Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige aansluiting

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb net een aanvraag ingediend bij de netbeheerder om een zelfstandige aansluiting te realiseren bij mij thuis.
Ze gaan dan kijken (opvragen foto's) of er een tweede meter op je aansluiting kan komen (alleen kwestie van ruimte in de meterkast).
Op dit punt sta ik nu (12-2-2018). Verwachting Stedin is half april realisatie.
Vervolg is ;
1. Maxem te installeren (die zowel meter 1 en 2 kan meten).
2. Kiezen van een energie leverancier
3. huurcontract opstellen voor het mogen installeren van zakelijke lader thuis (dan valt de lader per definitie niet onder de onroerende zaak).

Dan zou het moeten werken.

Maarten heeft een werkende installatie voor (ongeveer) 10ct per kWh.
 
  • Informative
Reactions: nico180
het verbaasd me weer dat de meeste leveranciers hier totaal geen benul van hebben. Enexis weet van niets en verwees me door naar Essent. Die weten ook van niets en verwezen me weer door naar laadpaal24.nl

Bij Enexis konden ze me wel vertellen dat een nieuwe aansluiting € 751,11 kost (3x25a) en per maand € 18,69. Een 3x40a aansluiting € 872,42 en per maand € 68,01.

Al mijn overige vragen konden ze niet beantwoorden. Fijn voor een toko die half Nederland van stroom mag voorzien.

Aangezien deze regeling er in december 2020 weer af gaat weet ik niet of ik deze investering wel moet doen met mijn kilometrage. Aan de andere kant is het voordeel groot en wellicht dat de regeling verlengt wordt.

@Bob4 wat bent u kwijt voor de nieuwe aansluiting en met wie heeft u het allemaal kunnen regelen? Ik heb geen BV maar ben ZZPer, kan dan niet aan mezelf verhuren.
 
Wat een onleesbaar document, zo'n wet. :)
Is er iemand die me in normaal Nederlands kan vertellen wat deze wet inhoud?

Ik heb afgelopen vrijdag mijn meterkast (was nog een 1 fase meterkast) laten aanpassen voor een toekomstige laadpaal en moet nu bij Liander een verhoging van mijn aansluiting gaan aanvragen.
 
@Elja Trum het komt er feitelijk op neer dat als je een extra aansluiting regelt die enkel voor laadpalen beschikbaar is je de eerste 10.000kWh kunt afrekenen tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Geen 21ct (afhankelijk van je contract) maar 5-10ct.

Waar het echter mank gaat is de toepassing van de wet en de bekendheid er van bij de instanties die er aan moeten meewerken. Die weten in mijn geval allemaal van niks en verwijzen me door naar een laadpalenleverancier.
 
  • Like
Reactions: Elja Trum
Je zou het even moeten uitrekenen, maar ik denk dat je onder aan de streep voordeliger uit bent met een zonnepaneel systeem welke je volledig gaat gebruiken voor het opladen van je elektrische auto en daarom gebruik mag maken van de btw aftrek en de KIA regeling op je laadpaal en je systeem en de rest zakelijk mag afschrijven in de aankomende vijf jaar
 
Mijn dak ligt al sinds oktober 2012 vol met zonnepanelen. Suntrol Portal | Simons Energie Oisterwijk (5062 JV Oisterwijk) | Daily results
Die stroom wil ik voor mijn terugverdien model graag terugleveren/salderen voor de prijs waarvoor ik nu energie afneem (19ct). Het gaat om ongeveer 4000-4500 kWh per jaar. Als ik echter meer stroom ga afnemen ga ik over de 10.000 kWh p/j en boven de 10.000 kWh p/j betaal je nauwelijks energiebelasting. De stroomprijs is dan nog een 7-10ct per kWh. Aangezien je met zonnepanelen topdown terugleverd gaat mijn terugverdienmodel van mijn zonnepanelen naar de kl#te. Mijn terugverdientijd wordt dus aanzienlijk langer doordat ik elektrisch ga rijden. Als ik dus een tweede meter heb en deze enkel voor mijn auto gebruik blijf ik met mijn zonnepanelen terugleveren tegen 19ct per kWh en mijn auto vul ik met goedkope stroom tegen 5-10ct per kWh. Om die reden wil ik graag zo goedkoop mogelijke stroom voor mijn auto.
 
