Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat is er beter dan één aansluiting op het vaste net? (NL)

This site may earn commission on affiliate links.

Zijn er ook forumleden die twee stroomaansluitingen hebben aangelegd naar hun woning, één voor de woning (voor zonnepanelen & salderen) en één voor de laadpaal? Want dat zou je de optie geven om een dynamisch contract te nemen op de laadpaal waardoor je voordeel hebt van de lage dynamische tarieven en geen nadelen hebt bij salderen. Mogelijk krijg je hierdoor zelfs dubbele prijsplafond omdat deze per aansluiting geldt.

Iemand ervaring hiermee?


Volgens Liander zou een tweede aansluiting mogen in geval van een laadpaal:

Mag ik twee aansluitingen op één adres hebben?

Eén adres mag maximaal één aansluiting hebben voor elektriciteit en één voor gas. Hierop bestaat wél een aantal uitzonderingen:
  • Zuivere-terugleveringsinstallatie. Hierbij wordt de tweede aansluiting alleen gebruikt voor teruglevering.
  • Bouwkundige en elektrotechnische scheiding plus verschillende contractanten. Bijvoorbeeld: bedrijf aan huis, met één aansluiting op naam van bewoner en één aansluiting op naam van bedrijf.
  • PV-installatie (zonnepanelen) op dak van klant A, waarvoor klant B een aansluiting aanvraagt.
  • Bedrijfsverzamelgebouw, waarbij de units aan derden worden verhuurd.
  • Aansluitingen in de openbare ruimte (abri’s, reclamezuilen, slagbomen en laadpalen).
 
Ja hoor, al jaren in mijn vorige woning :) en in januari krijg ik tweede aansluitpunt aangesloten in mijn nieuwe woning.

Je hebt altijd 1 hoofdaansluiting, en hierop is de de Primaire AlocatiePunt aangesloten (PAP),
daarnaast kan je 1 (of ook meer) Secundaire AlocatiePunten aansluiten (SAP),

let wel dat je hoofdaansluiting nogsteeds hetzelfde is, dus heb je 3x fase 25A aanslutiing dan kan je secundaire aansluitpunt ook alleen 3x fase 25A zijn (er zijn enkele uitzonderingen, maar in algemeen is praktisch om hetzelfde aan te houden).

wel moet je ook rekening houden met het vermogen, immers heb je nu verbruikers op beide alocatiepunten, kan het zijn dat je hoofdzekering het niet meer trekt.

Ik heb in vorige woning de SAP gebruikt om zakelijk de auto te laden, was ook(nogsteeds) een goede rekening met lagere belastingtarieven, maar voor mijn nieuwe woning ga ik; op de PAP dynamisch stroom afnemen, via Tibber. Ik heb systemen die zelf slim zijn, of ik maak ze slim, en zo kan ik de warmtepomp van woning en auto laden wanneer goedkoop is om te doen, ook de warmtepomp van zwembad stuur ik op basis van (zon/stroomprijs).

Daarnaast ga ik op mijn SAP de zonnepanelen zetten, dus puur en alleen terugleveren op de SAP, voor de SAP wilde ik een langer contract aangaan, maar de huidige markt (en idiote energieleveranciers, het zijn echt vieze praktijken wat er allemaal gebeurt! maar dat terzijde...) wordt of een variabel contract of modelcontract, afhankelijk wat er komende 3 weken gaat ontwikkelen, voor nu heb ik ingezet op Energie Van Ons, daar kijg ik per kWh 43.
 

Zijn er ook forumleden die twee stroomaansluitingen hebben aangelegd naar hun woning, één voor de woning (voor zonnepanelen & salderen) en één voor de laadpaal? Want dat zou je de optie geven om een dynamisch contract te nemen op de laadpaal waardoor je voordeel hebt van de lage dynamische tarieven en geen nadelen hebt bij salderen. Mogelijk krijg je hierdoor zelfs dubbele prijsplafond omdat deze per aansluiting geldt.

Iemand ervaring hiermee?


Volgens Liander zou een tweede aansluiting mogen in geval van een laadpaal:

Mag ik twee aansluitingen op één adres hebben?

