag eens nagevraagd tijdens het balanceren van een winterwiel.
Die draadeinden moeten voldoen aan de specs van de fabrikant en zitten in de naaf geperst.

Geen universeel garagebedrijf of bandenspecialist zal zich daaraan willen wagen.

Dus toch maar lekker naar het SeC en je een AWD Auto Pilot versie laten aanpraten. :)
 
Hij staat nu in Tilburg, komt een nieuw wiellager op, daar zitten die draadeinden in. Ze hadden nog nooit gezien dat er een afgebroken was, vroegen of ik de afgebroken bout wilde achterlaten voor onderzoek, en vermoedden dat eea zou kunnen samenhangen met de (niet-Tesla) velgen welke ik in de zomer rij.
Gezien de roestvorming schat ik zelf eerder in dat door de roest het draadeind verzwakt is geraakt, vraag is vervolgens waar die roest vandaan komt of dat door de (niet-Tesla) bouten komt of door iets anders.
Foto van de moer met daarin het restant draadeind:
ImageUploadedByTapatalk1447695108.142207.jpg
 
Last edited:
Oké, my two cents op basis van blauwe maandag materiaalkunde en n LTS metaal opleiding lang lang geleden.

Ik denk meer aan een productiefout als ik de breuklijnen zo zie die over de hele bout lopen. Roestvorming is daar dan weer in gevolg van. Echter de voor mij zichtbare roest aan de rand geeft in mijn ogen zeker niet voldoende verzwakking van het materiaal om gemakkelijk afbreken te verklaren.
 
Daar moest ik ook aan denken ERvee. Met de niet-Tesla velgen kan dit m.i. niets te maken hebben, enkel met een te hoog aanhaalmoment waardoor de breuk is ontstaan. Toch lijkt mij de productiefout waarschijnlijker. Ik neem aan dat als ze dit serieus onderzoeken ook gaan kijken naar de andere 4 draadeinden van dat wielnaaf/lager. Als deze geen breuklijnen danwel roest vertonen is het alleen maar waarschijnlijker dat het om een sporadische productiefout gaat.
 
Hij staat nu in Tilburg, komt een nieuw wiellager op, daar zitten die draadeinden in. Ze hadden nog nooit gezien dat er een afgebroken was, vroegen of ik de afgebroken bout wilde achterlaten voor onderzoek, en vermoedden dat eea zou kunnen samenhangen met de (niet-Tesla) velgen welke ik in de zomer rij.
Gezien de roestvorming schat ik zelf eerder in dat door de roest het draadeind verzwakt is geraakt, vraag is vervolgens waar die roest vandaan komt of dat door de (niet-Tesla) bouten komt of door iets anders.
Hmm jou velgen staan hoog op de lijst voor m'n nieuwe S. Het aantal parkeergarages waar ik de afgelopen 2 jaar met de 21" naar binnen ben gegaan is op 1 hand te tellen. De 19" opties van Tesla vind ik afbreuk doen aan de mooie lijn van de S. De T-sportline zijn een redelijk compromis voor de winter maar voor de zomerset ben ik er nog niet uit.
 
Weet iemand wat de kleurcode van de originele Tesla velgen is? (silver)

Heb inmiddels mijn org 21'' set en 19'' T-sportsline bij de velgenexpert in Amsterdam liggen. Beide silver.
T-sportsline vind ik te 'grijs'. De originele 21'' hebben veel meer bling/shine.

Volgens de expert heeft de T-sportsline wel dezelfde kleur maar is de blanke laklaag een stuk minder 'briljant'.
Gaat er nu een andere blanke laklaag opzetten waardoor volgens hem de velgen net zo mooi worden als de org 21''
Van de 21'' wordt de stoeprandschade hersteld.

Ook de kleurcode gevonden, maar die blijkt dus niet nodig.


O ja en donderdag krijg ik een nieuwe winterbanden set op mijn tweede set org 19'' (Michelin PA4).
De eerste set is nog niet helemaal op maar heb een raar slijtpatroon en daardoor herrie en een beetje trilling van de banden (Pirelli Sottozero).

Ergens gedurende deze winter heb ik uiteindelijk dan een set org 19'' velgen over. Dus als er nog liefhebbers zijn.