Mijn dak ligt al sinds oktober 2012 vol met zonnepanelen. Suntrol Portal | Simons Energie Oisterwijk (5062 JV Oisterwijk) | Daily results
Die stroom wil ik voor mijn terugverdien model graag terugleveren/salderen voor de prijs waarvoor ik nu energie afneem (19ct). Het gaat om ongeveer 4000-4500 kWh per jaar. Als ik echter meer stroom ga afnemen ga ik over de 10.000 kWh p/j en boven de 10.000 kWh p/j betaal je nauwelijks energiebelasting. De stroomprijs is dan nog een 7-10ct per kWh. Aangezien je met zonnepanelen topdown terugleverd gaat mijn terugverdienmodel van mijn zonnepanelen naar de kl#te. Mijn terugverdientijd wordt dus aanzienlijk langer doordat ik elektrisch ga rijden. Als ik dus een tweede meter heb en deze enkel voor mijn auto gebruik blijf ik met mijn zonnepanelen terugleveren tegen 19ct per kWh en mijn auto vul ik met goedkope stroom tegen 5-10ct per kWh. Om die reden wil ik graag zo goedkoop mogelijke stroom voor mijn auto.
Gewoon een spreadsheetje maken.
 
Mijn dak ligt al sinds oktober 2012 vol met zonnepanelen. Suntrol Portal | Simons Energie Oisterwijk (5062 JV Oisterwijk) | Daily results
Die stroom wil ik voor mijn terugverdien model graag terugleveren/salderen voor de prijs waarvoor ik nu energie afneem (19ct). Het gaat om ongeveer 4000-4500 kWh per jaar. Als ik echter meer stroom ga afnemen ga ik over de 10.000 kWh p/j en boven de 10.000 kWh p/j betaal je nauwelijks energiebelasting. De stroomprijs is dan nog een 7-10ct per kWh. Aangezien je met zonnepanelen topdown terugleverd gaat mijn terugverdienmodel van mijn zonnepanelen naar de kl#te. Mijn terugverdientijd wordt dus aanzienlijk langer doordat ik elektrisch ga rijden. Als ik dus een tweede meter heb en deze enkel voor mijn auto gebruik blijf ik met mijn zonnepanelen terugleveren tegen 19ct per kWh en mijn auto vul ik met goedkope stroom tegen 5-10ct per kWh. Om die reden wil ik graag zo goedkoop mogelijke stroom voor mijn auto.

Dan moet dus juist NU uitbreiden. Is de reden dat ik vorige week 18 panelen geb laten plaatsen naast de 18 die ik al had. Daarmee ga ik 5500kWh extra opwekken, precies wat ik nodig voor een 20.000km rijden. De btw krijg je terug, de overige kosten, inclusief kosten aanpassing meterkast en laadpaal (en Maxem), mag je via de KIA verrekenen en de rest schrijf je zakelijk in 5 jaar af... daarna heb je er nog 10-15 jaar plezier van....
 

Attachments

  • 0C9DF8F6-18E9-40DC-998E-49FF3315DE7F.jpeg
    0C9DF8F6-18E9-40DC-998E-49FF3315DE7F.jpeg
    493.9 KB · Views: 129
  • Like
Reactions: Basvdpoel
Vandaag heb ik antwoord gekregen op mijn vragen van de specialist van Enexis. (zie hieronder). Zij verwijzen me echter naar de Belastingdienst. Is er hier iemand die daar een goede bron heeft om eea te duiden?


U vraagt of u in contact kunt komen met een specialist op het gebied van de wet "tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige aansluiting". Graag informeer ik u hierover.

Korting op de energiebelasting
Ik heb de 10 pagina's doorgenomen, omdat ik deze wet niet kende. De wet betreft een verlaging op de energiebelasting als u een laadpaal met een zelfstandige (eigen) aansluiting laat realiseren. Deze wet is bedoeld om elektrische rijden aantrekkelijker te maken.