Eén adres mag maximaal één aansluiting hebben voor elektriciteit en één voor gas. Hierop bestaat wél een aantal uitzonderingen:
  • Zuivere-terugleveringsinstallatie. Hierbij wordt de tweede aansluiting alleen gebruikt voor teruglevering.
  • Bouwkundige en elektrotechnische scheiding plus verschillende contractanten. Bijvoorbeeld: bedrijf aan huis, met één aansluiting op naam van bewoner en één aansluiting op naam van bedrijf.
  • PV-installatie (zonnepanelen) op dak van klant A, waarvoor klant B een aansluiting aanvraagt.
  • Bedrijfsverzamelgebouw, waarbij de units aan derden worden verhuurd.
  • Aansluitingen in de openbare ruimte (abri’s, reclamezuilen, slagbomen en laadpalen).

Het gaat om laadpalen in de openbare ruimte. Geldt niet voor jou. Vergeet ook niet dat je voor die aansluiting ook gewoon vastrecht verschuldigd bent. Goedkoper is om MLOEA toe te laten passen.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: shthpnz and arri
Ik heb in vorige woning de SAP gebruikt om zakelijk de auto te laden, was ook(nogsteeds) een goede rekening met lagere belastingtarieven, maar voor mijn nieuwe woning ga ik; op de PAP dynamisch stroom afnemen, via Tibber. Ik heb systemen die zelf slim zijn, of ik maak ze slim, en zo kan ik de warmtepomp van woning en auto laden wanneer goedkoop is om te doen, ook de warmtepomp van zwembad stuur ik op basis van (zon/stroomprijs).
Ik lees net dat ik een tweede meterkast ga plaatsen met wat slimme schakelaars. Alleen de elektronica ontbreekt nog om voor 0,01 cent stroom in te kopen en voor 0,17 cent terug te salderen over de tweede aansluiting.
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Ik kan even de link niet vinden, maar op Tweakers had iemand thuis een aansluiting met een dynamisch tarief en een ander met een vast tarief. Zo deed hij arbitrage tussen 2 aanbieders: op de vaste aansluiting maximaal terugleveren met stroom van de dynamische aansluiting op de uren dat die goedkoper was. Kan je een tientje of 2 per dag mee verdienen.
Slim? Zeker 😄 Kansloos? Ook een beetje 🤪
 
Ik kan even de link niet vinden, maar op Tweakers had iemand thuis een aansluiting met een dynamisch tarief en een ander met een vast tarief. Zo deed hij arbitrage tussen 2 aanbieders: op de vaste aansluiting maximaal terugleveren met stroom van de dynamische aansluiting op de uren dat die goedkoper was. Kan je een tientje of 2 per dag mee verdienen.
Slim? Zeker 😄 Kansloos? Ook een beetje 🤪
De vraag en situatie is wel; Je mag de technische installaties niet aan elkaar koppelen.

De situatie is dus wel technisch kloppend, er zit immers een (goede) schakelaar tussen. Feitelijk koppel je eerst los en dan schakel je het 'om' naar het andere aansluitpunt. Niet mijn idee maar het kan.
 
En de dynamische tarieven zijn the next worst thing na de salderingsregeling wmb.
Dynamische tarieven is eigenlijk 1 op 1 doorrekenen van spot prijzen aan je klanten, dus geen verdienmodel voor de leverancier. Behalve als je gaat leverancier gaat gokken dat je met het aankopen van futures goedkoper af gaat zijn dan je klanten de spotprijs doorrekenen, maar de klant heeft een incentive om zijn verbruik naar de meest goedkope momenten te sturen, en met 4MW/jaar aan gezinsverbruik en geduldig zijn om zijn EV te laden kan ie dat.
 
Dynamische tarieven is eigenlijk 1 op 1 doorrekenen van spot prijzen aan je klanten, dus geen verdienmodel voor de leverancier. Behalve als je gaat leverancier gaat gokken dat je met het aankopen van futures goedkoper af gaat zijn dan je klanten de spotprijs doorrekenen, maar de klant heeft een incentive om zijn verbruik naar de meest goedkope momenten te sturen, en met 4MW/jaar aan gezinsverbruik en geduldig zijn om zijn EV te laden kan ie dat.
Verdienmodel betreft de vaste kosten per maand die de contractant moet betalen.