Energieleverancier
De energieleverancier brengt de energiebelasting op de levering van elektriciteit, via de jaarafrekening, bij u in rekening. De netbeheerder heeft hier geen invloed op.

Zelfstandige aansluiting
Een aparte aansluiting voor de laadpaal kunt u wel aanvragen bij Enexis Netbeheer. Dit kan via www.mijnaansluiting.nl. Dit betreft een gewone aansluiting met de bijbehorende normale tarieven voor het realiseren. De korting is niet bedoeld voor de vaste kosten voor het hebben of laten realiseren van de aansluiting.

De Belastingdienst
Volgens het document voert de Belastingdienst de regeling uit. Voor inhoudelijke informatie over deze regeling zou ik u dan ook willen adviseren om contact op te nemen met de Belastingdienst. Deze kunnen u aangeven wat de voorwaarden zijn om gebruik te kunnen maken van deze regeling. Tevens beoordelen en toetsen zij of u recht heeft op het verlaagde tarief. U kunt de Belastingdienst bereiken via 0800 - 0543.

Ik vertrouw erop u volledig te hebben geïnformeerd.
 
Ik heb net een terugbelgesprek met de belastingdienst gehad hierover. Een aparte EAN code en geen enkele andere verbruiker dan de laadpaal is voldoende voor het lage tarief. De lader wordt gedoogd aan de muur, officieel moet die inderdaad op een paaltje oid. Bij bezwaar tijdens een controle later mocht je hem altijd nog op een paaltje zetten. Als laatste wilde de belastingdame dit niet per email of op welke andere manier dan ook bevestigen :)
Ik kan iedereen aanraden in ieder geval zelf dit te checken bij de belastingdienst zodat je naar die specifieke mededeling kan verwijzen.
 
Ik heb net een terugbelgesprek met de belastingdienst gehad hierover. Een aparte EAN code en geen enkele andere verbruiker dan de laadpaal is voldoende voor het lage tarief. De lader wordt gedoogd aan de muur, officieel moet die inderdaad op een paaltje oid. Bij bezwaar tijdens een controle later mocht je hem altijd nog op een paaltje zetten. Als laatste wilde de belastingdame dit niet per email of op welke andere manier dan ook bevestigen :)
Ik kan iedereen aanraden in ieder geval zelf dit te checken bij de belastingdienst zodat je naar die specifieke mededeling kan verwijzen.
Dan mag je wel een opname van het gesprek hebben. Een mondelinge mededeling van een belastingmedewerker is geen sterk bewijs.
 
Om Wim S zijn punt wat kracht bij te zetten: Een gesprek met de belastingdienst/belastingtelefoon is überhaupt niet iets waar je wat aan hebt als het er op aan komt, ookal heb je het op band. De uitspraken van die medewerkers zijn niet bindend (of hoe je het ook wilt noemen). Dat zal ook de reden zijn dat ze het niet wil schriftelijk wil bevestigen. Je moet ze zien als een callcenter die geen bindende uitspraken mogen en kunnen doen.

Wanneer je iets wilt hebben waar je ze aan kunt houden dien je een schriftelijke verklaring van een belastinginspecteur te hebben.
 
Om Wim S zijn punt wat kracht bij te zetten: Een gesprek met de belastingdienst/belastingtelefoon is überhaupt niet iets waar je wat aan hebt als het er op aan komt, ookal heb je het op band. De uitspraken van die medewerkers zijn niet bindend (of hoe je het ook wilt noemen). Dat zal ook de reden zijn dat ze het niet wil schriftelijk wil bevestigen. Je moet ze zien als een callcenter die geen bindende uitspraken mogen en kunnen doen.

Wanneer je iets wilt hebben waar je ze aan kunt houden dien je een schriftelijke verklaring van een belastinginspecteur te hebben.
Als je een opname hebt van een gesprek met een medewerker van de belastingdienst, dan zal bij een discussie die bij de rechter eindigt, de rechter wel degelijk een eventuele toezegging van die medewerker heel zwaar laten wegen.
Net zo goed als ik bijv. bij een mondelinge koopovereenkomst daaraan gehouden kan worden, geldt dit ook voor de belastingdienst.